BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: oudebiels op 12 januari 2019, 13:34:52
-
Hallo,
Ik gebruik de oude messing Fleischmann rails (zonder bedding dus ook).
Ik heb een aantal handwissels uit dit systeem, en ook een aantal electrische.
Van de electrische zie ik dat er verschillende zijn: oudere (?) met een brede aanbouw waar de magneetspoel in zit, en andere met de magneetspoel in een smallere aanbouw.
Ik meen te zien dat die smallere aanbouwen 'opgestoken' delen zijn, dwz afgenomen en aangezet kunnen worden: aangezet bedienen ze dan het zijdelings zittende 'omzethandeltje'.
Mijn vraag: zijn de losse magneetspoel-behuizingen universeel bruikbaar voor deze messing Flmn. rails?
Mijn veronderstelling is dat links- en rechtsafwissels wel aparte magneetspoelaanbouwen hebben dus dat er twee typen van deze magneetspoelsets moeten zijn.
Is het juist dat wanneer ik aan de zijkant van de wissel links en rechts van het omzethandeltje een sleufje in de zijkant ontdek, deze geschikt zijn om met behulp van de bovengenoemde aanbouwdelen electrisch gemaakt te worden?
Zijn de grijzige magneetspoelhuizen (voor de Flmn. rails met bedding, ook grijzig) ook bruikbaar voor
het oudere messingtype zoals ik heb?
Dank voor degene(n) die hier licht op werpen.
oudebiels
-
Yep, alleen de kleur is anders! Dat geldt overigens niet voor die grote oudere aandrijvingen. Die kon je vroeger wel los krijgen, maar moest je inbouwen.
-
Je kan elk merk en type handwissel elektrisch maken met een servo.
groet Frits
-
... dus dat er twee typen van deze magneetspoelsets moeten zijn.
Ik heb ook van die Flm handwissels die ik later voorzien heb van een elektrische spoelaandrijving. De aandrijving past op zowel linkse als rechtse wissels omdat aan beide kanten van de aandrijving een opening zit waar het lipje van de wissel in valt.
(https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/jagermodelspoor/image/cache/full/1a01a4b99fddd604220e55f77e5bf02677b255d7.jpg)
Nog later heb ik die aandrijving vervangen door een servo omdat de eindafschakeling niet altijd goed werkte en de spoel doorbrandde, of het wissel werd zo heet dat het plastic binnenwerk smolt en vervormde.
-
De huidige aandrijvingen zijn universeel bruikbaar voor linkse en rechte wissels. Voorheen was dat niet zo, toen waren de aandrijvingen specifiek links of rechts. Opletten dus als je tweedehands aandrijvingen koopt.
-
Opletten dus als je tweedehands aandrijvingen koopt.
Op welk kenmerk moet ik dan precies letten?
Ik kan ze namelijk niet voor het aanschaffen proberen aan te bouwen.
oudebiels
-
De huidige universele heeft aan twee einden een opening voor het palletje van het wissel. De oude maar aan kant.
-
Op welk kenmerk moet ik dan precies letten?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68390.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68390.0)
Bij de L/R aandrijving 6421/6422 zitten de aansluitdraden aan een uiteinde, bij de universele zitten ze in het midden.
(https://marnan.eu/media/catalog/product/cache/fe0f266b911b51c86ee1b3c30a55c97b/g/u/gulden_43.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fleischmann_wissel.jpg)
-
Ik heb nog verschillende oude en nieuwe aandrijvingen liggen zowel zwart als grijs.
Ik weet niet exact hoeveel en of ze allemaal nog werken, maar als je interesse hebt test ik ze even en maken we er een nette prijs er voor.
-
Die bovenstaande omschrijf ik als een `nieuwe aandrijving`. Die zal niet passen op een `oude` wisselaandrijving met grote brede spoelen of omgekeerd! De nieuwe aandrijvingen die zwart zijn en de grijze aandrijvingen zijn onderling uit te wisselen! De wissels met brede aandrijving stonden er om bekend dat deze last hadden van krimpend plastic. Hierdoor kon het wissel vastlopen. Dat is wat ik probeerde te zeggen.
-
Om het nog iets ingewikkelder te maken heb je ook wisselaandrijvingen met de snoeren in het midden die niet helemaal universeel zijn. Ze zien er exact hetzelfde uit, hebben aan beide zijden een opening voor het palletje maar de artikelnummers op de achterkant verschillen. 6421-9421-6441 voor linkse wissels en 6422-9422-6442 voor rechtse wissels. Het enige verschil tussen deze artikelnummers is volgens mij dat de lichtbruine en donkerbruine draad omgekeerd op de spoel zijn aangesloten. Alleen even opletten als je ze aansluit, verder zijn ze door elkaar te gebruiken. En deze uitvoering kan niet gebruikt worden in combinatie met wissellantaarn 644020. O.a. Jager in Drachten verkoopt deze variant.