BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Andreas_______ op 10 januari 2019, 22:43:35
-
Hallo,
Ik heb net mijn BR 23 van roco (uit jaren 80) gedigitaliseerd met een esu lokpilot, alles ging probleemloos totdat ik een test rondje ging maken. De motor ging trillen en maakte best veel geluid. Ik haalde de motor van de decoder af en testte de motor op analoog. Met analoog bleef de motor gewoon rustig en maakte niet veel geluid. Ik neem aan dat het gekrijs komt door de hogere spanning op een digitale baan, maar hoe is dit op te lossen?
Dit is ook de eerste keer dat ik een esu lokpilot inbouw, en ik zie dat demax snelheid maar tot 64 gaat. Waar moet ik de max snelheid op zetten als ik wil dat die maximaal 110 km p/h kan?
Groeten Mechiel
-
Bij digitale ombouw wordt de motor met een pulsbreedte-regeling aangestuurd. Afhankelijk van de instellingen van de parameters van die regeling, kan de motor erg soepel en vrijwel geruisloos lopen, of minder soepel lopen en 'zagen' of andere bijgeluiden maken.
Je verteld niet welke decoder je ingebouwd hebt: ESU heeft nogal wat Lokpilot decoders in zijn assortiment en het is onmogelijk te zeggen wat je moet doen als je het type niet vermeld.
De maximum snelheid: idem. De instelling daarvan verschilt tussen decoders.
-
Ik heb de esu 53611 lokpilot standard ingebouwd
-
Maar kan het ook komen doordat de oranje en grijze draad verkeerd om zitten?
-
Nee. Dan draait alleen de motor verkeerd om.
Hallo,
Ik neem aan dat het gekrijs komt door de hogere spanning op een digitale baan, maar hoe is dit op te lossen?
Spanning heeft daar niets mee te maken.
Je zult de motorregeling moeten gaan tunen.
Dat doe je met CV53, 54 en 55
Je kunt sowieso uit een aantal voorgeprogrammeerde instellingen kiezen.
Daarvan uit kan je dan verder werken door eerst CV53 op een realistische max. snelheid te zetten en dan eventueel CV54 en 55 wat bij te stellen voor een soepel rijden.
Gebruik hiervoor de lokprogrammer software om de mogelijkheden te bekijken.
Hallo,
Dit is ook de eerste keer dat ik een esu lokpilot inbouw, en ik zie dat demax snelheid maar tot 64 gaat.
Ja dat is nou eenmaal het maximum van een standaard. Lager kan wel, hoger niet.
Waar moet ik de max snelheid op zetten als ik wil dat die maximaal 110 km p/h kan?
Ik zou de max snelheid een stuk lager zetten.
Op een modelspoorweg is 110 km/h totaal niet realistisch.
Het heet niet voor niets modelspoor. Anders had het wel racebaan geheten ::) ;)
Ik zou voor een snelheid kiezen die er op het oog realistisch uit ziet op je baan.
Tenzij je een baan van honderden meters hebt. Dan kan je een hogere snelheid denken.
-
"Esu lokpilot standard" en "roco lok" hoort prima samen te gaan: dat is m'n standaard combinatie :) Ik heb ook zo'n 23er.
Trillen en veel geluid: dat is iets mechanisch, schat ik in. De motor heb je denk ik even los gehad omdat je aan de printplaat moest solderen? Zit hij scheef? Zit er een draadje tegen het tandwiel aan?
Waar ik op gok: zit er soms een afgeknipt stukje draad of afgeknipt led-pootje ergens in de groeven van het eerste tandwiel waar de worm op aangrijpt? Dan wipt 'ie elke omwenteling van dat tandwiel de motor even omhoog.
Qua max snelheid: het kan prima zijn dat de lokpilot standard tot 64 gaat, maar dat betekent dat de lok bij standje 64 z'n max snelheid bereikt. Bij roco zal die max snelheid vrij netjes ook 110km/u op schaal zijn voor een 23er. "0 is uit, 64 is max snelheid". Hoeveel dat op schaal is kan de decoder niet weten, want die weet niet of hij in een 23 of een Köfje is ingebouwd :)
Ik heb zelf op m'n baan een traject tussen twee herkenbare punten opgemeten en uitgerekend hoe lang een lok daarover moet doen op schaalsnelheid. Aan de hand daarvan stel ik de max snelheidsstap in.
En dan dus even per decoder kijken wat de max stap is. Soms stap 64, soms stap 256.
Reinout
-
Het ligt niet aan de tandwielen, ik heb de motor al los digitaal laten draaien en dan ging die trillen met een hogere snelheid. Analoog doet de motor het heel soepel, dus ik denk dat ik met die CV moet gaan stoeien.
-
Met CV 8=8 resetten om er zeker van te zijn dat er geen foutje in de instellingen is geslopen?
Staat 'ie op 128 stappen (i.p.v. 14) ingesteld en de multimaus/whatever ook?
Raar...
Reinout
-
Mechiel, lees even wat Eric schreef.... het lijkt op een instelling voor de motor die niet helemaal jofel is. De Esu's hebben een best uitgebreide regeling ingebouwd die je met diverse CV's die Eric noemde in kunt stellen. Probeer maar eens.
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221971039#msg3221971039
-
Ik ga zo even de decoder instellen met die cv’s. Maar ik wil op de groene draad de rookgenerator aansluiten, nu staat in de handleiding daar iets over met vol + 96. Wat betekent dit??
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190111/01875bf320dca16f89d382ce8a825741.jpg)
Het gaat om een rookgenerator van seuthe, volgens mij nummer 10. Hij is eigenlijk voor analoog bestemd, maar is dit een groot probleem? Of kan er een weerstand tussen?
-
Precies zoals het er staat :angel:
De eerste 4 bits van CV115 geven het volume aan. Deze waarde loopt van 0-15 (15=maximaal).
Om de rookgenerator te activeren moet je dus bij de volume waarde 96 optellen.
Default is deze 15. Wordt dus 15 + 96 = 111. Die waarde zet je in CV115.
Voor andere volume waardes mag je het zelf uitrekenen ;D
Ik weet niet veel van rookgenerators maar je moet wel een versie gebruiken die geschikt is voor digitaal. Anders gaat ie misschien in rook op :laugh:
-
Ik heb net rondgekeken van wat er over rookgenerators wordt gezegd. De een zegt dat een analoge het prima doet met digitaal en anderen zeggen dat het de decoder of decoder ingang op blaast.
Dus ik kom hier niet echt verder
Maar is er iemand die ook zijn roco BR 23 heeft omgebouwd en rookgenerator heeft laten zitten? En liep dit goed af?
-
Ja, ik heb een rookgenerator in m'n 23. Je moet even kijken hoe je hem aansluit.
De normale manier bij oude roco's is om de massa van de lok te gebruiken als een van de polen. Dus dat je daar vooraan in je lok alleen één verlichtingsdraadje en één groen draadje hebt aangesloten en verder niet met "de blauwe draad" bezig bent geweest.
Met die methode krijgt je rookgenerator effectief maar de helft van de digitale spanning: dan is een analoge generator prima (die heb ik).
Sluit je je generator aan op groen+blauw, dan krijgt 'ie de volle laag: dan heb je de versie-voor-digitaal nodig om de 18V ofzo te verdragen.
Reinout
-
Bedankt voor alle hulp! Ik weet nu wat ik moet doen. En ik heb de plus van rookgenerator om het chassis dus dan zijn er geen problemen meer.
-
Old School digitale ombouw BR 23:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br23_roco_alt_h0/br23_roco_alt_h0.html
Maar nog steeds goed toepasbaar
Ook voor een rookinstallatie. Bestudeer de foto's
Let op de onderbreking van het printbaantje die daarvoor nodig is. Het daarop gesoldeerde draadje gaat naar de decoder.
De massa gaat via de mesing 'pijp' in de Br 23 op het frame van de lok. Zoals hierboven is geadviseerd.
Verder is mijn ervaring dat de oude busmotoren van Roco meer lawaai maken dan de open frame.
Iedereen is altijd zo op die ESU decoders. Ook bij nieuwe motoren hoor ik bij ESU altijd een hoge (puls) toon.
Ik gebruik doorgaans Uhlenbrock en die sturen -wat mij betreft-de motoren heel stil aan.
Succes
Jan.
-
Met die methode krijgt je rookgenerator effectief maar de helft van de digitale spanning: dan is een analoge generator prima (die heb ik).
Reinout
Moet ik dan ook CV 115 op 111 zetten of is dat dan niet meer nodig?
-
Jan: "Pfeiffer baureihenummer" is inderdaad het eerste dat ik intyp als ik weer een oude roco ga digitaliseren :D
Reinout
-
Moet ik dan ook CV 115 op 111 zetten of is dat dan niet meer nodig?
Nee, de waarde natuurlijk wel invoeren ;D
Je activeert hiermee de decoderuitgang voor een rookontwikkelaar.
-
Jan: "Pfeiffer baureihenummer" is inderdaad het eerste dat ik intyp als ik weer een oude roco ga digitaliseren :
Ja echt voor oudere loks. Veel van deze website geleerd. Hij heeft de website ook al jaren online staan.
In zijn contacten is hij altijd bijzonder behulpzaam.
Jan.
-
Precies zoals het er staat :angel:
De eerste 4 bits van CV115 geven het volume aan. Deze waarde loopt van 0-15 (15=maximaal).
Om de rookgenerator te activeren moet je dus bij de volume waarde 96 optellen.
Default is deze 15. Wordt dus 15 + 96 = 111. Die waarde zet je in CV115.
Voor andere volume waardes mag je het zelf uitrekenen ;D
Ik weet niet veel van rookgenerators maar je moet wel een versie gebruiken die geschikt is voor digitaal. Anders gaat ie misschien in rook op :laugh:
Rookgenerator deed vandaag opeens raar, hij werdt warm maar er kwam geen rook uit. Aux 2 kabel gecontroleerd en doet het gewoon. Rookgenerator doet het analoog perfect. Maar de lopi standard wil de 111 niet pakken op CV116 voor aux2. Andere waardes in cv116 helpen ook niet.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190818/8f3d962faabd844d815c474190b69134.jpg)
In de gebruiksaanwijzing staat ook vreemd genoeg geen optie voor een rook generator, moet ik dan gewoon de normale waarde 15 invullen?
-
Klopt. Die generator heeft toch maar 2 standen, aan en uit?!
-
Ja maar welke cv moet ik invullen zodat de generator genoeg stroom krijgt en dat de aux 2 uitgang niet wordt opgeblazen
-
voor dat geluid bij esu decoders moet je de motorinstellingen aanpassen naar roco motoren en mss de pulsfrequentie ook ( 20 of 40 khz)
Voor je rookgenerator de AUX uitgang op smoke unit zetten en zien dat je de juiste generator type hebt gebruikt.
-
De uitgang op de rookgenerator lukt dus niet. 111 in cv116 lukt niet.(is volgens mij voor lopi v4). In de handleiding van de lopi standard staat niks over een rookgenerator
-
Welke versie van de Lopi standard heb je ingebouwd? Graag even het artikelnummer!
-
Esu 53611
-
voor dat geluid bij esu decoders moet je de motorinstellingen aanpassen naar roco motoren en mss de pulsfrequentie ook ( 20 of 40 khz)
Voor je rookgenerator de AUX uitgang op smoke unit zetten en zien dat je de juiste generator type hebt gebruikt.
Er is maar één LokPilot Standaard, het is een budget decoder met beperkte mogelijkheden. Die 20 kHz staat vast en er is geen aansturing voor een rookgenerator.
Gr, Ben.
-
Inderdaad, je kunt voor AUX1 en AUX2 het volgende instellen:
Light Normal light 0 - 15 + 0
Blink light Phase I Output is blinking with defined frequency 0 - 15 + 16
Blink light Phase II like above, but the light is blinking alternating 0 - 15 + 32
Strobe Strobe light 0 - 15 + 48
firebox Flickering light of a fire box or braking lights 0 - 15 + 80
Zoom Light that fades in / out 0 - 15 + 112
Marslight Mars light 0 - 15 + 128
Gyra light Gyra light 0 - 15 + 144
Ditch light Ditch light phase I 0 - 15 + 208
Ditch light Ditch light phase II 0 - 15 + 224
Je zult dus "gewoon" 15 in moeten invoeren in CV115 (AUX1) of CV116 (AUX2), en dan hopen dat de 250mA die op die 2 uitgangen zit, voldoende is voor de rookgenerator. en je in combinatie met de verlichting niet boven de 500 mA uitkomt.
-
Ik denk wel dat die boven de 500mA komt... decoder wordt namelijk behoorlijk warm met gloeilampjes en rookgenerator
-
een digitake rookgenerator verbruik tot max 100 mA.Dat lampje mss vervanegn door diode zal al veel stroom (en warmte ) besparen en inderdaad de lopi standaadr is de goedkoopste en simpelste versie.Weinig aan te programmeren dus.
-
Ik denk wel dat die boven de 500mA komt... decoder wordt namelijk behoorlijk warm met gloeilampjes en rookgenerator
Je gebruikt een Seuthe 10. En je geeft zelf al aan dat die bedoeld is voor analoog gebruik. ;)
Je hebt dus een verkeerde lokdecoder en een verkeerde roker.
-
Seuthe 10 is prima voor digitaal, maar ik denk dat ik dan de lopi standard verwissel met lopi v4.0 in een andere loc
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
-
Ook met een LokPilot V4 mag je een uitgang maar met 250mA belasten.
Over een Seuthe 10: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=55365.0
-
Dus als ik er een seuthe 11 in zet zou het moeten werken? Moet de rookgenerator dan nog steeds aan de massa?
-
Heb alles nu opgelost, bedankt voor de hulp