BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2019 => Topic gestart door: Gérard Drost op 03 januari 2019, 02:03:30
-
Eerste nieuwtjes van ESU:
- V60, kompleet opnieuw ontworpen: http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/dieselloks-in-h0/baureihe-v60-in-h0/ (http://www.esu.eu/produkte/engineering-edition/dieselloks-in-h0/baureihe-v60-in-h0/)
- LokSound 5
Een demonstratie van het nieuwe model met Loksound 5 op Youtube: https://youtu.be/20xl2v2ZD9A (https://youtu.be/20xl2v2ZD9A)
Grz,
Gérard Drost
-
Leuk!
Dan zal er ook wel weer nieuwe software voor de EcoS komen.
Want die kan ( volgens mij) niet zoveel functies aan.
-
Mooi ding, staat bij deze op mijn lijstje.
Blijf dit een mooie loc vinden, heb de trix versie maar die maakt een hoop geluid (met locsound uit) en heeft zo’n mooie schroef in het dak zitten om de kap op zijn plaats te houden...
-
Wat zijn de verdere verschillen met een LokSound 4? Behalve dan 31 toewijsbare functies? Ik gebruik er meestal niet meer dan 6 of 7. Frontseinen, sluitseinen, eventueel ranmgeersein en binnenverlichting en geluid aan en typhoon/fluit.
Ik was niet onder de indruk van het rookgebeuren. Kan aan de omstandigheden liggen maar de rookpluim lijkt direct recht naar boven geblazen te worden in een rechte lijn. Alsof er een mega sigaret opgerookt werd maar dan versneld afgespeeld. Ik dacht dat er tegenwoordig realistische kleine pufjes mogelijk waren.
Mvg,
Robert.
-
Ik heb hetzelfde idee.
Ik heb zo enkele van de Class 66/77 modellen van ESU, één keer heb ik de rookgenerator gebruikt, het ziet er niet uit.
-
Die “pufjes” zie je alleen als er een rookkamer is met een ventilator die in korte regelmaat even aangaat. Maar dat is op een diesel niet van toepassing. Vindt het er bij deze ook niet uitzien. Blijft op schaal altijd moeilijk, totdat iemand een chemisch goedje uitvind dat wel goed werkt.
Binnenin die V60 wel mooi uitgevoerd, met alle techniek geïntegreerd.
-
Is er nog meer esu nieuws een signal pilot mischien.
Casmir
-
Moooie v60, voor mij te duur helaas.
En hij heeft meer toeters en bellen dan mijn kermisattractie’s van faller dat dan weer wel (y)
-
Kosdadan?
-
420€
Bart
-
Extra functies van de Loksound 5 zijn waarschijnlijk alle features van de V60... en een dubbel zo zware audio uitgang voor 2 kanalen.
Wat ik me afvraag is of je de geluiden per kanaal kan instellen, dan zou je de speakers kunnen kiezen op frequentie bereik
-
LokSound 4 kan ook al twee speakers aan.
Zitten namelijk al lang in de Engineering Edition Locs van Esu.
-
ESU brengt 6 nieuwe varianten uit van de class 66/77.
ESU 31282 - Diesellok Class 66 DE62, RheinCargo, Ep.VI, DC+AC-Sound
ESU 31283 - Diesellok Class 66 513-10, Lineas, Ep VI, DC+AC-Sound
ESU 31284 - Diesellok Class 66 T66 713, Hectorrail, Ep.VI, DC+AC-Sound
ESU 31285 - Diesellok Class 77 653-07, HSL Logistik, Ep VI, DC+AC-Sound
ESU 31286 - Diesellok Class 77 077 012, MEG, Ep VI, DC+AC-Sound
ESU 31288 - Diesellok Class 66 9901, HGK, Ep.V, DC+AC-Sound
Hier een paar foto's van de nieuwe locomotieven via google van't net geplukt:
(https://www.bahnbilder.de/1200/266-062--de62-koeln-1032656.jpg)
(https://i.ytimg.com/vi/_fpXHtWhnvk/maxresdefault.jpg)
(https://c1.staticflickr.com/1/944/28463823138_40f373544a_b.jpg)
Mod: foto op verzoek verwijderd
(http://www.bahnbilder.de/1200/meg-mit-077-012-8-321-1107754.jpg)
(https://www.mainlinediesels.net/images/basic/emd_9981012_60.jpg)
-
Leuk! Bij deze de oproep aan ESU om een ACTS-variant uit te brengen.
-
Nee, laten we dit soort oproepen maar niet in deze infodraadjes doen!
Ten eerste leest de fabrikant ze zeer waarschijnlijk niet, ten tweede is dat voor velen een reden om hun hele wensenlijst in deze infodraadjes te 'dumpen' (zal het voorbeeld van de Roco NS1600/1700 maar niet noemen....).
Er is een draadje waar je je wensen kwijt kunt.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
ESU brengt 6 nieuwe varianten uit van de class 66/77.
ESU 31282 - Diesellok Class 66 DE62, RheinCargo, Ep.VI, DC+AC-Sound
gemiste kans voor ESU. Ten eerste heeft Heljan dit nummer al uitgebracht, ten tweede als het de DE61 was geweest had men hem ook in Nederland kunnen slijten.........
-
De DE 61 heeft ESU al uitgebracht. Nr. 31271
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-31271-HGK-DE-61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ESU-31271-HGK-DE-61.jpg)
-
ESU brengt 6 nieuwe varianten uit van de class 66/77.
ESU 31282 - Diesellok Class 66 DE62, RheinCargo, Ep.VI, DC+AC-Sound
Hier een paar foto's van de nieuwe locomotieven via google van't net geplukt:
(https://www.bahnbilder.de/1200/266-062--de62-koeln-1032656.jpg)
Maar dat is een HGK jasje. Geen RheinCargo jasje.
Ze verschilen best wel vindt ik. :-X
-
Ja, ik weet het wel, maar waarschijnlijk wil ESU geen 2 dezelfde nummers van DE 61 in een verschillend jasje uitbrengen.
Misschien is daarom gekozen voor de DE 62.
En dat Heljan die ook heeft, dat is geen probleem, dan kunnen de liefhebbers kiezen tussen de standaard en de Full Option versie. ;D
-
maar zoals gezegd, de DE62 mag helaas niet naar Nederland....
-
http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2019/52962_Fruehjahrsneuheiten_EEE_2019_DE_1.Auflage_eBook.pdf
Naast Klazen ook een "NL-Ludmilla" met sound en rook.
-
MRCE Class 66 6616 is de loc die betrokken was bij het ongeluk in Barendrecht.
Weet iemand of dit model lang in NL heeft gereden met MRCE opschriften?
-
Die MRCE logo's werden geplaatst voor Innotrans. Terug in Nederland heeft hij wel een tijdje bij ERS gereden met MRCE logo's maar al vrij snel kreeg de loc ERS logo's. Hij is als enige ERS class 66 wel altijd zwart gebleven.
-
Arjan,
Die NL-Ludmilla is een Neuheit van vorig jaar.
De folder laat het totale gamma zien van Esu.
Bij Neuheiten staat het dan onder de afbeelding vermeld.
-
Aha, dat wist ik niet. Lok valt buiten mijn interesse, dus had er ook niet zo op gelet, wel dat er in de naam van de PDF "Fruehjahrsneuheiten" en "2019" waren verwerkt, dus dat zal het geweest zijn ;)
-
De extra oplage van de Railfeeding class 66 variant ontbreekt, of is die al uitverkocht bij Esu zelf?
-
Nee, het is speciale oplage voor de Benelux importeur T.S.D. en valt buiten het normale programma.
-
Jammer dat er alleen een dcc en sound versie van de class is. Ik zou graag een analoge van esu hebben.
-LMX
-
Hallo LMX,
Welkom op het forum.
LMX:
Ik zou graag een analoge van esu hebben.
Dat is bijna gelijk aan het vragen naar een boodschappenautootje van Ferrari... (Alhoewel .... (https://en.wikipedia.org/wiki/Lancia_Ypsilon))
Jan-Peter
-
Jan-Peter,
Ik snap deze vergelijking, alleen is esu de enige die vrijwel elke versie van de class aanbied maar alleen maar in de duurste variant wat niet voor iedereen weggelegd is.
-LMX
-
ESU is in het verleden begonnen met het maken van lokomotieven, om te kunnen laten zien wat er technisch (digitaal) mogelijk is.
Er zijn bij mij weten tot en met dit jaar nu twee modellen van ESU die in afgelankte vorm zijn aangeboden.
Dat is dit jaar de meetwagen zonder meet electronica (dit jaar) en een 4 jaar geleden met de Stuckgut-Schnellverkehr, waarbij de kale versie door Lilliput aan de man werd gebracht.
En ja, ESU heeft dure loc's die aan de rand van de mechanische/electronische grenzen zitten (en er soms overheen V60, Gravita)
Lemke (by Mehano) heeft inmiddels ook een hele serie Klazen afgeleverd. En zolang de matrijzen het nog doen, zullen daar nog wel meer modellen vandaan komen.
Ook Heljan, REE Models(ESU?) en Hornby hebben matrijzen van de class 66, dus er zijn genoeg andere aanbieders om een gekleurde verzamelling op te bouwen, zonder digitale binnenkant.
Dat een bepaalde uitvoering wel bij de een maar niet bij de andere producent wordt gemaakt, blijft een verassing. (Soms terleurstellend, soms een blijde ;))
Jan-Peter
-
Inmiddels staan de 2019 catalogus voor de DCC systemen en decoders ook online:
http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2019/52963_Digitalkatalog_2019-2020_DE_1.Auflage_eBook.pdf (http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2019/52963_Digitalkatalog_2019-2020_DE_1.Auflage_eBook.pdf)
De Amerikaanse versie, van ESU LLC:
http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2019/52965_Product-Highlights_2019_ESU-LLC_US_1.Edition_eBook.pdf (http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2019/52965_Product-Highlights_2019_ESU-LLC_US_1.Edition_eBook.pdf)
In de VS is er een DCC only versie van de Loksound V5, de Europese versie 'spreekt' alle digitale talen :-)
Groeten,
Lolke
-
Fijn om te lezen dat de loksound V5 zich laat programmeren met de alom bekende Esu lokprogrammer:
"LokSound 5 Decoder sind firmwareupdate-fähig. Das bedeutet, dass die interne Software des Decoders
bei Bedarf durch neue Versionen ersetzt werden kann. Dazu benötigen Sie nur den ESU LokProgrammer
und einen PC".
Ik vroeg me al af of er ook een nieuwe versie van de Lokprogrammer zou komen maar kennelijk kunnen we de oude blijven gebruiken.
Wel fijn om te weten want ik neem aan dat de normale decoders ook van V4 naar V5 zullen gaan.
-
Fijn om te lezen dat de loksound V5 zich laat programmeren met de alom bekende Esu lokprogrammer:
Inmiddels kan je de 5.0 versie van de LokProgrammer software downloaden. Ik heb dat gisteren even gedaan en een loc met een V4 decoder uitgelezen en dat werkt als vanouds. Nu wachten op een V5 decoder om eens echte eens de verschillen te zien (en horen).
Groeten,
Lolke
-
Hallo.
Wilde even melden dat als je straks zelf geluid op je v5 wil zetten.
Dat maar liefst 20 euro per download kost.
Geluid en decoder worden gekoppeld.
Is wel erg veel. Of niet.
Groet jurgen
-
Dat is niet correct, V5 sound is straks gewoon te downloaden. De genoemde €20 is als je dat een winkelier laat doen.
LokSound V5 handleiding staat inmiddels ook online: http://www.esu.eu/download/betriebsanleitungen/digitaldecoder/
Gr, Ben.
-
Hallo.
Oké dat klinkt al beter. Mijn winkelier had mij dit namelijk verteld,
Hij wist het ook nog niet allemaal. Maar hier ben ik wel weer heel blij mee.
Groet jurgen
-
Versie 5.0.1. van de LokProgrammer is nu te downloaden voor de gebruikers.
Deze ondersteunt ook de Lokpilot en Loksound decoders 5 zoals die in de nieuwe V60 zijn ingebouwd.
De losse 5.0 decoders in verschillende uitvoeringen komen de komende 2 weken in de handel. Te beginnen met de LokSound 5 met 8-pin, 6-pin en21MTC.
-
Inmiddels is lokprogrammer v5.02 te downloaden.
Jan
-
Volgens DSO (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9051137) en Stummiforum (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=172273) is ESU van zins ook met Silberlinge uit te komen.
-
Mijn ESu 4.0 decoder van een moeilijk te bedwingen stoomloc van Nederlandsche aard heeft inmiddels ook een firmware update gehad. Geen Esu 5.0 maar toch mee in de vaart der volkeren! Inmiddels loopt ie weer prima. En dat was eerst problematisch. Dus er is een verbetering.
-
Volgens DSO (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9051137) en Stummiforum (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=172273) is ESU van zins ook met Silberlinge uit te komen.
Bij het Stummiforum (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=172273#p2011053) zijn nu foto's te zien. Het model vind ik raar ogen, het doet me denken aan het Lima-model: de ramen lijken uit verhouding en/of in totaal te klein.
Verder opvallend op de foto's 5 en 6: ramen in de kopdeuren die nog doorlopen tot achter de opgeklapte overgangsplaat. Heeft dat bestaan?
-
De strijd met dubbelontwikkelingen tussen Brawa en ESU gaat hiermee weer een nieuw hoofdstuk in. Na rijtuigen Gruppe36, behelfsgepäckwagen en V60 nu de Bn-rijtuigen. En dat allemaal door een 'overgelopen' modellenconstructeur. Ik vind deze Rotlinge niet overtuigen en wacht de bestelde Brawa wel af.
-
Daar ben ik het helemaal mee eens, Wim. Maar de gasketelwagens vind ik wel aantrekkelijk.
Oja, hier (http://www.esu.eu/fileadmin/download/brochures/2019/52966_Herbstneuheiten_EEE_2019_DE_2.Auflage_eBook.pdf) vind je de Herbstneuheiten als pdf.
-
Zijn er dan al foto's van de Brawa?
-
Als je de Silberlinge bedoelt, die vind je hier (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9050756)
-
Uitgebreider en met interview hier:
https://www.youtube.com/watch?v=UW92pqE7wrI (https://www.youtube.com/watch?v=UW92pqE7wrI)