BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: lievenn op 10 augustus 2006, 22:35:17
-
Hallo,
Om de eerste stappen met digitaal te zetten heb ik de budget booster van elektuur gebouwd. Maar deze doet het niet :'( . Hij werkt precies omgekeerd, en toch zitten alle dioden en transistoren correct :-|. Zijn er hier forumleden die met deze booster werken en enkele controlespanningen kunnen geven?
Als ingangsspanning heb ik 18 V AC en aan de uitgang -4,2 V DC. Wanneer ik op S1 druk gaat de led uit en wordt de spaning aan de uitgang 0 V. Wie weet raad?
Mvg
Lieven
-
Hallo,
In het oktober nummer 2003 staat nog een "lek van Elektuur" over deze booster. Missschien heb je er wat aan.
Er staat: T3 en T4 staan verkeerd aangegeven in het schema en de stuklijst. T3 moet BDV64 zijn (i.p.v. BDY66C) enT4 BDV65 (i.p.v. BDV64C).
De alternatieven (BDW84 resp. BDW83} zijn wel correct.
Ik heb de budget booster niet zelf gebouwd.
Groeten Jan.
-
Hallo,
Bij het door mij gebruikte schema waren er 2 pinnen van de din connector verwisseld.
De juiste aansluitingen zijn :
pin 4 hoort aan R1.
pin 5 zit aan T11,R11 en C7
hopelijk helpt dit je iets verder.
Groeten Robin
-
Hallo,
Wat Jan schrijft is correct.
T3 moet zijn BDV 64 of BDW84. T4 moet zijn BDV65 of BDW83.
Door de verkeerde transistoren te gebruiken loopt er al een stroom, dit merk je omdat de LED al gaat branden. Bij correcte transistoren gaat de LED pas branden als de booster ingeschakeld wordt.
pin 4 hoort aan R1.
pin 5 zit aan T11,R11 en C7
Dit slaat op de EDiTS booster.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Hallo,
Het is dus de budget booster die verschenen is in juli/ augustus 2003
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=28&year=2003&month=7&art=62641
Ik heb de alternatieve transistoren gebruikt.
De bedoeling is om via deze booster met mrdirect te rijden. De seriele kabel sluit ik aan op de pinnen K8-1 en K8-2. Van de pc krijg ik ong -7 V wat zou kunnen kloppen aangezien ik met Marklin rijd.
Er heeft al een elektronicus naar m'n schakeling gekeken en alles is correct op de voorziene plaats gesoldeerd. :-[
Of moet T3 en T4 omgewisseld worden op de print?
Alvast bedankt
Lieven
-
Hallo,
T3 en T4 moeten niet omgewisseld worden.
Je kunt de booster als volgt testen.
Sluit niets aan op de ingang (knooppunt R5 met basissen T1 en T2).
Sluit een weerstand van 100 ohm/5W aan op R en B. Schakel de booster in.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de +20V op R moet je ongeveer +19V meten.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de -20V op R moet je ongeveer -19V meten.
Heb je geen weerstand van 100 ohm kun je ook een lamp van 24V nemen.
Met vriendelijk groet,
Hub
-
Electuur heeft wel vaker foute schema's in hun bladen staan dus eerst goed testen voor in gebruik te nemen zou ik zeggen ;D
mvg paul
-
Hallo,
T3 en T4 moeten niet omgewisseld worden.
Je kunt de booster als volgt testen.
Sluit niets aan op de ingang (knooppunt R5 met basissen T1 en T2).
Sluit een weerstand van 100 ohm/5W aan op R en B. Schakel de booster in.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de +20V op R moet je ongeveer +19V meten.
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de -20V op R moet je ongeveer -19V meten.
Heb je geen weerstand van 100 ohm kun je ook een lamp van 24V nemen.
Met vriendelijk groet,
Hub
Hallo,
Ik heb de transistoren T1 en T2 vervangen. Nu brand het ledje standaard niet.
Heb de test gedaan met een vermogensweerstand van 47 ohm. Resultaat: 2x 0 V. Wanneer ik de schakelaat S1 indruk krijg ik -20 V en gaat het ledje branden en wordt het relais bekrachtigd. Laat ik S1 los, gaat het ledje uit en valt het relais af m.a.w. er is blijkbaar ergens een kortsluiting. :-|
Lieven
-
Waar is het schema van die booster te vinden?
Misschien kan ik helpen meedenken.
-
Hallo,
Het elektrisch schema:
(http://users.belgacom.net/lievenn/forums/elektrisch_schema.jpg)
De printlayout.
(http://users.belgacom.net/lievenn/forums/printlayout.jpg)
Voor T3 gebruik ik de BDW84 en voor T4 de BDW83.
Lieven
-
Heb de test gedaan met een vermogensweerstand van 47 ohm. Resultaat: 2x 0 V. Wanneer ik de schakelaat S1 indruk krijg ik -20 V
Dit is het zelfde als ik geschreven had, namelijk:
Sluit de ingang via een weerstand van 10K aan de -20V op R moet je ongeveer -19V meten. Kijk maar naar R4 (10K) en S1.
Raar dat je in het ene geval 0V meet en in het andere geval –20V.
Vraag me dan af of je de test goed uitgevoerd hebt.
Met vriendelijke groet,
Hub
-
Vraag me dan af of je de test goed uitgevoerd hebt.
Dat komt omdat ik pin K8-1 als ingang genomen had. :-|
Heb opnieuw getest, deze keer heb ik het punt R5 met R4 genomen. De -20 V is goed, de +20 V meet ik niet. De werking van de drukknop is ok (vgl met de tekst in elektuur).
MS. is m'n BDW84 stuk :( In ieder geval is de zoeklocatie al verkleind ;)
Alvast bedankt Hub
Lieven
-
Hallo,
Ik heb de transistoren T1 en T2 vervangen. Nu brand het ledje standaard niet.
Heb de test gedaan met een vermogensweerstand van 47 ohm. Resultaat: 2x 0 V. Wanneer ik de schakelaat S1 indruk krijg ik -20 V en gaat het ledje branden en wordt het relais bekrachtigd. Laat ik S1 los, gaat het ledje uit en valt het relais af m.a.w. er is blijkbaar ergens een kortsluiting. :-|
[/quote]
Hallo,
De bekrachtiging van het relais werkt dus goed. Kortsluiting heb je ook niet, anders kan je geen -20V meten.
Het lijkt erop dat het signaal op K8-1 niet op knooppunt R5, R4 en de basis van T1 en T2 komt.
Je zou kunnen proberen om de relaiscontacten te overbruggen.
O ja, wat was er mis met T1 en T2 ? Verkeerde types, kapot, verwisseld of anders.
Groeten Jan.
-
Dat komt omdat ik pin K8-1 als ingang genomen had. :-|
Heb opnieuw getest, deze keer heb ik het punt R5 met R4 genomen. De -20 V is goed, de +20 V meet ik niet. De werking van de drukknop is ok (vgl met de tekst in elektuur).
MS. is m'n BDW84 stuk :( In ieder geval is de zoeklocatie al verkleind ;)
Alvast bedankt Hub
Lieven
[/quote]
Als je rechtstreeks met +20V en -20V op Knooppunt R5 R4 test en je hebt geen (basis)weerstand gebruikt dan zou T1 nu ook kapot kunnen zijn. i.p.v. T3.
Als je op K8-1 meet dan zal het relais afvallen als je er een positieve spanning op zet. De gemiddelde spanning moet negatief zijn om het relais bekrachtgd te houden.
Groeten Jan.
-
TIP!!!!
Als de booster werkt, maak dan een meetlijstje zoals ik gedaan heb voor de Edits "normale" booster. dat is heel erg behulpzaam met storingzoeken. Dit laaste lijstje kan je op de Edits site vinden of mijn website. Heb je een idee wat ik bedoel.
Groeten
olav
-
Ik meet nu ook de +20 V ;D
Dioden D8 en D9 waren stuk. Ook de oude transistoren T1 en T2 waren stuk. Reden: onbekend ???
Ik heb de booster aan mrdirect gekoppeld. ;D
Het werkt. Nu ga ik eerst een meetschema maken en daarna eenpassing doen ivm de kortsluitbeveiliging.
Bedankt allemaal voor de tips! :)
Lieven
-
Mooi dat het nu werkt.
Het werkt. Nu ga ik eerst een meetschema maken en daarna eenpassing doen ivm de kortsluitbeveiliging.
Tip voor het maken van een meetschema. Sluit niets aan als alleen een belasting. Sluit een weerstand van 10K tussen –20V en ingang (kan ook met S1 ingedrukt houden). Meet en noteer vervolgens de spanning van diverse punten. Doe hetzelfde maar dan de weerstand aan +20V.
Succes
Met vriendelijke groet,
Hub