BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rondje_HO op 29 december 2018, 22:20:34
-
Deze documentaire kwam ik toevallig tegen. Hij gaat over een groot ongeluk op een spoorwegovergang, de aanleiding en de nasleep. Hij is in het frans maar de eerste paar minuten zijn nogal indrukwekkend :o
https://youtu.be/j28pXETyUAg
Met vr. groet, Martijn.
-
Wat een ravage! Ongelooflijk dat er geen doden bij gevallen zijn.
Leen.
-
Woepsie.
Heb je het plekje van dat onheil opgezocht ?
Net ten noorden van dat dorpje is een grote Total raffinaderij en een chemisch fabriek van Borealis.
Vermoed dat die goederentrein die daar moet zijn/vertrekt niet met zo'n rotvaart om de bocht komt, maar als daar wat ketelwagentjes omkantele/in de fik zouden vliegen .... wil je je niet voorstellen me dunkt.
-
verder in de documentaire praten ze ( en met filmpjes) dat de overweg bomen soms gewoon niet werken.. vraag me af of en zo ja hoe vaak dat hier ook gebeurd? moet je toch even niet aan denken. wel mooie docu, dank u voor de tip ;)
-
.... vraag me af of en zo ja hoe vaak dat hier ook gebeurd? ....
Ja en best vaak :P
Edit: beetje nuanceren :-[ Ik heb geen aantallen en ook uitgaande van bv. metro (gebeurt hier regelmatig) en tram
-
Nooit meegemaakt maar ik kijk altijd wel wel even of er geen trein aankomt als ik over een overweg rij.
-
tja, als kind zei mijn moeder altijd :P dat je eerst moet kijken ook als de lampen niet branden. tegenwoordig merk ik dat ik vaak denk: "ach het is toch beveiligd" dus deze docu en jullie antwoord geeft weer stof tot herziening van het oversteek protocol ;)
-
Middag,
Op 31 oktober 2002 heeft dit voor het laatst in Nederland plaats gevonden. Een fout bij werkzaamheden.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/537/overweg-te-veenendaal-blijft-open-bij-nadering-trein
Wat je op de beelden ziet is dat de vrachtwagen niet verder kan door een file na de overweg. Dit is één van de grootste risico's op overwegen.
Ook dit heeft in Nederland plaats gevonden op 16 december 2011, zie link.
https://www.parool.nl/amsterdam/trein-ramt-vrachtwagen-vol-vlees-bij-maarsbergen~a3079991/
-
Een goede les om in het vervolg idd desondanks even te kijken!! :police:
Het valt me bij Franse spoorwegovergangen altijd op dat er geen Andreaskruizen staan, noch bij bewaakte noch onbewaakte, die immers de aanwijzing geven dat spoorwegvoertuigen altijd absolute voorrang hebben, Maar volgens de Franse wet hoeft dat ook niet, lees ik hier nu https://www.legifrance.gouv.fr/affichCodeArticle.do?cidTexte=LEGITEXT000006074228&idArticle=LEGIARTI000006842325&dateTexte=
elke spoor-weg kruising heeft een absoluut te respecteren prioriteit voor spoorwegvoertuigen.
-
vraag me af of en zo ja hoe vaak dat hier ook gebeurd?
Uit eigen ervaring weet ik dat de lampen/bel als waarschuwing voor trams bij het kruispunt metrostation Maashaven in Rotterdam in het verleden regelmatig niet werkten. Soms kwam er een tram maar werkten de lampen/bel niet. En soms gingen de lampen/bel ineens aan maar was er in geen velden of wegen een tram te zien.
In het laatste geval verwachte ik een grote lichtflits waarna er een Delorean over het spoor voorbij komt rollen ;D.
-
Klinkt als een diorama idee ;D
-
Ik had deze verontrustende reportage al op de Franse televisie gezien.
-
Middag,
Op 31 oktober 2002 heeft dit voor het laatst in Nederland plaats gevonden. Een fout bij werkzaamheden.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/537/overweg-te-veenendaal-blijft-open-bij-nadering-trein
Wat je op de beelden ziet is dat de vrachtwagen niet verder kan door een file na de overweg. Dit is één van de grootste risico's op overwegen.
Ook dit heeft in Nederland plaats gevonden op 16 december 2011, zie link.
https://www.parool.nl/amsterdam/trein-ramt-vrachtwagen-vol-vlees-bij-maarsbergen~a3079991/
Niet mee eens.
Ongeluk bij Dalfsen, kraanmachinist die overweg oversteekt. 1 dode. 2016
https://www.trouw.nl/home/machinist-49-overleden-na-ernstig-treinongeval-bij-dalfsen~a46c3b4d/
Denk ook nog eens aan Oss. :'( 2018
-
In Oss waren voor zover ik weet de overwegbomen gewoon gesloten. Bij Dalfsen staat het vermeld in het artikel.
-
@Jeroen: de vraag was volgens mij meer wanneer het in Nederland voorgekomen is dat de overwegbomen niet gesloten waren terwijl er een trein aan kwam. Daar wordt in het franse filmpje ook even over gesproken namelijk. Ongelukken met vrachtwagens of andere voertuigen die zich nog op het spoor bevinden gebeuren regelmatig in NL.
-
Vandaag bij Romaneche-Thorins, Frankrijk, op lijn tussen Lyon en Mâcon. Ook daar ging de helft van de slagbomen niet naar beneden terwijl een trein bestaande uit voornamelijk ketelwagens in volle vaart voorbij denderd. Snelle foto door zijraampje.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190725_171224.jpg
-
Mwah... of je daar nou wakker van moet liggen. In Nederland is de situatie vrijwel altijd zo. Op de foto is de juiste helft wel gesloten, er zijn lampen en (vast) ook bellen.
-
Moderator: oorspronkelijke quote uit eerder bericht verwijderd....
Menno, die boom hoort toch ook dicht te zijn, dat heeft toch niets te maken met iemands snapvermogen?
Gr, Ben.
-
Wat er bedoeld werd te zeggen is dat we bij een Ahob in Nederland helemaal geen overwegboom kennen op de uitrijdende kant van de overweg :)