BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Ivo tB op 20 december 2018, 11:14:06
-
Heeft iemand meer informatie over de bruggen over de IJssel bij Westervoort na de 2e wereldoorlog tot in de jaren '70. De spoorbrug was een zogenaamde Callender Hamilton brug, waar er ook een van heeft gelegen over de Maas bij Cuijk. Naast de spoorbrug lag een wegbrug en die wordt ook wel een Bailey brug genoemd. Artitec heeft recent bouwstenen voor bailey bruggen gemaakt, maar als ik die vergelijk met de wegbrug bij Westervoort dan lijkt me dit een kleine variant. Het vakwerk in Westervoort lijkt er wel op, maar is groter uitgevoerd.
Is er naast de foto's die te vinden zijn van deze bruggen op Internet betere info?
mvg,
Ivo
-
Ivo
Er lag ook een baylley spoorbrug over de ijsel bij Deventer heeft er lang gelegen enkel spoor.
Het bouwen van deze bruggen was handwerk.
Ik persoonlijk heb bij de laatste baylley compenie van het Nederlandse leger ongeveer 40 jaar geleden.
Groetjes
Jan
-
De brug bij Deventer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Deventer-Oude-IJselbrug.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Deventer-Oude-IJselbrug.jpg)
-
Ik heb ook nog met Bayley bruggen gewerkt. Ik was een van de laatste lichtingen van militaire dienst in 1992. Alleen dan niet voor het bouwen van een spoorlijn. Elk raam woog ongeveer 700kilo en moest per zes personen aan weerzijden getild worden via eikenhouten knuppels die men door het frame stak. Wilde men de brug aan de overkant krijgen, moest je de brug verlengen met een staartstuk dat als contragewicht diende. En dan kon het gevaarte via rollers naar de overkant gerold worden. Daarna moest dat staartstuk er weer af als de brug op zijn plek lag. Toch wel leuk dat mega meccano! Bij bovenstaande spoorbrug zullen wel kranen gebruikt zijn.
-
de Callender Hamilton brug is eerder ontwikkeld dan de Bailey-brug, maar is ook een genie-brug. Het is ook een zeg maar Meccano-brug, maar anders opgezet. De Baileybrug was handzamer, daarom een groter succes aan het front. Je zult echt op Callender Hamilton moeten googlen om meer over deze brug te wetenm te komen.
Wel een mooi projectje voor etswerk (y)
-
Ja, maar bij Westervoort liggen ze allebei. De spoorbrug als Callender Hamilton brug wordt me steeds duidelijker, maar de Bailey brug ernaast als weg brug is me nog een raadsel.
Die bij Deventer ziet er ook uit als een Callender Hamilton brug
mvg,
Ivo
-
Interessant.
De informatie en foto's op deze pagina's ken je?
https://www.nvbs.com/toon.php?pag=Expo_60
https://www.westervoortplaza.nl/geschiedenis/westervoortse-spoorbrug/
Koen
-
Bedoel je deze beide Ivo?
(https://images.memorix.nl/rce/thumb/800x800/6c6fc36b-0795-3327-cea7-bf8b8b338845.jpg)
(Foto van de RCE, via de Drimble website)
-
Inderdaad, die bedoel ik. Hier kun je zien dat de weg brug als ik nog eens goed kijk gezien de verhoudingen en de hoeken een beetje lijkt op de Callender Hamilton erachter. De bailey bruggen die ik veel zie hebben dwarsverbanden in een hoek van 45 graden en de hoogte is geringer. Dit is dus een aparte brug voor mij.
En inderdaad in messing of styreen een aardige klus. En dan moeten die aanbruggen met onderliggend vakwerk er ook nog bij :)
mvg,
Ivo
@ Koen, die foto's kende ik inderdaad al. Zeker bedankt voor het meedenken
-
Zo te zien zijn er ook nog wat originele aanbruggen heel gebleven. Mocht je tekeningen daarvan zoeken. Ik heb een boek met alle staaltekeningen van de bruggen (In ongeveer A0 formaat), tot op de klinknagel gemaatvoerd. Zijn overigens ook te vinden op het Utrechts Archief
-
Nog een unieke soort Bailey brug :
https://goo.gl/images/ywFwbi
;)
Mvg
Sander.
-
Ik sluit niet uit dat beide bruggen systeem Callender Hamilton zijn. Dat systeem maakte gebruik van losse schetsplaten, balken en verstijvingsprofielen, waardoor je meerdere soorten en hoogten kon bouwen. Bailey is een heel ander systeem, maar werd soortnaam voor alle geallieerde noodbruggen.
-
@ Sander, die tekeningen lijken me zeker interessant.
@Sander, die toepassing van Bailey kende ik ook.
@Gert, daar raak ik van overtuigd. In het boekje over de verbinding Arnhem- Duitsland staat nog een foto van de kopse kant. Daar leek de wegbrug niet direct een Callender Hamilton, maar in het aanzicht lijkt me dat toch wel waarschijnlijk.
Ik hoopte tzt de Bailey van Artitec te kunnen gebruiken. Dat zou een boel werk besparen, maar dat zit er denk ik niet in.
http://online.artitec.nl/online/Brochures%20and%20leaflets/Artitec_Bailey_folder.pdf?utm_source=Artitec+nieuwsbrief+Consument&utm_campaign=02f73eed68-EMAIL_CAMPAIGN_2018_12_19_04_39&utm_medium=email&utm_term=0_c284616594-02f73eed68-516304217&mc_cid=02f73eed68&mc_eid=6ecfd208cb
mvg,
Ivo
-
@ Sander, die tekeningen lijken me zeker interessant.
Als ik een keer de auto heb met een TM bouwdag kan ik het meenemen, anders spreken we een keer apart af om het te bekijken. Zijn overigens de tekeningen van zowel de spoorbruggen als de wegbrug.
-
De zijkant van de Baileybrug is eigenlijk een extreme vierendeelligger, de zijkant van de Callender-Hamiltonbrug is gewoon een uitelkaar te nemen vakwerkspant. Niet alleen verschil in aanzicht, maar vooral in principe.
Je zou mooi opschieten met de Artitec-spullen, maar dat is niet bruikbaar. Dan maar gewoon aan de slag met zelfgesneden schetsplaten en Evergreen profielen op basis van de tekeningen van Sander. Met bruggenbouw is enige ervaring voorhanden.
-
Het gaat zozeer over de Baileybrug bij Westervoort maar wel over het opbouwen van een Baileybrug bij het Haringvliet: https://youtu.be/R9fI4fFWwiU
-
Niet dat het iets toevoegt maar ik kwam toevallig net deze foto tegen van de brug bij Deventer:
https://flic.kr/p/rcaWmk
Ik vond het wel een leuk plaatje :)