BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Miketrein op 09 december 2018, 19:51:01
-
Hallo allen,
Ik heb sinds een week een fraai stammetje van 4 DB rijtuigen van Roco met de artikelnummers 4236B en 45178. Nu is het probleem dat als het geheel rijd, het 3de rijtuig bij elke bocht uit de rails gaat. Weet iemand hoe dit opgelost kan worden?
(https://www.mupload.nl/img/ay25b3l.09.45.jpeg)
-
Heb je de wagons al gewisseld en opnieuw geprobeerd?
-
Controleer eens of alle koppelmechanieken soepel heen en weer kunnen bewegen.
-
Heb je de wagons al gewisseld en opnieuw geprobeerd?
Ja, al gedaan en het is constant het 3de rijtuig wat ontspoort
-
En is het (on)afhankelijk van de snelheid? Heb je gecontroleerd of er overbuffering plaats vindt? Rails gecontroleerd?
-
Kunnen de draaistellen vrij en zonder hapering draaien ?
Groet, Rob
-
Zitten er wel de juiste wielen onder gemonteerd
11mm loopvlak, aslengte. 24,75 mm.
Groet,
Erwin.
-
Zo te zien rijdt hij met beugel koppelingen
Dus zal het mechaniek niet zo snel de boosdoener zijn
draaistel of wielen
controleer de wiel afstand eens
dacht 13,9 mm
Als die te krap staan ontsporen ze ook in bochten ,en op sommige wissels
Heb je flex rail in de bochten
-
controleer de wiel afstand eens
dacht 13,9 mm
Dachten is niet genoeg, je moet het zeker weten. ;D
Wielafstand moet tussen 14,4 en 14,6 mm zijn.
-
... het is constant het 3de rijtuig wat ontspoort
Dus: in welke rijtuigvolgorde ook, het is steeds het derde rijtuig in het rijtje dat ontspoort?
Dan kan het niet aan de wielen liggen (van één specifiek draaistel), noch aan één van de kortkoppelmechanismes. Want als je de volgorde verandert zou het foutieve wiel zich niet meer bij het derde rijtuig bevinden.
Vaag....
Reinout
-
Dachten is niet genoeg, je moet het zeker weten. ;D
Wielafstand moet tussen 14,4 en 14,6 mm zijn.
Hallo
Klakkeloos een vage NEM aanhouden is ook niet zo best, hoewel je op zich gelijk hebt.
Ik zie Fleischmann rails, en die zijn niet zo volgens de laatse normen ;)
Voor fleischmann zou ik eerder 14.2-14.3 aanhouden.
Bart
-
i.d.d. Reinout..... vaag,dan zou ik gokken op een te krappe boog! ;)
Hebben alle wielen dezelfde flenshoogte?
-
Ik had een tijd geleden een vergelijkbaar probleem. Een draaistel van een rijtuig dat steeds ontspoorde. Het heeft me wat hoofdbrekens gekost. Uiteindelijk bleek het bewuste draaistel verkeer gemonteerd, (ik had het los gehad om verlichting in te bouwen). Hierdoor liep het vast op de koppeling houder en kon het niet vrij draaien. de oplossing was simpel, loshalen en anders om terug zetten.
Groet Meino
-
Maar even om het zeker te weten: als je de vier rijtuigen laat rijden:
[4]_[3]_[2]_[1]_[lok>
dan ontspoort het derde rijtuig (dus nummer 3). Als je vervolgens de rijtuigen wisselt:
[4]_[2]_[1]_[3]_[lok>
dan ontspoort nog steeds het derde rijtuig? Dus nu rijtuig nummer 2?
Is dat dan steeds op dezelfde plek in dezelfde bocht? Kun je zien waar het wiel uit de rails komt? Als je met je vinger over de rails gaat, voel je dan een hobbel of een knik of iets?
Als je de lok weglaat en je trekt de rijtuigen met de hand door de bocht, ontspoort hij dan ook?
Met vr. groet, Martijn.
-
Het is continu het 3de rijtuig , ik heb ze ook al met de hand door de bocht gereden en toen het zelfde probleem gehad
-
Maarrrr, zie vraag hier voor. Heb je het zo gedaan?
Zowel getrokken als geduwd?
Foto van de ontspoorplek?
-
Langzaam met de hand doen en dan van heel dichtbij kijken wat er gebeurt? Misschien blijft een beugeltje achter een buffer haken? Of wordt een wiel eruit geduwd? Of blijft een kortkoppeling steken en duwt het rijtuig uit de rails?
-
Misschien een rare vraag, maar doet het probleem zich ook voor als je met een stammetje van drie wagons rijdt?
Zo ja, dan zou het probleem weleens kunnen worden veroorzaakt door de vierde wagon.
Aanvulling: ik zie op je foto dat je baan op een parketvloer ligt en dat de rails niet vlak ligt. Is dit de echte baan of alleen voor de foto?
Als de rails niet goed vlak ligt, zal zeker in een krappe bocht de kans ontstaan dat een wagon "opzij getrokken " wordt.
Kan je foto's maken van de situatie tijdens de ontsporing; hoe staat de ontspoorde wagon; welk draaistel loopt uit de rails etc.
-
Het volk vraagt om foto`s!
Misschien gek voorbeeld, maar heb het zelfde probleem gehad met een lok.
Deze werd de rail uitgedrukt door een vastlopende kortkoppeling.
De kortkoppeling werkte prima zo vrij in de hand, maar als deze belast werd blokkeerde het mechaniek van het rijtuig.
Daar waren 3 oplossingen voor, nieuw Ribu* kortkoppelsysteem onder zetten, of wagen altijd achteraan zetten met de rotte koppeling aan de achterkant en zo inrichten dat er nooit meer iets aan gekoppeld kan worden, of rijtuig opruimen.
* Of ander merk.
-
Misschien een rare vraag, maar doet het probleem zich ook voor als je met een stammetje van drie wagons rijdt?
Zo ja, dan zou het probleem weleens kunnen worden veroorzaakt door de vierde wagon.
Aanvulling: ik zie op je foto dat je baan op een parketvloer ligt en dat de rails niet vlak ligt. Is dit de echte baan of alleen voor de foto?
Als de rails niet goed vlak ligt, zal zeker in een krappe bocht de kans ontstaan dat een wagon "opzij getrokken " wordt.
Kan je foto's maken van de situatie tijdens de ontsporing; hoe staat de ontspoorde wagon; welk draaistel loopt uit de rails etc.
De baan ligt tijdelijk nog inderdaad even op de vloer
-
Als ik naar de foto kijk, zie ik dat er 'hobbel' in de vloer/baan ligt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ay25b3l.09.45.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ay25b3l.09.45.jpeg)
Waarschijnlijk is dit net een punt waarop altijd het derde rijtuig onder teveel spanning komt te staan en er uitwipt.
Probeer de baan eens anders te leggen en dit punt te vermijden.
-
*blaast stof af*
Het is na maanden zoeken is de oorzaak gevonden: 1 rijtuig had beugelkoppelingen die afweken van de rest..
-
Opgelost = (y)
-
Terugkoppeling = (y) (y)
-
Zo zie je maar weer, het luistert allemaal heel nau ;)