BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: VAM65 op 09 december 2018, 16:18:18

Titel: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: VAM65 op 09 december 2018, 16:18:18
Beste allen,

Bij heel veel (ook professionele!!!) banen valt mij regelmatig op de ongelooflijk hoge snelheden waarmee sommig materieel over de rails jakkert. Een Blokkendoos die als een Thalys voorbij vliegt, een Hippel die op zijn minst 80 km/h rijdt, enzovoort.  Daarom maar eens op Eurospoor een Speed Cat gekocht, en om te beginnen 2 locs afgeregeld zodat zij op de hoogste stand (28) de juiste maximale snelheid halen. Ik heb omgerekend een Roco 2400 op 80 km/h en een Piko 2200 op 100 km/h gezet. Vervolgens op de clubbaan een Fleischmann 5555 erachter gehangen, zodat ik geen snelheidsverschil kon hebben a.g.v. spanningsverschil tussen thuis en op de club. Nu, dat klopte heel aardig, ze reden nu respectievelijk 83 en 105 km/h.

Maar ja, dan ga je eens puur optisch kijken, en dan nog vind ik dat de locs aardig over de baan scheuren. Allemaal verklaarbaar, de bovenleidingsportalen staan omgerekend dichter bij elkaar, de wissels zijn scherper, de bogen zijn krapper, en last but not least, het perspectief is anders. De baanhoogte bij ons is 1.20m. Omdat ik de snelheidscurve lineair had ingesteld, ben ik eens gaan terugregelen, en ik vond uiteindelijk dat bij stand 20 (dus op zo'n 70%) het er voor mij een beetje realistisch uit begon te zien. Omgerekend rijden dan de loks op topsnelheid dus nog maar 59 en 75 km/h.

Het is en blijft uiteraard een kwestie van smaak, en ik vraag daarom ook niet om absolute verhoudingsgetallen. Wel ben ik erg benieuwd of er meer mensen op dit forum zijn die gelijksoortige dan wel heel andere ervaringen hebben?

Dank! Marco
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: ex44 op 09 december 2018, 16:22:47
Nou, je ziet ook wel eens van die baantjes waar het spul zó langzaam voortkruipt dat de (imaginaire) reizigers er beter aan zouden doen te gaan lopen als ze op tijd thuis willen zijn.
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Floris op 09 december 2018, 16:36:07
Helemaal mee eens. Daarom rijden mijn treinen op onze met I-train gestuurde clubbaan niet de echte snelheid. Doorgaande IC-treinen max 100km/h, goederentreinen ca 70-80km/h
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Piet Groot op 09 december 2018, 16:53:24
Wanneer je de trein langzamer laat rijden, dan blijft de trein langer zichtbaar EN LIJKT JE BAAN EIGENLIJK GROTER......
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: lokloods op 09 december 2018, 17:00:11
Bij mij rijden de treinen ook langzamer dan schaalsnelheid. Regel dat op gevoel.

Wiebe
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: jowi op 09 december 2018, 17:26:15
Ik denk dat de 'gevoelssnelheid' tussen N en H0 etc ook wel weer zal verschillen, maar persoonlijk vind ik ca. 70-75% van de schaalsnelheid mooi op een N baan. Dus een trein die in het echt 120km/h kan, rijd bij mij omgerekend max. 80 a 90km/h. Hoe kleiner de schaal, des te sneller (!) de echte snelheid te snel lijkt ;)
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Teun60 op 09 december 2018, 17:29:05
Volgens de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Realistische_snelheden_NS_Locomotieven) zouden treinen op schaalsnelheid optisch juist te langzaam rijden. Voor H0 zou je schaalsnelheid x 1.4 moeten instellen.
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Jack Black (NS1220) op 09 december 2018, 18:11:51
De boogstralen zijn in model meestal ook relatief kleiner dan van het voorbeeld.
In 1:1 gaat men ook met aangepaste snelheid door zulke bochten (hoop ik).
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Pauldg op 09 december 2018, 19:22:36
Gevoelssnelheid is ook een kwestie van ervaring. Wanneer je dertig jaar de treinen voorbij hebt zien sjezen ervaar je schaalsnelheid wellicht als kruipen. Ik denk dat het een aantal weken nodig heeft om intern 'in te klinken'
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Martijnstein op 09 december 2018, 19:28:26
In model beeld je natuurlijk ook vaak iets uit waar in het echt ook langzamer wordt gereden: stations, bergen, bochten, fabrieksaansluiting, etc.
Niet veel mensen bouwen een vrije baan van enkele meters rechtuit, laat staan een hsl.

Ligt natuurlijk ook aan de persoon: op de modelnaam kijk je altijd in vogelvlucht van redelijk dichtbij. In het echt sta je vaak op de grond op een afstandje. Tenzij je op een halte langs de vrije baan staat: daar wordt gevoelsmatig ook hard gereden inclusief luchtdruk verschil en  geluid en zo.
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Jack Black (NS1220) op 09 december 2018, 19:37:51
Citaat
waar in het echt ook langzamer wordt gereden: stations, bergen, bochten, fabrieksaansluiting
Dat merkte ik al op in mijn vorige post.

Zo'n ICE die voluit over het ovaaltje van de startset gaat door bochten die net kunnen voor een industrieterrein, ja dat komt wel sportief over  :D
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: jowi op 09 december 2018, 20:52:03
Volgens de encyclopedie (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Realistische_snelheden_NS_Locomotieven) zouden treinen op schaalsnelheid optisch juist te langzaam rijden. Voor H0 zou je schaalsnelheid x 1.4 moeten instellen.
Dat moet een fout zijn... we ervaren hier juist het tegenovergestelde, de schaalsnelheden lijken nog steeds te hoog. Die factor 1,4 klopt wel, maar dan wel de andere kant op...

Dat de schaalsnelhied te hoog lijkt komt ook doordat op modelbanen de rechte stukken veel te kort zijn en de bochten veel te krap.
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Frans Peeters op 09 december 2018, 21:30:47
Voor het berekenen van de schaalsnelheid kan (en mag) je niet de effectieve schaal van je model gebruiken.
Snelheid is afgelegde weg per tijdseenheid en daar ligt het kalf gebonden.
Voor de tijdseenheid gebruik je geen schaal.
Voor de afgelegde weg moet je een schaal nemen die ergens tussen de 7 tot 15 maal hoger ligt.
Als je dat doorvoert, kom je tot de vaststelling dat de factor in de encyclopedie inderdaad nog steeds een te hoge schaalsnelheid geeft.

Wil je een goed beeld krijgen of je trein niet te snel rijdt.
Zet je gsm naast het spoor en film een voorbij rijdende trein.
Je krijgt gelijk het gevoel of je het goed hebt of niet.
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 december 2018, 21:37:10
De verhoging van de werkelijke schaalsnelheid komt uit de Morop normen, NEM 661 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem661_d.pdf)
40% extra geldt voor schaal TT, voor H0 wordt maximaal 30% aanbevolen.
Persoonlijk ben ik het niet eens met die toegestane verhogingen, ik vind dat een modeltrein niet harder moet rijden dan de werkelijke maximale schaalsnelheid, liever iets langzamer. Maar ook niet zo langzaam dat je denkt: komen die mensen wel op tijd op hun werk?

Verder is het ook een kwestie van kijkpositie. Laat een trein op je spoorbaan rijden met een snelheid waarvan je denkt: best wel acceptabel. Zet dan je camera zo dicht mogelijk bij het spoor en schiet een filmpje. Als je dat dan terugkijkt lijkt je trein ineens een racemonster.
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: henk op 09 december 2018, 21:47:59
Fabrikanten willen de mogelijkheid van een te hoge maximum schaalsnelheid hebben, juist omdat mensen het verschillend ervaren. En een maximum snelheid van een modelloc kan je met je rijrgelaar of decoder wel verlagen, maar natuurlijk niet verhogen.

Hier rijdt niets harder dan 100 schaalkilometers. Goederentreinen nog wat langzamer. Rangeren doe ik niet aan.
Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Teun60 op 09 december 2018, 21:52:31
40% extra geldt voor schaal TT, voor H0 wordt maximaal 30% aanbevolen.

Blijkbaar is er sprake van voortschrijdend inzicht ;)
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/d/d5/NEM_661_NL.pdf

Titel: Re: Juiste(?) schaalsnelheid optisch!
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 december 2018, 22:10:08
Het bezwaar van al die versies van de Morop normen die overal rondzingen is inderdaad dat ze door veranderende inzichten zijn achterhaald.
Ik kijk altijd op de Morop site naar de Duitse versie, dat is de enige complete en ook de meest actuele.