BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wookie op 29 november 2018, 22:52:19
-
Hoi allen,
Mijn naam is Joppe, 29 jaar en een aantal jaar geleden een modelbaan gehad in N-Spoor, nu ik wat meer ruimte heb ben ik overgestapt naar H0 en ben ik begonnen met het bouwen van de modules. Ik ga digitaal rijden en als centrale gebruik ik de DR5000 van Digikeijs (en bijbehorende decoders).
Ik heb gelijk een vraag wat betreft isolatie, veel gelezen hier op het forum maar nog niet tot een definitief antwoord gekomen: ik heb nu één laag floormate 3mm en wil daarbovenop kurk doen van 3mm, is dit een beetje overdreven of juist niet i.v.m. het contact met ballasten?
Zal gelijk wat foto's plaatsen, altijd leuk!
(https://i.imgur.com/tEjhsRdl.jpg)
De ruimte is 12 meter x 2.40m en het zal een U baan worden maar wel de mogelijkheid om volledig rond te gaan middels een brug. De zolder is volledig geïsoleerd!
(https://i.imgur.com/7FW0uAcl.jpg)
(https://i.imgur.com/IJvqoV0l.jpg)
Ik hoor graag jullie meningen en tips!
-
12 meter !?! :o Dat geeft nog eens mogelijkheden ;D
Welkom overigens ;D
Met vr. groet, Martijn.
-
Als je nu nog de keuze hebt zou ik overwegen om over de hele baan een paar cm dik eps isolatie te leggen. Isoleert en je kunt ook makkelijk de diepte in met het landschap. Heb ik zelf bij start van mijn baan niet gedaan en eigenlijk wel spijt van.
-
Der zit al kurk op.... Zal er wel niet meer afgaan.
Mooie ruimte, dat bied mogelijkheden (y)
-
Kurk zit nog niet vast hoor, kan zo eraf. Ik heb nog 30mm roofmate liggen, misschien is dat een betere optie dan kurk aangezien ik de gehele onderplaat wil voorzien van isolatie.
Ik zal in het forum 'modelbanen' verder de voortgang neer plempen :)
-
Roofmate is ok, maar pir isolatie is nog fijner.
Dat bewerk je nog makkelijker.
Succes met de bouw.
-
Hi allen,
Ik heb even niets meer laten weten, dat komt omdat er drastische maatregelen zijn genomen. De garage is omgebouwd tot nieuwe modelkamer en de zolder is weer opslag. Daarbij zijn alle elektronica e.d. losgemaakt en opnieuw ingedeeld. De garage is geisoleerd en inmiddels voorzien van verwarming/koeling. De nieuwe vloer is gelegd, stopcontacten aangemaakt en verlichting opgehangen. Hieronder het resultaat.
De ruimte is 8x5m en er zullen nu 2 rijen van 6m X 1.20m geplaatst worden, vervolgens bij de garagedeur naar de overkant waar nog 7 meter x 60 zal worden geplaatst.
(https://i.imgur.com/TckKAyQ.jpg)
(https://i.imgur.com/Pu2e4wO.jpg)
Ijkspoor
(https://i.imgur.com/ldc5PP9.jpg)
(https://i.imgur.com/m9jXHHW.jpg)
Dit keer gaan we alles centreren:
(https://i.imgur.com/0JdW8F7.jpg)
Tot snel!
-
Mooie ruimte
Ik kan me voorstellen dat dit wat prettiger werkt dan de zolder met het puntdak.
-
Mooie wandvitrinetjes! Flinke ruimte ook zo. Wat is eigenlijk de reden om een kamer zo goed mogelijk te isoleren voor modeltreinen? Mis ik hier iets? ???
-
Wat een prachtige ruimte, tjonge (y)
-
Oew, je levert wel wat in op lengte maar het extra oppervlak + makkelijk staan is ook wat waard! (y) Zolder was al een ruimte om jaloers op te zij maar dit helemaal! (y)
Dit keer gaan we alles centreren:
Zonde... ::)
Timo
-
Mooie wandvitrinetjes! Flinke ruimte ook zo. Wat is eigenlijk de reden om een kamer zo goed mogelijk te isoleren voor modeltreinen? Mis ik hier iets? ???
Nou qua vocht maar ook voor eigen comfort ;D. In de zomer de airco en in de winter de verwarming.
De Rolls staat nu onder de carport? ???
Haha de auto stond al onder de carport, gelukkig geen Rolls ;D
Oew, je levert wel wat in op lengte maar het extra oppervlak + makkelijk staan is ook wat waard! (y) Zolder was al een ruimte om jaloers op te zij maar dit helemaal! (y)
Zonde... ::)
Klopt, maar gelukkig alles netjes kunnen loshalen. Qua meters ga ik er juist op voorruit. Op zolder had ik een U baan met 2x 6x0.6m, nu heb ik aan één kant 6x1.20m en aan de andere ook met nog een doorgang van ruim 1.80m. En we kunnen de hoogte in!
-
Oew, je levert wel wat in op lengte maar het extra oppervlak + makkelijk staan is ook wat waard! (y) Zolder was al een ruimte om jaloers op te zij maar dit helemaal! (y)
Zonde... ::)
Timo
Ik ben jaloers, Ik heb maar 4.5x 3.6 m ter beschikking.
8 meter is nog steeds zeer riant, en dat in conbinatie met de breedte en geen puntdak een flinke stap vooruit.
-
Ik ben jaloers, Ik heb maar 4.5x 3.6 m ter beschikking.
8 meter is nog steeds zeer riant, en dat in conbinatie met de breedte en geen puntdak een flinke stap vooruit.
Nou, 4.5x3.6 is ook zeker niet mis hoor, voorlopig zijn we in ieder geval zoet ;D
-
Netjes hoor!
Vanwaar de keuze om je elektrische componenten centraal te plaatsen?
-
Ik verdeel het in 4 secties, voorheen had ik alles per 'bak' wat toch wirwar van draden met zich mee bracht, nu kan ik mooi per sectie alles orderen.
-
Mijn ervaring is dat het dan alleen maar een grotere wirwar wordt :-X
Timo
-
Ik heb juist het gevoel dat er nu geen kabels zijn haha, eerst had ik alles per bak. De tijd zal het leren (y)
-
De trainsafes (zijn dat trainsafes?) zijn nieuw? Heb je dat in 1 jaar opgebouwd?
-
Hi Martijn,
De verzameling gaat al langer door hoor maar sinds 1,5 jaar maak ik gebruik van TrainSafes, die zijn wel nieuw i.v.m. de maten.
-
Geweldige ruimte! Die kabelgoten zien er ook goed uit, mooi strak, ik kende dat nog niet. Heb je al een sporenplan? Of een lijstje met wensen waar dat aan zou moeten voldoen?
-
De ruimte is 8x5m en er zullen nu 2 rijen van 6m X 1.20m geplaatst worden, vervolgens bij de garagedeur naar de overkant waar nog 7 meter x 60 zal worden geplaatst.
(https://i.imgur.com/TckKAyQ.jpg)
Niet bang voor vocht uit de airco zo met die treinen eronder?
-
Nee hoor, condensafvoering loopt naar buiten. Als er condens via de voorkant uitkomt dan is er iets niet goed aangesloten :o
-
Op zich ligt het natuurlijk aan je blokverdeling en de hoeveelheid melders en accessoires die de kabel hoeveelheid bepalen.
Maar uiteindelijk moet je de boel ergens aan elkaar knopen. Dus of je bent melderdraden en voedingsdraden en puntstukdraden en wissel aansturing etc etc aan het doorvoeren, wat dus erg veel of maar beperkt kan zijn. Of je bent overal voeding en data aan het doorvoeren. Nadeel hiervan is dat je soms inefficiënt moet omgaan met je digitale componenten en dat loont financieel niet altijd. Het is altijd een afweging per treinbaan.
-
Klopt, ik heb niet één centraal punt maar 5 centrale punten ???. Ik weet waar mijn bezetmelders, seinen en wissels komen. Accessoires gaan via verdeelblokken op de ringleiding voor accessoires, ik zal hiervan later een foto plaatsen.
-
Ja zeer herkenbaar ik heb hetzelfde gedaan, een combinatie van decentraal en toch nog wat dingen bundelen omdat het goed uitkomt. Mooi project ik blijft volgen!
-
Hier idem. En altijd het idee dat het beter had gekund ;D
Maar als ik die foto nog eens bekijk... vraag ik me af hoelang het gaat duren voordat die balkjes gaan doorhangen. Alleen al door hun eigen gewicht. Op gegeven moment moet daar nog iets onder ben ik bang, een pootje bijvoorbeeld of nog een plank eronder, die dan met z'n dunne kant tegen de balk aan zit.
-
Hey Clickmaniac,
Klopt helemaal, ik heb enkele poten er tussenuit gehaald zodat ik wat makkelijker kan manoeuvreren ;D. Tussen de poten die je nu ziet komt tussen elk paar nog een enkele tussen. Dus 3 per kant.
De bakken vallen op de balken en die schroef ik vast.