BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Hendrik Jan op 25 november 2018, 21:23:23
-
Nou ja, zie titel dus.
Artitec is natuurlijk prachtig, maar zelf doen geeft mij meer voldoening.
Ook als het resultaat wat minder gedetailleerd is.
Inmiddels naar mij onderweg:
-een oude Roco 2200
-een zwik Mastica Plan E B-bakken
Nog gezocht:
-een donorwagentje voor de energiewagen.
-een oude roco 2200 als dummy aan de staart. Hoeft geen dummy te wezen, want ik kan zelf de motor en de worm er wel uit raggen.
Beetje Old Skoel Modeltrutten.
Back to the '80s.
Ik heb inmiddels de tekening van Enter al voor den dag gehaald...
ajuus
Hendrik Jan
-
"Tussendoortje" zegt ie. Waar tussendoor? 8)
Nog speciale plannen met dit vehikel of gewoon vanwege leuk?
Ik heb overigens nog een Artitec-bouwset liggen van een energiewagen... Maar wellicht is dat tè gedettailleerd voor je? ;D. Geef maar een gil.
-
Leuk project(je)! Klaar voor de bouw/doe dag :)?.
Groet,
Chris
-
"Tussendoortje" zegt ie. Waar tussendoor? 8)
Nog speciale plannen met dit vehikel of gewoon vanwege leuk?
Ik heb overigens nog een Artitec-bouwset liggen van een energiewagen... Maar wellicht is dat tè gedettailleerd voor je? ;D. Geef maar een gil.
Komt ie nu mee.
Ik zit net dat fameuze plaatje van Enter om te werken tot model...
(kleine modelbaanserie, deel 12, blz 103, afb74)
Zucht...
Heel verleidelijk, Marc.
Maar ik was toch echt van plan mijn vaardigheden met styreen wat aan te scherpen, dus..
bedankt, maar nee, bedankt.
26 januari vast wel rijvaardig of sorts.
ajuus
Hendrik Jan
-
Mag ik u dan even vervelen met wat linkjes naar foto's? :) De meesten zijn wellicht niet zo nuttig maar in elk geval leuk om te zien (vind ik dan :angel: )
https://flic.kr/p/CMXz7N
https://flic.kr/p/X3on5u
https://flic.kr/p/P6yo2A
https://flic.kr/p/mfpFXE
https://flic.kr/p/tinJ8y
https://flic.kr/p/2a7dCE9
https://flic.kr/p/WpWwpn
https://flic.kr/p/XDqnLR
https://flic.kr/p/anhsH9
https://flic.kr/p/4AVjxM
https://www.flickr.com/photos/cklx/3170896957/sizes/o/
https://flic.kr/p/5QcFc4
https://flic.kr/p/5QcFcr
https://flic.kr/p/5QcS2K
https://flic.kr/p/jy2Fba
https://flic.kr/p/ZUEiBF
Met vr. groet, Martijn.
-
Nog gezocht:
-een donorwagentje voor de energiewagen.
-een oude roco 2200 als dummy aan de staart. Hoeft geen dummy te wezen, want ik kan zelf de motor en de worm er wel uit raggen.
Kzalleskijken
-
Een ochtend vrij.
Tsja, dan vraag je er wel om natuurlijk:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3847_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3847_2.jpg)
Inderdaad, niet perfect.
Gelukkig maar, want anders zou hij volledig misstaan naast de stokoude 2200, die inmiddels onderweg is.
Het donoronderstel is iets onbekends met roco kortkoppelingen er onder gelijmd.
Die kk zit vreselijk in de weg, want aan beide zijden moet ook nog een (diesel?)tank onder de bak gelijmd worden.
Nou ja, suggestie is het halve werk. Dat worden dus enkel de kopse zijden van die tanks.
Morgen dit gebakje maar eens voorzien van slagroom en kersjes.
groeten
Hendrik Jan
-
Beste Hendrik Jan,
Hier de link naar twee artikelen over de Engeriewagens vrij te downloaden bij de Railmagazine.
Even klikken op RM 283- De energiewagen van Artitec.
En zicht baar wordt de twee artikelen.
https://railmagazine.nl/downloads/
M.v.g. Ronald.
-
Leuk plan.
Enneh. U heeft PB.
-
Het donoronderstel is iets onbekends met roco kortkoppelingen er onder gelijmd.
Die kk zit vreselijk in de weg, want aan beide zijden moet ook nog een (diesel?)tank onder de bak gelijmd worden.
Nou ja, suggestie is het halve werk. Dat worden dus enkel de kopse zijden van die tanks.
Neem eens contact op met Mispoes, die heeft voordat Artitec met de energiewagen op de markt kwam een kleine reeks van die wagentjes zelf gebouwd. Wellicht heeft hij goede tips voor jou.
-
In de RM 143 staat een artikel over een door Frank (mispoes) gebouwde energie wagen.
In redactie #7 staat de link waar het artikel is te vinden.
M.v.g. Ronald.
-
Je hebt nog een zooi rondreizende goederenwagens liggen, kun je die niet als donor gebruiken ;)
-
Inderdaad, niet perfect.
Mag ik toch enige kritische noten kraken of is het model al gespoten? ;D
- De roosters liggen vrijwel vlak in de wand, zonder rand er omheen (zie ook deze foto (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:NS_Energiewagen.JPG)).
- Dak is wat platter dan jij hem maakt lijkt het.
- KK.... is leuk voor de Plan E rijtuigen onderling, bij die motor-zonder-zijspan valt het minder op.
-
Mag ik toch enige kritische noten kraken of is het model al gespoten? ;D
Jij altijd. ;D
En nee, het 'model' is nog niet gespoten.
Ik ben zelf ook niet tevreden over dak- en roostervorm.
Die roosterranden kan ik nog wat afschuren en de dakvorm valt minder op als ik de detailbende erop geprakt heb.
Hoop ik.
KK vind ik toch wel belangrijk. Moet trouwens die Zephyr ook nog eens van kk voorzien.
Ook een leuk tussendoortje.
ajuus
Hendrik Jan
-
Hoi Hendrik Jan,
Ik ga jou draadje volgen.
Ik vind dit ook een heel leuk project om dit zelf te gaan doen/bouwen.
Ik ga hiervoor op zoek naar een 2200 die ik moet gaan opknappen en als dummy kan gebruiken, voor de plan E rijtuigen wil ik een stel afgedankte van Lima gaan gebruiken met het nodige pimp werk.
Voor de Energiewagen zal het volledig zelfbouw worden.
Ik liep bij het opzetten van een tekening tegen de ronding van het dak aan.
Als eerste een tekening na tekenen op schaal en de maten aanpassen naar beschikbare Evergreen strips en profielen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Energiewagen2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Energiewagen2.jpg)
Vond het dak te hoog waar door het te rond wordt.
Een bruikbare foto gevonden en zie dat het dak op de tekening te hoog is.
Natuurlijk zal er door de hoek waar de foto mee is genomen er een verschil ontstaan in verhouding tot de echte maten, maar het verschil van de dak hoogte valt wel erg op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Energiewagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Energiewagen.jpg)
Ik hoop dat je nu een beter zicht hebt op de verhouding van de ronding van het dak en de hoogte.
Ook valt de positie van de brandstof tank op dat die op de tekening anders is
M.v.g. Ronald.
-
Voor de liefhebbers, ik heb nog wel wat Mastica plan eetjes over. Helaas zijn ze al gebouwd.
-
Gister nog wat detailspul op het dak van de enegriewagen gegooid.
Maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer de dakvorm me begint te irriteren.
Vandaag wat stoelen in elkaar geschroefd.
Nee, ik hield geen inbusbouten over.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3848_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3848_1.jpg)
Ook bezig geweest met bodemplaat en kopwanden van het interieur.
Hier wat tussenschuifdeuren, vlak voor ze naar de spuiterij gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3849.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3849.jpg)
De hele handel is meteen na het Sinterklaasjournaal gespoten.
Dadelijk is de verf droog, zodat ik de interieurs voor 4 bakken kan gaan assembleren.
Mastica heeft niet veel stoelen meer liggen. Ik dacht daarom: dat doe ik even zelf.
Was wel even doorhalen, met 7 onderdeeltjes per bank. En dat zo'n 300 keer.
In totaal ruim 2000 individuele onderdelen.
Het wordt weer tijd voor pizza hier.
Of corn flakes.
ajuus
Hendrik Jan
-
Of Unicorn Cereals. 8)
Anyway; hulde voor dit Oud Kampensche handwerk. (y)
-
Jaja, mijn belangrijkste gereedschap is de kliko...
Ik en mijn grote bek..
Affijn,
nieuw dak op de kachelkar geroffeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3853_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3853_1.jpg)
Ik moet toegeven dat dit toch beter smoelt.
Vanavond, tussen het gedichten schrijven en surprises klooien, nog maar wat dakdetails toevoegen.
Daarna kan ik deze handel in elkaar mieteren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3852_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3852_1.jpg)
Jawel, plan-E leftovers, besteld bij Mastica.
Complete bouwpakketten, nog immer leverbaar.
Jeugdsentiment, ik heb grote blij.
ajuus
Hendrik Jan
-
(y)
M.v.g. Ronald.
-
Froebelen met HJ moet ook eens mijn mastica opzoeken (y) ;)
-
Zijn die mastica setjes op schaal? En wat zijn de uiterlijke kenmerken van de DE stammen?
-
Nee, ze hebben de zelfde grote als de oude Lima planE’s.
-
Ze zijn dus ongeveer 1,5 cm te kort. Lengteschaal 1:93 ongeveer.
Dat heeft te maken met het feit dat Mastica ooit is begonnen met ombouwsetjes voor de Lima plan E. Mijn Limastica stam heeft dus nog dakjes en draaistellen van Lima. Pas later maakte Mastica er complete bouwsets van, maar toen was de bak al gemaakt.
-
Wat detailspul uitgestrooid over het dak van de kachelkar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3855_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3855_1.jpg)
Enkel nog de ladder afmaken, dan kan hij naar de spuiterij.
Hetgeen natuurlijk al snel de vraag oproept:
welke verf?
Mijn lokale verfboer heeft enkel Revell in het schap, dus dat zal het worden.
Maar welke grijs, geel en berlijns blauw moet het worden?
Geen enkele Revell kleur lijkt helemaal te kloppen.
En nee, ik ga geen andere verf gebruiken, ik hou het simpel, met wat lokaal voorhanden is.
ajuus
Hendrik Jan
-
geel revell 310 komt goed in de buurt. grijs, tja, weet zo alle nuances grijs niet van revell maar gelukkig klopt t deksel meestal vrij goed met de inhoud dus je kan je loc ernaast houden... hoef je met humbrol niet te proberen.
-
Lache..
zit hier net revell 12 en 15 te vergelijken.
Die 12 komt aardig overeen met mijn nieuwe ouwe 2200,
de 15 is vrijwel gelijk aan mijn oude 1200.
Mij lijkt 12 te licht en 15 te rood.
Grijs: zelfde verhaal:
Revell 74 komt in de buurt, maar is te donker voor Roco en te licht voor antieke Fleischmann.
Oftewel: men deed destijds maar wat.
ajuus
Hendrik Jan
-
Ik weet dat je Revell nummers zoekt maar van Vallejo heb ik deze verhoudingen een keer gevonden op BNLS
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56739.msg3221426846#msg3221426846
Dus ik weet het, niet wat je zoekt maar misschien heeft iemand anders er nog iets aan 8)
Met vr. groet, Martijn.
-
Er staan leuke tips in dat draadje (y)
Rondjes in tape knippen met de perforator, en dan die rondjes in vieren snijden om daarna de kwartrondjes te gebruiken om afgreonde hoeken af te plakken...
Dat vind ik dan weer geniaal.
Ondertussen zijn de interieurs van de mastica pan E's ook in elkaar getrut.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3854_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3854_1.jpg)
Jawel, gewoon uit karton dus. Was mooi modelbouwtechnisch weer, gisteren.
ajuus
Hendrik Jan
-
Dag Hendrik Jan, zover ik mij dat nu nog kan herinneren hadden de 1ste klasse een soort gebokt stofje dat van gemengde kleuren (groen/grijs/bruin/geel) en gaf een donkere indruk maar niet rood zoals nu.
-
Er waren meerdere kleuren bij de eerste klasse van de trekduw stammen.
Ik ken ook de geheel mosgroene, en de rode met grijs stukje hoofsteun.
De tweede klasse banken mogen wat groener zijn, tegen het blauw aan.
https://www.google.com/search?q=interieur+plan+e&client=firefox-b&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=Q6xptZEc4ChaLM%253A%252CdfIO0JOmpQdMgM%252C_&usg=AI4_-kSyhPWb3d2_Ah8gd0dnh0NfD9FwgA&sa=X&ved=2ahUKEwjR8Kyv_IPfAhWD-qQKHZ8QBykQ9QEwBHoECAUQDA#imgrc=Q6xptZEc4ChaLM:
Groeten Arjen
-
Tsja, wat nu?
Ik heb de interieurs voorzien van reizigers.
De 2e klas zit stampvol, in de 1e klas zit vrijwel niemand.
Zo heb ik nog wel de gelegenheid de kleur van de 1e klas bekleding aan te passen.
Nu nog een duidelijk fotografisch voorbeeld...
(hint, hint)
Druk geweest met spuiten.
Dat was een ontnuchterende bezigheid :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3862_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3862_3.jpg)
Enerzijds is het best een aardig model geworden.
Anderzijds vallen enkele spuitwaasjes op.
En bij het verwijderen van de tape kwam er wat grijze verf los.
Zal ermee te maken hebben dat ik onvoldoende droogtijd in acht genomen heb...
Nog even 3 soorten geel vergelijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3863_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3863_2.jpg)
Bovenaan de bijna citroengele oude Roco 2200, kleur lijkt veel op Revell 12.
midden: eigen brouwsel, het geel is een mengsel van Revell 12 en 15, ongeveer 3 op 1.
Onder: de ICR van Lima is in verhouding veel meer oranje, lijkt meer op Revell 15.
ajuus
Hendrik Jan
-
HJ,
Deze?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Naamloos_10.jpg)
-
(y)
Perfect.
Straks eens onder de Peperbus dat ding aan een proefrit onderwerpen ;)
(en meteen wat gras meppen)
ajuus
Hendrik Jan
-
Gatver!!...........ik had me voorgenomen om het zeer rustig aan te doen........ na het zien van deze platen ging dat niet meer... toch maar even zoeken, ik had toch ,of had ik hem al .... nee hoor!......daar is tie weer . ;D
Ik had hem niet gebouwd zoals die van Hendrik Jan uit styreen,maar een resin geval [niet artitec]
Hendrik Jan...een dikke (y) ziet er goed uit!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181204_120652.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181204_120652.jpg)
Als de tijd rijp ervoor is wordt ook deze kar afgebouwd. ::)
-
(y) (y)
eh wat zjn dat voor komische witte ronde dingen voor en achter bij de Verwarmingswagen?
-
Je bedoelt de uitlaten?
-
Joke bedoeld de ronde dingen die aan de onderkant zitten die zijn te zien op de foto met de 2200.
-
Dat zijn de diesel tanks.
-
Ik snappum
-
oke dieseltanks, eh blijven die zo wit ???
-
Nope.
Er zit nog een traptrede voor de tanks.
In het echt zat die aan het frame vast, ik plak ze op de tanks.
Ziet toch geen hond.
(ja, nu wel natuurlijk, maar dat is dan jammer voor die hond)
Sterker nog, ze hebben er al op gezeten, maar zaten niet helemaal goed.
Dus dat moet nog overnieuw.
En dan gaat de zwarte kwast er over en vallen de tanks vrijwel wel.
Tot zover de theorie.
ajuus
Hendrik Jan
-
Ook de mastica's even in elkaar gegooid.
Easy peasy plakwerk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3861.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3861.jpg)
Ja, daar zit één afwijkende bak bij.
Het is een rijdend poastkantoor, Plan L.
Een soort nalevering van Plan E.
Aan het eind van hun carrière werden enkele van deze karren verbouwd tot fietsenrijtuig en deden tot 2004 dienst tussen Haarlem/Zandvoort en Maastricht. Geen idee of ze Heerlen ook aandeden trouwens.
Omdat ik dat een geinige trein vind, met Rijtuigen plan W, ICR en dus ook deze Plan E/L, ga ik dit postrijtuig als tussendoortje binnen het tussendoortje ook vormgeven als fietsenschuur.
Maar terzake
De onderste kar heb ik ooit eens van een forumgenoot overgenomen. Nog niks mee gedaan, maar daarin komt nu dus verandering.
Na enkele rondjes door de "spuitcabine" (een kartonnen doos onder de afzuigkap in de keuken en ja, mijn meisje vindt dat prima)
ziet de handel er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3865.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3865.jpg)
En van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3866_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3866_1.jpg)
Inderdaad, niet perfect.
Maar zonder leesbril en van 50cm afstand vind ik ze acceptabel, voor nu.
ajuus
Hendrik Jan
-
Goed bezig hoor!
En de 50cm regel is de belangrijkste modelbouwregel die er is :).
Groet,
Chris
-
Ik vind ze heel acceptabel hoor (y)
-
Heel mooi zo
-
Prima werk HJ. Het andere gezegde luid: als je hard loopt, zie je niks.
-
Ruiten ingegooid,
interieurs ingeprakt
reizigers gepropt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3868_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3868_1.jpg)
Wie goed kijkt ziet trouwens, dat de meeste passagiers samengeklit zijn in de 2 middelste bakken.
Wie doorloopt heeft nog plek zat in kop en staart van de trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3867.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3867.jpg)
Ook in de 1e klas is ook nog ruimte. De passagiers zijn vooral omgekatte chinezen.
Tussendoortje bij het tussendoortje:
het fietsenrijtuig Plan L
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3869_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3869_3.jpg)
Deze bak kan plaatsnemen in mijn geel-blauwe Intercity, gecombineerd met ICR(lima) en plan W (roco, nog aan te schaffen)
Alle bakken zijn voorzien van kortkoppeling.
Volgende onderwerpen:
-oude roco 2200 digitaliseren
-kachelkar afmaken
ajuus
Hendrik Jan
-
Zo zeg. Dat gaat rap. :o
Ziet er al wel goed uit (y)
Nog effe geduld en de 2de 2200 kan er zo voor/achter.
Greetz Martijn
-
Het ziet er prima uit zo, :D
Mastica is zo gek nog niet.
Ik vind je interieurs ook goed gelukt,erg mooi allemaal. (y)
-
Mooie trein HJ, (y)
Je kan ook nog wat volk op de balkons prakken van je drukste wagens, maakt het nog realitischer.
-
Ik mis nog wat aan je bakken.....
Even een voorbeeld opgezocht:
moderator-knip-actie i.v.m. copyright, zie twee berichten verderop
De dunne zandkleurige lijn boven de ramen en de eerste klas balk ontbreekt nog.
-
Er mist ook nog een dak ;)
ajuus
Hendrik Jan
-
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/artitec/612-artitec-plan-e-de-rijtuigen-klompentrein
Er hoort ook nog een logo onder de betreffende foto......
Als je niet knipt in de foto, en dus het logo laat staan, heb ik er geen problemen mee dat ze hier staan.
Knip je het logo eraf, dan wel.
-
Of plak anders alleen de link ;D Deze kwam ik net toevallig ergens tegen:
https://flic.kr/p/2161gMo
-
Het opvallendste aan die combi is de linker 2200 die met de cabine tegen de energiewagen staat.
-
Is al eerder behandeld in een ander draadje; 2200en hoeven helemaal niet met de cabine voorop te lopen bij klompentreinen. Voorbeelden zat dat dit niet gebeurde.
-
Nu met dak (en streep ;))
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3932_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3932_3.jpg)
Van dichtbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3934_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3934_1.jpg)
De gele sierstreep zit op de richel onder aan het dak.
Er valt wat vervuiling op: vuile streaking onder de ramen (met grijsbruine verf en vuile terpentine) en wat poeder op schortp[laten en draaistel.
Op de foto oogt het meer roze, maar het is roestbruin. Eigenlijk moet er nog een peoier overheen: zo'n onbestemde vale gijsbruingroen.
Hier het hele spul in Originele Verpakking (dan is het meteen 3x zo veel waard tenslotte...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3936.jpg)
Nu de kachelkar nogmaals onder de verfspuit doorhalen, want het is niet helemal jofel.
Op de andere zijwand zit zelfs de lage gele sierlijn scheef :-\
Ook ben ik niet tevreden over het geel van de oude Roco 2200.
Maar het moet wel een tussendoortje blijven natuurlijk.
ajuus
Hendrik Jan
-
Ik vind het hartstikke goed gelukt! En als het rijdt zie je toch geen verschil neer met die van Artitec.
Daarnaast vind ik de ovp toch wel briljant!
Groet,
Chris
-
Als je de kachelkar toch onder de verfspuit doorhaalt kan je ook meteen de cabine van die 2200 doen.
Smoelt het al een heel stuk beter.
-
Ik mis nog wat aan je bakken.....
Even een voorbeeld opgezocht:
moderator-knip-actie i.v.m. copyright, zie twee berichten verderop
De dunne zandkleurige lijn boven de ramen en de eerste klas balk ontbreekt nog.
Sorry Chris,
Dacht een legale foto van m`n pc te halen, stond er al maanden misschien al jaren op.
Kon mij niet meer herinneren dat `m van jouw was/is.
Heb `m inmiddels ook van m`n pc verwijdert.
-
Ja mag alles gebruiken, zolang het logo er maar in staat :)
Sorry is niet nodig :)
-
....
Hier het hele spul in Originele Verpakking (dan is het meteen 3x zo veel waard tenslotte...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3936.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3936.jpg)
....
Ah, ik zie het al: de speciale limited edition verzamelaars box ;)
-
De gaten zitten aan de verkeerde kant. Pure namaak dit ;D
-
Mijn 2200 moet nog voorzien van locnummers.
Daar heeft Kleinspoor vast wel een setje voor.
Weet iemand welk nummer?
ajuus
Hendrik Jan
-
@ Hendrik Jan
Dat is transferset nr.141
-
Daar had ik dus al 3x overheen gekeken.
Bedankt ;)
Volgende vraag:
Wat is officieel de 'voorkant' van een 2200?
ajuus
Hendrik Jan
-
Bij een dieselloc is de lange huif de voorkant. Een 2200 heeft maar 1 huif, dat maakt het makkelijker.
-
Bij een 2000 wordt het weer wat lastiger... ;D
-
Die heeft/had een witte streep op de "voorste" huif (stoompluim? hi, hi).
Carel
-
Ik weet het, maar de regel dat de lange huif de voorkant is gaat niet op dus ;)
-
Lastig.
Dit betekent dat mijn Klompentrein wordt getrokken door een lok die "verkeerd om" staat.
Met had het liefst de cabine aan de buitenkant van de trein.
Dit vanwege het betere uitzicht in die richting.
Wij van Modulebaan.nl laten onze treinen liever vooruit rijden dan achteruit.
Dat is handiger bij het besturen van meerdere treinen met dezelfde multimaus.
Ik heb de 2200 ondertussen voorzien van decoder en de gleoilampen vervangen door 2 geel geverfde Leds.
Maar op deze manier staat de lok eigenlijk verkeerd om voor de trein.
Eens kijken of ik de decoderinstellingen zo kan veranderen dat voor=achter en achter=voor.
Ik kan natuurlijk ook 2 draadjes omwisselen, maar dan leer ik niks.
ajuus
Hendrik Jan
-
In de meeste decoders kun je vooruit en achteruit omwisselen door een CV waarde te veranderen.
-
Bij een 2000 wordt het weer wat lastiger... ;D
Bij een loc met 2 cabines ook. B.v. de class 66. Maar dan gaan ze uit van de positie van de dieselmotor en de generator. De generator staat achter de dieselmotor. Maar ik weet niet zeker of ze daar bij alle locs de hand aan houden.
-
In de meeste decoders kun je vooruit en achteruit omwisselen door een CV waarde te veranderen.
Dat kan zelfs in alle DCC decoders. Wordt in cv29 geregeld.
-
Dit betekent dat mijn Klompentrein wordt getrokken door een lok die "verkeerd om" staat.
Met had het liefst de cabine aan de buitenkant van de trein.
Dit vanwege het betere uitzicht in die richting.
Hendrik Jan
Zoals eerder gezegd; vooruitrijdend kwam genoeg voor om dit op de modelbaan ook te doen (y)
(https://farm3.staticflickr.com/2054/2364234499_2f2975b5cd_z.jpg) (https://flic.kr/p/4AVjxM)760701 Winterswijk (https://flic.kr/p/4AVjxM) by Gerard van Vliet (https://www.flickr.com/photos/spoorvliet/), on Flickr
Beide kanten huif voor,
Lok 2343 en andere 2200 met trek-duw trein,
Winterswijk,
01 juli 1976.
-
Affijn, beetje doorgeklungeld tussen het werk door.
Loknummers erop en een aanzet voor de zwaailichten.
Beetje vuile zooi gesponst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3957.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3957.jpg)
Ja, die wordt nog verder vervuild, want nu is ie nog te nieuw.
De energiewagen werd opnieuw gespoten en daarna voorzien van kleinspoor transfers.
O ja, links en rechts ook nog wat gekwast. Knalpijpen, roosters enzo.
En alvast een eerste wash.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3958.jpg)
En van pal opzij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3959.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_3959.jpg)
De bovenste scheiding tussen grijs en geel zit nog altijd niet recht, maar ik zag dit pas op de foto, vind het wel goed zo.
Hij moet nog wel wat vuiger.
ajuus
Hendrik Jan
-
Bij een dieselloc is de lange huif de voorkant. Een 2200 heeft maar 1 huif, dat maakt het makkelijker.
volgens mij kijkt men in dit soort situaties waar de motor zit, dit is meestal de langere huif, maar bij een V100 bijvoorbeeld zijn de huiven nagenoeg gelijk, maar is de motorzijde de voorkant.