BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: vleesman op 15 november 2018, 12:42:33
-
Welke loc is favoriet bij de machinisten (heden of verleden) omdat die wel lekker rijdt?
-
Dat verschilt per machinist, een ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren
-
Een class rijd per definitie niet fijn, lawaaiig, slechte ergonomie, etc
Maar wel mooi geluidje 👌👍😎😎😎😎
Mvg Johan
-
Het was wel erg druk in dat hondenhok op wieltjes.....
maar wel gezellig ;D
-
Welke loc is favoriet bij de machinisten (heden of verleden) omdat die wel lekker rijdt?
De BR186, de Mercedes onder de locomotieven! De 189 en 193 vallen onder de catoregie Opel ;D ;D ;D
-
Dit kan ik van harte onderschrijven (y) ;D
Geld ook voor de 486 485 en 185 :angel:
-
De BR186, de Mercedes onder de locomotieven! De 189 en 193 vallen onder de catoregie Opel ;D ;D ;D
Ben ernstig nieuwsgierig waarom een 186 zoveel meer is als een 189 of die nieuwe Vectrons! vertel eens Andre!
-
Bombardier heeft een andere ophanging/oplegging van de draaistellen dan Siemens. Hierdoor rijden ze comfortabeler.
-
Zoals Remco al aangaf, een 186’er loopt veel rustiger, de stuurtafel is prettig, de klimaatbeheersing is gewoon stukken beter en het uitzicht is gewoon prettig. De 193’er is al een stuk comfortabeler als de 189’er, maar het ontbreken van een zijraam is toch best een gemis, zeker als je moet rangeren.
-
De BR186, de Mercedes onder de locomotieven! De 189 en 193 vallen onder de catoregie Opel ;D ;D ;D
als ns machinist valt de 186 bij mij onder de categorie : rommel, geef mij de 1700 maar zonder software 9.4 gezeik.
-
als ns machinist valt de 186 bij mij onder de categorie : rommel, geef mij de 1700 maar zonder software 9.4 gezeik.
Beste Rob,
Geef is een motivatie, waarom volgens jou een 186 rommel is?
Waarom deze loc volgens goederen machinisten top is, hebben we tenslotte ook gelezen.
Groeten,
Christoph
-
De motivatie staat in het bericht...
-
Misschien een stukje onkunde🤔
Wel opvallend dat de cargo varianten probleemloos hun werk doen en de ND continue in de storing valt
-
Ondanks dat dat in het bericht staat, snap ik wel dat een onwetend iemand om nadere teichting vraagt.
Christoph,
Rob doelt op de problemen die er momenteel zijn in de NS Traxxen met de nieuwe software 9.4. Daardoor komen treinen vaak tot stilstand op ongewenste plekken.
-
Misschien een stukje onkunde🤔
Wel opvallend dat de cargo varianten probleemloos hun werk doen en de ND continue in de storing valt
Andere software, geen rijtuigen die bedient dienen te worden. Het maakt het op de HSL allemaal een stuk gecomiceerder.
-
als ns machinist valt de 186 bij mij onder de categorie : rommel, geef mij de 1700 maar zonder software 9.4 gezeik.
Straks verlang je er nog naar terug als NS enkel met Metro's onderweg is ;D ;D ;D
-
Andere software, geen rijtuigen die bedient dienen te worden. Het maakt het op de HSL allemaal een stuk gecomiceerder.
software is hetzelfde helaas (idiote eis dat de loc bij stilstand in dr "neutraal" gezet moet worden). Aangezien een hoop storingen rijdend plaatsvinden lijkt me de invloed van de rijtuigen nihil. Ik hoorde van eenninspecteur van IL&T dat een hoop te wijten onder andere is aan bedieningsfouten. Maar ook dat dat er te veel handelingen tegelijk moeten, spanningswissel, systeemwissel, maar daar hebben de cargo's ook last van
-
Beste Rob,
Geef is een motivatie, waarom volgens jou een 186 rommel is?
Waarom deze loc volgens goederen machinisten top is, hebben we tenslotte ook gelezen.
Groeten,
Christoph
Omdat ik bijna dagelijks met de 186 loks over de HSL ga en we er ook dagelijks problemen mee hebben. spontaan uitval van de lok computer (etcs uitval) , noodremmingen uit het niks , deur storingen , treinverbindingen die wegvallen met de achterste lok (ook weer noodrem als gevolg). Gebeuren deze storingen onder ATB gebied heb je het meestal binnen 15 a 20 min opgelost. Zit je ergens op de HSL duurt het veel langer (al helemaal als je in een spanningsluis of fasescheiding staat).
software is hetzelfde helaas (idiote eis dat de loc bij stilstand in dr "neutraal" gezet moet worden). Aangezien een hoop storingen rijdend plaatsvinden lijkt me de invloed van de rijtuigen nihil. Ik hoorde van eenninspecteur van IL&T dat een hoop te wijten onder andere is aan bedieningsfouten. Maar ook dat dat er te veel handelingen tegelijk moeten, spanningswissel, systeemwissel, maar daar hebben de cargo's ook last van
Ik weet niet waar het steeds vandaan komt dat het bedieingsfouten zijn , maar ik kan je garanderen dat dit niet zo is. Het enigste wat misschien nu veranderd is ten opzichte van 1 jaar geleden is dat machinisten nu sneller weten hoe ze een storing moeten verhelpen omdat ze het al vaker gehad hebben.
Het is jammer dat er bij sofware versie 7J op de traxx een aantal problemen waren die nu opgelost zijn bij 9.4 maar je er weer een waslijst aan problemen voor terug krijgt.
Misschien dat het voor de lok te veel is alle wisselingen dat zou kunnen, maar als machinist op de hsl vind ik niet dat 'we' teveel handelingen tegelijk moeten doen waardoor het mis gaat.
Straks verlang je er nog naar terug als NS enkel met Metro's onderweg is ;D ;D ;D
Mat 64 , SGM , DD-AR , ICM super fijn materieel om mee te rijden (gereden te hebben). Als er een probleem met bijv een flirt is , is dit ook een stuk lastiger om als mcn op te lossen dan een paar jaar geleden bij een Mat 64.
-
Top, bedankt voor je antwoord. (y)
Ik had echter de software versie 9.4 bij een 1700 loc gezocht, maar dit is dus in de 186 locs zo.
Ik hoop dat jullie problemen snel opgelost worden, in de meeste moderne systemen worden de bedieningshandelingen gelogd. Als er dus bedieningsfouten gemaakt worden, wat ik me kan voorstellen met een nieuw product, kunnen deze redelijk snel gevonden worden.
Groeten,
Christoph
-
Dit draadje is afgesplitst uit "Onlangs gespot-gefotografeerd".
Graag hier verder om ervaringen te delen.. (y)
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Top, bedankt voor je antwoord. (y)
Ik had echter de software versie 9.4 bij een 1700 loc gezocht, maar dit is dus in de 186 locs zo.
Ik hoop dat jullie problemen snel opgelost worden, in de meeste moderne systemen worden de bedieningshandelingen gelogd. Als er dus bedieningsfouten gemaakt worden, wat ik me kan voorstellen met een nieuw product, kunnen deze redelijk snel gevonden worden.
Groeten,
Christoph
De vraag is dan of er ook de tijd is om storingen op die manier uit te gaan zoeken...
-
Ook ik rijd met die Traxx meuk. Waar de goederenvervoerders geen last van hebben is de verbasterde multipleschakeling waartoe we veroordeeld zijn. Die 9 bakken (of 6 of 7) tussen de loc's werken niet bevorderlijk.
Bedieningsfouten? IL&T zou eens moeten weten... Ik denk dat het mijn baas niet slecht uitkomt dat dit sentiment bij IL&T overheerst. De 9.4 software genereert gewoon veel fouten. Geen pretje om met dat spul onderweg te zijn. De 7J had zeker zijn tekortkomingen, maar 9.4 is een stap terug.
De loc's zelf zijn prima, alleen zijn ze niet geschikt voor de wijze van gebruik die NS voor ogen heeft. Tuurlijk wisselen goederenvervoerders van spanning en systeem. Maar geen 14 keer per dag. En niet met 2 loc's. Het is een publiek geheim binnen het bedrijf dat Bombardier deze inzetwijze ten zeerste afgeraden heeft.
-
Voor mij persoonlijk moet ik dan toch voor de 1700 gaan. (Veel andere locs hebben we bij NSR niet meer). Fijne loc om op te rijden, lekker oldskool zonder schermen en software. Af en toe heb je het wel het gevoel of je op een hobbelpaard zit als de baan er niet goed in ligt, maar zo heeft elk materieel wel iets. Traxx kan ik niet over oordelen, hier rijdt ik niet op.
Elk ander materieel wat we bij NSR hebben vind ik vrijwel alles wel prima rijden. Zelfs de nieuwe SNG is een fijne trein, hele verbetering t.o.v. de SLT bij het gebrek aan zijramen en de verre afstand tot de frontruit.
Gr. Rick
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
-
De bijkomende complicatie bij NSR is inderdaad de vele spanningsomschakelingen, maar als ik hier nu weer hoor dat Bombardier iets afgeraden heeft geeft mij ten zeerste te denken! In mijn beleving zegt deze opmerking meer over het onvermogen van Bombardier om zaken software matig goed te implementeren, dan over de manier waarop NSR hier met de 186 rond crosst. Fijn dat ze iets verkopen maar na het veroorzaken van alle ellende gewoon roepen dat het niet je schuld is. >:( Ja, ja.... en al die ander problemen dan? Komen de SBB Twindexx, Br146.5 en Br 445 ook niet uit die zelfde koker? Zo lust ik er nog wel eentje. :-X
-
Waar de goederenvervoerders geen last van hebben is de verbasterde multipleschakeling waartoe we veroordeeld zijn. Die 9 bakken (of 6 of 7) tussen de loc's werken niet bevorderlijk.
Wat is daar dan het probleem? Die locs zijn toch geschikt om multiple te rijden? Dat er dan nog wat rijtuigen tussen zitten maakt alleen de kabel wat langer, maar dat mag niks uitmaken. Tenzij ze daar een gammel type connector voor gebruiken.
-
Is het ook niet zo dat NS het allemaal weer anders wilde dan in andere landen gereden wordt? In Duitsland rijden ze ook gewoon vrolijk met loc voor en achter en ook nog multiple met verschillende loctypes.
-
Ook ik rijd met die Traxx meuk. Waar de goederenvervoerders geen last van hebben is de verbasterde multipleschakeling waartoe we veroordeeld zijn. Die 9 bakken (of 6 of 7) tussen de loc's werken niet bevorderlijk.
Ook in het goederenvervoer word er gereden met een multipleschakeling, enige verschil is dat er geen trein tussen hangt dan.
de 186 blijft natuurlijk wel een loc ontworpen voor de goederendienst, voor het reizigers vervoer heeft men de 146 ontwikkeld, maar die heeft geen toelating tot Nederland. Maar blijft apart om zo'n loc in te zetten op een HSL. Bij het gehele HSL project kan men wel vraagtekens plaatsen over hoe dit gelopen is...
Ik zou en traxx geen meuk willen noemen, gezien de vele kilometers die ik er inmiddels mee afgelegd heb
-
Eigenlijk vind ik al het NSR wel lekker rijden.
Alleen is het soms irritant wanneer je een oude SGM hebt waar de stoel gewoon ¨op is.
En bij sommige VIRm en DDZ de windruis.
Elk materieel heeft zijn plus en minpunten.
Traxx mag ik niet op rijden, dus dat weet ik niet.
-
Deels waar Remco, ware het niet dat bij ons de tractie ook nog eens ongelijk verdeeld is. Master 2/3, slave 1/3 van de aanzetkracht. Totale aaazetkracht begrensd op 300kN.
-
Geef mij maar de 1600.
Geweldig machientje om mee te rijden.
Een genot om in mijn Acts tijd ermee naar Wijst er te rijden.later bij Locon...en wie weet ......
Chris
-
ja daar ben ik ook benieuwd naar ;)
-
Klaas je slaat de spijker op z'n kop. De lange "lijn" tussen de loc's doet ze geen goed. Stekkers zijn vervangen, maar er spelen veel neer zaken. Stoorstromen, magnetische velden, yoy name tt, het komt allemaal voorbij. Ik verzin het niet. En alle goede goederen ervaring ten spijt blijft de sandwich configuratie een brakke oplossing.
Ons gebruik is niet te vergelijken met welk goederengebruik dan ook.
-
Je hoeft niet sandwich te rijden, dat wil NS. Die wil een treinstellen bedrijf. Zowel in Eindhoven als Den Haag kan je makkelijk een andere loc er tegen aan zetten, In Breda en Rotterdam is het wat moeilijker.
-
Juist André. Je zou het niet eens moeten willen. Maar ja, keuzes... Rangeerders, RET mcn, etc etc. We hebben het allemaal gehad. Dit schijnt de beste oplossing te zijn. :-\
-
De lange "lijn" tussen de loc's doet ze geen goed. Stekkers zijn vervangen, maar er spelen veel neer zaken. Stoorstromen, magnetische velden, yoy name tt, het komt allemaal voorbij.
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig een standaard verbinding is voor multiple rijden. Als die beïnvloed wordt door storende invloeden van buiten dan is er bij het ontwerp niet goed nagedacht over de EMC aspecten. Of de kabelverbinding is niet goed uitgevoerd. Je zou toch denken dat vandaag de dag de kennis over EMC zo ver is dat zo'n verbinding storingsvrij zou moeten zijn, al zou die verbinding bij wijze van spreken een kilometer lang zijn.
-
Klaas je slaat de spijker op z'n kop. De lange "lijn" tussen de loc's doet ze geen goed. Stekkers zijn vervangen, maar er spelen veel neer zaken. Stoorstromen, magnetische velden, yoy name tt, het komt allemaal voorbij. Ik verzin het niet. En alle goede goederen ervaring ten spijt blijft de sandwich configuratie een brakke oplossing.
Ons gebruik is niet te vergelijken met welk goederengebruik dan ook.
Bij binnenkomst lok platgooien en in opzending zetten..voorts lok opbouwen en binnen 10 minuten ben je klaar voor vertrek.
Zal men ook wat minder verstoringen hebben in de treindienst.
-
Juist André. Je zou het niet eens moeten willen. Maar ja, keuzes... Rangeerders, RET mcn, etc etc. We hebben het allemaal gehad. Dit schijnt de beste oplossing te zijn. :-\
Rangeerders zijn er nog (WGM) Ret mcn lopen op elke standplaats rond. Enige wat niet meer gebeurd is af en aankoppelen van een Loc. Daar heeft NSR op bezuinigd. En tja, niet gek natuurlijk, aangezien ze alles in treinmodus rond willen laten rijden. En ook daar is weer wat voor te zeggen ;)
En om even ontopic te gaan. De 1700 en 1800 zijn en waren mijn favoriete locs. Helaas ook de enige waar ik op mag en mocht rijden. ???
-
Ja, Joop, klopt. Maar kom op: het is extra werk dus extra diensten. En aan rangeerders in de Wgm heb je niks in Gvc, Ehv en Rtd... Bovendien worden ze inderdaad als treinstellen ingezet. (treinmodus?) Veel goedkoper. Bovendien werd tijdens het omrijden in Bd de zaak steeds storings gevoeliger. Dat schijnt ook één van de redenen geweest te zijn om deze gedrochten op het spoor te zetten.
Maar goed, inderdaad, on topic: De DDZ is mijn favorietje.
-
Bij binnenkomst lok platgooien en in opzending zetten..voorts lok opbouwen en binnen 10 minuten ben je klaar voor vertrek.
Zal men ook wat minder verstoringen hebben in de treindienst.
Not. Met de achterste lok "in opzending" (heet in het hier "sleep") is 160 km/u niet toegestaan... Vraag me niet waarom, mag niet. Indien de stam zo staat vóórdat je de HSL op gaat kom je de HSL niet op en ga je "conventioneel".
* en nu stop ik met z**ken over de de Traxx. Moge duidelijk zijn dat ik het géén prettige werkplek vind.
-
Ik blijf bij m'n eerste werkplek, weliswaar krap en ruischvol maar
de 1200 staat hoog op de lijst samen met de class 58 en gevolgt
door het oudere (hetzij gereviseerde) NSR materieel.
Gr,
Robbert Jan.
-
Ik ga hier als nuchtere (niet machinist) Zeeuw even reageren.
Niet omdat het moet maar... omdat het een leuk draadje kan zijn...
De uitvoering zoals de ns nu doet zou toch tijdelijk en een noodoplossing zijn ?
Of is er nog helemaal geen uitzicht op vervanging van deze rare combinatie van 2 loc’s met 6 wagens ertussen ???
Trouwens rijd de SSN niet al jaren met 2 stomers , een voor en een achter zonder problemen :angel: :police:
Wat ik mis in dit draadje is trouwens de 1200 serie die nog steeds rond rijd, hoe was die dan om te rijden??
Edit; Robbert jan is mij voor (y)
-
(in een nostalgische bui:) Den 76'ers! Tijdelijk 'vanuit het noorden' overgenomen en tussen de werkzaamheden van het aanleggen v/d Hsl's in België door, tuffend door de haven van Antwerpen.
Eender welke last: standje 1 bam-bam-bam en weg waren we. De gaskamers van die Webasto's namen we dan maar voor lief.
De "Breakskes" blijven door de jaren heen m'n favo's: minstvanal miserie. Weinig te depanneren, mits het juist behandelen.
Al geven die 'fietspompkes' maar een ellendig trage drukopbouw...
Gr,
Jan(tje)
-
Super interessant deze inzichten, heren machinisten bedankt! En treinstellen mag ook hoor, zo’n koploper bijvoorbeeld leek mij altijd een beetje een boeing 747 gevoel geven.
-
Een ICM (Koploper) is qua uitzichten toch wel een van de beste treinen om mee te rijden, je zit inderdaad hoog (net onder de bovenleiding). De ramen om je heen geven toch wel een mooi panorama waar je om je heen kan kijken. Dit mis is toch wel bij sommige andere materieelsoorten zoals DDZ en SLT.
Aan de andere kant is het nadeel van ICM omdat je zo hoog zit, je voor je een grote dode hoek hebt waar je niks ziet, dit kan soms wel eens lastig zijn met bijvoorbeeld laag geplaatste seinen (dwergseintjes).
Gr. Rick
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
-
De bijkomende complicatie bij NSR is inderdaad de vele spanningsomschakelingen, maar als ik hier nu weer hoor dat Bombardier iets afgeraden heeft geeft mij ten zeerste te denken! In mijn beleving zegt deze opmerking meer over het onvermogen van Bombardier om zaken software matig goed te implementeren, dan over de manier waarop NSR hier met de 186 rond crosst. Fijn dat ze iets verkopen maar na het veroorzaken van alle ellende gewoon roepen dat het niet je schuld is. >:( Ja, ja.... en al die ander problemen dan? Komen de SBB Twindexx, Br146.5 en Br 445 ook niet uit die zelfde koker? Zo lust ik er nog wel eentje. :-X
Op een retour Amsterdam - Breda schakel je 8x om (en dat rijden die stammen rustig een keer of wat per dag). Ik wil rustig geloven dat in het hele ontwerp van Bombardier nooit is bedacht dat de locs 40 x per dag (of meer) moesten kunnen omschakelen... bij een goederenloc is 4x per dag al veel. En dit is gewoon een voor 160 km/h toegelaten goederenloc waarbij 100% trek-trekbedrijf misschien ook niet was voorzien (het is normaliter óf multiple óf trek-duw met stuurstand). Dus echt gek dat het relatief veel storingen geeft... mwah.
-
Tim, ik gaf al aan dat de omschakelingen inderdaad een complicerende factor is, maar verder hardware matig is het verschil tussen een traxx 140F (Br186.0) of 160P (Br146.5) verder niet zo groot. De laatste heeft alleen draaistellen met volledig afgeveerde motoren, iets dat voor de HS-diensten eigenlijk onontbeerlijk is. Daar is de keuze voor de 140F op z’n mist arbitraire, maar ook daaraan heeft Bombardier vanharte haar medewerking aan verleend en laten certificeren.
Wat mij vooral irriteerd is dat Bombardier voor de traxx bij NSR geen stabiele software lijken te kunnen produceren, ook na zovele jaren. Maar ja, daar schijnen ze bij Bombardier gewoon patent op te hebben en dat niet allen bij NSR. Nu Bombardier zegd dat NSR de locomotieven oneigelijk gebruikt, zegd dit meer over Bombardier houding aanneemt in deze dan wat dan ook.
-
Door de jaren heen met veel materieel gereden.
Bij mij staat (voor velen geen verrassing) de DE64/6500 loc op nummer 1. De loc is veelzijdig, goed uitzicht, stil, fijne bediening, krachtig, goede constructie voor wat betreft het controleren van de loc. Nadeel is wel dat de loc niet over airco beschikt maar bij zoveel plus punten mag dat ontbreken. Overigens vind ik de loc er goed uitzien en een mooi geluid hebben.
Ook de E1600 ben ik erg fan van, je voelt je nog machinist, als er wat loos is kun je nog wat doen. Met die loc kom je altijd thuis. Nadeel is wel dat het vermorgen van de loc te groot is voor zijn 83 ton eigen gewicht waardoor de loc relatief snel slipt. Echter voel je de loc wel goed aan tijdens de rit!
De class 66 was niet kapot te krijgen en ook berensterk.
Nadeel was wel dat ze luid en klein waren. De kannen olie van 20 liter die je in de loc moest vullen in de zomer was geen pretje.
Je kon heerlijk onderuit zitten, en omdat je links zit kon je gemakkelijk rangeren met de rangeerder en je seinen zelf goed waarnemen bij het "achteruit" rangeren.
De G1206 beschikt net als de 6400 over een goed uitzicht maar de Hydraulische aandrijving was niet je van het. De bak werd snel (te) warm. Het geluid was ook niet echt mooi...
Voor de G2000 geldt dat ook, traag maar goede zichtlijnen en de bediening van de G2000 is wel prettig. Al snel noemden wij ze de "tenaladys" er liep altijd wel ergens vloeistof uit.
Reeks 55 was ouderwets, tornen met de hand voor het starten en het geluid was geweldig en het rijden was "appart" van je af remmen (remkraan wegduwen was remmen) en een intimiderende dodeman met een pedaal in midden stand... was erg wennen.
De BR189 heb ik vanaf het begin nooit fijn gevonden. Wellicht omdat deze "kar" de 6400 van de troon heeft gestoten.
De stem die "storing" roept als er wat loos is wat geen enkele toehevoegde waarde heeft tijdens de rit. De meters hebben plaats gemaakt voor displays. "Meldlampen" vallen minder op hierdoor. Het dimmen van de schermen is soms lastig. De loc resoneert, bij het inschakelen van de cabine verwarming komt er veel koude lucht, buiten de herrie om laat deze instalatie soms ook de voetplaat trillen. De deuren zijn zwaar en niet allemaal voorzien van een sleutelgat. De rare platte opstap stangen liggen niet fijn in de hand en de loc maakt veel herrie.
De BR193 is wat dit betreft beter, het ontbreken van een raam aan de zijkant is jammer, met name bij rangeren in Duitsland.
De techniek is opzich fijn maar er zijn veel zaken welke onder de rijvoorwaarden zijn opgenomen. Dit resulteert erin dat sommige storingen welke niet belangrijk zijn de vrijgave tot tractie blokeren. Ik vind de "kar" (van een loc kun je niet spreken vind ik bij die moderne meuk) prettiger dan de 189 en 186. De 186 vind ik lawaaiig, zeker door het gesteun en gekreun van de demper welke zijwaardse bewegingen moet opvangen. De 186 "denkt" ook teveel zelf na, gooit zelf de locrem erop als je bijna stilstaat. Gooit zelf de snelschakelaar uit op de betuweroute bij fase scheidingen e.d. als machinist vind ik het prettig dat ik de loc bedien en niet andersom.
Persoonlijk ben ik meer an de oude meuk, leuker om mee te werken en jij bent nog machinist doordat je de loc echt bediend. Bij een moderne loc kun je de "pook" naar voren gooien en hij regelt alles zelf. De 193 bepaald zelfs hoe snel hij het vermogen echt opbouwd, ondanks dat jij als machinist 100% vraagt. De oudere loccen geven wat je vraagt... daar doe ik het voor (y)
Gr. Silvester
-
Voor mij persoonlijk de BLS Re 425.....
Groeten
Bas
-
G1206 is ook niet echt bedoeld voor lange zware treinen over grote afstanden; maar voor rangeren en werktreinen is het wel een fijne lok. Hydrobak is even wennen tov diesel-elektrisch maar ik vind het wel fijn werken, vooral ook de hydrobremse. Zeker ook omdat de treinrem geen 'half standje' kent, het is meteen het anker vol uit. Geluid zit er overigens best in een G1206 :angel:
-
Ook de E1600 ben ik erg fan van, je voelt je nog machinist, als er wat loos is kun je nog wat doen. Met die loc kom je altijd thuis.
Is dat zo? Als buitenstaander had ik juist het idee gekregen dat ze nogal eens panne hebben. Alleen al hier in en bij Goes heb ik er in een aantal jaar tijd al 3 zien stranden met een goederentrein.
-
Hangt natuurlijk ook af van de opleiding en de kunde van de machinist.
Met een 1600 kun je altijd thuis komen.
-
Behalve als je batterij spanning te laag is bij het opbouwen :p
-
Nou Silvester, dat is wel erg sterk uitgedrukt. Ik ken twee mannen waarvoor het bijna dagelijkse kost is om aan 1600'en te sleutelen, en die moeten regelmatig op pad om een loc te herstellen die niet meer op eigen kracht van zijn plek wil komen.
-
Als je bij het opbouwen problemen hebt ben je al thuis!
En tuurlijk hebben ze ook wel eens problemen maar "thuis" komen lukt altijd wel. Uiteraard zijn ze al op leeftijd maar wel betrouwbaar. Als ze te lang niks staan te doen heb je ook wel eens problemen omdat er niet voldoende lucht aanwezig is. Is het spaarreservoir leeg dan heb je een uitdaging :-)
-
Wat bedoel je met thuiskomen? Dat jij thuiskomt en de loc ergens in een weiland achterlaat? 8)
De gevallen waar ik van die monteurs over heb gehoord waren storingen die door de mcn niet waren op te lossen en waardoor de loc echt geen meter meer op eigen kracht van zijn plaats kwam.
-
Geef mij maar de type 26 NMBS ,zag er niet uit maar ging lekker huilen als ik hem pijn deed.
-
een intimiderende dodeman met een pedaal in midden stand... was erg wennen.
Een dodeman om bang van te worden dus. ;)
Frits
-
Als je bij het opbouwen problemen hebt ben je al thuis!
En tuurlijk hebben ze ook wel eens problemen maar "thuis" komen lukt altijd wel. Uiteraard zijn ze al op leeftijd maar wel betrouwbaar. Als ze te lang niks staan te doen heb je ook wel eens problemen omdat er niet voldoende lucht aanwezig is. Is het spaarreservoir leeg dan heb je een uitdaging :-)
Ik stond vorige week toch echt stil met een compressor die niks meer deed en hersteld moest worden... Zonder dat kom je toch echt niet thuis! :P
-
Rijd dit jaar 25 jaar rond op den IJzeren weg en heb nog net de klassieke elocs meegemaakt bij NS, de 600 en 2200 en electrische treinstellen van mat'54 t/m VIRM.
Bij de cargo boeren gereden met bijna alles op de BR186, BR285 en Vectron na.
Tja, voorkeuren zijn er maar dat ligt er dan ook aan waarvoor je het mobiele kantoor gaat gebruiken.
Veel van de collega's hebben het niet op een Class 66. Ik denk er altijd maar aan dat het wel de eerste machine was waarvan men probeerde deze toegelaten te krijgen voor het Nederlandse spoornet. Zonder deze loc had de ontwikkeling van de private bedrijven er héél anders uitgezien. Tja, het is wat spartaans maar ik ben nog opgegroeid met ander veel meer spartaans spul en het trekt een hoop ton weg. Alleen was het makkelijker rijden toen er nog geen Bombardier rommel ingefrot was...
Qua diesel rijden vond ik de Class 58 altijd wel leuk. Die maakte een hoop herrie en de omgeving kon er mooi van meegenieten. Maar ook berensterk. Dat was de DE1024 ook alleen nogal storings gevoelig. Veel van de technieken zijn overgegaan naar de G2000. De breedbek variant vind ik een heerlijke lijndiesel. Goeie stoel en lekker geluidsarm binnen.
Maar ja, elk type loc heeft voors en tegens. Rangerend als machinist vond ik de 600 en 2200 (als de trein wat zwaarder werd) heerlijk. Met een radiobediening heb je dan toch liever een G1206 of een V100. Qua elok ga ik helemaal met Silvester mee. Heerlijk de 1600, als ie het doet! Maar een mDDM bij NS vond ik weer leuk wegens de geluidjes die het ding produceert. Qua reizigers mat waren de (V)IRM en DDAR fijn om ook vertraging er uit te kunnen rijden door hun krappe remcriterium bij ATB. Het systeem was bij één remstand al tevreden en kon je een station binnen vliegen! Koplopers zat je als een keizer op een hoge troon. Net zoals de geliefde 1200. Alleen was het daar weer meer werken met de weerstanden afschakelen. Maar ben blij dat ik nog zoveel oude types heb mee mogen maken.
Een echte favoriet heb ik dus niet. Maar ben wel héél blij dat de T73 bij m'n huidige shirtsponsor nu aan de kant staat. Dat vond ik echt helemaal niks! 8)
-
Behalve als je batterij spanning te laag is bij het opbouwen :p
Dan ga je al niet eens van huis :P
-
Als je bij het opbouwen problemen hebt ben je al thuis!
En tuurlijk hebben ze ook wel eens problemen maar "thuis" komen lukt altijd wel. Uiteraard zijn ze al op leeftijd maar wel betrouwbaar. Als ze te lang niks staan te doen heb je ook wel eens problemen omdat er niet voldoende lucht aanwezig is. Is het spaarreservoir leeg dan heb je een uitdaging :-)
Dat ligt maar net aan wat je dienst is natuurlijk, als je eerst ergens heen moet passagieren om je lok op te halen en hij doet het niet ben je tochal snel van huis :p