BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: p-kokkie op 18 november 2018, 15:18:28
-
Hallo,
Op Eurospoor '18 kocht ik een Roco Glaskasten voor slechts 49 euro. Wel met de opmerking "motor defect". Ik heb inmiddels nieuwe koolborstels van Ets Emmen er in gedaan en de motor getest. Nu blijkt dat er een dood punt in het N schaal motortje zit. Het motortje aangesloten op de trafo en dan langzaam opendraaien. Er gebeurt niets! Maar als ik het motortje een zetje geef aan het vliegwiel snort het tevreden als of er niets aan de hand is. De trafo de andere kant op hetzelfde verhaal.
Wat is hier aan de hand? Wie heeft een oplossing?
Gr. Pascal
-
Dat is eigenlijk normaal. Motorkleef heet dat.
Komt het model ook met een te hoge snelheid op gang of ben je tevreden over de startsnelheid?
-
Ik heb ook begrepen dat een soort gelijk effect kan ontstaan als een van de wikkelingen stuk is.
Door hem een beetje te verdraaien kom je op een andere wikkeling terecht en gaat de boel draaien.
Je zou de weerstand van de motor kunnen meten met een multimeter in de verschillende as-standen.
Remco.
-
Dankjewel Henk en Remco.
Als ik jullie uitleg zo lees zou het inderdaad een defecte wikkel kunnen zijn. Dat ga ik nu onderzoeken.
Zo ja, dan maar een ander motortje bestellen.
Gr. Pascal
-
Nou, het is normaal dat een los motortje niet onmiddellijk op gang komt als je de trafo voorzichtig open draait. Bij lage spanning moet eerst de motorkleef worden overwonnen. Draai je de trafo verder open, dan moet het motortje wel gaan draaien.
Het is niet normaal dat een motortje helemaal niet op gang komt zonder 'aanslingeren'. Dan zal Remco het wel bij het rechte eind hebben.
-
Dag Henk,
Het motortje komt ook bij langzaam opvoeren van de spanning niet op gang. Inmiddels kan ik concluderen dat het motortje dus echt defect is. Op zoek naar een donor dan maar!
Gr. Pascal
-
Inderdaad, je hebt motorkleef maar als je de spanning op voert zou hij wel op gang moeten komen. Doet hij dat (af en toe) niet maar draait hij na een zetje wel dan ben ik bang dat er een wikkeling van de rotor kapot is. Op snelheid draait hij door de massa er wel overheen (het zei niet mooi) maar hij kan dan daar niet starten.
Timo
-
Hallo
Het kan ook zijn dat 2 wikkelingen kortgesloten zijn door vuil tussen de collector.
Bart
-
Of dat een aansluiting van een van de wikkelingen gebroken is. Bij een open motor (zoals Flm) makkelijk te herstellen.
-
Kortom, meten is weten.
-
Heeft ie lang stilgestaan? dan zou het ook aan uitgehard vet in de tandwielen kast kunnen liggen.
Bij mijn BBII met dezelfde motor zaten er een paar dikke gele klonten in en kwam de boel niet op gang
-
Geen motorkleef, geen dikke vetklonters, geen kortsluiting door vuil...
Het is echt één van de wikkels die kapot is. ik zie een gebroken draadje zitten, daar kom ik met mijn kleinste soldeerboutje nog niet bij.
Ik ga opzoek naar een donorlocje. Het schijnt een N schaal motortje te zijn dus wie weet. Of misschien een hele nieuwe motor...
In ieder geval bedankt voor de suggesties!!! (y)
Groet, Pascal
-
Misschien is het motortje nog wel ergens te verkrijgen? Probeer G&ms