BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: oudebiels op 13 november 2018, 20:00:25
-
Hallo,
Ik heb een stukje scenery (een bouwsel van wrsch. styreen (het is ooit een commercieel bouwdoosje geweest)) dat ik graag (deels) uitelkaar zou halen om het beter te herlijmen.
Is het mogelijk om styreenverlijmingen los te maken (de methode met een koevoet is niet welke ik bedoel :) )?
Dank voor info hierover.
oudeiels
-
Ik gebruik hier nog wel eens een figuurzaag-zaagje voor. Je raakt wel iets aan wand kwijt, maar dat is veelal te doen.
eventueel:
8 dec sta ik weer in Houten, mag je het model meenemen. kan ik het voor je oppakken.
Ronald Visser
-
Ik lijm styreen onderandere met Bison oplosmiddel en verdunner.
Als ik dit later aanbreng op een gelijmd deel kan ik het ook weer loskrijgen.
Ik weet niet hoe dit werkt als iets al een lange tijd vast zit.
M.v.g. Ronald.
-
Ligt eraan hoe fanatiek het vastgelijmd is... bij een paar puntjes komt het zo los, zeker als het geheelwat ouder is
-
Alle lijmsoorten voor styreen werken op basis van een oplosmiddel dat het styreen oplost waardoor er feitelijk een las ontstaat. Je kunt later met een oplosmiddel zowel het styreen als de lijm opnieuw oplossen waardoor de verlijming weer loslaat. Maar daarbij bestaat het risico dat je meer oplost dan de bedoeling was.
Je kunt volgens mij beter de lijmnaad met een scherp mes insnijden. En dan niet proberen om er in één keer met het mes doorheen te raggen, maar voorzichtig steeds dieper insnijden tot het los komt. En dan bij een hoeknaad vanaf de binnenkant snijden.
-
Bedankt voor de hulpvaardige reacties, en het decemberaanbod voor 'ingrijpen van bovenaf'.
Ik heb dus nog even tijd om de zaak aan te pakken.
Ik weet niet waarmee het bouwdoosje verlijmd is, maar een oplosmiddel lijkt het me niet te zijn (geweest):
de allang opgedroogde lijmplekjes overal (het bouwsel is wel door een Homo Sapiens inelkaar gezet) zien er uit alsof een Preiser hondje in hoge nood veelvuldig zijn water heeft geloosd: gelige plekken dus.
Velpon is het in elk geval niet.
'Bison oplosmiddel en verdunner' in combinatie of is het een Bisonproduct?
oudebiels
-
Als er gelige plekken zijn is het misschien met bisonkit gelijmd. Ook dat lost op met de gangbare oplosmiddelen.
Voordeel van bisonkit is dat het enigszins elastisch blijft. Dus misschien door voorzichtig schrapen te verwijderen.
-
Ik heb ook een aantal oude Faller huisjes met vergeelde lijmplekken. Moderne ps lijm vergeelt niet (volgens de bijsluiter...). De lijm lost ps op en laat de delen samenvloeien, idd een las dus. Is alleen mooi los te krijgen met een hobbymes.
-
Is dat niet die plasticlijm uit tubetjes die vroeger ook wel eens meegeleverd worden met de bouwdoosjes. Die lekkere klodderlijm. Naar eigen ervaring werkt het inderdaad het beste door de lijmverbindingen in te kerven met een scherp mesje. Een uitschuifmes werkt het beste, kun je ook op moeilijkere plekken mee komen. Maar dan wel een veiligheidsbril🤓op!
-
Een paar jaar terug merkte ik trouwens bij de demontage van een ouwe Piko VT137 dat de meeste lijmverbindingen verpulverden bij het inkerven.
-
Hallo,
Veel lijmverbindingen gaan los in heet water, zelfs secondelijmen.
Het is te proberen in zo heet mogelijk water te houdenen dan enige kracht uit te oefenen
LUkt het niet dan heeft het model geen schade dus het proberen waard
succes jandcargo
-
Bison oplosmiddel en verdunner' in combinatie of is het een Bisonproduct?
Het moet zijn Bison ontvetter en verdunner, het is 1 product.
https://www.gamma.nl/assortiment/bison-ontvetter-en-verdunner-250-ml/p/B483157
Jammer genoeg niet meer verkrijgbaar bij de Gamma.
M.v.g. Ronald.
-
Even een terugmelding:
ik ben inmiddels aan de gang gegaan met een afbreekmesje.
Ook dankzij het feit dat de originele lijmer (niet ik dus) voor een groot deel puntsgewijs lijm heeft aangebracht (blij langere stukken dus) valt het losmaken van de deeltjes die ik los wil hebben niet tegen.
Toch een beetje de breekijzermethode dus :D
De lijm die er zit is geen bisonkit overigens. maar wel iets wat het styreen gedeeltelijk oplost (ik zie een soort belletjes in de delen waar lijm heeft gezeten).
Nu nog even op zoek naar een goede, mogelijk onzichtbare lijm voor de wederopbouw, en dan liefst geen secondenlijm.
Het stukje H0-scenery is trouwens een stellage met twee olietanks en een pomp ervoor. Daar ik met diesel wil rijden heb ik zoiets nodig ;)
Misscchien is het Kibri of Pocher. Ik kan het me niet herinneren uit de Fallercatalogus.
oudebiels
-
Mooi dat het zo lukt.
Ronald Visser
-
... Nu nog even op zoek naar een goede, mogelijk onzichtbare lijm voor de wederopbouw
Faller Expert PE lijm.
Het stukje H0-scenery is trouwens een stellage met twee olietanks en een pomp ervoor. ... Ik kan het me niet herinneren uit de Fallercatalogus.
Faller B-145 ?
(https://www.fallerstore.nl/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/1/2/120145.jpg)
-
Heel goed!
Het is inderdaad dit oliedepot, enkel mijn kleurtjes (plastic-kleurtjes) zijn iets anders.
Onder de bodemplaat staat het nummer 145, maar de naam Faller is weggefreesd.
Ik heb dat wegfrezen al eerder gezien -bij andere scenery- en zie daar niet goed de reden van.
(het gaat om bouwwerkjes die op beurzen te koop zijn).
Je mag een Faller, Kibri of of of bouwseltje toch gewoon verkopen en er hoeft niets 'verborgen' te worden??
En dank voor je foto!
oudebiels
-
Waarschijnlijk zijn de mallen doorverkocht aan derden En dan wordt de naam van de oorspronkelijke fabrikant weggefreesd.
Ronald Visser
-
Heel goed! ... En dank voor je foto!
Dat was makkelijk te vinden, ik heb hem ook...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BPdieselank145.jpg)
-
En ook zonder slang aan de pomp?
Bij mijn item zijn er geen tekenen dat die er ooit geweest is, en op de doosjesfoto in de draad mis ik de slang ook.
oudebiels
-
Nee, geen slang, alleen een groen uitsteeksel aan de pomp. Slang zou er wel aan te maken zijn, stukje isolatie van elektradraad of zo.
-
Het verkleuren word toch lastig te bestrijden omdat dit door diverse invoeden kan komen(UV licht,warmte,ouderdom)
Beste optie lijkt mij schilderen of weatheren.
-
Bij mij zijn de korte zijden van de twee tanks rood i.p.v. groen, en dit is een ongeschilderde plastickleur.
Mogelijk ook een aanwijzing (naast de uitgefreesde naam) dat het een alternatief product is.
Mijn pomp is rood met geel, groen komt in mijn bouuwsel niet voor.
Gronderen en daarna schilderen in een gewenste kleur zal zeker de oplossing worden.
oudebiels
-
Faller Expert PE lijm.
??
Toen ik deze naam vanmorgen over de toonbank slingerde, zag ik boven het hoofd van de ModelSpoorWinkelier geen auriool, maar een groot vraagteken verschijnen.
Lichtend, dat dan weer wel...
Hij bleek het niet te kennen en daarom(?) ook niet te hebben.
In zijn lijmhoek stonden wel verschillende Faller Experts, maar de genoemde niet.
Vraag: zat je vinger misschien op de verkeerde toets?
BTW: ik heb nu maar de tube Faller Expert (blauw doosje) genomen.
Ik zal hem nog even niet openmaken ivm. een mogelijke storm van protesten hier. :laugh:
oudebiels
-
Ik vond dat ook een vreemde term. Op de Faller site gezocht, maar ik kon in dit verband de letters PE niet vinden. Zou overigens wel een uitkomst zijn want PE (polyethyleen) is met bijna niks te lijmen. Dus als Faller een lijm heeft die dat wel doet, dan wil ik die ook hebben.
-
Is PE niet eerder een verkeerde interpretatie/lezen van FE ?
PE buisdelen (1:1 voor riool, persleiding, gestuurde boringen) worden veelal ge-spiegel-last of met electrolas-mof verbonden.
Ronald Visser
-
Klopt, ik heb me vergist, 8) ik bedoelde PS (polystyreen) lijm, geen PE (polyetheen = polyethyleen).
Faller heeft dat als "Faller Expert" in een potje met een doseernaald, maar ook Revell heeft zoiets, als "Revell Professional", ook in flesje met kwast en in tube.
Bij Faller heette dat vroeger PC505:
(http://up.picr.de/29047225ny.jpg)
HDPE is inderdaad het materiaal voor o.a. waterleidingbuizen, kan goed gelast worden (of met elektromoffen).
-
Nu nog even op zoek naar een goede, mogelijk onzichtbare lijm voor de wederopbouw, en dan liefst geen secondenlijm.
Als je over twee weken naar Houten gaat, even langs de stand van GM&S lopen en een flesje MEK halen.
Voor mij is dat nog steeds het beste spul om styreen mee te lijmen.
Grtz, Ton
-
MEK is inderdaad uitstekend spul om styreen te lijmen. Eigenlijk is het geen lijm maar een oplosmiddel. Je kunt dus eerder van lassen spreken.
MEK moet je niet te veel inademen, dus goed ventileren. En het is heel vluchtig, dus niet te lang het flesje open laten staan. Ik was een keer vergeten om de dop er op te doen en de volgende dag was het flesje leeg.
-
En toen zag je allemaal roze olifanten in huis?
-
Ja, en ook groene tijgers en blauwe smurfen. ;D
-
Ik heb eens iemand dit bouwpakketje met aceton zien lijmen, maar dan moet je wel zeker van je zaak zijn. Als je teveel gebruikt vloeit het gauw uit. Het resultaat was wel prachtig, zonder lijmresten.
-
Om styreen te lijmen kan je ( in een glazen flesje) een mix maken van styreensnippers en die oplossen in wat thinner.
Je krijgt dan een dun papje wat prachtig lijmt zonder vlekken.
Wel dun opbrengen en goed ventileren. ::)
-
Ik vind lage kosten en een 'prachtige lijjm' wel een prettige combinatie.
Gaat dat recept ook met aceton (heb ik nog staan) ipv. met thinner?
Als ik nog even door mag vragen:
ik heb dus nu de Faller Expert in een tube.
Het probleem met tubes (ervaringen uit de Velpon en Bison tijden) vind ik dat die tubes altijd willen nalopen, m.a.w. je neemt er een beetje uit en er komt meer dan gewenst, dus vanwege dit effect vraag ik even: die Faller Expert in flesje met doseernaald: werkt dat beter (zuiniger, preciezer, schoner)?
Natuurlijk kan ik ook een dotje lijm op een stukje alufolie leggen en er dan met een tandenstoker ietepieterige beetjes van overbrengen naar het te lijmen onderdeel.
Ik wacht het advies van de Deskundige Lijmers nog even af. ;D
oudebiels
-
Die lijm in tubes gebruik ik niet meer, alleen nog potje met kwast (voor grotere vlakken) of holle doseernaald voor nauwkeurig werk. Nadeel van doseernaald is dat die soms verstopt raakt, maar is met een speld wel weer door te prikken.
-
Met een speld doorprikken (als dat al kan vanwege de dikte van de speld) lijkt mij minder handig omdat je dan de verstopping terug in de flacon duwt. Ik gebruik meestal een vlammetje van een aansteker (niet te lang want dan raakt de naald los van de dop).
-
Ik heb een dun koperdraadje (lengte 4 cm) dat ik na het lijmen een klein stukje in het naaldje prik. Nooit problemen.
Vroeger:
Vlammetje werkt ook goed. Lucifer gebruikte ik dan.
Ronald Visser.
(Ik ben altijd een mee-roker geweest, vandaar de lucifer) ;)
-
Ik hoef de doseernaald bijna nooit door te prikken.
Na elke lijmbeurt het flesje met de naald recht omhoog houden, dan even er in knijpen zodat hij de inhoud van de naald er uit spuugt en dan de dop er op.
Als de naald onverhoopt toch en keer verstopt raakt doorprikken met een stukje 0,5 mm koperdraad. Dat de prop dan in het flesje terecht komt lijkt me geen probleem, die lost vanzelf weer op.