BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: CKLX op 23 oktober 2018, 22:36:15
-
Heren,
Deze week heb ik de laatste hand gelegd aan een h0 flat car met een 737 romp. Boeing bouwt de rompen in Wichita, Kansas en BNSF vervoert ze op speciale flat cars naar Renton, bij Seattle, waar vleugels en de staart worden gemonteerd en het vliegtuig verder wordt afgebouwd.
De romp is van WolfboneGames, verkrijgbaar via Etsy.com. De 89 voets flat car is van Accurail.
https://www.etsy.com/nl/listing/286862095/ho-schaal-boeing-737-600-platte?ref=shop_home_active_15
Omdat ik geen geschikt model van een 60 voets platte wagen met huif kon vinden, heb ik de platte wagen geheel zelf gebouwd. In de huif zitten onderdelen van de staart.
De decals zijn ook thuiswerk, en gebaseerd op foto's in de delen 3 en 4 van Shipping Planes on Trains van Andrew Klamka.
CKLX
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geheel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/geheel.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geheel2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/geheel2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/flatcar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/flatcar.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/neus-zijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/neus-zijde.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/neus-zijde2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/neus-zijde2.jpg)
-
Het begin van een zeer enerverend diorama (http://www.flabber.nl/artikel/rafters-ontdekken-ontspoorde-trein-die-vliegtuigrompen-van-boeing-737-transporteerde-48277)? 8)
Steyn
-
Nee, bij mij blijft 'ie in de rails. ;)
CKLX
-
(y) (y)
-
Gaaf hoor, erg mooi gemaakt! (y)
(en het filmpje was ook wel indrukwekkend ;))
-
Zo'n vliegtuigromp lijkt me zelfs voor het Amerikaanse spoor behoorlijk buiten profiel. Of zie ik dat te somber?
-
Denk het laatste een romp van de 737 is ongeveer rond de 3,3 meter in diameter groot. Dus dat moet kwa PVR niet een groot probleem zijn.
Gr
Wesley
-
737 is maar n klein ding inderdaad... vet project!
-
Ziet er gaaf uit. Mooi gedaan. Heb je boeken die ik voor je gekocht heb er nog voor gebruikt? Als inspiratiebron?
Groeten,
Lolke
-
3.76 meter diameter buitenmaat blijkbaar (bron Wikipedia)
]
-
Als je Google't op 737 + train (https://www.google.com/search?q=737+train&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiopvLCuZ7eAhXFy6QKHSHvBkwQ_AUIDigB&biw=1536&bih=722&dpr=1.25) kom je veel plaatjes tegen met groene buizen op de trein.
Er staat ook nog een geweldig filmpje (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi7svz7uZ7eAhVKDewKHbe1DTkQtwIIKDAA&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DM8svKXQ2eaM&usg=AOvVaw2xHmU3e_DGEwE52WSWERPi) op YouTube. Boeing rompen en street running! :D
Mooi thema voor een baan(tje) zou ik zeggen.
-
Ziet er gaaf uit. Mooi gedaan. Heb je boeken die ik voor je gekocht heb er nog voor gebruikt? Als inspiratiebron?
Jawel, de boeken had ik speciaal hiervoor gekocht, voor de kleuren en de opschriften. Er zijn in de loop der jaren diverse kleuren van de rompen (aluminium en groen) en soms zitten opschriften op andere plekken. Ik heb me nu gehouden aan de opschriften van een wagen. De Accurail flat car had ik overigens al in 2000 gekocht toen ik een keer bij jullie in Lisle op visite was... Wat in het vat zit, verzuurt niet, zullen we maar zeggen.
Groeten, Cock.
-
Eg mooi, Cock! Heb ze op diverse railroad groepen voorbij zien komen:
(https://farm2.staticflickr.com/1948/45481796122_1e03e11fc0_c.jpg) (https://flic.kr/p/2ci56qE)aaaa-725727 (1) (https://flic.kr/p/2ci56qE) by Ronald-45 (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
-
Leuk gedaan!
Had ook wel eens filmpjes gezien van dergelijke transporten, nog nooit een model.
-
Leuk project! Op Ronalds foto zie ik de romp met de neus tegen het kopschot aan staan, was dat altijd zo of alleen bij langere rompen? Ik zie dat de romp op Ronalds foto langer is dan die op Cock's wagen geplaatst is, maar er worden langere en kortere rompen gefabriceerd.
-
Gert,
Er zijn zo te zien rompen in diverse lengten. Maar ik ben geen vliegtuigspecialist, dus ik weet daar verder niets van.
Groeten, Cock.
-
Weer tijd voor de hobby ;D. Gaaf gedaan (y)
Rob
-
(http://modernairliners.com/wp-content/uploads/2015/07/Boeing-737-800-in-Montana-.jpg)
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: nee dus, en ik had ook zelf kunnen googlen
met dank aan de site ModernAirlines
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/geheel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/geheel.jpg)
Het kleurgebruik deed me in eerste instantie denken dat dit een op de computer getekend 3D plaatje was... (y)
-
Kijk ook eens hier; Topic: trein met vliegtuigen ontspoord (gelezen 2078 keer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/media_xll_2352109.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/media_xll_2352109.jpg)
Het gaat dus niet altijd goed ;D
-
Fraai gedaan met die 737 romp op de platte wagen.
De romp op de foto van Ronald is een 737-800; op de foto van Gert is het een 737-700. Een kleinere romp, die dus ook anders op de wagen wordt geplaatst.
Overigens komt het regelmatig voor dat er bij inspecties in de fabriek in Renton kogelgaten worden gevonden in de rompen. Kennelijk wordt er op “gejaagd” tijdens het transport... >:(
P.S. Smiley aangepast van ;D naar >:(
-
Ik weet niet wat er grappig is aan schieten op vliegtuigrompen op transport. Ik vind het misdadig.
Steyn
-
Is het ook... :police:
-
Dat is het ook, het valt m.i. in dezelfde categorie als graffiti, bushokjes slopen, auto's slopen, prullenbakken in brand steken etc. >:(
-
Leuk project! Op Ronalds foto zie ik de romp met de neus tegen het kopschot aan staan, was dat altijd zo of alleen bij langere rompen? Ik zie dat de romp op Ronalds foto langer is dan die op Cock's wagen geplaatst is, maar er worden langere en kortere rompen gefabriceerd.
Momenteel bouwen ze nog de oudere 737NG en de nieuwe 737MAX.
De 737NG is in 3 lengtevarianten verkrijgbaar 700, 800 en 900.
De 737MAX zijn volgens mij nu 2 lengtevarianten van, de MAX7 en MAX8, maar volgens mij komt er nog een derde de MAX9.
De romp die met de neus bijna tot het kopschot staat en verder uitsteekt betreft een 737-900 romp, de langste versie van de 737NG.
Ben geen specialist maar wel een keer bij de fabriek geweest in Everett, Washington State (bij Seattle).
MvG Peter,
-
De romp op de foto van Ronald is toch echt van een 800!
Zou ook nog een Max 8 kunnen zijn.
-
Volgens de maker van het 3D geprinte model is het een 737-600.
Groeten, Cock.
-
Mijn foto was puur bedoeld als illustratie ;)
-
Het model van jou is ook een 800. Snel te herkennen aan de dubbele emergency exits boven de vleugel. Een 600 en een 700 hebben er slechts eentje aan elke kant.
Als je op de link klikt in je bericht dan zie je rechts dat er ook een model van de 800 te koop is. Jouw link laat direct een 600 zien. Dus je hebt een model van de 800 op de wagen staan! Tevens het meest verkochte model in de 737 reeks.
De 600 is maar kort gemaakt; geen succes. Te klein en te duur; hoog startgewicht.
-
En dan is die op Ronalds foto een 900? Lijkt mij groter dan die op Cock's wagen.
-
Daar zat ik ook aan te twijfelen. Maar ik ben cabineramen gaan tellen (sommigen tellen klinknagels ;D) en dan lijkt mij de romp op de foto van Ronald een 800 of Max 8.
-
Heren,
Ik ben geen vliegtuigliefhebber of -kenner. Ik heb het vliegtuig zo geplaatst, dat het een beetje realistisch overkomt.
Volgens mij is dat wel gelukt.
De installatie voorop de lange platte wagen is overigens bedoeld om de romp te beschermen tegen obstakels als takken en ijspegels (bij tunnels).
Groeten, Cock.
-
Het is absoluut goed gelukt en zeer realistisch. Ik heb je model aan collega's laten zien (geen treinenliefhebbers, maar wel bij de Boeing fabriek in Renton geweest ;)) en vonden het er zeer overtuigend uitzien. (y)
Beroepsmatig zie ik elke dag 737's dus leek het mij aardig om wat onderscheid aan te geven tussen de verschillende types 737.
-
Zit er voor de eerste wagon ook zo een stormram, of wordt dat aan de loc overgelaten
-
Nog even gecheckt met een kennis die er nog iets meer verstand van heeft.
De lange romp (met dubbele nooduitgang boven de vleugel) kan zowel een 737 800 als een 737 900 zijn. Het verschil tussen deze types is namelijk maar zo'n 7 feet, ofwel 2,1 meter.
Dus dat is op de foto amper herkenbaar t.o.v. de lengte van de gebruikte wagon.
Ik kwam op Railpictures.net ook nog een mooie "Close Up" (http://www.railpictures.net/photo/224299/) tegen.
MvG Peter,
-
........
Ben geen specialist maar wel een keer bij de fabriek geweest in Everett, Washington State (bij Seattle).
MvG Peter,
Dat is leuk. Ik ben daar ook geweest voor het ophalen van een vliegtuig. Voordeel dat ik overal kon rondlopen en foto's maken. :)
Everett is de productie van de wide-body's, Renton is waar de 737 gebouwd wordt.
-
Beste Peter,
Het verschil in lengte tussen een 800 en 900 is zo'n 2,6 meter. Wat denk je dat ze bij het ontwerp voor ogen hadden?
Langere romp = extra stoelen = extra cabineramen toch?
Tel nou eens de cabineramen zoals ik heb gedaan en lees mijn berichten nog eens goed terug. ;)
Ik werk al 15 jaar aan verschillende types 737 ; daarbij zijn mij in de loop der jaren wel enige verschillen opgevallen :)
-
Langere romp = meer stoelen, maar dan moet je ook meer deuren hebben, bij de 900ER zit er nog een extra deur in de achterste helft, om de extra meters effectief te kunnen gebruiken
-
Meer om in geval van evacuatie iedereen er binnen 90 seconden uit te kunnen krijgen... ;)
Gr, Bert
-
Zit er voor de eerste wagon ook zo een stormram, of wordt dat aan de loc overgelaten
Voor zover ik weet rijden de wagens altijd met de "stormram" (brush guard of bulkhead) naar voren. Daarvoor zitten hetzij andere (normale) goederenwagens of locs. Ik heb ook wel eens een trein gezien met vijf vliegtuigen en twee locs en verder geen andere wagens. Helaas niet gefotografeerd (was in het voorbijrijden).
Groeten, Cock.
-
Gaat dit topic om de discussie van het aantal ramen, beenlengte en cargovolume of om het feit dat iemand een wagen met een model heeft gemaakt en dit aan iedereen wil laten zien??
Pfffffff....
Ronald Visser
(dit doet zeer zeker weer veel stof opwaaien om op te kunnen reageren ??? )
-
Langere romp = meer stoelen, maar dan moet je ook meer deuren hebben, bij de 900ER zit er nog een extra deur in de achterste helft, om de extra meters effectief te kunnen gebruiken
Meer om in geval van evacuatie iedereen er binnen 90 seconden uit te kunnen krijgen... ;)
Gr, Bert
Hierbij de eisen zoals deze gebruikt worden voor certificatie van cabinedeuren bij het ontwerp van een vliegtuig ;)
https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-2011-title14-vol1/xml/CFR-2011-title14-vol1-sec25-807.xml (https://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CFR-2011-title14-vol1/xml/CFR-2011-title14-vol1-sec25-807.xml)
En een vermakelijk filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=XIaovi1JWyY (https://www.youtube.com/watch?v=XIaovi1JWyY)
Gaat dit topic om de discussie van het aantal ramen, beenlengte en cargovolume of om het feit dat iemand een wagen met een model heeft gemaakt en dit aan iedereen wil laten zien??
Pfffffff....
Ronald Visser
(dit doet zeer zeker weer veel stof opwaaien om op te kunnen reageren ??? )
Hoop dat hiermee dat die discussie gesloten is. ;)