BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => Archief 2018 => Topic gestart door: Wijbe op 11 oktober 2018, 19:31:13
-
En PiCommIT is failliet verklaard inmiddels....
https://www.rtvoost.nl/nieuws/300107/Modeltreinwinkel-in-Zwolle-failliet-verklaard
------------------
Naschrift moderatie: Kennelijk gaan ze deels verder met een nieuw bedrijf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=84373.msg3221950417#msg3221950417)
-
https://www.destentor.nl/zwolle/zwols-modelspoorbedrijf-picommit-failliet~a727a701/
-
Ach jammer.
Dat bericht over Zwolle als internationaal knooppunt in dezelfde krant is een stuk grappiger. ;D
https://www.destentor.nl/zwolle/zwolle-moet-lobbyen-voor-halte-treinverbinding-amsterdam-berlijn~aba98709/ (https://www.destentor.nl/zwolle/zwolle-moet-lobbyen-voor-halte-treinverbinding-amsterdam-berlijn~aba98709/)
-
Nou, dat vindt ik jammer.
Ik gunde Frans en Pauline het succes wel - volop bezig aan de weg te timmeren met beursen, workshops, eigen producten-lijn.
Dus wat mij betreft zonde dat het voorbij is.
Remco.
-
Zonde... :o
-
Ze gaan gelukkig verder onder FerrotronicS :)
-
Een klap voor de serieuze modelspoorder! Maar zoals hierboven vermeld is, gaan ze verder. De bekende klanten hebben een e-mailbericht gekregen met uitleg over de gang van zaken en een visie voor de toekomst. (y)
-
Quote van 3Rail forum:
Ik lees net het volgende in hun nieuwsbrief.
Nadat in januari van dit jaar een overname door Bentink Modelspoor in Apeldoorn van al onze activiteiten werd overeengekomen, hebben we om redenen die buiten onze invloed lagen, toch niet het hele bedrijf kunnen verkopen.
De externe merken, zoals we dat altijd noemden, gingen uiteindelijk op 1 mei 2018 wel over naar Bentink, maar Dinamo, DinaSys en iTrain gingen niet mee en bleven een PiCommIT activiteit. We hebben u hierover medio april in een e-mail uitvoerig geinformeerd.
Vervolgens is een poging gedaan om de activiteiten op te splitsen binnen het PiCommIT-team. De opsplitsing zou worden een Nederlandse onderneming (de voortzetting van PiCommIT) en de oprichting van een nieuwe onderneming voor de Duitstalige landen. Dit is jammer genoeg niet geslaagd, waardoor we hebben besloten PiCommIT in afgeslankte vorm voort te zetten. Dit betekende echter wel het ontslag voor twee medewerkers en daarmee het stopzetten van enkele specifieke activiteiten.
Bovenop deze tegenslagen kwam een hele mooie zomer (en dan bedoelen we weer, maar niet de zaken), die ons uiteindelijk niet uit het financiële dal heeft kunnen halen en hebben wij ons eigen faillissement moeten anvragen. Het gevolg heeft u wellicht in de pers, op het forum dan wel op social media kunnen vernemen: de rechtbank in Zwolle heeft op 9 oktober het faillissement uitgesproken.
Tot zover het slechte nieuws. Maar bij slecht nieuws hoort natuurlijk ook goed nieuws! Dat was in onze ogen de overgang van de externe merken naar Bentink, waarmee onze klanten continuiteit geboden is. Nu is dat er ook voor de producten Dinamo, DinaSys, de activiteiten rond iTrain en andere diensten en producten.
Eerder dit jaar hebben we het bedrijf FerrotronicS opgericht dat destijds bedoeld was voor met name de activiteiten in de Duitstalige landen, maar ook voor ontwikkeling van elektronica ten behoeve van de industrie. Omdat dit bedrijf er toch al is, kunt u nu terecht bij FerrotronicS voor uw Dinamo, DinaSys, iTrain en de andere activiteiten die u van ons gewend was.
Op dit moment is er nog geen FerrotronicS website en webshop, maar deze komen spoedig. Voorlopig zijn we bereikbaar via e-mail of telefonisch. Uiteraard kunt u ons na afspraak bezoeken!
Wij bedanken u voor uw klandizie in de afgelopen jaren, maar zeker ook voor uw enthousiasme dat u altijd heeft gehad voor PiCommIT, haar producten en haar medewerkers. Wij willen u graag bij FerrotronicS in de toekomst op dezelfde manier van dienst zijn! U treft ons op 10 november op de modelspoorbeurs in Houten.
Met vriendelijke groet
Frans Staal en Pauline de Groot
Het lijkt dus allemaal mee te vallen
-
Kijk! Dat klinkt wat beter. Ik heb de vrijheid genomen de titel van het draadje aan te passen en een linkje naar het vorige bericht in het openingsbericht te zetten.
Reinout-als-moderator
-
Complimenten voor het openhartige bericht - ik heb het ook ontvangen - en veel succes verder!
Leen.
-
Benieuwd of de schuldeisers ook zo tevreden zijn. ???
-
Jammer!
-
Benieuwd of de schuldeisers ook zo tevreden zijn. ???
Dat is inderdaad wel een punt, want het gaat ongetwijfeld niet om een paar duizend Euro.
In het bedrijfsleven is het normaal dat de goederen geleverd worden en achteraf betaald kunnen worden, vaak 30 dagen.
In de modelspoorwereld werkt het vaak net iets anders en vragen nogal wat leveranciers vooruitbetaling.
Je kan wel nagaan dat als er vaker faillissementen in dit segment vallen, er meer bedrijven vooruitbetaling gaan vragen.
En dat is negatief voor alle winkeliers, want dan moet eerst het volle pond betaald worden voordat je kunt verkopen.
Er wordt als doorslaggevend punt de hete zomer genoemd. Dit is een bekend, jaarlijks fenomeen, Duitsers noemen dit "Sommerloch". ;)
Inderdaad waren in de warme dagen de verkopen laag, maar werd dit op andere dagen weer gecompenseerd.
Als dit bepalend is voor het bedrijf is er echt wel wat meer mis...
Gr. Maarten
-
Duitse winkels gaan niet voor niets in de zomer zwembaden verkopen, de marges in de modelspoor wereld en in speelgoed wereld is gewoon te klein en winkelpanden worden steeds maar duurder, toevallig staat op dit moment een artikel in de telegraaf, er staat o.a. dat speelgoedwinkels daar valt modelspoor ook onder vanaf 2005 al 27% minder speelgoed verkoopt.
hier de link naar de artikel
https://www.telegraaf.nl/financieel/2669678/speelgoedwinkels-hebben-het-zwaar (https://www.telegraaf.nl/financieel/2669678/speelgoedwinkels-hebben-het-zwaar)
-
Wat ik ook vreemd vind is dat hun “eigen” produkten nu verkocht worden via het nieuwe bedrijf terwijl dat “intellectueel eigendom” m.i. toebehoort aan de schuldeisers?
Mark
-
Mag het inderdaad qua speculeren wat minder? Het bedrijf kan zich hier niet verweren en dan is het makkelijk prijsschieten met deels ongefundeerde zwartmakerij.
Reinout-als-moderator
-
Als er een faillissement is,is er ook een curator aangesteld
En uit de boeken komt naar voren wat de voorraad was op dat moment
Dat wordt verkocht, en dat kan iedereen zijn die een bod doet
Als de curator accoord gaat met de opbrengst is dat zo weer opgeheven
En dan hebben de schuldeisers die zich melden gewoon een percentage van de schuld
Dus wacht eerst op de afhandeling tot er gediscusieerd wordt over zulke zaken
-
Naar het zich laat aanzien is het allemaal netjes gegaan en wordt de curator nog de grootste kostenpost. ;D
https://www.ckv-advocaten.nl/media/1508/picommit-verslag-1.pdf (https://www.ckv-advocaten.nl/media/1508/picommit-verslag-1.pdf)
-
Frans kennende handelt hij altijd alles netjes af. Bij mij ook, ik heb er alle vertrouwen in (y)
Veel respect voor deze hardwerkende ondernemers!
-
;D En zo te zien kijkt de curator ook niet op één minuutje ::).
-
Ik zal de reclame-banner op dit forum missen (en de stichting ook, denk ik), ook al rijd ik analoog, en heb ik mezelf nooit beschouwd als potentiële klant.
-
Ik heb nog steeds mijn derde prijs van de A3 wedstrijd niet op gehaald 8) Zal nu wel te laat zijn :-[
-
Hoezo dat dan? Had je iets van die firma gewonnen dan?
-
Ja, moet de envelop nog open maken :)
-
Zou ik eerst maar ff doen dan, toch? Of istie al opgeborgen tussen de te verhuizen spullen? ;)
-
Wat is er met Sobat Kras gebeurd?
-
Snel zn naam veranderd.
Die zal wel bang geworden zijn. (iets met een stoomboot en spanje )
-
Wat ik ook vreemd vind is dat hun “eigen” produkten nu verkocht worden via het nieuwe bedrijf terwijl dat “intellectueel eigendom” m.i. toebehoort aan de schuldeisers?
Mark
Betreffende het 'intellectueel eigendom' staat in het 1e faillissementsverslag: 'Het merk DinaSys betreft een eigen ontwikkeld softwarebesturingssysteem voor een draaischijf die gebruikt wordt bij een modelspoorbaan. Voor het overnemen van DinaSys en de overige kennis die PiCommIT heeft opgebouwd is een boedelvergoeding overeengekomen van € 2.500,-- excl. btw .'