BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: sneek op 13 januari 2008, 21:14:48
-
De Roco / MTE 2410 is een loc die jarenlang hier op de Noordelijke diesellijnen was te zien. Als één van de serie 2408-2411 was dit nummer tussen 1968-1983 uitgerust met CRVL-apparatuur en antenne voor de dienst op Roodeschool. Tot 1988 was de loc te zien voor de buurtgoederentreinen in Grunnen en Fryslân. Dus moest het model er bij ondergetekende ook komen.
Op één cruciaal punt wijkt het model af van het grote evenbeeld: de echte had sinds begin jaren '80 rechthoekige anti-tochtramen met aluminium lijsten. Vanzelfsprekend heeft Roco de mal hier niet op aangepast en dus wacht de modelbouwer een alleraardigst ombouwprojectje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00988.jpg)
Als ramen zijn de ruiten van de M2-rijtuigen met bagageafdeling van Lima heel geschikt. Frank was zo vriendelijk mij 2 exemplaren te doen toekomen.
Met de figuurzaag worden heel behoedzaam de schuifruitjes boven de dwarsbalk afgezaagd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00974.jpg)
Laat aan de andere 3 zijden van het raam wat plastic zitten om straks houvast te hebben bij het inzetten in de Roco-kap. Na demontage van de cabine (in het Roco 2400-draadje al beschreven hoe) worden het grijze middeninzetje en de oorspronkelijke ruiten uit de kap gedemonteerd. Daarna met een klein vierkant zoetvijltje de afgeronde hoeken van de raamopeningen recht maken en met een plat vijltje de ramen aan alle zijden enkele tienden van millimeters vergroten. Hiervoor is geen maatschets te geven. Gewoon steeds een beetje wegvijlen tot dat je het nieuwe raam klemvast in de opening kunt zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00981.jpg)
Van een LED met rechthoekige pootjes knip je een stukje van het pootje af wat als dwarsspijl dienst gaat doen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00978.jpg)
Met Cristal Clear wordt deze dwarsspijl midden op de ruit gelijmd. Dit droogt volledig transparant op. Zorg er met vijlen voor dat alles haaks en recht blijft. Beheersing en geduld zijn hierbij de toverwoorden.
Uiteindelijk past de nieuwe ruit en wordt deze vanaf de binnenzijde aangedrukt;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00983.jpg)
Het lijkt dan al aardig op het grote voorbeeld (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00984.jpg)
Met Cristal Clear wordt het omringende plastic ingesmeerd. Hiermee lijmen we de ruiten in de kap
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00986.jpg)
ook hier droogt het kleefmiddel kleurloos op.
Uiteindelijk is dit het resultaat en onderscheid de Roco / MTE 2410 zich van zijn soortgenoten 2433 en 2445 op de baan. Wie een goede foto van de CRVL-antennes heeft; ik hou me aanbevolen!
Veel bouwplezier,
Wim
-
Netjes, dat ga ik ook wel durven denk ik :)
-
Wauw! Dat ziet er super uit! ;D
Ik weet niet of het glas er nog uit kan; zo ja, dan zou ik de sponning met een watervaste stift even zwart maken. Je voorkomt daarmee dat je door het raam tegen een gele sponning aan kijkt.
Voor wie deze ombouw niet aandurft, maar wel goed met de kwast of airbrush kan omgaan; de echte 2410 had tot 1980 grijze zijkanten van de voetplaten. Ook een leuke variant! ;-)
-
Wim.
Ziet er goed uit. :P Maar het is niet zwart met rode wielen ??? :-X
Ik heb de verzameling 2400 dia`s en foto`s bekeken maar geen goede opname kunnen vinden van de CRVL-antennes.
Ik zie het lor wel weer eens op de club rijden met wat Vammetjes erachter.
Greetz,
Noppie.
-
ziet er erg goed uit :D
-
Ziet er erg fraai uit.
-
Heel mooi gedaan Wim!
Ook uit DKM is heel makkelijk een tochtvrije 2410 te maken (uit de 2416). Zie Railhobby 1999/11... ja ja, alweer ruim acht jaar terug!
Plaatjes van 'de mijne' (uit de Railhobby):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2400_tochtvrij_RH_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2400_tochtvrij_RH_3.jpg)
De werkwijze is verder identiek... alleen heb ik voor de middenspijl een stukje scotch-tape gebruikt, dat ik zilverkleurig heb gemaakt met een zilverstift.
Groetjes,
Peter
-
Gezien het tijdsverschil wat tussen deze twee modellen zit kan de DKM nog prima mee.(ik heb het uiteraard over de vervangen ramen)
Zo zie ja maar dat er toch nog wel eens heel soms iets nuttigs in de Railhobby staat( als grapje bedoelt, nee niet slaan :'()
Complimenten voor beide loc`s en bouwers.
Groeten,
Dennis
-
Zo zie ja maar dat er toch nog wel eens heel soms iets nuttigs in de Railhobby staat( als grapje bedoelt, nee niet slaan :'()
WOEHAA!!! ;D ;D ;D
-
Zo zie ja maar dat er toch nog wel eens heel soms iets nuttigs in de Railhobby staat
Tsjonge jonge... ::)
Hier rest slechts stilte (na het slaan ;D (
-
Ha die PW,
Ziet er ook toppie uit, zo zie je maar dat jij je tijd ver vooruit was, en dat bij de Railhobby ;D
Die DKM was zo slecht nog niet en je kon er lekker mee knutselen.
Het wachten is nu op de eerste bouwer die een open (halfopen)raampje gaat inbouwen met daaruit hangende meester Preiser in karakteristieke 2400-houding (1 hand naar achteren aan het schakelwiel, elleboog op de raamleuning...), rangeersein aan en heen en weer maar. Misschien ga ik de 2445 hier aan wagen....
groeten,
Wim
-
Wat hebben jullie toch allemaal tegen Railhobby ;D volgens mij is er nog nooit een reportage van ongeacht welke Noord-Nederlandse modelbaan in het collega tijdschrift geweest (of wel soms, nou nou nou) ;D ;D ;D
Dank voor je complimenten. Ik ben erg benieuwd naar een 2445 mét machinist... A propos... heb je ook die bruine hoge A-sein 2400 al in model gemaakt?
groeten weer
Peter
-
Mooi en strak werk! :D Mijn ramen zijn bijna klaar en de loc krijgt het nummer Ns 2449. Ik wil trouwens de sponningen zilver maken dus de kleur van de raamspijlen. Oogt dat niet beter dan zwart Tedo? Of zal het raam dan te opzichting worden. Aangezien jij er ervaring mee hebt , vandaar de vraag. ;)
Jeroen
-
Wat hebben jullie toch allemaal tegen Railhobby
Mag wel iets minder over Twente, zo interessant is het hier niet meer.
Vroegâh, toen de rode diesels in mooie combinaties bromden en de 2400'en nog gewoon over straat reden was dat anders.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img634.jpg)
2506 te Oldenzaal, 4 december 1986
Hangt de machninist echt uit het antitochtraam?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img635.jpg)
Nou niet helemaal.....
-
Nee Peter, alleen in het onvolprezen blad Railhobby. Het had iets te maken met te hoog het noorden , afstand, tijd :-X
Zijn er machinistenpoppetjes die zo uit het raam kunnen hangen ???
Greetz,
Noppie.
-
Ik wil trouwens de sponningen zilver maken dus de kleur van de raamspijlen. Oogt dat niet beter dan zwart Tedo? Of zal het raam dan te opzichting worden. Aangezien jij er ervaring mee hebt , vandaar de vraag.
Ik zou ze (en ik spreek inderdaad uit ervaring) zwart maken, dan vallen ze het minst op. Ik neem aan dat de sponningen van je nieuwe ramen ook al zilver zijn? Dan is dat echt wel genoeg. 2449? Leuk, heb ik reeds van 'n DKM gemaakt. Daarbij heb ik de ramen op een iets andere manier gemaakt; stukje ferrero-doos "glas" op maat vijlen, netjes de randjes afplakken en alu-kleurig schilderen. Vervolgens het spijltje in het midden, en klaar is je raam!
-
Zijn er machinistenpoppetjes die zo uit het raam kunnen hangen ???
Greetz,
Noppie.
Nou...Noppie...Ik heb dat toendertijd op het FEC een paar jaar geleden zelf gedaan door een poppetje zo te verminken/bewerken dat die nu stoer met zijn armpje uit het raam van mijn bakkie hangt.
Gr,
Dien Friend Erwin
-
Ziet er zekers gaaf uit. Ik heb dit plaatje ooit eens van het Eisenbahn-Kurier forum geplukt. Ik geloof dat die gemaakt was door Nikolas Mohr.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/290_2_1.jpg)
Henk
-
een poppetje zo te verminken/bewerken
Ooh, ja dat was ook zo. Was dat poppetje "the missing link" hihihi :-X
@ Monobrachius.
Is leuk voor een rangeerlok(je). Maar ook op de vrij baan hingen ze nog wel eens uit het raam. Tenminste bij stomers wel, bij diesels heb ik het nog niet gezien.
Greetz,
Noppie.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00976.jpg)
zo zie je het verschil in cabineruiten des te beter
Boven de 2410 met anti-tochtramen
Onder de 2445 met de standaard raampjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC00977.jpg)
grtz,
Wim
-
Uiteindelijk is dit het resultaat en onderscheid de Roco / MTE 2410 zich van zijn soortgenoten 2433 en 2445 op de baan. Wie een goede foto van de CRVL-antennes heeft; ik hou me aanbevolen!
Veel bouwplezier,
Wim
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150204_123055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150204_123055.jpg)
Uit het 22/2300 en 24/2500 boek!
Gr. Silvester
-
Nog een keer de 2410, hier op 200982 nadat de CRVL antennes waren verwijderd. Helaas een opname met fors tegenlicht, maar wel met wadlopers en huur 216.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groningen___2410___200982.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Groningen___2410___200982.jpg)
-
Volgens het boek NS 2400en van Martin van Oostrom is te lezen op pagina 178 dat bij de volgende loks vanaf 1981 tot 1988 als proef de anitochtramen zijn geplaatst.
NS 2410,2449,2454,2458,2465,2470,2504,en 2506.
Nu kom ik op internet een plaatje tegen (Ns 2428 https://www.flickr.com/photos/cklx/3762487211/ ) van de NS2428 met A sein maar die staat niet genoemd bij de antitochtramen.
Mijn vraag is welke loknummers hebben dan nog meer deze ramen gekregen?
Is daar een overzichtslijstje van?
Hier nog wat 2400en met antitochtramen.
NS 2410 met L sein https://images.beneluxspoor.net/bnls/2410.jpg
NS 2428 met A sein https://www.flickr.com/photos/cklx/3762487211/
NS 2449 met L sein https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2449.jpg
NS 2454 met L sein https://farm9.staticflickr.com/8466/8086657708_bc08b35eb2.jpg
Ns 2458 met L sein http://www.lolkebijlsma.com/ns2458_55722_franeker_19851230_lhb.jpg
NS 2465 met L sein https://c1.staticflickr.com/9/8334/8113508987_1c91bdc9bf.jpg
NS 2470 met L sein https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS_2470_met_blauw_zwaailicht_1.jpg
NS 2504 met L sein https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gdm_16_maart_1987_NS_2504_plus_3_x___WT.jpg
NS 2506 met L sein http://farm3.static.flickr.com/2717/4033290942_73bdd78fae_b.jpg (nog zonder antitocht)
NS 2509 met L sein http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%202509.jpg (met extra foto van raam/machinist)
Dus met totaal 10 loks met antitochtramen is die 2428 wel een vreemde eend in de bijt met zijn A sein ;D
Mvg jamie
-
2410, 2428, 2449, 2454, 2458, 2465, 2470, 2504, 2506 en 2509
-
Dankjewel sicco,ik pas het lijstje gelijk aan.
Mvg jamie
-
de 2428 heeft idd driepits verlichting, het is mijn eerste NS lok weer in jaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_22__145715x_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_01_22__145715x_5.jpg)
mvgr Evert en Bas
-
Gaaf (y)
Zeer zeker een uniek model ;D
Als ik een kleine tip mag geven,misschien de handrailing aan de fronten even geel aantippen en rode zwaailichten plaatsen dan kun je hem over een langere tijdsperiode inzetten ;)
Mvg jamie
P.s dit is ook wel heel erg gaaf http://forum.beneluxspoor.net/?topic=16358.0
Hier het echte voorbeeld http://www.hetutrechtsarchief.nl/beeld/Atlantis/792/_500/167792.jpg
-
Is er toevallig nog iemand die 2 van die raampjes heeft liggen :angel:
over de prijs worden we het wel eens haha
Na het vijlen dient dan nog het machinisten huis opnieuw gespoten te worden of is het dermate weinig wat weg gevijlt word?
Gr marc
-
Ik ben nieuw op dit forum and lees dit topic nu, erg interessant. Zijn er sindsdien anderen geweest die dit zelfde hebben gedaan? Zijn er mensen die andere raampjes hebben gebruikt dan de genoemde Lima M2 rijtuigen, of is er mogelijk nu ook een kitje voor te krijgen?
Hartelijk dank!