BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Vierkant op 16 augustus 2018, 18:19:27
-
Na het jarenlang verzamelen van kitjes, zonder ook maar iets te bouwen ben ik eindelijk eens begonnen met het kleiner maken van de stapel nog te bouwen projecten. Ik ben een verschrikkelijke "klinknagelteller" en dat weerhoud mij er vaak van om überhaupt aan iets te beginnen. Ik probeer de instelling bij het bouwen van deze wagens (ik heb er twee) zoveel mogelijk te laten varen. Het plan is om beide wagens zoveel mogelijk "recht uit de doos te bouwen"
Het gaat om een kit van duegi editrice, een Italiaanse uitgever die naast tijdschriften en boeken ook een serie bouwpakketten van Italiaans materieel heeft uitgebracht. Het gaat in dit topic om de volgende kit:
http://www.duegieditrice.it/wp-content/uploads/2009/12/Istruzioni-Pay.pdf
Een aantal dagen geleden ben ik begonnen aan de eerste wagen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2418.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2418.jpg)
De kit zit verpakt in de bouwbeschrijving.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2421.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2421.jpg)
Met als gevolg dat er wat dingetjes zijn afgebroken tijdens het transport :-\
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe-buisjes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe-buisjes.jpg)
Gelukkig makkelijk op te lossen door het vervangen van de plastic staafjes door messing buisjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bodem1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bodem1.jpg)
De kit laat zich tot nu toe makkelijk in elkaar zetten. Al vrij snel zag de bodem er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gekoppeld1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gekoppeld1.jpg)
De messing buisjes werken prima als vervanging van de plastic staafjes. de gelede koppeling beweegt soepel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gekoppeld2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gekoppeld2.jpg)
En zo staat de hele wagen op zijn wielen. Ik moet nog een iets te ver doorgeschoten messing buisje weg vijlen en ik ben aan het bedenken hoe ik de wagen verder het beste in elkaar kan zetten. Ik wil de wagen airbrushen, maar ik ben nog aan het uitvogelen welke delen van de wagen ik dan al kan verlijmen en welke nog niet.
-
(y)
-
Zo arriveerden ze in de jaren zestig bij Leonard Lang in Amsterdam :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c603d53069c1351d9b13080145ec0279155a65447b1383da8654e1a4513dcf50.jpg)
Bron: Het Utrechts Archief
-
Leuk die foto! Ik wist niet dat ze ook in Nederland kwamen.
-
Ja hoor, deze drieassers kwamen overal waar Fiats geïmporteerd werden. Waarschijnlijk reden ze zelfs in bloktreinen. De Fiatjes waren vaak zo smal dat ze in dubbele rijen op de dekken stonden. Dat maakt een beladen wagen in 1:87 helaas behoorlijk duur...
-
Leuk onderwerp! (y)
Leen.
-
De Fiatjes waren vaak zo smal dat ze in dubbele rijen op de dekken stonden. Dat maakt een beladen wagen in 1:87 helaas behoorlijk duur...
Dat klopt helemaal, als je naar het onderstaande schema voor de belading kijkt zie je dat er heel veel Fiatjes op deze drie assers passen.
(http://www.forum-duegieditrice.com/download/file.php?id=12739)
Bron: http://www.forum-duegieditrice.com/viewtopic.php?f=21&t=57600&start=45
Ik weet nog niet helemaal wat ik ga doen met de belading, misschien laat ik de wagens leeg of ik ga proberen of ik op een of andere manier goedkope kopieën van een bestaand fiat modelletje kan maken. Eerst maar eens de wagens bouwen ;)
-
Ik zie nu dat de NS ook gewoon vermeld staat op het schema voor de belading... Ik had dus kunnen weten dat de wagens in Nederland kwamen. ;D
-
Het kan in ieder geval veel goedkoper door geen Fiats 500 of 600, maar van het type 1100, 1300 of 124 te nemen. Dan zullen er niet meer dan 10 tot 12 auto's op een wagen passen.
-
De Fiatjes waren vaak zo smal dat ze in dubbele rijen op de dekken stonden.
Bekijk je foto uit het Utrechts Archief maar eens beter, kun je dit goed op zien. ;)