BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Eelco Storm op 09 augustus 2018, 19:00:28
-
Ik weet niet hoe Modelbouwcenter Den Bosch er in geslaagd is, maar getuige dit persbericht zijn ze er in geslaagd de Big Boy naar Den Bosch te halen ;D
https://indebuurt.nl/denbosch/nieuws/jaaa-hij-komt-de-grootste-stoomtrein-is-onderweg-naar-ons~52653/?utm_source=facebook&utm_medium=facebooktijdlijnpost
Ik snap alleen niet wat die foto van de 01 van de SSN bij het artikel doet.....
Eelco
-
Dat bericht rammelt. Ze hebben het over de grootste locomotief ooit, en vervolgens gaat het over een loc van de SSN.
De naam Big Boy wordt nergens genoemd, en de kans dat er ooit een echte Big Boy naar Nederland komt lijkt mij nul.
-
En niet te vergeten dat de locs die komen ieder 40 meter lang zijn ;D
Natuurlijk komt er never een big boy naar Den Bosch. Maat hoe groot een Br 01 ook is, de claim "grootste loc ooit" is vrij optimistisch ;D
-
Ze zijn niet 40 meter lang. Een BR 01 is 23,94m Het zal wel voor beide machines samen zijn.
Gr. Bert.
-
https://www.facebook.com/modeltreincenter/posts/1803347863093261 (https://www.facebook.com/modeltreincenter/posts/1803347863093261)
... de grootste en snelste stoomloc van Nederland naar Den Bosch zou komen?
De Duitse driecilinder Baureihe 01.10 uit 1940 van de SSN kan tot wel max. 140 km/h en is 25 meter lang... Deze machines behoren tot de grootste stoomlocs van Europa.
-
Fake News in het plaatselijke sufferdje.
Hoe herkenbaar...
groeten
Hendrik Jan
-
Ik kan me nog iets herrineren dat bij de Projektgroep NS 150 in 1987 ook een van de ideen was een Big Boy uit Amerika naar hier te halen....was dus blijkbaar bijna ooit gebeurd ;-)
Bas
-
Lijkt me sterk. De Big Boys van de Union Pacific hebben een asdruk waar het NL spoor niet tegen bestand is...
En bovendien was er in 1989 geen Big Boy in rijdende toestand. Er wordt er op dit moment een gerestaureerd.
https://www.up.com/aboutup/community/inside_track/steam-update-05-07-2018.htm
In de VS rijden heel wat werkende GROTE stoomlocomotieven rond. In NL laten we ze verkommeren in een museum. ;)
(maar goed, dat is een andere discussie).
CKLX
-
Was de BR 01 wel de grootste Duitser?
-
Nee de 45 (1'E1), 06 (2'D2) en 05 (2'C2) waren groter.
Wel een stuk minder succesvol... :P
-
De BR 01 was met 24,13 m niet de langste Duitse stoomloc, momenteel wel als bedrijfswaardig.
Langere locs waren:
- BR 05, lengte 26,265 m (Stromlinien Versuchslok), 3 stuks. Van 1950 tot 1958 in dienst zonder stroomljnbeplating. 05 001 nu in spoorwegmuseum Nürnberg in originele uitvoering.
- BR 06, lengte 26,520 m (Stromlinien Versuchslok), 2 stuks. Aan het einde van de oorlog zwaar beschadigd. Na de oorlog buiten dienst gesteld en gesloopt.
- BR 10, lengte 26,502 m (Stromlinien Lok), 2 stuks. Nieuwbouw DB 1957. Tot 1967/1968 in dienst. 10 002 gesloopt, 10 001 in Deutsches Dampflok-Museum in Neuenmarkt.
- BR 45, lengte 25,645 m (goederentreinloc). Tussen 1936 en 1940 totaal 28 stuks gebouwd. in 1968 waren nog 3 locs actief als rem- en testloc bij BZA Minden. De 45 010 is te zien in het spoorwegmuseum Nürnberg.
- BR 5218-20, lengte 27,535 m (Kriegslokomotive mit Kondenstender). Na de oorlog zijn nog vele locs in dienst gebleven maar de condenstenders zijn allemaal vervangen door gewone tenders. Verschillende BR 52 locs rijden nu nog bij diverse museumlijnen, echter zonder de condenstender.
Mvg,
Gérard Drost
-
Dat waren dus idd allemaal redenen om het niet door te laten gaan. Dat de lok niet rijvaardig is, was geen probleem. Deze info komt van de man die me destijds een baan gaf van 4 weken lang als „conducteur“ op de Arend.
Bas
-
Zover ik weet heeft het NS 150 team onderzocht of ze een Amerikaanse "western" locomotief naar Nederland konden halen. Zo'n Lucky Luke geval waar iedereen aan denkt bij Amerikaanse locs. Dat was een mogelijkheid omdat het verkeershaus Luzern er eentje had staan op dat moment. Maar om diverse praktische redenen is dat nooit doorgegaan.
-
Omgekeerd is De Arend daarentegen wel in Amerika geweest.
Jammer eigenlijk dat de Amerikanen nooit de Bigger Boy hebben gebouwd, maar misschien was die ook voor hun doen wel tè groot...
De Russen hebben het nog wel met de AA20-1 geprobeerd, maar die kwam nauwelijks de bochten door en is uiteindelijk na 25 jaar toch maar gesloopt...
-
De kans dat een big boy rijdend en wel naar NL zal komen is net zo groot als dat men die nazitrein met goud vind ;D
De SSN zal als het te doen is (als men dus een dienstregeling kan krijgen voor de rit naar Ht en ook voor wat pendel ritten naar Tb of Ehv) ,af reizen met de 01 en de 65er en wat rijtuigen,waarbij we allemaal weten dat geen van beide 40mtr haalt,die man zn duimstok was vast kapot ;)
-
En wat is nu de grote nieuwswaarde van dat feit ?
De SSN komt naar Den Bosch. Net of ze anders nooit ergens te gast zijn met hun locs :angel:
Big deal (zou daar de verwarring met Big Boy vandaan komen ;D )
-
De nieuwswaarde is dat de lezers geïnformeerd worden. Lijkt me aardig toch?
Je kunt het ook als een Grote Jongen positief benaderen, zo van "Goh, wat een aardig initiatief". Maar op het BNLS zeurforum is niet een ieder dat gegeven. :)
Gr, Ben.
-
Dit heeft niks met zeuren te maken, dit is gewoon stom. Ontzettend leuk initiatief maar het is een kleine moeite om er voor te zorgen dat er geen faliekante onzin geschreven wordt.
-
Nou ja, in het artikel wordt ten minste nog de loc genoemd waar het om gaat maar jij maakt er de Big Boy van...
-
Logisch, het artikel heeft het over de grootste stoomlocomotief ooit, en dat is de Big Boy. Of weet iemand een nog grotere?
-
De Duitse Wiki (https://de.wikipedia.org/wiki/UP-Klasse_4000#Der_Big_Boy_im_Vergleich) weet die wel, de Engelse pagina over de Big Boy gek genoeg niet.
En het is stom ja, maar om er nou verontwaardigd over te worden is ook niet nodig. In het artikel is naast de nodige fouten ook te lezen om welke loc het gaat, vervolgens wordt dat hier neergezet als de Big Boy komt en kunnen we er lekker boos om zijn. Fake news op BNLS dus. :)
-
Nou ja, in het artikel wordt ten minste nog de loc genoemd waar het om gaat maar jij maakt er de Big Boy van...
Het artikel claimt dat de grootste stoomloc ooit naar Den Bosch komt. De grootste stoomloc ooit is de Big Boy.
En sorry dat ik hier een punt van maak maar zowel mijn journalistieke als historische achtergrond hechten groot belang aan de juiste weergave van feiten. Maar ik besef me dondersgoed dat voor veel mensen feiten totaal oninteressant zijn helaas.
-
Maar heb je dan ook contact opgenomen met de krant of alleen hier een topic gemaakt?
-
Sterker nog, ik heb de organisator van de rit in een eerder stadium al attent gemaakt op deze fout. Vond hij niet interessant. Klinknageltellen noemde hij het.
-
*kuch* Dat foutje bezorgt dit evenement wel extra aandacht...
Vond hij niet interessant. Klinknageltellen noemde hij het.
Niet zo professioneel dus.
-
Klinknageltellen noemde hij het.
Gelijk heeft de man, quasi elitair journalistiek gedoe. Maar je hebt je punt gemaakt Eelco. (y)
Gr, Ben.
-
quasi elitair journalistiek gedoe
(y)
Voor mijn volgende boek zal ik dan ook maar wat onzin bij elkaar verzinnen.
-
Eelco, met je titel "Big Boy komt naar Den Bosch" ben je net zo sensationeel bezig.
-
Jeps :) Ik pas me aan de tijdsgeest aan ;)
-
ik doe de popcorn vast in de magnetron
;D :-X
Niet iedereen is op de hoogte van alle technische specificaties, maar vinden het misschien wel leuk om zo’n ding te zien.
Hoe leuk is het initiatief!
-
Niet vergeten dat er twee soorten 'BR 01' waren: de gewone BR01 en de BR01.10... Da's nog best een verschil....
Rob
-
En ik vind de 01.5 mooier! :angel:
-
Altijd leuke info en er rijden wel degelijk Big Boys rond in Nederland. Schaal H0 dat dan weer wel. Je ziet ze trouwens ook wel eens rond rijden op een scooter ;D
Richard
-
Je zal maar op die Trumpiaanse kretologie vertrouwen en naar Den Bosch afreizen om daar "de grootste locomotief ooit" te aanschouwen en het met een 01.10 moeten doen. Ook leuk hoor, daar niet van, maar niet wat ik naar aanleiding van de aankondiging zou verwachten.
Hoewel je dat natuurlijk wel had kunnen bedenken, van te voren.
-
En wat te denken van de Tielse Big Boy?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prive-Dwerg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Prive-Dwerg.jpg)
-
Of is dit onze BigBoy? Stork te Hengelo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/locje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/locje.jpg)
http://www.industriespoor.nl/AanvullingenNormaalStoom.htm
-
Het is wat slordig, maar ik merk bij Stichting Hondekop dat het ook erg lastig is om te zorgen dat de media dingen goed overneemt, ook al heb je je verhaal zo duidelijk mogelijk proberen te vertellen en helaas worden dit soort artikelen niet terug gestuurd voor controle, want ze willen het graag snel online gooien.
De initiatiefnemer heeft ook een leuk oproepje gedaan om met wat klanten/modelspoorders de Hondekop te gaan bekijken toen die met Ome Joop's Tour laatst Den Bosch als eindpunt had, daar kwam 70 man op af, leuk initiatief en ik merkte aan het aantal vragen dat veel modelspoorders niet zo veel weten van wat er 1:1 gebeurt en vooral op museum gebied, en voor Stichtingen is die extra publiciteit dus heel welkom.
Dat van die grootste locomotief ooit is trouwens makkelijk te verklaren. Ook toen de 01 naar de SHM ging werd deze aangekondigd als de grootste in Nederland rijdende stoomlocomotief, wat dus geen onzin is, ik denk dat dat hier een beetje verbasterd is naar grootste locomotief ooit, maar zet je daar 'in Nederland' achter, klopt het ineens wel.
Groeten Edwin.
-
In de VS rijden heel wat werkende GROTE stoomlocomotieven rond. In NL laten we ze verkommeren in een museum. ;)
(maar goed, dat is een andere discussie).
CKLX
Niets verkommeren in een museum; ik rijd er gewoon mee:
https://www.youtube.com/v/V4tUsnHhyfY
Groet
Fred
-
grootste in Nederland rijdende stoomlocomotief
Zo'n verhaal was er ook toen hij naar de STAR kwam.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/179237/Grootste-stoomlocomotief-komt-naar-jubileumfeest-museumspoorlijn-STAR
Wel met verder in de text dat dat gold voor Nederland.
-
Als we het hier nou verder over de (on-)juistheid van de diverse mediaberichten blijven houden, dan kunnen we de echte nieuwtjes over Den Bosch Onder Stoom 2018 in dit nieuwe draadje delen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82166.0
Dan houden we beiden draadjes een beetje schoon, lijkt mij in ieder geval wel zo netjes :)
Met vr. groet, Martijn.
-
Goed idee Martijn. Het is een leuk initiatief van ModeltreinCenter. Te ver weg voor mij overigens.
-
Tja, wat is ver weg...
Als 't ook maar een beetje goed uitkomt, ga ik wel even kijken!
-
Jeps :) Ik pas me aan de tijdsgeest aan ;)
Als historicus zou je moeten weten dat dit een heel slecht argument is ;)
-
Leuke what if:
https://www.trainmaster.ch/WML-15.htm (https://www.trainmaster.ch/WML-15.htm)
Benieuwd wanneer die naar Den Bosch komt...
(De echte Big Boy wordt momenteel gerestaureerd in Cheyenne, Wyoming, dus wie weet. Al zal dat qua PVR wel een uitdaging worden hier)
groeten
Hendrik Jan
-
Leuk idee (y) Iets zegt me dat die alleen niet door mijn Fleischmann R1 bochtjes gaat ;D
-
Die DDDD diesel vind ik ook wel aardig.
-
Wij modelspoorders weten wel dat de BR01 niet de grootste loc is, maar het lijkt me wel een erg leuk bericht om de hobby en de liefde voor het spoor en stoom te promoten, in die zin vind ik het dan we leen goed bericht.
Erg leuk en hoop dat er meer van dit soort initiatieven zullen komen om weer meer mensen aan de hobby te krijgen.
Groeten Jake
-
Mee eens Jake.
(Bijna) alle middelen zijn geoorloofd om nieuwe hobbyisten aan te trekken. Voor alle duidelijkheid, ik bedoel dit serieus.
Richard
-
Mwah, ik doe dat liever op basis van feiten. Dan weet je tenminste zeker dat de nieuwe hobbyisten een juist beeld hebben van de hobby. Gewoon nuchter.
-
Ja; "Grootste Stoomloc van Nederland" klinkt toch ook interessant genoeg.
-
De BR 01 was met 24,13 m niet de langste Duitse stoomloc, momenteel wel als bedrijfswaardig.( citaat )
Ook dit is niet waar, de langste bedrijfsvaardige stoomlocomotief is de Br 18 201, met 25.145 meter is zij een meter langer.
Kees.
-
't Is maar hoe je 't leest ;D. Is het de grootste stoomlok die ooit Den Bosch heeft aangedaan? Of zijn er daar al eens grotere geweest? Zo niet, is het nu wel de grootste ooit, die een bezoekje brengt aan Den Bosch.
-
Ook dit is niet waar, de langste bedrijfsvaardige stoomlocomotief is de Br 18 201, met 25.145 meter is zij een meter langer.
Inmiddels is de revisietermijn van de 18 201 verlopen, dus in principe niet meer bedrijfsvaardig.
-
En sorry dat ik hier een punt van maak maar zowel mijn journalistieke als historische achtergrond hechten groot belang aan de juiste weergave van feiten.
Hallo
Feit is ook dat de SSN geen 01 heeft, zoals je in jouw eerste berichtje schrijft, maar een 01.10.
Totaal andere lok. Heeft behalve de asindeling niks gemeen met een 01.
Bart
-
Ja, en straks is de ketel van de 01 1075 ook afgelopen.
Kijk even naar de start datum van dit draadje, 2 weken geleden kwam de 18 201 nog vrolijk aan rollen in Meiningen.
Daar word ze weer eens na gekeken en zal spoedig weer rijden.
Kees.
-
Hallo
Feit is ook dat de SSN geen 01 heeft, zoals je in jouw eerste berichtje schrijft, maar een 01.10.
Totaal andere lok. Heeft behalve de asindeling niks gemeen met een 01.
Bart
Weer iets geleerd.
-
Ik denk dat de 01 toch meer gemeen heeft met de 01.10 dan dat jij hier beschrijft Bart.
Misschien moet je maar eens het boek gaan lezen van: Weisbrod/Petznick, genaamd Baureihe 01.
(https://farm2.staticflickr.com/1881/43912996194_6e44a269f1.jpg) (https://flic.kr/p/29UrzS3)Baureihe 01 boek (https://flic.kr/p/29UrzS3) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Kees.
-
Niet persoonlijk naar wie ook,maareh...
Zo kan je natuurlijk wel overal over blijven z*uren/azijn ze*ken.
Het is de grootste loc in NL die nog kan en mag rijden,en een doorsnee figuur zal echt niet weten in hoeverre een 01 verschilt van een 01.10.
Die ziet dat grote zwart rode rokende ding aankomen en voelen zich een dwerg als ze dr naast staan.
Gefascineerd zullen vele daardoor toch wel zijn en er een leuke dag door beleven,voor hun is t dan ook lkkr belangrijk wat dan wel of niet klopt qua stempel ::)
Ik juich zulke initiatieven toe,zou vaker moeten kunnen,maar helaas werken diverse organisatie's/instantie's het liever tegen dan dat ze meewerken,dus wees blij dat dit wel kan en mag.
Wat het de 18-201 betreft,of die zo snel weer rijd weet ik niet want het prijskaartje voor het keuren en diverse zaken verhelpen/vervangen is een kaartje met een 6 cijferig getal erop,dat heeft niemand in een ouwe sok liggen denk ik.
(dat is nog zonder eventuele extra's die men kan vinden)
En dan nog wat anders,als straks in Amerika de restauratie van de 4019 ? is voltooid,gaan we dan weer speculazen over wat de grootste rijvaardige stoomloc loc is ?
-
De 4014 (https://www.up.com/aboutup/community/inside_track/steam-update-5-31-2017.htm), tijgernootje ;D
-
En ja, natuurlijk gaan we daar dan over speculazen (y)
-
Ik heb liever een gevulde koek. ;D
Kees.
-
Wat het de 18-201 betreft,of die zo snel weer rijd weet ik niet want het prijskaartje voor het keuren en diverse zaken verhelpen/vervangen is een kaartje met een 6 cijferig getal erop,dat heeft niemand in een ouwe sok liggen denk ik.
(dat is nog zonder eventuele extra's die men kan vinden)
Dat zijn geen bijzondere bedragen als je dat soort werkzaamheden uitbesteed. Daarnaast is een 6 cijferig getal nogal breed, net een ton, of krap een miljoen kan het immers betekenen ;)
Maar je gaat als je geen cent uit te geven hebt zo'n lok niet bij een revisie bedrijf neer zetten immers.
-
Nee dat weet ik ook wel,waar het meer om gaat is dat ik ergens heb gelezen(op de site van de eigenaren/stichting van de 18-201 ???) dat men er tegen op kijkt om dit bedrag (binnen x aantal jaren) weer op te hoesten omdat men schijnbaar bedenkingen heeft over een dekkende exploitatie als de loc weer bedrijfsvaardig is.
Ofwel men twijfelt of de loc zn reparatie/herstel kosten zal terug gaan betalen d.m.v. ritten,omdat de kosten om ritten te organiseren ook steeds duurder word/meer en meer onmogelijk word gemaakt door DB.
Maar goed dit gaat weer redelijk off topic,laten we terug keren naar de grote loc die pendelritten gaat rijden vanuit Den Bosch ;)