BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: spoor22 op 05 augustus 2018, 19:32:38
-
Goede avond mede modelbouwers.
Ik heb een volgende vraag aan jullie,
Ik rij op dit moment roco geoline, maar dat bevalt me niet, wat raden jullie mij aan? En waarom?
M.v.g spoor 22
-
Beste spoor 22
Zelf rij ik met Tillig rails en wissels, dit bevalt erg goed en blijft goed schoon af en toe een klein drupje ATF erop.
Helaas is er geen eenduidige winnaar.
Succes met een keuze maken.
Groeten Bart
-
Waarom bevalt het je dan niet?
Marc
-
Veelste hoog en ik ben er niet tevreden mee, vandaar dat ikniets anders wil
-
Wil je weer met "bedding" of zonder bedding zodat je die zelf moet voorzien van een ballastbed? De mogelijkheden zijn bijna oneindig. Van relatief goedkoop (piko "A-gleis") tot relatief duur (Weinert "mein gleis") en alles wat er tussenin zit. Daarbij is het handig om eens zelf de rails in winkel of een beurs te gaan bekijken en voelen. Om maar even te zeggen: Dit moet je gaan gebruiken is een beetje veel van het goede. Dat is toch echt een persoonlijke keuze. Kijk anders eens hier in de diverse bouwdraadjes, daar kom je ook wel de vele merken rails tegen.
Groet Ronald.
-
Roco Line zonder bedding, Peco, Fleischmann Profi bevallen mij allemaal goed uit eerder en huidige bouwsels.
-
Geoline, helaas ruime ervaring mee. Heb de hele baan ermee gemaakt, spijt als haren op mijn hoofd, alhoewel dat er niet veel meer zijn.:-) Plastic heeft duidelijk last van veroudering, wissels breken soms spontaan af, en verwijderen na spijkeren geeft hetzelfde resultaat. Te droog plastic barst nogal. Roco geeft niet thuis bij reclameren, dus ik snap de topic starter heel goed.
Voor mij niet nog eens deze rails.
Succes met zoeken!! Hans
-
Die plastic GeoLine is inderdaad niet fraai en volgens sommigen dus ook kwalitatief niet geweldig. Ik ben fan van het "oude" systeem RocoLine met de rubberachtige bedding (die sinds 2017 weer leverbaar is). Wil je zelf de bedding niet maken dan is dat een goede keuze.
-
ik heb besloten om op fleischmann profigleis over tegaan.
-
En omdat?
-
Beste spoor 22,
Ik rijd zelf ook de fleischmann profi rails en ben er zelf heel erg tevreden mee!!
Zeer goede rails iets duurder maar de kwaliteit is goed.
Groetje erjen
-
Zou mijn keuze niet zijn ( Fl “ Profi “ )
Heb het in m’n H0 tijd ook gehad maar gauw weer de deur uit gedaan.
Rails met een fabrieks bedding is in mijn ogen sowieso niet Profi 8)
Je moet het uiteraard zelf weten maar ik zou er nog eens over nadenken...
-
En bij Profi zijn de dwarsliggers te kort. Maar wie zich daar niet aan stoort, euh, die moet zich er niet aan storen.
-
Profi is bij mij verplaatst naar het schaduwstation en Peco rails in het zichtbare gedeelte (y)
-
De meeste ervaren modelspoorders adviseren Peco vanwege de kwaliteit en de relatief lage prijs.
Peco heeft een zeer uitgebreid programma en gebruikt superieur materiaal, met name ook UV bestendig plastic.
Waar bij veel andere merken het plastic na een tijd begint te verbrokkelen is dat bij Peco niet of veel minder het geval.
Er heeft es iemand in Vegas, Nevada een paar railsoorten een jaar buiten getest en alleen Peco overleefde dat...
Dus, als je geen plastic bedding nodig hebt... Peco.
-
De meeste ervaren modelspoorders adviseren Peco vanwege de kwaliteit en de relatief lage prijs.
???
Maar nog wel met die knullige scharniertjes in de wisseltongen. ;D
Kortom, maar net wat je belangrijk vindt geldt ook voor ‘ervaren modelspoorders’. Beter niet names anderen adviseren. Ik ken zelfs zeer ervaren modelspoorders die zweren bij Fleischmann Modellgleis. ;D
-
...bij Profi zijn de dwarsliggers te kort...
En de bedding te smal.
-
Hi All,
Het is natuurlijk tegen alle geboden in, maar ik bouw het zichtbare gedeelte van mijn baan op met de flexrails van Fleischmann Profi en de wissels van Peco. De dwarsliggers van de Fleischmann Profi zijn inderdaad iets te kort, maar ik heb geen zin om grote gedeeltes te ballasten en voor mij is het een acceptabel compromis, zeker als je de zaak nog een beetje een kleurtje geeft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hybride-wissel-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hybride-wissel-1.jpg)
-
???
Maar nog wel met die knullige scharniertjes in de wisseltongen. ;D
Kortom, maar net wat je belangrijk vindt geldt ook voor ‘ervaren modelspoorders’. Beter niet names anderen adviseren. Ik ken zelfs zeer ervaren modelspoorders die zweren bij Fleischmann Modellgleis. ;D
Ervaren is prima (y)
Wissels van het Modellgleis zijn nog veel minder realistisch dan de Peco's met hun misschien knullige ???, maar foutloos werkende scharniertjes. En laten we het dan ook maar niet hebben over hoeken, lengtes, dichte bodemplaat en knullige scharniertjes en zeer realistiche puntstukken van de Modellgleis wissels ect.
Allie
-
Ik heb bouwpakketwissels in het zichtbare deel van de baan Allie, omdat voor mij niets kant-en-klaar voldeed. Weer gewoon Rocoline in het schaduwstation, want daar gaat het wat mij betreft alleen om de functionaliteit. Maar dat zijn mijn voorkeuren.
Ik wilde maar zeggen dat de voorkeur van mensen afhankelijk is van de wensen. En dan kunnen ook ervaren modelspoorders op heel wat anders uitkomen dan Peco. Het is gewoon niet waar dat de ‘meeste ervaren’ modelspoorders bij Peco uitkomen, zoals Hans beweerde. Als Peco zijn persoonlijke voorkeur heeft, lijkt het me prima als hij die voorkeur hier onderbouwt. Daar heeft vragensteller wat aan.
Die vindt Profi voor zijn doeleinden kennelijk prima.
-
Henk (y)
En zo is het maar net.
Ik gebruik zelf Profi gleis, te lui om grote lengtes rail in te ballasten.
De foto die Dirk laat zien dat een combi van Fleischmann profi en Peco goed werkt als je dit goed camoufleert
Ik kleur de rails en het ballast bed ook na. Te korte bliezen zal mij een rotzorg zijn
Het verhaal van de vent met z'n stukkies rails in de woestijn van Nevada is leuk, maar dit is een deel van het verhaal.
De mechanische sterkte van de rails speelt ook een rol.
Persoonlijk vindt ik dat bij Peco minder dan bij Profi. Voor Peco heb ik altijd begrepen:Goed plannen, goed neerleggen en afblijven.
Dus vraag je verschillende mensen naar hun mening dan zul je verschillende voorkeuren maar vooral verschillende argumenten, waarom een bepaald soort rail, krijgen
Gr. Ron
-
Tja, soms zegt men Marklin M rails, oersterk en werkt altijd en wie handig is maakt dat heel mooi... smaken verschillen.
Volgens mij is de Demo baan van Karst Geoline, je moet echt 3x kijken voor je dat door hebt.
-
Het verhaal van de vent met z'n stukkies rails in de woestijn van Nevada is leuk, maar dit is een deel van het verhaal.
En daar komt nog bovenop dat het klimaat in Nevada totaal niet te vergelijken is met hier ;)
Wie laat trouwens zn rails die voor binnen bedoelt is,nou een jaar buiten liggen,daar is dat spul totaal niet voor bedoelt,en dus lijkt me een resultaat van zo'n test totaal niet relevant ;D
Het word een ander verhaal als hij had willen testen hoe rails geschikt voor buiten zich houd na een jaar in de buitenlucht liggen.
Wat het alternatieven betreft,je merkt dat iedereen andere antwoorden heeft.
Het ligt er aan wat jij wil en belangrijk vind,als te korte bielzen/niet kloppende wissels qua geometrie enz enz je niets uitmaken, dan is t enkel kijken naar hoe ver je je portemonnee wil openen.
Overigens is t wel handig om te weten dat als je bv ouder materieel hebt,dat je dan kijkt naar de spoorstaafhoogte.
Waarom vraag je je af ?
Ik heb 1st flm modell gehad en dat verwisselt voor roco line (dat spul zonder bedding dus) en op flexrails daarvan,ratelde sommig ouder materieel over.
Dat kwam omdat de verbinding van roco flex dikker/hoger was dan bij de normale roco line rails,i.c.m. hoge flenzen op mn oudere spullen resulteerde dat dus in ratel/rammel werk :'(
Het kan zijn,dat dat met meer rail soorten is,hou dat dus even in de gaten.
-
Ik vind dat het probleem met te hoge flenzen niet de doorslag mag geven. Die hoge flenzen moet je gewoon niet meer willen. Vervang die wielstellen door exemplaren die aan de normen voldoen en je bent op dat punt niet meer beperkt in je railkeuze.
-
Geoline te hoog:
Veelste hoog en ik ben er niet tevreden mee, vandaar dat ik niets anders wil
Tja, dan doen hoge flenzen er inderdaad niet meer toe en valt er een hoop af.
Kijk ik even in de encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Flexrails
onder h0, en lees code=83, met 2,1 mm hoogte:
en
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Lage_railprofielen
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Mein_Gleis
Daarin zijn de alternatieven genoemd.
En dan is mijn vraag: hoe laag wil je gaan?
-
Volgens mij bedoelt hij dat de bedding te hoog is.
-
De bedding te hoog? Vandaar zijn besluit?
Apart ...
ik heb besloten om op fleischmann profigleis over te gaan.
-
De bedding van Fleischmann Profi is veel lager dan van GeoLine
-
Klopt de bedding is tehoog en daar door maakt het ook veel meer lawaai, en fleischmann profigleis is laag minder lawaai. En dat lagere is meer realistisch
-
Niks mis met gemaakte keuze.
Zal nooit of te nimmer iemands keus in rails of wat dan ook in twijfel stellen.
Adviezen kun je krijgen, zelf zien wat je er mee doet en iets moois van maken.
Gr Koen.
-
Fleischmann Profi is anders ook behoorlijk rumoerig… Hoe het met de flex zit weet ik niet, maar die zal met het rubber wel wat stiller zijn.
-
Klopt de bedding is te hoog en daar door maakt het ook veel meer lawaai,
Nooit eerder bij stil gestaan. Bedankt voor de tip. (y)
-
Fleischmann profi kan je echt heel mooi maken, check de baan van Erwin ( mijn baan erwin )
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180729_000429.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180729_000429.jpg)
Vind de profiel en details mooi voor een NL baan.
In een beter modelspoorleven ga ik wel een keer servo's gebruiken, wat in principe ook wel kan bij profiwissel danwel bij de handbediening of de hele metalen onderplaat eruit halen en dan via de biels aan de wisseltong.
Het is gelegd op piepschuim met langs de randen ballast ingedruppeld met houtlijm.
De bedoeling is om nog een extra laagje ballast langs de bielzen te doen maar dit is met profigleis gemaakt.
Wissels zijn best lawaaiig maar weet niet hoe dat bij andere merken is.
Misschien moet ik vaker en langer er mee rijden en verdwijnt dat op den duur.
Op preiserhoogte zie je motoren niet of nauwelijks!!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180510_231312.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180510_231312.jpg)
Tot zover mijn ervaringen.
Gr Koen.
-
Wissels kan je omdraaien, en ingraven dan hoor je ze amper nog, wel het pinnetje eerst eruit trekken en omgekeerd erin klikken.
Lagere spanning maakt ook stiller 12v ipv 16v
-
zoals ik op de foto's zie kan je het veel realistischer maken met profi gleis dan met geoline.
dus heeft profi gleis veel meer voordelen, graag zie ik meer van dit soort foto's om ook tips op tedoen.
-
Binnen een week of twee ga ik mijn hoekmodule ballasten en module overgang maken.
Nu alles aan het uitlijnen in mijn plan.
Zal proberen dat proces vast te leggen in mijn topic.
Dus van harte welkom daar om het te volgen in Midland.
Gr Koen.
-
oke dankje wel ns 264 ik zal je topic in de gaten houden, tips zijn altijd welkom