BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Hugo Baart op 02 augustus 2018, 10:48:43
-
Egger wagon
Enige tijd geleden heb ik een artikel gelezen om onderstaande Egger wagon dusdanig om te bouwen dat deze wagon op een fatsoenlijke manier mee kan rijden. Het draaibaar onderstel is daarvoor vast gezet en de koppelingen aangepast. Nu kan ik dat artikel nergens meer vinden. Weet iemand af van dit artikel en kan mij vertellen waar dat te vinden is. Het artikel is deze winter gepubliceerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6070.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN6070.jpg)
-
Hoi Hugo,
009dutch.nl/projecten/Ted Polet/Nixnie/deel 3.
Daar vind je informatie over aanpassing van die leuke maar lastige Egger-rijtuigjes.
Een tijdschriftartikel daarover ken ik niet.
Vriendelijke groet,
Wolter
-
Die link werkt niet maar met Google kom ik wel hier op uit:
http://www.009dutch.nl/archive/tedp.htm
Heeft dit er iets mee te maken?
-
Het is ook geen echte link denk ik. Meer een zoekpad op de site van de dutch.oo9. Ik heb het net even opgezocht. Er staat idd een verhaal over de Egger karretjes. Het is even zoeken. Via project Nixnie scrollen en doorklikken, dan kom je er. Een hyperlink kon ik er ook niet van maken. Anders even een mailtje naar Ted Polet van Dutch.oo9 aan wagen.
Groet Albert.
-
Het was geen echte link. Albert begrijpt hoe ik denk.
Wolter
-
Ah, op die manier! :)
Tip: als je ergens een pijl op een webpagina ziet naar een volgende bladzijde, maar bovenin de balk verandert het webadres niet, dan kun je ook de rechter muistoets klikken op die pijl. Kies dan [link openen in nieuw tabblad]. De volgende pagina wordt dan in een apart tabblad geopend van je internetbrowser en dan kun je het webadres bovenin de adresbalk wel kopiƫren (en bv. hier in een bericht plakken).
http://www.009dutch.nl/archive/2011/pages/nixnie3.htm
Met vr. groet, Martijn.
-
Hugo, ik ben toevallig met een nieuw product bezig dat hierbij perfect van pas komt. Ik kan je kosteloos een setje toesturen, kan je even beta-testen. ;D
Je kunt de koppeling uiteraard op maat knippen. Voordeel van deze koppeling is dat de wagonnetjes door veel scherpere bochten kan gaan. Zo heb ik dit ook toegepast op de wagens die op mijn 30 x 30 cm diorama rondjes rijden.
(http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/kopp/1.jpg) (http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/kopp/1.jpg)
(http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/kopp/2.jpg) (http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/kopp/2.jpg)
-
Zo kan het natuurlijk ook, alleen zwaait de koppeling dan niet zover uit, omdat hij tussen de wielen vast zit. Maar dan hoeft er niets gelijmd, gezaagd of gebroken te worden (al zou ik dan wel de oude koppeling eraf knippen).
(http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/kopp/3.jpg) (http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/kopp/3.jpg)
-
@Martijn : bedankt voor de tip. Zo kan een oude digibeet als ik nog wat leren... ;)
@Sven : Dat is leuk. Zien er anders uit dan de Greenwich koppelingen die ik had. Eigen ontwerp en productie?
Albert
-
Albert: ja. 8) Je kunt nu ook makkelijk de hoogte afstellen, door de stang met de gaatjes naar de juiste hoogte te buigen. Ik heb geprobeerd de beperkingen van de Greenwichkoppeling aan te pakken. En de beugel is steviger.
-
@Sven : dan wordt het toch zeker ook wel tijd voor een messing rijtuigwielstel met asafstand van pakweg 18 tot 20mm en 16,5mm spoorbreedte.... ;D Of zeg ik nou iets heel doms...
-
Ik doe niet aan "normaal"spoor. Heel af en toe dan, als ik er niet om heen kan. ;)
-
Bedankt voor de reacties.
Nu weet ik ook waar ik het artikel heb gelezen. In een publicatie van de 009 society, waar ik zelf nota bene lid van ben.
Maar je wordt een jaartje ouder en vergeet nog al eens wat.