BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Zwitserlandfan op 25 juli 2018, 07:44:49
-
Wo. 25 juli 2018
Ik wil een railstofzuiger of poets/zuigcombinatie (H0 2-rail digitaal) aanschaffen. Alle correspondentie hierover op dit forum is van 4 tot 6 jaar geleden.
Is de DAPOL nog verkrijgbaar ? Zo niet, waar kan ik de combinatie van LUX bestellen ??
-
In Engeland leveren ze hem nog wel! https://railsofsheffield.com/products/13116/dapol-b800-oo-gauge-oo-ho-track-cleaner-with-motorised-cleaning-heads-and-vacuum-uk-coupling- Alleen zit er dan geen nem koppelingsschacht in.
-
Bij Hattons
Lijkt mij wel een nem schacht te hebben.
Totale prijs inclusief verzending ongeveer € 80.00
Zie hier (http://www.hattons.co.uk/24836/Dapol_B800_Non_motorised_OO_Track_Cleaner_with_motorised_cleaning_heads_vacuum_in_blue/StockDetail.aspx)
mvg
-
De prijs valt me nog mee.
(Ik had zelf al eens een geval gemaakt op basis van een USB stofzuigertje naar aanleiding van een artikel in een Amerikaans blad.)
Ik ga hem dan wel geel overschilderen.
-
Sterker nog! Ze hebben hem voor de Amerikaanse markt ook in het geel uitgebracht. Alleen kan ik daar niet zo snel een webpagina bij vinden. Je kon het ding overigens ook in het rood verkrijgen.
-
Op eBay staan ze idd maar in Amerika zijn ze duurder, verzending hoger en invoerkosten er nog bij.
Ik heb nog een Roco BR215 die de vorige eigenaar groen had gekwast ::) die maak ik dan ook geel , nog een platte wagon in die kleur ertussen en het kan een leuk werktreintje worden.
-
Ach ja, eigenlijk maakt de kleur niet zo veel uit. Als ie zijn werk maar prima doet. En dat zit met die Dapol Raistofzuiger wel goed. Het ding kan ook poetsen overigens met de mee geleverde roterende schijf. Je kunt dan er voor kiezen om of te zuigen of te poetsen. Maar misschien wist je dat al.
-
Ik had al uit de omschrijving begrepen dat hij beide kan. Voor het poetsen heb ik ook zo'n Fleischmann wagentje.
-
Ik heb zo'n ding ook wel eens bij Meijer & Blessing zien staan 8) En zo'n gele die een beetje op een coil-huifwagen lijkt.
-
Die gele huifwagen is zeer waarschijnlijk een Lux geweest, doet zíjn werk ook goed, maar wel stuk duurder.
-
Dit topic gaat mij weer geld kosten :D
Is Hatton's een geschikte winkel om dit aan te schaffen?
-
Die Dapol is zeker ook in het geel geweest. Je kunt natuurlijk ook wel een Lux nemen. Maar inderdaad duurder en wellicht kwalitatief wel iets beter. Maar dat durf ik niet hardop te zeggen! :angel: Inderdaad is de Lux alleen in het geel geproduceerd. Daarbij hoorde een aparte poetswagen. Beide zeer effectief.
-
Oud topic over de Dapol op dit forum gevonden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16615.0
-
"Out of the box" werkt hij op DC, voor DCC moet er een decoder in.
Voor mij geen probleem want er komt toch een DC loc voor.
Niet iedereen is vol lof over het poetsend en polijstend vermogen.
De zuigkracht is echter zeer goed, zo goed dat losse ballast soms meekomt :D
-
Dit lijkt me ook wel mooi.
Het is eindelijk eens verwerkt in een fraaie wagen.
En extra 'gewone' wagens erbij om de trein om te toveren in een fraaie eenheid.
https://www.dropbox.com/s/foeergtr4hj2p0e/VAGONES%20J%20HO.pdf?dl=0
-
Verschillende maatschappijen zelfs.
Enig idee van de prijs?
-
Richtprijs ongeveer rond de 125 a 130 euro
-
Waar voor dat bedrag te krijgen? Zou vanaf december 2016 al leverbaar zijn...
-
De winkel kreeg een mailing dat ze beschikbaar zijn.
Dus men zou ze moeten kunnen leveren.
-
En toen was er maar zo 79.05€ van mijn rekening... :D
bericht van PayPal:
U heeft £67,60 GBP overgemaakt naar Hattons Model Railways Limited
-
Dit is hem dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dapol_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dapol_1.jpg)
-
Mooi
Heeft hij nu wel of geen nem schacht?
-
Ja, de koppeling zit gewoon met haakjes in een schacht. Moet wel NEM zijn.
-
Giro blauw past bij jou ;D
Ben er ook over na aan het peinzen
-
Ja, mooi kleurtje he :D
Hij gaat nog wel es geel worden voor in een werktreintje.
Hij werkt goed. Ik heb wat testen gedaan.
Het motortje wisselt overigens gewoon van draairichting met de polariteit.
9V is dacht ik het maximum dat hij mag hebben.
-
Het motortje wisselt overigens gewoon van draairichting met de polariteit.
Maar dan blaast hij ipv zuigen, lijkt mij. Een bruggelijkrichter zou dat oplossen.
-
Als een wasmachine de andere kant op centrifugeert wordt ook je was weer nat ?
De meeste stofzuigers hebben een centrifugaalpomp voor lucht zeg maar.
-
Hij heeft een symmetrische centrifugaalwaaier (schoepen recht, radiaal). Dus beide richtingen hetzelfde.
-
Dan zat ik er niet zo heel ver naast dus ;)
Ik las wel dat hij (slechts ?) op 9V werkt. Dat zou een puntje van aandacht kunnen zijn ?
Daarbij vroeg ik me (in mijn onkunde) af waarom daar voor gekozen is.
-
Nou, ik vind dat geen "onkunde" Calimero. Gerechtvaardigde bedenking; al die trafo's gaan minimaal tot 12V.
De enige reden die ik kan bedenken is dat de stofzuiger al goed werkt als de loc langzaam rijdt.
-
Een digitaal systeem kan ook zo tot 18V gaan toch ?
Een decoder zal daar dan een PWM signaal van maken wat wil zeggen dat
die 18V steeds aan en uit geschakeld wordt. De verhouding tussen puls en
pauze wordt daarbij geregeld. Vandaar mijn verwondering over die 9V.
-
Met "trafo's" bedoelde ik analoog.
De gebruiksaanwijzing waarschuwt juist voor digitaal gebruik, dan kan de spanning te hoog worden...
Ik hou mijn werktrein gewoon analoog en let wel op de spanning dan.
-
Mogelijk is er met zo'n "step-down" converter van tante Ali iets te doen dan ?
Daar lees ik hier op het forum positieve dingen over.
-
Zo lang het printplaatje blijft zitten kan je zonder problemen rijden op
de 12 volt, en zit een weerstand en ontstoring voor / over de motor dus
daar vernield je niks mee, echter het geluid is bij hoge voltages niet aan
te horen.
Ik heb mijn eigen Dapol digitaal gemaakt en de motor op een functie uitgang
gezet en deze middels de PWM teruggeregeld naar 6 volt, voldoende voor
een goede werking.
Ik heb daarvoor de print verwijderd en de motor rechtstreeks aangesloten.
Gr,
Robbert Jan.
-
Een digitaal systeem kan ook zo tot 18V gaan toch ?
Een decoder zal daar dan een PWM signaal van maken wat wil zeggen dat
die 18V steeds aan en uit geschakeld wordt. De verhouding tussen puls en
pauze wordt daarbij geregeld. Vandaar mijn verwondering over die 9V.
Ik heb zo'n Dapol, en op mijn digitale baan moet ik een decoder gebruiken en die dan heel erg na langzaam zetten, op 18V krijg ik alleen maar een schril gefluit en draait de motor niet.
Dirk
-
Ah, duidelijk Robbert Jan, bedankt voor de info.
@Dirk
op 18V krijg ik alleen maar een schril gefluit en draait de motor niet
Had je hem zo "out of the box" op de DCC gezet of zat de decoder er al in?
-
Hallo
Het ding heeft een NEM stekker. Het is dan ook niet moeilijker dan er gewoon een decoder inzetten, ( mijn exemplaar heeft een 8 polige stekker)
Ik heb er een uhlenbrock decoder ingezet die ik nog over had.
Daarmee is de motor van het ding gewoon op snelheid te regelen.
Niets aan de hand dus. De zaken die in de eerdere posts genoemd worden herken ik dan ook niet.
De stofzuiger doet het overigens prima (y)
Gr. Ron
-
De zuigkracht valt me wat tegen. Het gevaarte dat ik zelf eens had gebouwd deed het beter. Maar daar valt wel iets aan te doen. De Dapol heeft geen echte zuigmond: de opening zit in de vlakke bodem 3mm boven de railstaven. Ik wil iets van een "schort" daar omheen fabriceren.
-
Hoi
Dat is wel vreemd. Bij mij doet ie het voor wat grovere rommel net wat beter dan de lux.
De Dapol zuigt bij mij ook de losgeraakte korreltjes ballast op.
Wel kans dat dan de rotor klemt door een steentje wat tussen de rotor en de kast waar de rotor inzit terecht komt.
Meest van de tijd gaat het echter prima.
Kan de rotor wel hard genoeg draaien ?
Gr. Ron
-
... kans dat dan de rotor klemt door een steentje wat tussen de rotor en de kast waar de rotor inzit terecht komt.
Zit de rotor/waaier dan tussen de zuigopening en de stofbak? Dat is niet handig, dan moet al het opgezogen spul door de rotor.
-
Yep !
Maar dat heeft de Lux ook
Dat is ook het grootste nadeel van de zuigers
Dat heeft bij de Dapol mede te maken met de dubbelfunctie.
Na verwijderen van de zuigrotor kan op deze plek een slijpschijf worden gemonteerd ( bijgevoegd) met een stoffen dan wel een polijst schijf.
Stof alleen geeft echter weinig problemen, de meeste ballastkorreltjes ook niet. Je moet wel zorgen dat de rotor hard genoeg draait.
Meestal gebruik ik boven stap 20 van een decoder ingestelt op 28 stappen.
Gr Ron
-
Bij de Lux zit de motor in een afgesloten compartiment t.o.v. de stofopvangbak.
Bij de Dapol is er geen afscheiding tussen de motor en de opvangbak. Doordat de motor van de Dapol een open type is, kan het stof makkelijk bij het anker en collector van de motor komen.
Ik heb ze beide en het ontwerp van de Lux is gewoon beter.
mvg spock
-
Kan de rotor wel hard genoeg draaien?
Hmm ja, ik ben nog voorzichtig, moet hem wat meer power geven. Maar nieuwe motortjes laat eerst ik wat inlopen.
dan moet al het opgezogen spul door de rotor
Fraai ontworpen is het niet.
En ja, de slijpschijf kan er op deze manier op.
-
geen afscheiding tussen de motor en de opvangbak
Gewoon stom ontworpen dus...
Als ik het motortje ooit moet vervangen kan ik daar ook wel wat aan doen.
-
Maar als er wel een afscherming tussen zat, zou hij niet zuigen...
-
Hallo
Spock, dat klopt maar in beide gevallen moet de prut door de rotor.
Het resultaat van de grotere afstand rotor- zuigmond bij de Lux is een in mijn geval iets lager zuigkracht dan bij de Dapol.
Ik heb ook beide zuigers en kan ze goed vergelijken.
De Lux heeft dan weer wel een borsteltje aan de zuigmond ;D
Gr. Ron
-
Maar als er wel een afscherming tussen zat, zou hij niet zuigen...
Alleen het asje van de motor er door. Ik ken de LUX niet maar die zal het zo wel hebben.
Echter, ondanks enige punten van kritiek is de Dapol ook weer geen miskoop.
-
Misschien bouw ik zelf eens iets van zo een USB stofzuigertje in een goederenwagon.
-
Goed idee 72sonett (y)
Heb ik ook gedaan maar het "prototype" viel wat groot uit :D
Wel heeft hij bepaalde kwaliteiten als een zuigmond met borstel en zit de rotor achter het filter. Komt nog wel een plaatje zodra ik hem heb gevonden.
-
Had je hem zo "out of the box" op de DCC gezet of zat de decoder er al in?
met decoder.
-
Hallo
Het ding heeft een NEM stekker. Het is dan ook niet moeilijker dan er gewoon een decoder inzetten,
Ik heb er een uhlenbrock decoder ingezet die ik nog over had.
Daarmee is de motor van het ding gewoon op snelheid te regelen.
Niets aan de hand dus.
Spoorgenoten,
Bij mij is er ook een Dapol bezorgd.
Omdat ik geen reactie van anderen heb gelezen op de opmerking van Ron (zie quote), ga ik er vanuit dat het inderdaad een kwestie is van er een gewone decoder in te prikken.
Decoder alleen het gewenste adres geven en verder niks aanpassen.
Groet,
Hans
-
Er is in DCC wel de mogelijkheid om de motor over de 9V te jagen.
De manual waarschuwt daar ook voor.
edit:
En gefeliciteerd met je aanwinst Hans!
-
Hoi Jacob
Hoewel het theoretisch zal kloppen, iets wat ik op dit moment niet kan checken omdat ik de doos met de manual niet kan vinden, 8) ;D blijkt het in de praktijk wel mee te vallen.
Na ballast werkzaamheden jaag ik het ding volluit jankend op 28 max achter een ae 8/8 van de bls over de baan en dat houdt ie al jaren vol. Dus misschien houdt ie er straks wel mee op, maar dan had ie dat waarschijnlijk al lang geleden gedaan.
En als je bang bent dat ie het begeeft schroef je gewoon de snelheid van de rotor wat terug.
Gr. Ron
-
Nou Ron, dat is dan geruststellend. En een nieuw motortje zal er ook nog wel ingeknutseld kunnen worden mocht het zover komen. Kan men dan voor 12V kiezen eventueel.
edit:
Een BLS Ae 8/8 ervoor..., die kan hem zeker wel trekken? :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ae_8_8.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ae_8_8.jpeg)
-
Spoorgenoten,
Ondertussen heb ik de Dapol nu 2 weken in huis.
Persoonlijk één grote teleurstelling, want poetsen doet het ding. Iedere keer is ik het ding aanzet, stopt het ding er na zo'n 20 seconden mee. Nadat ik de wagen van de baan heb gehaald en weer terugzet, wederom 20 seconden en daarna weer niets.
Ik rijd digitaal en gebruik een Twin Center.
Ik heb er een Lenz Gold decoder in gestopt (want die had ik over).
Ik heb CV 5 ondertussen verlaagd van 255 naar 100, toen 75 en momenteel 50.
De rijregelaar op de TC zet ik op stand 1 of 2.
Na 20 seconden stopt de Dapol.
Kan het zijn dat ik nog iets moet aanpassen? Wie heeft er tips of de ultieme oplossing?
Of wordt ook dit een vitrinemodel?
groet,
Hans
-
Ik heb er ook eentje, en heb lang moeten zoeken wb de instelling. Ik heb een oude Lopi 3 decoder erin, en CV 5 staat belachelijk laag, de optrek en stop cv-instelling heb ik op max staan. Werkt wel naar behoren. Eventueel een weerstandje?
Dirk
-
Citaat van: NS1220:
De contraptie die ik ooit heb gemaakt van een USBstozuigertje en een wagon deed het ook beter dan de Dapol.
Die laatste ben ik nu wel aan het verbeteren met een zuigmond vlak boven de rails. Dat is heel belangrijk.
Hoi Jacob, interessant daar meer van te weten, wil Wim’s draadje natuurlijk niet vervuilen. ::)
Zag bij tante Ali toetsenbord stofzuigertjes. Heb je zo een? Veel herrie?
Zoiets heb ik gebruikt en ja: je kunt hem wel horen :)
-
Bedankt Jacob!
Heb er 1 bij Ali besteld, ga ermee testen ergens de komende tijd. Kom erop terug.
-
Mijn stofzuigertje werkte op 5V (USB) en had een knopje voor extra vermogen.
Dat mocht overigens niet te lang worden gebruikt.
Ik plaatste een houdertje met 3 NiMH AA's op een wagon; zo bleef de voeding op 3.6V.
-
Dit is de Dapol, die ik ook heb:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dapol_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dapol_1.jpg)
-
Heb je er nog een foto van Jacob?
Zet je hem aan met een schakelaar?
-
De zelfgemaakte of de Dapol?
-
Zelfgemaakte
-
Dat wordt zoeken :)
-
Hoeft niet als het lastig is hoor.
Er is nog veel te doen aan de baan voordat er gezogen moet worden.
En de flinke 1:1 klus bij onze zoon’s huis