BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: sncf231e op 19 juli 2018, 22:57:08
-
Hoewel ik nog niet met de bouw begonnen ben open ik vast een draadje zodat het draadje "Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)..." niet verder "vervuild" wordt.
Fred,
Mocht je de site niet kennen, hierbij een link naar de oosterburen betreffende je wagon: http://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=34417&pageNo=2&highlight=amati
Met vriendelijke groet,
Wies.
Wies,
Dank je. Dat had ik gezien; daar wachten ze nu ook op een beschrijving van het bouwpakket. Ik vond deze interessante review van het bouwpakket ook nog op een botenbouw forum (in het Engels): https://modelshipworld.com/index.php?/topic/18617-132-1929-orient-express-sleeping-car-no3533-lx-amati/ (https://modelshipworld.com/index.php?/topic/18617-132-1929-orient-express-sleeping-car-no3533-lx-amati/). De fabrikant Amati schijnt bekend te zijn, en gewaardeerd te worden onder scheepsmodelbouwers.
Als voorproef een foto van een belangrijk onderdeel ;):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180507.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180507.jpg)
Opvallend is dat de bril niet omhoog kan; bij de spoor 0 rijtuigen van Eletttren kan dat trouwens ook niet! Maar de vorm is wel goed getroffen.
De bouwbeschrijving bestaat uit twee mooie boeken met veel foto's van totaal 170 pagina's. De tekst is in het Engels (en er zit een Italiaanse vertaling bij)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180508.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180508.jpg)
Opvallend aan de bouwbeschrijving vind ik dat er geen enkele introductie is over te gebruiken gereedschap en materiaal; men gaat uit van ervaring met dit soort pakketten (maar ik heb nog nooit een boot gebouwd).
Groet
Fred
-
Succes Fred! Ik ben erg benieuwd naar dit pareltje! (y)
Toen mijn vrouw de genoemde prijs hoorde, keek ze mij alleen maar meewarig aan... en ging weer verder met wat ze aan het doen was. ;D
-
Hoi
Misschien nog even de fotos van de doos hier plaatsen.
Dat maakt een goed start punt voor je bouwverslag
Arjan
-
Hierbij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180503.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180503.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180504.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180504.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180506_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180506_1.jpg)
Groet
Fred
-
Ik heb de uitgebreide beschrijving met foto’s op het scheepsbouwforum ook bekeken. De signatuur van de ontwerpers is duidelijk zichtbaar. Het is vrij duidelijk dat er een scheepsbouwachtergrond in zit want de benadering is heel anders dan bij elk ander bouwpakket van een modelspoorfabrikant. De materialen, de oplossingen; er is vanuit details geredeneerd en niet vanuit een rijdende constructie. Het zou mij niet verbazen wanneer de combinatie van een houten wagenbak en een messing dak het rijtuig topzwaar maakt. Maar wellicht is het in de praktijk allemaal anders. Hoe dan ook is het een jaloersmakend mooi bouwpakket. Heel veel plezier met de assamblage!
Paul
P.s. De doos doet sterk aan het oude Revell CIWL bouwpakket denken, maar daar stopt de vergelijking dan ook wel :)
-
Vraagje aan sncf231e:
Is jouw forumnaam een aanwijzing voor het type loc dat hier straks voor komt?
-
@Fred: (y) (y) (y)
-
Vraagje aan sncf231e:
Is jouw forumnaam een aanwijzing voor het type loc dat hier straks voor komt?
Dat had gekund, maar ik heb geen SNCF 231E in spoor 1; wel een PLM 231 (en een SNCF 232 U 1) en die kan er ook voor (en PLM231 werd al door iemand gebruikt als forumnaam op een forum waar ik rond keek).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/staal_dag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/staal_dag.jpg)
Groet
Fred
-
Imposante machine!
-
Het is vrij duidelijk dat er een scheepsbouwachtergrond in zit want de benadering is heel anders dan bij elk ander bouwpakket van een modelspoorfabrikant. De materialen, de oplossingen; er is vanuit details geredeneerd en niet vanuit een rijdende constructie.
Ik ben, hoewel niet zo snel i.v.m. met de hitte op de hobbykamer, begonnen met bouwen en Paul heeft helemaal gelijk. Ik zal daar verder bij de bouw nog op terugkomen. Tijdens het lijmen (en wachten op drogen van de lijm ) van het frame ben ik ook begonnen met het in elkaar zetten van de presentatie rails en die is gereed:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180541.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180541.jpg)
Tegen alle gebruikelijke methoden (voor zover ik weet) in moeten de rails op de bielsen worden gelijmd en lijm je daarna de "railchairs" daar tegen aan. De 45 bielsen bestaan elk weer uit 2 op elkaar te lijmen (en op maat te zagen) plankjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180544.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180544.jpg)
Hier de presentatie rail in gebruik met een spoor 1 J&M CIWL Pullman rijtuig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180542.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180542.jpg)
Groet
Fred
-
Het frame is compleet. Op de houten vloer komt het interieur, de plaats van de slaapcoupé's en de gang zijn herkenbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180547.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180547.jpg)
De onderkant van het frame heeft niet heel veel detail:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180550.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180550.jpg)
Het stoot en trekwerk is goed weergegeven, maar is niet functioneel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180545.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180545.jpg)
De schroefkoppeling moest uit onderdelen worden opgebouwd, maar bleek niet de noodzakelijke 2 verschillende schroefdraden te hebben, dus ik heb wat geleend van andere spoor 1 koppelingen uit de rommeldoos om werkende koppelingen te maken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180549.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180549.jpg)
En nu aan de draaistellen, dat gaat even duren.
Groet
Fred
-
Er lagen geen verende buffers meer in de rommeldoos? Als je exemplaren monteert die niet naar achteren gaan uitsteken bij het inveren kan je ze nog steeds combineren met die bladveer/trekstangconstructie die er op zit.
Wel goed bezig hoor!
-
Mooi verslag Fred. Lijkt qua montage ook wel op de occre mza rijtuigen.
-
Mooi! :) Het lijkt nog enigszins eenvoudig maar dat zal vast niet zo zijn :-X
-
Er lagen geen verende buffers meer in de rommeldoos? Als je exemplaren monteert die niet naar achteren gaan uitsteken bij het inveren kan je ze nog steeds combineren met die bladveer/trekstangconstructie die er op zit.
Wel goed bezig hoor!
Verende buffers had ik niet en ik vind deze er goed uit zien, dus dan maar niet verend. Maar bij de constructie van de draaistellen blijkt dat de lagerblokken gelijmd moeten worden; dat ga ik natuurlijk niet doen, daar komen veertjes tussen; maar nu ben ik op zoek naar kleine drukveren. Weet iemand toevallig waar ik die kan vinden in de modelbouw wereld?
Groet
Fred
-
Als je ze niet op maat kan vinden....suggestie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75750.msg3221880838#msg3221880838 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75750.msg3221880838#msg3221880838)
-
Moet je de wielassen ook vastlijmen? ;D
-
Dat lijkt inderdaad de bedoeling (Amati is geen treinbouwer en heeft zich alleen verdiept in hoe het er uit ziet en niet hoe het werkt). De bedoeling is de wielen los op de assen te laten lopen! Op die manier konden ze de riem tussen as en de generator ook modelleren (als een vast onderdeel). ??? :(
Maar ik amuseer me wel!
Groet
Fred
-
De draaistellen zitten nu in elkaar (ik ben niet zo snel):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180629.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180629.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180630.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180633.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180633.jpg)
De draaistellen zijn mooi gedetailleerd maar de wielen/assen lijken nergens op:
- ze zijn niet geïsoleerd (ik rijd veel met live steam en dan geeft dat niet)
- ze zijn niet gebaseerd op welke standaard dan ook; zo is de "back-to-back" maat 42 mm en bij bijvoorbeeld Märklin iets van 39,5 mm; dus dit draaistel zal door geen wissel gaan en wringt al in de bochten (straal 3 meter). Toevallig heb ik geen wissels, maar ik zal de wielen/assen toch wel vervangen.
- er is geen ruimte in het frame genoeg om de draaistellen te laten bewegen; de bevestigingen van de remmen zitten in de weg. Ik heb e.e.a. gefreesd aan het frame en kan nu frame en wielen over mijn baan duwen/trekken.
Nu verder met de opbouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180632.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180632.jpg)
Het bouwpakket van Amati blijkt dus echt bedoeld te zijn als een maquette en niet als een rijdend model! Ik neem aan dat de scheeps-bouwpakketten waar Amati gespecialiseerd in is zinkende boten opleveren ;)
Groet
Fred
NB: de benodigde veertjes om de aspotten verend te maken bleek ik in een of andere rommeldoos nog te hebben :)
-
Verwacht de bouwbeschrijving dat je die draaistellen lijmt?
-
In Bastogne heeft ene Leo (https://www.google.com/maps/@50.0012492,5.7162397,3a,60y,201.01h,85.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjsA9rVbS4u1Z3E8JiDC8MQ!2e0!7i13312!8i6656) zo'n soort wagon (met middeninstap) voor z'n Brasserie/Restaurant/Friture gezet als 'voorgevel'.
-
En gegeven het pand er naast (rechts) heeft Léo de eer hoog te houden.
Er staat al sinds 1946 een wagon voor de deur. Dat moet dan wel de langste vertraging ooit zijn... ;D
Jan-Peter
-
Verwacht de bouwbeschrijving dat je die draaistellen lijmt?
Neen, de draaistellen zitten om een pen (bout) met een moer vast, maar hebben geen ruimte om te bewegen/draaien, dus je kan ze net zo goed vastlijmen ;)
Groet
Fred
-
;D
Ik bedoel de verschillende losse onderdelen waaruit het draaistel bestaat ;)
-
:-[
De meeste onderdelen moet je met meegeleverde 1 en 1,4 mm boutjes en moertjes vastzetten, dus daar is niets mis mee.
Groet
Fred
-
En weer verder gebouwd. Het interieur maken is poppenhuis-modelbouw. Hierbij de badkamer (daar zijn er 10 van, elke coupé een).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding2_1.jpg)
Groet
Fred
-
Het is wel een heel mooi bouwpakket :) En natuurlijk kundig in elkaar gezet ;)
-
Een trein is ook maar gewoon een poppenhuis op wielen
-
Weer wat verder met het interieur; het blijkt veel werk, maar is wel te doen (fröbelen). Hierbij plaatjes van de muren van de eerste 2 coupe's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180861.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180861.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180859.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180859.jpg)
Onder de kussens komen de rugleuningen en bedden.
Verder nog een gekeken naar de meegeleverde wielen. Ik heb geprobeerd Märklin spoor 1 wielstellen in de bogies te zetten, maar dat past niet. Vervolgens kwam ik tot de conclusie na wat opmeten dat Amati zich niet aan de normale spoor 1 standaard had gehouden, maar dat ze de fine-scale standaarden hadden gebruikt. Zolang ik geen wissels in mijn baan heb (en de baan een beetje recht ligt) moet het met de Amati wielen lukken.
Groet
Fred
-
Wow, niet te geloven zo buitenissig fraai en briljant gebouwd. Chapeau en diepe buiging.
En hoeveel van deze rijtuigen reden mee in zo'n trein? ;D
Carel.
-
Dank je, Carel,
Er reden in 1929 5 van deze LX type slaaprijtuigen in de Train Bleu tussen Parijs en de Cote d'Azur. Ik laat het bij één Amati bouwpakket, ik heb ook nog een LX rijtuig van J&M.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1110057.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1110057.jpg)
Dus mijn Train Blue wordt niet zo lang. Eén rijtuig langer dan hier:
https://www.youtube.com/v/YiXf91pPcDs
Groet
Fred
-
Snap ik volkomen, op deze schaal is het überhaupt al buitengemeen indrukwekkend. (y)
Carel.
-
Na gewoon door te zijn gegaan met knippen en plakken zijn nu alle wanden van de 10 coupe's en het toilet gereed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180923.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180923.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180925.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180925.jpg)
En dan nu verder met het nu nog kale gangpad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180926.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180926.jpg)
Groet
Fred
-
Het kale gangpad is nu voorzien van wandbekleding en (open en dichte) deuren, inclusief de deur naar de WC (ook nodig ;) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180941.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180941.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180942.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180942.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180949.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180949.jpg)
Dit was gewoon knippen, plakken, schilderen..... Ondertussen bleek dat het gebruik van Pattex 100 lijm op koper niet werkt; de deuren van de badkamertjes vallen er alweer uit; dus repareren maar weer. De door Amati voorgestelde constructie is ook een beetje gammel; ik ga proberen bij een badkamer de koperen scharnieren aan de messing deuren te solderen; afbreken dus en opnieuw beginnen (voor een klein stukje).
Groet
Fred
En omdat het vandaag precies honderd jaar geleden is dat in CIWL rijtuig 2419 de wapenstilstand van de eerste wereldoorlog werd getekend, hierbij een interieur en exterieur foto van een spoor 0 model (Dottori voor Fulgurex) van dit rijtuig:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180714.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1100935.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1100935.jpg)
-
En nu ben ik modelmeubelmaker:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180958.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180958.jpg)
Nog 9 coupé's te gaan.
Groet
Fred
-
Prachtig (y)
-
Alle 10 coupe's van zit of slaap interieur voorzien en ook het toilet ingericht . Ik kan nu weer rijtuigbouwer worden ipv meubelmaker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180960.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180960.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190006.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190011.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190018.jpg)
Groet
Fred
-
Ik blijf dit volgen, het is onnavolgbaar. (y)
Carel
-
Het wordt echt prachtig! :o
Toch vraag ik me af hoe dat ging vroeger. Zat je dan de hele reis in zo'n hokje? Uitgezonderd het eten natuurlijk in de restauratie, maar het lijkt me een beetje benauwd ???
-
Wat gaaf dit, zag dit geweldige bouwpakket in Leuven liggen, alleen de doos is al mooi, laat staan wat er uit komt (y) (y)
-
Het wordt echt prachtig! :o
Toch vraag ik me af hoe dat ging vroeger. Zat je dan de hele reis in zo'n hokje? Uitgezonderd het eten natuurlijk in de restauratie, maar het lijkt me een beetje benauwd ???
Wat dacht je van de Salon en conversatierijtuigen die in zo'n trein mee liepen!
-
Ja, zoiets dacht ik ook wel maar is daar dan genoeg plek? Misschien een beetje gek maar ik heb ook geen idee hoeveel mensen er met zo'n trein mee reden. Net zoveel als dat er slaapplaatsen waren? En zijn er dan net zoveel plaatsen in de salonrijtuigen? En waar blijft al dat personeel als ze gaan slapen? Of sliepen die pas weer als ze de bestemming hadden bereikt?
-
Wat dacht je van de Salon en conversatierijtuigen die in zo'n trein mee liepen!
In bijvoorbeeld de Orient Express reed geen salon of Pullman rijtuig mee (m.u.v. van een korte periode in de dertiger jaren en dan alleen het stuk door Zwitserland). Dus inderdaad zat je lekker in je eigen coupe. Dit rijtuig is een LX10, dat betekent dat het 10 coupé's met ieder een bed had; de meeste coupé's hadden tussendeuren naar een naastliggende coupé. Beter een coupé voor jezelf dan een krappe vliegtuigstoel ;)
Het personeel sliep in de restauratiewagen op hangmatten (verschil moest er zijn).
Ik heb rondgekeken op internet; het lijkt erop dat er weinig anderen zijn die dit rijtuig aan het bouwen zijn. De firma Amati schijnt alle bouwpakketten verkocht te hebben, maar de handelaren lijken ermee te blijven zitten. :(
Groet
Fred
-
Zag er laatst een voor minder dan 900 liggen.
-
Euro 890 is "de standaardprijs".
Nog een gezellig interieur plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190027.jpg)
Groet
Fred
-
Euro 890 is "de standaardprijs".
Ah, ok, dacht dat dat rond de 1100 was. Geen idee waarom ik dat dacht.
-
In bijvoorbeeld de Orient Express reed geen salon of Pullman rijtuig mee (m.u.v. van een korte periode in de dertiger jaren en dan alleen het stuk door Zwitserland). Dus inderdaad zat je lekker in je eigen coupe. Dit rijtuig is een LX10, dat betekent dat het 10 coupé's met ieder een bed had; de meeste coupé's hadden tussendeuren naar een naastliggende coupé. Beter een coupé voor jezelf dan een krappe vliegtuigstoel ;)
Het personeel sliep in de restauratiewagen op hangmatten (verschil moest er zijn).
....
Bedankt voor de uitleg (y) Leuk, dit soort weetjes!
-
De loodgieter is ook geweest dus het toilet kan gebruikt worden; er zijn echter geen Preiser-mensen die nodig moeten ;) :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190034.jpg)
Groet
Fred
-
Ik dacht dat er alleen bloemetjes waren in het toilet (geur?), maar terug kijkend zag ik ze overal terugkomen.
Zijn dat transfers of is het motief al voorgedrukt op het hout?
Ronald Visser
-
Roanld,
Alle deuren en wanden van het interieur worden beplakt met voor-geprinte papieren knipsels. Dus knippen en plakken. En daarop komen dan de details zoals deurknoppen maar ook mahonie houten latten (die als walnoot latten (1 bij 1 en 0.5 bij 2 mm) worden meegeleverd en die eerst in mahonie kleur moeten worden gebeitst).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190038.jpg)
De buitenkant wordt geen papier; in kleur (blauw) te spuiten ge-etste messing delen en decals voor de belettering (en een mooi ge-etst CIWL wapen).
Groet
Fred
-
Dat had ik zo niet verwacht.
Bedankt voor de uitleg.
Ronald Visser
-
Nu ik het interieur van het CIWL LX-slaaprijtuig vrijwel gereed heb, realiseer ik me dat wanneer het buitenwanden worden geplaatst, het interieur, zelfs terwijl het dak afneembaar is, niet gemakkelijk kan worden gezien. Dus ik heb een filmpje gemaakt waarop het interieur kan worden bekeken:
https://www.youtube.com/v/yDXIoavh2bM
Groet
Fred
-
De buitenwanden van het rijtuig en het dak moeten in respectievelijk blauw en wit worden gespoten. Op dit moment is het weer hier niet goed genoeg voor, ik kan alleen in de garage spuiten en de temperatuur is te laag en de luchtvochtigheid te hoog. Ik heb nog een binnenwand (van de gang-zijde) in elkaar gezet en de vestibules gemaakt, maar nu zal ik niet veel verder meer kunnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190061.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190065.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190065.jpg)
In het rijtuig is de temperatuur goed (er is een kachel ;) )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190070.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1190070.jpg)
Groet
Fred
-
Met de interieurverlichting aan zal je toch nog wel heel wat van al dat priegelwerk van je kunnen zien?
Ik hoop enorm dat het wel mee zal vallen.
Anders zonde van dit verborgen meesterwerk... of gevalletje'gelukkig hebben we de foto's/film nog. ;) (y)
Carel.
-
Dat heb je fraai gemaakt Fred!
Indrukwekkend en in vol detail gefotografeerd.
Als ik zo kijk, lijkt het rijtuig mij erg luxueus maar of het reizen erin ook echt comfortabel was??
De eerste de beste sprinter rijdt volgens mij lekkerder. ;D
Zo maar een idee.....
groet en sterkte met de verdere bouw
Hendrikjan
-
Met de interieurverlichting aan zal je toch nog wel heel wat van al dat priegelwerk van je kunnen zien?
Ik hoop enorm dat het wel mee zal vallen.
Anders zonde van dit verborgen meesterwerk... of gevalletje'gelukkig hebben we de foto's/film nog. ;) (y)
Carel.
Hallo Carel,
Het bouwpakket bevat geen interieur verlichting. Ik ga wel proberen met kleine leds iets te doen. Verder is het dak afneembaar, tenminste dat is de bedoeling, en zo kan je van boven naar binnen kijken.
Groet
Fred
-
Van Het Groterdam Project, op de beurs in Neurenberg:
https://www.facebook.com/hetgroterdamproject/photos/pcb.1961907753904540/1961907413904574/?type=1&theater
:)
-
toch wel mooi hoor!! Ben alleen wel erg benieuwd naar de daken, met name de kopdelen....
-
Ook hier wat foto's: http://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=35362&s=c125562fe4eaa2dcaa5b3b6ba963502afd14580a
(even naar benden scrollen).
Wanner ik het draaistel (afgebeeld op een van de foto's) zo zie, dan komt het mij voor dat de remblokken toch wel erg ver verwijderd zijn van de wielen.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
toch wel mooi hoor!! Ben alleen wel erg benieuwd naar de daken, met name de kopdelen....
De kopdelen van de daken zoals die volgens de bouwbeschrijving gemaakt moeten worden lijken nergens op (in ieder geval niet op dak-einden van een CIWL rijtuig). Ik ga het anders doen, maar weet nog niet hoe ???
Maar eerst maar eens de buitenwanden maken (en dat wacht op mooi weer) en dan komt tijd komt raad (maar goede ideeën zijn natuurlijk welkom).
Groet
Fred
-
Bij het project van de Ovaalramer in spoor 1 zijn de einden van de daken dacht ik ook opnieuw gemaakt. Ik kan alleen even dat draadje niet vinden.
-
De ovaalramer is in spoor 0, niet in 1, maar dat maakt voor de daken niet veel uit.
Maar inderdaad, juist daarvoor was ik benieuwd. Dat deel laten ze in de fotos/filmpjes niet goed zien, maar wat je ervan kunt zien, is het niet meer dan een plat stuk plaat wat geboden is, net wat je schrijft, lijkt nergens op. Dakconstruktie ziet er juist weer erg goed uit, behalve die delen..
Maar dan zal het op dezelfde manier moeten als de ovaalramer denk ik, of uit massief stuk, of delen/strips solderen, met veel soldeer, en dan vijlen maar. Is de enige manier om het beter te krijgen. En met zo'n mooi rijtuig, moet dat laatste stukje ook goed zijn toch??
Toch nog eens over denken, heb ze al gezien voor iets onder de 900 euro........
-
Ook hier wat foto's: http://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=35362&s=c125562fe4eaa2dcaa5b3b6ba963502afd14580a
(even naar benden scrollen).
Wanner ik het draaistel (afgebeeld op een van de foto's) zo zie, dan komt het mij voor dat de remblokken toch wel erg ver verwijderd zijn van de wielen.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Als je de remblokken goed monteert valt de afstand met de wielen wel mee:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180630_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1180630_1.jpg)
Groet
Fred
-
Net begonnen met volgen
Wat een prachtig model :o, het kriebelt om er ook één te maken, al is de standaardprijs van 890 euro voor mij wel wat te hoog. Voor die prijs zou ik persoonlijk alles zelf proberen te maken.
Ik ben zelf grote liefhebber van de CIWL en dacht er ook al aan om eens zelf een rijtuig te bouwen (from scratch welliswaar), een tijdperk I restauratierijtuig van de Ostende-Wien Express.
Ik blijf dit in ieder geval wel volgen :)
-
Toevallig (ik ben altijd "toevallig" ergens ;D ) kwam ik deze link tegen:
http://argentanwebferro.fr/picture.php?/3303/category/103
Als ik CIWL zie moet ik altijd gelijk aan hier denken ;)
Vr. groet, Martijn.
-
Vandaag kreeg ik het goede idee ;) om het half gebouwde rijtuig eens met een electrisch aangedreven locomotief een rondje te laten maken om te kijken hoe de loopkwaliteit is. Maar toen realiseerde ik me dat de wielen niet geisoleerd zijn. Mijn CIWL treinen rijden met live steam, dus ooit gaat dit goed komen. Nu dus maar met een hand het rijtuig rond de baan getrokken en met de andere hand een video gemaakt.
https://www.youtube.com/v/TUcFBsyEFJ0
Groet
Fred
-
Het project heeft enige tijd stil gelegen omdat het te koud was (in mijn garage) om verf te spuiten. Een aantal weken geleden was het prachtig weer en dus voor het eerst met blauw gaan spuiten. Dit mislukte; bij Amati kon ik zonder probleem (wel tegen betaling natuurlijk) een nieuwe etsplaat bestellen. Toen hiermee de buitenwand-delen gespoten en in elkaar gezet en vervolgens lijnen en belettering aangebracht en daarover een transparante laag satijn gespoten. De foto laat de buitenwand en de binnenwand van de gang-zijde zien; de ruiten komen hier tussen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010444.jpg)
Wordt (zonder haast) vervolgd.
Groet
Fred
-
Hallo Fred,
In Modelspoormagazine nr. 190 staat een gedeeltelijke bouwbeschrijving en wat tips.
Groet Henk
-
Hallo Henk,
Dank je; dat artikel had ik gezien. Is een leuk artikel voor achtergrond, de tips en bouwbeschrijving foto's zijn echter uit de bij het bouwpakket meegeleverde bouwbeschrijving overgenomen en dus niets nieuws.
Groet
Fred
-
Waarom had je een nieuwe etsplaat nodig? Het voordeel van messing is dat je het zonder plichtplegingen in de thinner kan gooien als het mislukt
-
Het spuiten was niet zozeer het probleem. Ik was zo dom :-[ om de onderdelen (die slechts 0.4 mm dik zijn) met dubbelzijdige tape vast te zetten op een plankje zodat ze niet bewogen tijdens het spuiten. Ik kon de onderdelen er niet meer vlak afkrijgen (vooral de raamdelen hebben weinig "vlees").
Groet
Fred
-
Auw! :o
-
.... Ik was zo dom :-[ ....
Nee, je was niet dom, je deed ervaring op :angel: ;) ;D
Ga je de kopse kanten straks ook eerst spuiten voor het monteren? Of eerst monteren, naden afdichten en dan pas spuiten?
-
:)
Alles wordt gespoten voor montage. Er zijn speciale hoekdelen voor de uiteinden zodat (als alles goed gaat) er geen naden ontstaan.
Groet
Fred
-
Ah mooi :)
-
met een feun warm maken ,er zijn maar weinig lijmsoorten die tegen warmte kunnen
Cor
-
De van kleur, lijnen en letters voorziene wand bleek krom te zijn. Na een beetje gedoe toch weer recht gekregen en toen (met het CIWL wapen erop) aan het rijtuig gelijmd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010488_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010488_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010462.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010462.jpg)
De conducteur sluit het raam:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010465.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010465.jpg)
Zicht op de gang met de "desk" van de conducteur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010480.jpg)
Door de coupe deur zicht op de gang; de ramen mogen wel eens gewassen worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010485_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010485_2.jpg)
Groet
Fred
-
Schitterend!!! (y) (y) (y)
-
Prachtig!
-
Ik zou zo mee willen rijden!
-
Pfff... Wat een werk! Maar wat een resultaat. :o :-* (y)
Erik.
-
Zicht op de gang met de "desk" van de conducteur:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010480.jpg)
Die vlieg reist ook graag luxe? ;)
Maar wat is het mooi geworden. Echt zo vol met details.
-
En nu is de buitenwand aan de coupe kant (met details aan de binnenkant van de buitenwand, zoals klaptafels en kledinghaken) ook samengesteld en er ook op gezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010554.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010554.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010555.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010555.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010557.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010561.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010561.jpg)
Gaat hij aan de noodrem trekken?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010571.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010571.jpg)
Nog veel meer plaatjes op mijn website: http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/
Groet
Fred
-
Dit is werkelijk prachtig.
-
Na de zijwanden nu de kop-wanden aangebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Afbeelding12.jpg)
En dan nu verder met de deuren.
Groet
Fred
-
Fred, ziet er echt schitterend en enorm gedetailleerd uit (y)
Zo detailrijk is mijn ovaalramer niet.... :-X
-
Wat ik leuk vind is dat je nu heel duidelijk ziet hoe zo'n coupé in elkaar zit :)
-
Weer wat verder, alle deuren en handgrepen en trapjes aangebracht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010700.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010720a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010720a.jpg)
Voor geïnteresseerden: Meer plaatjes op deze pagina: http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/ (http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/) van mijn website.
Groet
Fred
-
Mooie plaatjes op de website.
Wat ik leuk vind is dat je nu heel duidelijk ziet hoe zo'n coupé in elkaar zit :)
Dat vind ik ook, In diverse boeken staan wel plattegronden en wat interieurfotos maar het blijft vaak gissen naar de details. Het model laat juist alles mooi zien.
-
Na ongeveer een jaar (met pauzes ;) ) heb ik op het (afneembare) dak na het Amati CIWL LX slaaprijtuig af; ik heb besloten er een Train Bleu en geen Orient Express rijtuig van te maken.
Ik heb een video gemaakt waar een en ander op te zien is:
https://www.youtube.com/v/-Sqqo3SKmxs
Hier wat foto's, maar veel meer foto's op mijn website: http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/ (http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010743.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010743.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010773.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010773.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010751.jpg)
Groet
Fred
-
(y) (y)
-
Het dak is messing bouw. Solderen waag ik me niet aan, dus met lijm in elkaar gezet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190815_160645.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20190815_160645.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010828.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010828.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010830_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010830_1.jpg)
Het dak krijgt een karton/hout interieur.
Groet
Fred
-
Een van de moeilijkst maakbare onderdelen van een wagen zijn de dubbel gekromde dakdelen. Zijn die witte eindstukken van kunststof of komt daar ook nog messing over/aan? Ben heel benieuwd hoe Amati de aansluiting van die twee delen bedacht heeft. Detailfoto?
En als je het niet super strak hebt weten te krijgen ...ben en blijf nog steeds onder de indruk. Doe het maar even.
Soldeercusrsus nodig? roep maar.
FritsT
-
Hallo Frits,
Zoals Amati de dak uiteinden heeft vind ik niet geweldig; dat bestaat uit een messing deel dat je moet buigen, maar dat mist de krommingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600-1.jpg)
Ik heb dat nu even tijdelijk met een stukje papier (in hetzelfde formaat als het messing-deel) beplakt, maar ga daar iets beters mee doen.
Vooralsnog is mijn plan omdat in model te schuren/vijlen uit een stuk hard/zacht schuim. Als voorbeeld heb ik dit rijtuig (ook spoor 1) in de kast staan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1110057_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1110057_1.jpg)
En je bent nooit te oud om te leren, maar solderen laat ik even ;), dus dank voor het aanbod maar nee.
Groet
Fred
-
Dus ook zij....
bedankt voor de hulp.
-
Het dak is nu klaar, inclusief dubbel gekromde dak uiteinden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010953.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010953.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010954.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010954.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010965.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010965.jpg)
Nu nog aan de binnenkant van het dak de coupé plafonds maken en de draaistellen van betere veren (zijn besteld) voorzien.
Groet
Fred
-
netjes gemaakt hoor ,tis een schitterend rijtuig (y)
-
Dank je, meer fotos en videos op mijn website: http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/ (http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/)
Groet
Fred
-
Vanwege het mooie weer om buiten te spelen de Amati CIWL LX slaapwagen (nog niet helemaal gereed, maar rijvaardig) in Le Train Bleu in de tuin laten rijden.
De LX slaapwagen aan het einde van de trein; de locomotief is een ASTER live steam SNCF 141R (met een verkeerd rookkast bord van Le Mistral); de verdere rijtuigen zijn J&M Models LX slaapwagen, Restaurant, Train Bleu Salon-bar en Fourgon.
https://www.youtube.com/v/vAWXuxG2CS0
Groet
Fred
-
Na vijftien maanden bouwen ben ik klaar met het bouwpakket van de Amati CIWL slaapwagen. Vorig weekend reed hij al maar nu zijn de laatste details zoals het plafond van het interieur ook gereed. Zie de foto’s en de video.
https://www.youtube.com/v/U4qoAe7rzGY
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010999.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1010999.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020020.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020017.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1020015.jpg)
Meer foto’s zijn te zien op mijn website:
http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/ (http://sncf231e.nl/amati-kit-for-a-ciwl-lx-sleeping-car/)
Met het einde van de bouw is het tijd voor een conclusie:
Het is een erg mooi bouwpakket. Amati maakt kwaliteit; alle onderdelen passen goed en zien er goed uit. De meeste modelbouwers met enig geduld kunnen dit bouwpakket in elkaar zetten. De bouwbeschrijving en tekeningen zijn ook in orde. En het bouwen was een langdurige maar plezierige bezigheid.
Is er dan niets aan te merken: Jazeker wel. Als je op zoek bent naar een spoor 1 rijtuig om mee te rijden op je baan of een clubbaan dan zou ik dit bouwpakket niet aanraden. Wanneer je het bouwt volgens de beschrijving zal het niet kunnen rijden op een treinbaan. Verder is het gebouwde model, ook als je wijzigingen aanbrengt zodat het rijvaardig is, nogal fragiel en zeker niet geschikt om mee te nemen naar een club of zoiets om daar te laten rijden.
Groet
Fred
-
Ik neem diep mijn pet af Fred! (y) Een juweeltje!
-
Echt een museumstuk! (y) Maar volgens mij voldoet jouw verzameling sowieso ruimschoots aan een museumstandaard.
-
Vandaag het Amati rijtuig achter de SNCF 232 U1 mee laten rijden in Le Train Bleu:
https://www.youtube.com/v/G3xPZr_u5jA
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030781.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1030781.jpg)
Groet
Fred
-
Beautiful (y)
Maar ja, Driehuis Junction ??? Hopelijk niet naar Westerveld, dat wordt dan een "warm" einde. :angel:
Ik heb genoten van je filmpjes (y)