BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 25 juni 2018, 09:14:22
-
In het draadje "Onlangs gspot" dreigt het onderwerp verkeerd spoor rijden off topic te gaan.
Omdat ik het toch wel interessant vind open ik daarom maar een apart draadje.
Onder verkeerd spoor rijden versta ik rijden over een spoor in een richting waarvoor de beveiliging niet is ingericht.
De één zegt: dat komt niet meer voor, de ander zegt: het komt nog af en toe voor.
Hoe zit het nu precies? Zijn alle sporen ingericht voor rijden in twee richtingen? Of is het nooit meer nodig om verkeerd spoor te rijden? Of mag het niet meer? En als het toch eens moet gebeuren, dan zal er toch op een of andere manier een toestemming voor moeten worden gegeven.
-
De borden staan ook nog altijd op het baanvak Zwolle - Olst v.v.
Met de daarbij behorende keperbakens, echter wordt het nooit
meer gebruikt, de kastjes waar vroege de aanwijzing VS in zat
zijn al jaren weg, men legt het treinverkeer eerder stil.
Gr,
Robbert Jan.
-
"Verkeerd Spoor" rijden is van toepassing op baanvakken waar de beveiliging van het baanvak er niet op ingericht is om beveiligd op linkerspoor te rijden.
Dwz, er staan mogelijk geen seinen in die rijrichting, bebording ontbreekt en overwegen hebben mogelijk geen aanrijdsectie.
Sporen op deze baanvakken zijn dan ook aangeduid door een 'VS' bord wat je verteld dat je niet verder mag zonder beeldinstructie afgegeven door de treindienstleider.
In de beeldinstructie staat alles aangegeven wat er moet gebeuren om het spoor toch veilig te kunnen berijden, bijvoorbeeld waar je af moet remmen, welke overwegen aangereden moeten worden etc..
Inmiddels zijn al deze baanvakken praktisch uitgestorven door het aanbrengen van linkerspoorbeveiliging, en omdat het allemaal zeer onhandig was kwam het ook maar zelden voor.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/066_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/066_13.jpg)
Het was niet alleen het treinpersoneel wat bij "verkeerd spoor" op moets letten! :police:
-
En dat is dus juist de truc, als de treinen daar normaal op het linkerspoor rijden, is dat dus juist géén Verkeerd Spoor rijden ;)
Waar is het eigenlijk?
-
Was in Roosendaal net voor de sluis. Overweg en sluis zijn reeds lang geleden verdwenen en verplaatst.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/070_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/070_13.jpg)
Net voor de huisjes lag de overweg. Bord staat nu bij mij in de tuin :angel:
-
Overweg en sluis zijn reeds lang geleden verdwenen en verplaatst.
De sluis is niet verplaatst. Hij stond vroeger tussen de weilanden maar door de uitbreiding van Roosendaal staat hij nu tussen de woonwijken.
-
Je zit helemaal verkeerd Klaas. De sluis is verplaatst in de richting van Belgie. Ik zal er even de plaatjes bij zoeken. Sluis staat nu net voor bij het tunneltje aan de bergrand.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/124_13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/124_13.jpg)
Winter 1986-87 Voorbereidingen voor bouw van het tunneltje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-s-013-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/dia-s-013-2.jpg)
Dit is de huidige locatie van de sluis geworden.
-
Hans, ik weet waar de sluis nu staat. Maar ik ben nog niet overtuigd. Als hij is verplaatst richting België, waarom dan niet nog verder? Hij staat nu op een onlogische plaats, moeilijk bereikbaar tussen geluidswallen. Ten zuiden van de Dreesweg zou veel handiger zijn. Daarom denk ik dat hij niet is verplaatst, maar overspoeld door de bebouwing.
-
Klaas in het derde huis van links, daar woonde ik. Heb het hele spul zien gebeuren. En zoveel dronk ik toen niet ;D
-
Hans, ik geloof je. Maar ik blijf het een onhandige plek vinden. Weet je ook waarom hij is verplaatst?
-
De spanningssluis uit 1957 werd op kosten van de gemeente (circa 1,5 miljoen gulden) in het voorjaar van 1992 verplaatst van km 24,950 (Zlw - Esn) naar km 26,060 (Zlw -Esn) vanwege de aanleg van een overweg. Aanvankelijk was het de bedoeling voor de nieuwe Willem Dreesweg een onderdoorgang te maken, maar de gemeente had niet genoeg geld. Een goedkopere oplossing was een verplaatsing van de spanningssluis. De nieuwe werd in dienst genomen in de nacht van 21 op 22 juni 1992. De oude werd een maand later werd afgebroken.
Van hier (http://www.mariusbroos.nl/Geschiedenis/Wachterswoningen%2021-27.html).
-
@Hans: waar die sluis staat zal me worst wezen ;D maar die kleurenfoto is prachtig (y) Zijn het tweede en derde rijtuig ambulancerijtuigen of zo?
-
De borden staan ook nog altijd op het baanvak Zwolle - Olst v.v.
Met de daarbij behorende keperbakens, echter wordt het nooit
meer gebruikt, de kastjes waar vroege de aanwijzing VS in zat
zijn al jaren weg, men legt het treinverkeer eerder stil.
Gr,
Robbert Jan.
Een machinist die ik ken, vertelde nog wel eens een gestrande trein opgehaald te hebben over het linker spoor op dat baanvak. weet niet hoe lang dat geleden is
-
En een reeks 26 in NL.
Dave
-
Verkeerd spoor word zelden gebruikt, simpel omdat het te veel vertraging oplevert. Toch zou het wel moeten kunnen stel bv bij calamiteiten.
Of de beeld instructies verwijderd zijn tussen Zwolle en olst durf ik niet te zeggen, aangezien er in olst nog wel kastjes staan.
Mocht iemand toevallig een plaatje hebben van zo beeld instructie dan ben ik daar wel benieuwd naar :)
Ook zijn bij een baanvak met verkeerdspoor ook nog keperbakens en einde atb/begin atb gebied nodig (of is dit alleen tussen Zwolle en olst?)
Gr marc
-
@Hans: waar die sluis staat zal me worst wezen ;D maar die kleurenfoto is prachtig (y) Zijn het tweede en derde rijtuig ambulancerijtuigen of zo?
Als het de Lourdes express is, dan is de kans groot dat dat dan ook zo is. Zal eens kijken of ik er nog weer plaatjes van heb (maar dan wel in een ander draadje ;D)
-
Meer is altijd welkom (y)
-
Ik heb een stuk of 20 verschillende lastgevingen Verkeerd Spoor. Weliswaar uit lang vervlogen tijden, maar wel heel beeldvormend. Ik moet ze even opzoeken (liggen ergens op zolder), scannen en alhier plaatsen.
-
Dat zal heel leuk zijn.
Mocht je toevallig die 20 stuks te veel vinden en er 1 kwijt willen, ik vind zulke relikwieën altijd wel leuk om te hebben.
Gr marc
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanwijzing-VR-odz-Bh.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanwijzing-VR-odz-Bh.jpg)Bij deze de aanwijzing Verkeerd Spoor Oldenzaal-Bad Bentheim.
-
In de AVS Oldenzaal - Bad Bentheim staat: Het sein in Oldenzaal wordt bediend. (Rijden op zicht)
Een paar vragen over deze AVS:
1. Betekent dat één van zes seinen dan Geel Knipper toont?
2. Staat bij de grens aan de linker kant een snelheidsbord met max. 100 km/uur?
3. Of moet dat uit de AVS worden afgelezen?
4. Hoe weet je dat het de grens is als je daar 'ergens' in buurt bent?
5. Of moet je dat uit de km-paaltjes afleiden?
6. Hoe doe je dat bij mist?
-
Het bord VS is geïntroduceerd na een zeer ernstig spoorwegongeval bij Wijchen. Een van de treinen was bij het uitrijden van het station per ongeluk op verkeerd spoor terecht gekomen door een fout/storing in de beveiliging. Even later botste de trein frontaal op een tegenligger. Doordat het uitrijsein gewoon veilig toonde, had de machinist niet in de gaten dat hij op verkeerd spoor kwam en dus eigenlijk een lastgeving had moeten hebben. Daarom zijn na dit ongeval de bordjes VS geplaatst.
-
4. Hoe weet je dat het de grens is als je daar 'ergens' in buurt bent?
5. Of moet je dat uit de km-paaltjes afleiden?
Je kunt het inderdaad aan de hectometerbordjes zien. Verder staan er altijd grensborden bij de grens en in dit specifieke geval zie je het ook aan het andere type bovenleidingmasten.
-
In de AVS Oldenzaal - Bad Bentheim staat: Het sein in Oldenzaal wordt bediend. (Rijden op zicht)
Een paar vragen over deze AVS:
1. Betekent dat één van zes seinen dan Geel Knipper toont?
Ik zou verwachten van niet, je krijgt immers ook geen opdracht Rijden op Zicht.
Als je níet in bezit bent van een aanwijzing is het VS-bord voor jou een Stoptonend sein, dus ik verwacht maximaal een geel sein.
2. Staat bij de grens aan de linker kant een snelheidsbord met max. 100 km/uur?
Dan had het op de beeldinstructie gestaan, dus die zal er niet staan :)
-
Ik zou verwachten van niet, je krijgt immers ook geen opdracht Rijden op Zicht.
Als je níet in bezit bent van een aanwijzing is het VS-bord voor jou een Stoptonend sein, dus ik verwacht maximaal een geel sein.Dan had het op de beeldinstructie gestaan, dus die zal er niet staan :)
Het seinbeeld Geel knipper zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat het geen beter seinbeeld kan tonen naar het linker spoor. Gewoon de beeldinstructie afwerken, kind kan de was doen :-)
-
Verder staan er altijd grensborden bij de grens en in dit specifieke geval zie je het ook aan het andere type bovenleidingmasten.
Enkele voorbeelden van deze grenspaaltjes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/075B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/075B.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/105_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/105_11.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/108_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/108_14.jpg)
-
Het seinbeeld Geel knipper zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat het geen beter seinbeeld kan tonen naar het linker spoor. Gewoon de beeldinstructie afwerken, kind kan de was doen :-)
Och lekker scherp van mij, ik heb dat zinnetje bij de vertrekseinen niet gezien :p
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanwijzing-VR-odz-Bh.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Aanwijzing-VR-odz-Bh.jpg)Bij deze de aanwijzing Verkeerd Spoor Oldenzaal-Bad Bentheim.
Wel apart dat ,over ijssel apart wordt getypt ipv aan elkaar ;)
-
Deze gisteren even uit de la gevist. Huidige versie ( 2018 ).
(https://farm1.staticflickr.com/920/42996874262_c316d33a2f_b.jpg) (https://flic.kr/p/28vudJj)20180626_164048 (https://flic.kr/p/28vudJj) by Rik Hagens (https://www.flickr.com/photos/154514741@N02/), on Flickr
gr Rik
-
Wel apart dat ,over ijssel apart wordt getypt ipv aan elkaar
Dat vind jij apart ??
-
Nu weet ik ook hoe die van Roosendaal naar Essen eruit ziet!
-
Het mooie is dat het eigenlijk geen Verkeerd Spoor is als je het echt letterlijk bekijkt: dan wordt er opeens rechts gereden ri België.