BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Sven op 20 juni 2018, 18:18:04
-
Nu ik het zeer draagbare diorama "Picknick in Gelderland" heb, wil ik iets hebben waar mijn stoomtrams iets langere afstanden kunnen afleggen. Dit is een project dat iets langer gaat duren, maar dit is het begin.
Het is een dorp als Monnickendam, waar de stoomtram tot 1931 door de straten reed. De bedoeling is om voornamelijk geveltjes van Alsacast en Artitec te gebruiken, omdat dat wat sneller bouwt dan eigen geveltjes bouwen. Door op de kop geen rechte module te maken, maar schuin (18 graden), slingert de tram door de straten en door de huizen op de punten weg te laten, kun je zo mooi de straat in kijken.
Afgelopen week het hout laten zagen. Ik ga het proberen met 4 mm hout. Ik weet dat dat zeer dun is, maar de modules zijn maar 40 x 16 cm en krijgen een ondersteuningsschot in het midden. Op beide koppen komt een keerlus, zodat de tram tijdens evenementen gewoon rondjes kan rijden, zonder dat ik er constant op hoef te letten.
We gaan het zien.
Een overzicht van de zes modules. De huizen zijn hier volledig en willekeurig weergegeven, maar het worden alleen de voorkanten van gebouwen met ca 2,5 cm diepte.
(http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/dorp/1-overview.jpg) (http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/dorp/1-overview.jpg)
Door het bochtige ontwerp, kun je de straat inkijken en zie je alleen maar huizen tegen de achtergrond. Mooi fotoperspectief.
(http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/dorp/2-closeup.jpg) (http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/dorp/2-closeup.jpg)
Meer hout dan dit is 6 modules niet. Weegt niks, nou maar hopen dat het sterk genoeg is. Ik werd aangeraden twee componentenlijm te gebruiken bij het lijmen.
(http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/dorp/3-hout.jpg) (http://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/dorp/3-hout.jpg)
-
Ah leuk
Dit gaan we uiteraard volgen.
-
Zeker volgen! Idee is erg leuk!
Ben benieuwd.
Groeten,
Jelmer
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
-
Zien! (En afkijken ;))
Albert
-
Erg leuk plan. Handzaam en potentie, kijk uit naar het resultaat.
Persoonlijk zou ik de bakken, nou ja, bakjes gewoon met witte houtlijm bouwen.
Als ze zo klein zijn is het met PVA zo sterk dat je er gewoon op kan staan.
Twee componentenlijm is m.i. overkill en duurder dan nodig, nog afgezien van het gedoe en de (mogelijke) troep.
Je moet werken met wegwerphandschoenen en wegwerpkwastjes. Zonde.
Jouw lijmklemmen en gereedschap kan je haast niet schoon houden en je kan het er maar met moeite weer af krijgen. Dat is nou net de kracht van Polyester of Epoxy.
En je maakt altijd (per definitie) teveel aan, je wilt niet te kort komen.
Ik ben dol op Epoxy en heb al decennia een blik injectiehars en impregneerhars op de werkbank staan die ik regelmatig gebruik maar voor dit is het teveel gedoe en te duur en dus overkill.
Carel.
-
Carel, ik zou ook liever houtlijm gebruiken, maar dit advies werd me gegeven door de ervaren timmerman die het hout voor me gezaagd heeft. Hij zei dat 4mm hout te dun is om goed grip te hebben met houtlijm. Goed voor brede oppervlakken, maar niet zo dun.
Het lijkt me overigens sterk dat je op dit doosje van 4mm dun hout kunt staan. Misschien heb je de aangegeven dikte van het hout gemist?
-
Wat een leuk idee!
En dan alleen voor de stoomtram?
Of komt er ook een elektrische tram te rijden?
-
Mwoa, ik kan het wel met Carel eens zijn. Het contactoppervlak blijft errug klein, ook voor epoxy. Ik zou er een vingerlat (1x1 cm) achter plakken in de hoeken en dan gewoon met houtlijm. Die paar latjes wegen ook niks. Sterkte komt uit de constructie, niet uit de lijm.
Albert
-
Dave, zit ik nog een beetje over te twijfelen. Ik zou het wel leuk vinden om ook elektrische trams er op te laten rijden, maar aan de andere kant heb ik liever geen bovenleiding als de stoomtrams er op rijden. Kan uiteraard wel, want in 1931 voor sluiting van de stoomtram, werd de bovenleiding aangelegd voor de komende elektrische tram.
-
Albert, da's ook een goed idee. Dat zie ik wel zitten. Extra stevigheid is ook wel prettig.
-
Zou het niet leuk zijn om het straatbeeld te onderbreken met een brug?
(http://i66.tinypic.com/2zya72w.jpg)
bron: Poldersporen.nl
Dit is een foto van de (nog steeds bestaande) trambrug te Edam.
Succes met je leuke baanplan,
Frits
-
Frits, ik ben zeer bekend met die brug. Maar de bedoeling van deze modules is dat het niet teveel tijd gaat kosten. Er is zoveel mogelijk en ik kan er altijd een module aan toevoegen als ik meer tijd zou hebben, maar die tijd heb ik helaas niet. Ik wil gewoon een leuke achtergrond voor mijn trams.
-
Ik heb de dikte van de plaat niet gemist. Moet wel zeggen dat ik in mijn hoofd had er dwars op te staan, dus over de korte zijde. Waarschijnlijk zou in de lengte zelfs nog kunnen, het zijn maten van niks.
Epoxy is fijn spul en is ook erg goed spleetvullend maar mooi gezaagde plaatjes en in deze kleine maten dan is de noodzaak van spleetvullend er m.i. ook niet.
Epoxy is sterker dan het hout maar dat is PVA bij triplex ook. Bij breuk trek je de lijm van het fineer kapot en niet het PVA.
Heb zelf een heel aantal triplex bakjes voor rommeltjes en gereedschapjes en het is verbazend hoeveel gewicht 4mm triplexbakjes (35x20 cm) kunnen hebben.
Maar ik heb uiteraard verder geen bedenkingen bij Epoxy, integendeel maar het is overkill, gedoe en duurder.
Succes, Carel
PS, een stukje recht spoor vind ik zelf als onderdeel ook wel leuk erbij, zie je een kort treintje op zijn mooist.
-
Gaaf Sven!
Silvolde
-
Ik zou 4 mm ook niet gewoon stomp aan elkaar lijmen. Een latje in de hoeken is wel nodig.
Vraag me ook af hoe je dit op een tentoonstelling gaat neerzetten. Voor eigen poten lijkt het me te iel. Een apart draagframe of komt het op een tafel te liggen?
-
Volger +1
-
Heel goed plan,Sven!Zo'n rijtje huizen is een mooie begrenzing van het blikveld.Door de bogen kan je ook erg mooi tussen de huizen kijken.Persoonlijk vind ik een rij huizen de mooiste afgrenzing van een modelbaan.Ik heb er dan ook zelf eveneens voor gekozen bij mijn modules van Brouwershaven en wil later ook iets dergelijks gaan maken van de Amsterdamse Vrolikstraat.
Succes met bouwen!
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Over de poten ben ik nog aan het nadenken. Ik denk aan een omgekeerde Pi (π).
-
(y)
-
Neem eens contact op met Gerbrand Haans, die heeft een goed uitgewerkt plan voor poten.
-
Sven ik ben wellicht wat laat met reageren.
Even nog over de gebruikte lijm.
Als je bang bent om witte houtlijm te gebruiken, ik zelf lijm er alles mee, kan je ook gebruik maken van constructielijm.
Dat is geen 2 componenten maar komt uit een flesje, Bison of Patex. Heb je ook geen last van te veel aanmaken.
Werk wel met handschoenen wat je krijgt het spul niet van je vingers af. Je vingers worden zwart en dat moet er gewoon af slijten.
Hugo
-
Ik zal er eens naar kijken, Hugo. Klinkt interessant.
-
Pas op met die lijm.
Heb er een keer op school een werkstuk mee aan de werkbank gelijmd. Was nog een pittige klus om de volgende dag los te krijgen ;D
En je krijgt er hele mooie zwarte vingers van ja.
-
Voor stoom èn tram een splitsing de oplossing? Een zijstraat als het ware?
Leuk plan trouwens, Sven!
-
Het hout zit nog in het plastic. Ben nog aan het bekijken hoe ik de modules het best aan elkaar kan bevestigen. Beter eerst de bevestiging klaar hebben voordat de modules in elkaar geplakt gaan worden. Gewoon twee gaten met twee bouten waarschijnlijk.
-
Voor poten zijn er ook simpele oplossingen. Ywee dunne balkjes met twee plankjes overdwars. Op het bovenste plankje rust de kopse kant van de modulebak. Onder de balkjes stelvoetjes, onder de bakjes wat klosjes bij de hoeken zodat je de balkjes kunt insteken en je bent klaar. Idee van Hans Bolt.
-
Is wel een goed plan. Met kleine pootjes kan ik het gewoon op een tafel zetten en blijft het mobiel.
-
Ja, dat kan dan ook nog s. Ik denk dan gelijk aan klappoten, maar dat is mijn fantasie die met me op hol gaat ;-)
-
Het geheel moet stapelbaar blijven. Maar ik zal klappootjes aan de binnenzijde overwegen.
-
Hallo Sven,
Mijn ervaring leert dat de gaten iets groter moeten worden geboord dan de boutdikte. Voor een bout van 8 mm een gat van 8,5 mm boren.
Helaas hout werkt t.g.v. temperatuur en vocht en als het gat thuis goed blijkt te passen kan het op een tentoonstelling plotseling klemmen en krijg je de bout niet door het gat.
Met een over gedimensioneerd gat heb je ook de mogelijkheid je rails bij de overgangen netjes op elkaar te passen.
Zo maar een tip waar je iets mee kan doen.
-
Hallo Sven,
Mijn ervaring leert dat de gaten iets groter moeten worden geboord dan de boutdikte. Voor een bout van 8 mm een gat van 8,5 mm boren.
Helaas hout werkt t.g.v. temperatuur en vocht en als het gat thuis goed blijkt te passen kan het op een tentoonstelling plotseling klemmen en krijg je de bout niet door het gat.
Met een over gedimensioneerd gat heb je ook de mogelijkheid je rails bij de overgangen netjes op elkaar te passen.
Zo maar een tip waar je iets mee kan doen.
Om dit te voorkomen kun je messing pluggen in zetten werkt nooit meer.
https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/ijzerwaren/pluggen/volle-wand-pluggen/fischer-expansieplugs-ms-m8-messing-10-stuks/5362888
-
Een messing plug functioneert fantastisch. Maar je dient het boutgat toch wat groter te maken dan de diameter van de bout. Je hebt dan iets pietsje speling om de rails pas tegen over elkaar te leggen.
Hugo