BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: Hobojohn op 14 juni 2018, 07:49:18
-
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/195229/Onderzoek-naar-stoomtrein-van-STAR-richting-Gieten
HG
Jan
-
Mmm, een Heintje Davids onderwerp. She's back...
De uitslag zal niet veel anders zijn als in de vorige edities. Reactivering van het oude trace zal door de verdere groei van de Gasselternijvenen niet mogelijk zijn. (de N378, met zijn rotondes tussen Stadskanaal en Gasselte maken dat onmogelijk. Dus zal er of noordelijk of zuidlijk van de deze dorpen een nieuw spoor moeten worden aangelegd.
Dan is er nog de physieke heuvel die moet worden genomen, na (door natuurgebied van de Oostermoerschee Hunze) om in Gieten terecht te komen. Gegeven het bovenstaande is een aansluiting op het huide spoordal niet waarschijnlijk, of pas halverwege Gieten (ten noorden van Kostvlies).
Het einde van de klim naar Gieten in het oude trace ligt nu net buiten de bebouwdekom, als je daar het station pland, zal je dus allerlei veiligheden in moeten bouwen dat de wagons, niet zelfstandig terug naar Stadskanaal rollen...
Overigens is Gieten op dit ogenblik niet zozeer onder de indruk van de provincie. De beloofde geluidsschermen langs N33 (voorwaarde voor de verbreding), was geen belofde, maar een mogelijkheid. En komt er dus niet.
Haalbaarheid, niet bijzonder groot.
Jan-Peter
-
Heeft dat te maken met dat ingewikkelde verhaal om weer een normale verbinding naar Stadskanaal te maken?
-
6 dagen Arriva, 1 dag STAR in de week.
Moet kunnen.
-
Er zijn wel 3 besturen die ieder €10.000,- beschikbaar stellen.
Toch niet niks.
Het lijkt erop, dat een reactivering daarmee toch ook niet al bij voorbaat geheel uitgesloten wordt geacht.
Ze kunnen richting Gieten immers wel wat (toeristische) activiteiten gebruiken.
Dat was destijds ook een van de redenen om in Oost Groningen met de STAR te beginnen.
Nu weet de heer Hofstra natuurlijk wel hoe hij zoiets bij elkaar moet praten....... ;D
Daar is hij voorzitter van de Star voor natuurlijk. ;)
Dan lijkt zo'n onderzoek al een mooi resultaat.
Hoe het trace ook ligt ;D
Jan
-
Nu weet de heer Hofstra natuurlijk wel hoe hij zoiets bij elkaar moet praten....... Daar is hij voorzitter van de Star voor natuurlijk.
Dat niet alleen, hij is spoorwegbouwkundig ingenieur en heeft/had een adviesbureau voor verkeerstechniek en hij is commissaris bij Goudappel/Coffeng (https://www.goudappel.nl/). Die haalbaarheidsstudie wordt dan ook deels door STAR gedaan, i.c. dhr Hofstra zelf.
-
Waar dus een wil is, is een (spoor) weg?
Wie weet. Afwachten maar.
-
Onderzoek is blijkbaar recent afgerond: STAR wil museumspoorlijn doortrekken naar Gieten (https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2019/07/12/star-wil-museumspoorlijn-doortrekken-naar-gieten/)
-
Is er tussen Stadskanaal en Gieten nog een tracé beschikbaar?
-
https://www.google.nl/amp/s/www.rtvdrenthe.nl/nieuws/amp/149440/Reis-over-de-voormalige-spoorlijn-van-Stadskanaal-naar-Gieten (https://www.google.nl/amp/s/www.rtvdrenthe.nl/nieuws/amp/149440/Reis-over-de-voormalige-spoorlijn-van-Stadskanaal-naar-Gieten)
-
Is er tussen Stadskanaal en Gieten nog een tracé beschikbaar?
Het hele tracé is op b.v. googlemaps van Assen tot Stadskanaal nog duidelijk zichtbaar, maar niet meer te gebruiken door kruising met de N33 en N34. Stadskanaal - Gieten zou nog wel te reconstrueren zijn.
-
Helaas is niet alles wat in de krant staat waar, zelfs niet in Groningen........
Dirk