BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Sven op 05 juni 2018, 12:10:37
-
Voor mij Tramfabriek diorama (30x30x30 cm) heb ik overal 9 mm multiplex naar tevredenheid toegepast. Maar daar ik altijd het maximale uit het minimale wil halen, ben ik nu bezig met een compact modulair ontwerp voor een baan. Omdat het dus uit meer modules gaat bestaan, gaat gewicht meer een rol spelen. Uiteindelijk moet het potentieel allemaal met de trein, al zal in dit geval wel een steekkarretje noodzakelijk zijn. Een module is 40 x 16 cm. Ik heb alleen 9mm liggen en weet van verhalen dat 6 mm in de praktijk te dun is, dat de plaat inzakt en je problemen met het rijden krijgt. Maar volgens mij geldt dat alleen voor grotere platen. Daarom mijn vraag: is naar jullie mening 6 mm betrouwbaar zat als het om zo'n kleine module gaat? Het zal eronder ondersteund worden met vier 6 mm platen aan de onderkant, de klassieke omgekeerde open kist dus.
-
Op 20cm een extra tussenschotje en dan gaat 6mm prima. Die 9mm zooi van jou weegt toch niks? ;D ;)
-
Gaat meer over het doorhangen na verloop van tijd. Ik heb geen ervaring met 6mm, vandaar de vraag. Maar het lijkt me ook sterk als het niet kan. Goed punt van dat tussenschot. (y)
-
Op 20cm een extra tussenschotje en dan gaat 6mm prima. Die 9mm zooi van jou weegt toch niks? ;D ;)
Die "9 mm zooi" weegt misschien iets lichter dan haar grote varianten op 16,5 mm, maar alle scenerymateriaal weegt precies het zelfde.
Sven in antwoord op jouw vraag 6 of 9 mm geef ik de voorkeur aan 9 mm, dat maakt de gehele module wat stijver.
-
In mijn baantje Without (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.0) heb ik bodemplaten van 4 mm gebruikt. Modules zijn 122x40 cm. Ik leg wel altijd een steunlat in de lengterichting onder het spoor. Dat steunlatje is vrij bescheiden, 20x4 mm op zijn kant. En dat wordt op zijn beurt weer ondersteund door dwarsdragers om de 40 cm.
Zelfde idee heb ik toegepast bij mijn spoorbaan in aanbouw: Uit en Thuis (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77039.0). Daar heb ik voor het spoorbed 6 mm gekozen en de steunlatten zijn 50 mm hoog. daarbij zijn minder dwarsdragers nodig.
-
Ik bouw zelf ook altijd op gevoel dus als je zegt dat je module 40 x 16 cm is dan zegt mijn gevoel dat dat geen probleem moet zijn :) Zelfs als je er één enkele ligger (*) verticaal in de lengterichting onder schroeft, zou je (volgens mij) weinig problemen moeten verwachten. Dan maak je er een soort T-ligger van. Die zijn bij mijn zwevende baan behoorlijk sterk gebleken.
(*) van dezelfde 6 mm dik en bijvoorbeeld 10 cm hoog.
-
Snap nooit wasrom mensen alles van zo licht en dun mogelijk
materiaal willen maken. Hoe vaak heb je het nou in je handen?
En dan de kans dat dat dunne spul beschadigt. Schroeven valt
ook niet mee. In mijn beleving duurt het met lijmen nog een eeuwigheid ook.
-
@Arnout:
Uiteindelijk moet het potentieel allemaal met de trein
-
@Gerard; bij 40 x 16 zal de scenery echt niet zoveel wegen.....
Snap nooit wasrom mensen alles van zo licht en dun mogelijk
materiaal willen maken. Hoe vaak heb je het nou in je handen?
Als je module(tjes) bouwt heb je die vaker in je handen als een vaste baan.... en als ze dan wat lichter zijn is dat een groot voordeel ;)
-
Ik had al eens zoiets gebouwd, is 58 bij 22. Ik dacht 6 gebruikt te hebben maar is toch 9. Dan is het eigenlijk onverwoestbaar ;) :
(https://farm2.staticflickr.com/1722/28707461458_b46d214489_c.jpg) (https://flic.kr/p/KJMf93)20180605_123558 (https://flic.kr/p/KJMf93) by Ronald-45 (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1731/41680307595_d57923242a_c.jpg) (https://flic.kr/p/26v9tk2)20180605_123637 (https://flic.kr/p/26v9tk2) by Ronald-45 (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Let niet op het stof, ik moest dit uit de catacomben toveren ;D ;)
-
Snap nooit wasrom mensen alles van zo licht en dun mogelijk
materiaal willen maken.
Dat ga je vanzelf snappen als je dat spul regelmatig van de zolder naar beneden moet sjouwen. En in mijn geval telt ook nog mee dat ik mijn baantje Without in een fietskar naar tentoonstellingen sleep.
Mijn eerste modules, zo'n 35 jaar geleden, bouwde ik van 18 mm vuren planken met een topplaat van 18 mm spaanplaat omdat ik dacht dat het lekker stevig moest zijn. Dat spul moest elke maand naar een rijdag, 3 trappen af en 's avonds weer omhoog. Nou dat raak je gauw beu. Sindsdien ben ik steeds lichter gaan bouwen. Als 4 mm dik genoeg is ga ik geen 9 mm gebruiken, zelfs geen 6.
En dat lijmen valt ook wel mee. Is een kwestie van plannen. Lijmen doe ik vlak voor het eten of vlak voor het slapen gaan. Kan je daarna weer verder gaan.
-
Hoi Klaas,
18mm lijkt mij ook vrij heavy. Ik gebruik zelf 12mm berken multiplex.
Ik was niet van plan er mee naar evenementen te gaan. Ik bouw alleen in
module vorm voor het gemak dat ik er niet onder hoef te zitten.
Ik begrijp dus dat je alles lijmt.
Trekt het dan nooit krom?
-
Ik lijm alles, alsmede hamer ik er nog wat spijkertjes in. Als alles op kanten vastzit, lijkt het me niet dat het krom gaat trekken. Tenzij je de planken erg nat gaat maken.
-
Ik begrijp dus dat je alles lijmt.
Trekt het dan nooit krom?
Juist doordat ik die rib in de lengterichting onder het spoorbed zet trekt het niet krom. Zonder die rib trekt het wel krom zodra je er op gaat lijmen. Maar dan trekt zelfs 15 mm multiplex krom.
-
@Sven Ik heb verschillende bakken gebouwd met 4 mm bovenplaat, dit heeft nooit problemen opgeleverd. Je zijwanden moet je niet te dun maken en vooral niet te flexibel. Als je de scenery verder van lichte materialen maakt gaat het prima met 4 mm.
Vr gr
Dirk
-
Dirk, bedoel je dat je dikker hout gebruikt voor de zijkanten?