BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: raymond erdtsieck op 03 juni 2018, 13:36:46
-
Gisteren nieuwe armseinpalen (DB) en 1 moderne seinpaal gekocht.....moet wel ff uitzoeken hoe ik het moderne sein moet bedienen en wat de standen betekenen, Ja wist veel dat er 6 lampjes opzitten ::) vond het gewoon een mooi ding :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180602-164521-816x612_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180602-164521-816x612_1.jpg)
Groet,
Raymond
-
Een ausfahrsignal, altijd leuk. Maar waarom niet gewoon de Viessmann 4413 genomen? Das dezelfde, maar dan goedkoper.
-
Ook in Polen te gebruiken! hier in Bialystok...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180514-DSC2572.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180514-DSC2572.jpg)
(is natuurlijk totaal off topic maar ik vroeg me af of dit tijdens WO2 door de Reichsbahn was aangelegd of wát...
-
@laurent,
Ik weet totaal niks van Duitse seinen :D
Dus ja ik zag dit seintje en dacht.......die is leuk die neem ik,.....ben er inmiddels ook achter gekomen hoe het sein werkt en wat het kan uitbeelden en de betekenis ervan :)
Groet,
Raymond
-
Zelfs in Nederland (https://www.google.nl/maps/@52.3599673,4.7261454,3a,75y,30.21h,87.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGtRCq3wDPIjZWduaKmWOPQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl&authuser=0) toepasbaar, zei het decoratief ;D
-
Ook in Polen te gebruiken! hier in Bialystok...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180514-DSC2572.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180514-DSC2572.jpg)
(is natuurlijk totaal off topic maar ik vroeg me af of dit tijdens WO2 door de Reichsbahn was aangelegd of wát...
in Polen hebben ze gewoon het duitse seinstelsel grotendeels overgenomen. Tis niet 100% hetzelfde, maar het idee was duidelijk om na de oorlog niet alles opnieuw te hoeven doen.
-
Aha... het roept meer vragen op dan je beantwoordt, maar goed.
(ze zoeken het maar uit, daaro)
-
Een beetje off-topic, maar een groot deel van polen was voor de 2e Wereldoorlog gewoon Duitsland. De Polen hebben grote stukken grondgebied ‘gekregen’ als compensatie. Google maar eens op kaart Duitsland 1930 en je zult het verschil zien.
Vandaar dus ook de Duitse seinen in Polen, dit zal voor een deel de verklaring zijn, want Bialystok ligt duidelijk buiten dit gebied ;D
Groet Dennis
-
Ja, alleen Bialystok was niet Duits.
-
Ik zag het net ;)
-
Als je de poolse spoorkaart bekijkt en vergelijkt met de oude grenzen wordt trouwens wel snel duidelijk waarom het duitse systeem grotendeels is overgenomen.
https://www.mapsofworld.com/poland/rail-map.html
-
(is natuurlijk totaal off topic maar ik vroeg me af of dit tijdens WO2 door de Reichsbahn was aangelegd of wát...
Iets beter moeten opletten op school.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Duitsland-1933-1938.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Duitsland-1933-1938.jpg)
De grens is na de oorlog opgeschoven naar het westen.
Mvg.ERik.
-
ja, ik ga er gewoon heel arrogant vanuit dat mensen dat soort dingen weten natuurlijk. :angel:
Maar t kan de beste overkomen, een maat vroeg me ooit "uh ja, wat is mussert?"
-
Da's veganistische mosterd. Toch?
-
met extra knoflook.
-
Ah, daar is de oorlog weer.
-
"don't mention ze war" ;D
-
Eigenlijk net een soort Spanish Inquisition ;D
-
Een beetje off-topic, maar een groot deel van polen was voor de 2e Wereldoorlog gewoon Duitsland. De Polen hebben grote stukken grondgebied ‘gekregen’ als compensatie. Google maar eens op kaart Duitsland 1930 en je zult het verschil zien.
Vandaar dus ook de Duitse seinen in Polen, dit zal voor een deel de verklaring zijn, want Bialystok ligt duidelijk buiten dit gebied ;D
Groet Dennis
Met deze bewering doe je helaas aan geschiedvervalsing. Dat grondgebied was helemaal niet 'gewoon Duitsland'. Polen is veel ouder dan jij kennelijk weet. Toen Duitsland nog deel uitmaakte van het Roomse Rijk (en Nederland trouwens ook), was er al sprake van Polen. Kijk zelf maar even: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Civitas_Schinesghe#/media/Bestand%3APolska_960_-_992.svg
-
Hallo :)
Het West-Romeinse rijk was in 960 al 500 jaar geschiedenis.
-
Met deze bewering doe je helaas aan geschiedvervalsing.
Zozo, lekkere binnenkomer als eerste post. En nog fout ook. Wat hij zegt klopt als een bus. Grote delen van wat nu Polen is, waren Duits.
-
Polen heeft een oudere geschiedenis (waarover veel ideologisch geïnspireerd debat bestaat), maar die doet hier niet ter zake. Tijdens de spooraanleg in Europa was Polen al een hele tijd van de kaart geveegd. Polen is na WOI heropgericht vooral op voorheen Duits gebied en schoof na WOII nog een stuk naar het Westen over voorheen Duits gebied. En dus is het niet vreemd dat Polen op Duitse leest geschoeide spoorinfrastructuur kende.
-
Tip voor een nieuw draadje: Polen :D
-
Zozo, lekkere binnenkomer als eerste post. En nog fout ook. Wat hij zegt klopt als een bus. Grote delen van wat nu Polen is, waren Duits.
Je bedoelt: waren tijdelijk Duits. Lees dit maar eens: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Civitas_Schinesghe
-
En daarvoor weer wat anders.
Het ging erover waarom de Poolse spoorinfrastructuur op Duitse leest was geschoeid. Antwoord, omdat het gebied tijdens de spooraanleg Duits was.
En nog ter educatie: het Heilig Roomse Rijk heeft niets met het Romeinse Rijk van doen.
-
@Dijkhuizen: Nee, wat NS8714 bedoelt, is dat als je ergens voor het eerst post het misschien netjes is om je eerst even voor te stellen ;) En als je dan voor het eerst reageert begin dan niet gelijk iemand op zijn fouten te wijzen. Zelfs al verkoopt diegene klinkklare onzin, mensen gaan je toch eerder zien als een betweter in plaats van iemand die misschien hele mooie dingen over de hobby (= modelspoor, geen geschiedenis) kan vertellen. En voor je het weet heb je een welles-nietes discussie. Serieus, ik zou het lullig voor je vinden als dat zou gebeuren op dit verder best wel gezellige forum :)
Maar uiteraard bij deze welkom op het forum (y) Met vr. groet, Martijn.
-
En nog ter educatie: het Heilig Roomse Rijk heeft niets met het Romeinse Rijk van doen.
Dat weet ik, maar mijn autocorrect dacht daar anders over. ;D
-
Waar is die kerel met z’n veegmachine als je hem nodig hebt :o wat een hoop gelul over niks hier daar zijn andere draadjes voor toch ;D ;D
-
Oh Eelco bedoel je? Die doet lekker mee. ;D
-
Je bedoelt: waren tijdelijk Duits. Lees dit maar eens: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Civitas_Schinesghe
Semantiek.
-
Kijk hier even.
Dan lees je dat de Polen het spoor grotendeels hadden verwoest, de Duitsers moesten dus wel nieuw bouwen.
Het is dus geen wonder dat het er zo Duits uit ziet. ;)
https://de.wikipedia.org/wiki/Ostbahn_(Generalgouvernement)
Kees.
-
"grotendeels verwoest" zegt dan niet zoveel, paar strategische bruggen, seinhuizen, watertorens en draaischijven opblazen maakt een spoorsysteem al ruimschoots onbruikbaar, hoef je niet elke seinpaal voor te verpulveren.
-
Even een eigen topic aangemaakt, verzinnen jullie nog even een passende titel.
Dan pas ik die ook aan.
Gr Koen.
-
Titel: Fall Weiß
-
Waarmee de gebrekkige historische kennis alleen maar wordt benadrukt. ;D
Nog één keer ter educatie. De Poolse staat bestond in 1919 al anderhalve eeuw niet meer. Gekraakt tussen opkomende grootmachten. In 1919 is Polen met het Verdrag van Versailles opnieuw opgericht op daarvoor Duits en Russisch grondgebied. De Duitsers hadden niks in te brengen en de Russen hadden dat grondgebied net aan Duitsland afgestaan en waren te druk met elkaar de hersens inslaan.
Toch zinde de situatie de Sovjetunie niet. In 1939 hebben Duitsland en de Sovjetunie Polen weer langs de oude grenzen verdeeld. Na WO2 werd het hele land een eind in Westelijke richting verplaatst. Kortom, het huidige Polen ligt in zijn geheel op grondgebied dat de hele negentiende en een flink deel van de twintigste eeuw Duits was.
En wanneer is het spoornet ook alweer gebouwd?
-
De K.P.E.V. is volgens mij ergens rond 1847 opgericht.
-
Als we dan even heel secuur worden, het Poolse spoorwegnet werd aangelegd door aan de ene kant de KPEV (deel Westen en Noorden), de Poolse Regering onder Russische heerschappij (Spoorweg Warschau-Wenen) en het Hongaars-Oostenrijks Keizerrijk (zuidelijke spoorwegnet). Bij al deze spooraanleg waren vele staats- en particuliere spoorwegbedrijven betrokken, net als elders in de wereld. Na de 1e Wereldoorlog waren naast de PKP (Poolse Nationale Spoorwegmaatschappij) ook bijvoorbeeld de FPTK (Frans-Poolse Spoorwegmaatschappij) verantwoordelijk voor uitbreiding en aanleg van diverse lijnen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Polskie_Koleje_Państwowe
-
Ik vind het ongepast dat het begrip "Fall Weiß"in de header staat. De code voor de inval van Nazi Duitsland op 1 september 1939 in Polen heeft niets van doen met de inhoud met het gehele draadje.
De eerste spoorlijn in Duitsland, lees Bayern (Beieren) werd aangelegd in 1835 tussen Nürnberg en Fürth tijdens de Duitse Bond, ook wel het Tweede Rijk genoemd. Hiertoe behoorde ook het Königreich Preußen (Koninkrijk Pruissen) dat zich uitstrekte van de Nederlandse grens tot aan de Russische grens. Polen was toen onderdeel van Pruissen, bestond als zodanig niet. De KPEV in Pruissen heeft een uitgebreid spoorwegnet aangelegd, daardoor ook in het gebied dat nu Polen is. Aangezien vanaf het begin het seinstelsel van de KPEV en later van de Deutsche Reichsbahn (DRG) gehandeerd werd, is het logisch dat de Poolse Spoorwegen dit stelsel overgenomen hebben om niet zelf opnieuw "het wiel uit te vinden".
Verzoek aan de moderatoren het begrip "Fall Weiß" uit de header de verwijderen.
Grz,
Gérard Drost
-
Heb ik een half uur geleden al gedaan (y)
Edit: zag net dat ik een paar dingen vergeten was aan te passen. Ook weer gebeurd (y)
-
Ik vind het ongepast dat het begrip "Fall Weiß"in de header staat. De code voor de inval van Nazi Duitsland op 1 september 1939 in Polen heeft niets van doen met de inhoud met het gehele draadje.
Gerard, dat was een grapje van mijn kant omdat de oorlog de laatste dagen steeds weer aan bod kwam op dit forum (dat weet Eelco ook). Ik had niet verwacht dat men dit serieus als titel van het draadje zou voeren. :police:
-
Het kwam voor mij ook als een verrassing. Die ik heb aangepast zodra ik uitgelachen was ;D
-
waren tijdelijk Duits
wat is tijdelijk? Waar ligt de grens?
-
... Waar ligt de grens?
;D inderdaad..
-
Hee wat een interessant draadje! Bedankt voor de diverse constructieve bijdragen (y)
-
Je kijkt even een paar dagen niet op het forum en je bent een geschieds vervalser ???
Wanneer je puur kijkt naar de periode van ontwikkeling van spoorwegen in Europa bestond Polen alleen tussen 1918 en 1939, daarna pas weer na 1945. De periode van de Bronstijd tot de inval van napoleon in Rusland doet niet echt ter zaken lijkt mij....
Groet Dennis
-
Germanen, Slaven en Balten hebben in die streken eeuwenlang "vrolijk" naast elkaar geleefd. Pruisisch was bv. een Baltische taal... maar dat is meer iets voor History Channel :D
-
Je kijkt even een paar dagen niet op het forum en je bent een geschieds vervalser ???
Groet Dennis
Klinkt bekend.
Pas maar op dat je geen DRG tijdperk 2 gaat rijden, ben je meteen een Nazi.
Heb dit al meerdere malen mee gemaakt. :(
Kees.