BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MarcNL op 13 mei 2018, 22:47:36
-
https://www.ad.nl/gouda/containerschip-knalt-tegen-spoorbrug-gouda-mogelijk-ook-morgen-gevolgen-treinverkeer~a97a3705/
Moet nogal een klap geweest zijn.
Flinke schade, zo te lezen....
-
De SAMSKIP containers kunnen ze wel hernoemen naar RAMSCHIP container....
Gr, Bert
-
Klinkt eerder als een stremming van weken dan uren...maar we zullen zien. :-\
Lekkere berichtgeving ook weer. Wat is in vredesnaam een veiligheidsnet dat zichtbaar wordt na een aanvaring?
-
De foto bij het bericht in het AD suggereert dat de hefbrug is aangevaren. Maar op nu.nl hebben ze het over een draaibrug en die ligt in de lijn naar Alphen a/d/ Rijn. En dat klopt ook met de storingsmelding op ns.nl dat het treinverkeer tussen Gouda en Alphen is gestremd.
-
Ik vond het ook al zo knap dat ze de Spoorbruggen die op hun fundatie zouden zijn verschoven, binnen een paar uur weer terug gingen schuiven ;D
Het is wel vervelend als er een stremming in het OV is morgen :-\ Dan beginnen namelijk de eindexamens.
Volgens het artikel gaat het om de Vierde Gouwespoorbrug, zie ook http://www.wikiwand.com/nl/Gouwespoorbruggen
https://www.nu.nl/binnenland/5263931/containerschip-vaart-spoorbrug-gouda-treinverkeer-stilgelegd.html
https://www.prorail.nl/inhoud/opgelet-beschadigde-spoorbrug-bij-gouda (met foto van een paar iets geplette containertjes)
https://www.ad.nl/gouda/containerschip-knalt-tegen-spoorbrug-gouda-mogelijk-ook-morgen-gevolgen-treinverkeer~a97a3705/ Die hadden we al ;D
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3632278/Schip-vaart-tegen-spoorbrug-geen-treinen-tussen-Boskoop-en-Gouda
Voorlopig onderzoek: het schip Gouwenaar II is op het Gouwekanaal komen varen vanuit de richting Waddinxveen. Daarbij is het onder de gesloten Lage Gouwespoorbrug (een draaibrug, ook wel Vierde Gouwespoorbrug genoemd) gevaren. Daarbij bleken de achterste containers op het schip toch te hoog te zijn waarbij de onderkant van de brug is geraakt. Hierbij is in ieder geval het draaideel een aantal centimeters verschoven ter hoogte van het draaipunt.
-
De foto bij het bericht in het AD suggereert dat de hefbrug is aangevaren. Maar op nu.nl hebben ze het over een draaibrug en die ligt in de lijn naar Alphen a/d/ Rijn. En dat klopt ook met de storingsmelding op ns.nl dat het treinverkeer tussen Gouda en Alphen is gestremd.
Het betreft de spoorbrug die ligt in de lijn van Gouda naar Waddinxveen-Boskoop-Alphen. Dat is een enkelsporige lijn. Hij ligt (zie ook Wikipedia-pagina uit de post hiervoor) op het oude trace van de spoorlijn van Gouda naar Den Haag en Rotterdam. Vroeger was dat dubbelspoor. Toen de nieuwe, viersporige hefbrug is aangelegd, is op de plaats van de oude brug een enkelsporige brug gekomen in die genoemde lijn.
Het bericht in de kranten over stremming is niet juist. Bij Moordrecht-aansluiting is er een wisselverbinding in de lijn van Alphen-Waddinxveen om uit te komen op de lijn van Rotterdam/Den Haag. Dan gaat de trein over de nieuwe, viersporige hefbrug. Dat gebeurt in de normale dienstregeling twee maal per uur in e-e-n richting, de andere richting rijdt dan over die enkelsporige (beschadigde) brug.
De dienstregeling is nu ingeperkt. Volgens dienstregeling rijden er 4 treinen tussen Gouda en Alphen, nu rijden er maar twee, alle gaan dan via Moordrecht-aansluiting naar het viersporige traject. Zal wel enige capaciteits problemen geven, maar een geluk dat die wisselverbinding er is, het treinverkeer kan dus gelukkig, zij het in beperkte mate, toch doorgaan.
Wim K
-
Een aanvaring met een spoorbrug? Ai. (Lacht cynisch in het Noordoost-Nederlands.) Dat herstel gaat wel een paar jaar duren!
-
Denk het niet. Een enkele spitstrein Utrecht-Leiden telt meer reizigers dan er per dag gebruik maakten van een zekere grensoverschrijdende lijn in Noord-Oost Nederland.
-
Verkeerd voorbeeld ,Henk ;D
Niet de trein Ledn -Ut gaat daarlangs, maar Alphen- Gouda. ;)
Peter
-
Oh ja, twee spitstreinen dan. ;D
-
Als een brugdeel echt verschoven is, dan suggereert dit dat de ankerbouten aan gort zouden kunnen zijn.
Lijkt me sterk, maar kan wel.
De zwakste schakel in de constructie gaat het eerst kapot.
Als buitenstaander kun je dat uit de media moeilijk beoordelen, want dan moet je alle relevante ontwerpgegevens van de betreffende brug kennen.
In elk geval maar goed dat ze het tot de bodem uitzoeken, voordat ze er weer een trein overheen sturen...
-
Dit moet in H0 na te bootsen zijn met containers van aluminiumfolie :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/containers_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/containers_5.jpg)
-
Vindt het nog steeds een rare plek voor schade ......is de boot scheef eronder gaan varen? ;D ;D
Groetjes
-
In dit artikel (wat er verder niets mee te maken heeft) staat trouwens een handige overzichtsfoto: https://indebuurt.nl/gouda/gemeente/zoveel-geld-haalt-de-gemeente-dit-jaar-op-aan-heffingen~46827/
Vindt het nog steeds een rare plek voor schade ......is de boot scheef eronder gaan varen? ;D ;D
Groetjes
Het zou kunnen dat door de ballast (nee, niet die soort die ook onder een spoor ligt) ervoor gezorgd heeft dat de achterkant van de boot net iets hoger lag dan de voorkant. De voorkant ging er nog onderdoor maar de laatste containers net niet meer. Dan kun je denk ik ook herkennen aan hoe ze zijn vervormd.
-
In het journaal vanochtend werd gesproken van een verschuiving van de brug met 30 centimeter... ??? Als dat zo is gaat het lang duren voor hij weer gebruikt kan worden.
-
Zo staat het momenteel ook op Teletekst zag ik.
Dat is inderdaad een enorme schade.
-
https://nos.nl/artikel/2231735-minder-treinen-tussen-boskoop-en-gouda-door-botsing-met-spoorbrug.html (https://nos.nl/artikel/2231735-minder-treinen-tussen-boskoop-en-gouda-door-botsing-met-spoorbrug.html)
Bij 30 cm moet er een A4-tje tussen passenin de breedte en dat doet het bij lange na niet ::) ::) ::)
Is dus 30 mm ofwel 3 cm maart goed dat is nog genoeg om te ontwrichten en het staat los.
Mvg, Johan
-
De NOS zegt 30 cm, en dan is het 30 cm. ;)
-
Ze zeggen wel meer wat de foto zegt genoeg!
Mvg Johan
-
Ja, foto zegt 30cm dat blok wat je ziet daar hoort de brug dus op te liggen, nou ligt ie er naast.
Gr Peter
-
Hebben er vandaag weer treinen gereden over de brug, zoals er in het NOS stuk staat ?
Groeten, Alexander
Excuses, zo staat het niet in de artikelen. Zijn artikelen van vandaag.
-
Volgens mij staat dat niet in dat stuk. Ze willen morgen weer treinen over de brug laten rijden. Maar zo te zien is de brug naast zijn opleggingen terecht gekomen. Bij de aansluitingen met de landhoofden zal er dus ook het een en ander niet meer recht voor elkaar liggen. Interessant hoe ze dat gaan oplossen.
-
De dienstregeling tussen Gouda en Alphen aan den Rijn is gehalveerd, de treinen die wel rijden worden via de overloopwissels bij Moordrecht aansluiting over de 4 sporige hefbrug omgeleid.
-
https://www.prorail.nl/reizigers/inhoud/brug-gouda-wordt-vanavond-hersteld
Brug gaat onderstempeld worden en in de loop van de week gaan ze ‘s nachts een proefopening doen ......
Als dus ProRail
Lijkt, tenminste het plaatje van de OvD (officier van dienst) van ProRail, meer op 30 mm dan 30 cm. Maar dat is opzich meer dan genoeg om de burg onberijdbaar in deze vorm te maken.
Maar goed ik weet niet precies wat je nu ziet, qua onderdeel, op dit plaatje. En het kan makkelijk zijn dat elders wel een verplaatsing is van 30 cm
-
...de treinen die wel rijden worden via de overloopwissels bij Moordrecht aansluiting over de 4 sporige hefbrug omgeleid.
Het grappige is dat die treinen volgens de actuele spoorkaart (https://spoorkaart.mwnn.nl/) nog over de defecte draaibrug rijden. Kennelijk voorziet het programma niet in deze omleiding.
-
Was mij ook al opgevallen Klaas, blijkbaar zit deze alternatieve rijweg niet in de database ;D
Als de reparatie lage tijd gaat duren, dan heeft de schipper van de "Gouwenaar II" in één klap veel "vrienden" gemaakt.
Het Gouwe kanaal is een onderdeel de zogenaamde "staande mast route", een route zonder beperkingen in -, of met hele grote doorvaarthoogten.
Zolang de brug niet open kan, moet alles met een hoogte >7m omvaren. Die omleiding was al van kracht in de afgelopen dagen vanwege onderhoud aan de hefbrug die iets zuidelijker van de draaibrug ligt.
De Hefbrug ligt op één van de drukst bereden spoortrajecten en over het enige deel van de Staande mast route waar geen alternatief voor is van Nederland. Om zo min mogelijk hinder te veroorzaken voor trein- en scheepvaartverkeer, gebeurt het werk op en vanaf de brug. Een deel van de werkzaamheden kan echter alleen uitgevoerd worden als er geen treinverkeer rijdt. De eerstvolgende beschikbare treinvrije periode is van 10 tot en met 14 mei, wanneer ProRail tal van werkzaamheden aan het spoor uitvoert. Herstel van de Hefbrug is daarom rondom deze periode in de meivakantie gepland.
Bron. (https://goudsdagblad.nl/staande-mast-route-moet-nog-even-strijken/)
-
(..) Vroeger was dat dubbelspoor. Toen de nieuwe, viersporige hefbrug is aangelegd, is op de plaats van de oude brug een enkelsporige brug gekomen in die genoemde lijn.(...)
De oude draaibrug was driesporig.
En over de schade aan de containers: vaak ligt een binnenvaartschip van achteren dieper dan van voren. In die zin is het ook wel bijzonder dat de containers voor de stuurhut schade hebben.
Wat ook nog kan is dat het schip (plotseling?) afgeremd heeft waardoor de achterkant omhoog gekomen is.
Koen
-
Het grappige is dat die treinen volgens de actuele spoorkaart (https://spoorkaart.mwnn.nl/) nog over de defecte draaibrug rijden. Kennelijk voorziet het programma niet in deze omleiding.
Waarschijnlijk weergeeft deze kaart ook niet de actuele positie van de treinen op basis van GPS oid, maar berekend de locatie gewoon aan de hand van de actuele aan- en vertrektijden.
-
Een varend schip ligt nooit op één manier in het water, als het hard vaart trekt het achterschip naar beneden, het schip vaart eigenlijk tegen zijn eigen boeggolf op. Als de schipper gas minderd, komt het achterschip omhoog, ofwel het voorschip heeft een minder hoge boeggolf voor zich. Maar dat effect kan ook voorkomen in een versmalling van het vaarwater, dus onder een brug. Het golfpatroon langs het schip wordt verstoord, het water van de boeggolf, wat eigenlijk een bult water is die het schip voor zich uit duwt, wil zo snel mogelijk langs het schip naar achter stromen om daar het tekort aan te vullen. En als dat terug stromende water ineens door die versmalling moet wordt het schip als het ware opgetild. Gevolg, aanvaring van onderaf tegen de brug. Maar ook een mogelijkheid is dat twee schepen elkaar passeerden, dan vlakken die even hun waterstromen uit, boeggolf van de een vult even het tekort bij de ander aan,ook met als gevolg dat het achterschip omhoog komt. Het lijkt allemaal heel vaag als we denken in een stevige ondergrond onder de voeten, hetzij een keurig uitgelijnd spoortracee.
-
De operatie om de brug voor de treinen weer begaanbaar te maken is in ieder geval gelukt, ik ben er vanochtend met het R-net treintje weer overheen gehobbeld. Ik ben benieuwd hoe de test met het draaimechanisme gaat. Op Prorail.nl staat er ook een stukje over.
-
Waarschijnlijk weergeeft deze kaart ook niet de actuele positie van de treinen op basis van GPS oid, maar berekend de locatie gewoon aan de hand van de actuele aan- en vertrektijden.
Ik volg regelmatig treinen op de actuele spoorkaart, en ik heb toch wel de indruk dat er werkelijke posities worden aangegeven. Alleen maakt de database geen onderscheid tussen de sporen. Bij sterk inzoomen blijken de treinen in Zeeland allemaal over het zuidelijk spoor te rijden, wat in werkelijkheid natuurlijk niet kan.
-
@Klaas ken je treinenradar (http://treinenradar.nl/) ook?
-
Is dat alleen voor NS?
-
Alleen NS inderdaad.
-
Ah, ik vond sommige sporen wel heel rustig :)
-
Kun je beter deze gebruiken : https://spoorkaart.mwnn.nl/
Helaas doen ze geen van allen goederentreinen.
-
@Klaas ken je treinenradar (http://treinenradar.nl/) ook?
Die ken ik, maar dat werkt zo sloppy dat ik er niet meer naar kijk.
-
En de brug doet het weer voor treinen. De ongevalschipper durft er ook weer onderdoor ;)
(https://farm1.staticflickr.com/829/41433766464_721b48ccb5_n.jpg) (https://flic.kr/p/268mTeS)
2015_Gouda_150518 (https://flic.kr/p/268mTeS) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
-
En inderdaad net met die boot eronder :D