BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: becasse op 13 mei 2018, 14:44:35
-
Beneluxers,
Om het sikkendraadje niet te vervuilen hierbij mijn bijdrage. Ik ga een tweetal G20 van Hübner, die ik voor €150,00 per stuk gekocht heb, vernederlandsen. Deze wagens waren na het onvrijwillige vertrek van onze bezetter hier achter gebleven, en mooi dat ze die niet terug kregen!
Anno nu wil ik dit proces herhalen. Opa’s fiets hebben we nooit teruggekregen, dus dit is een mooie wraakactie >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/35D13450-8F48-44D1-BD81-7892BCEBCC5A.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/35D13450-8F48-44D1-BD81-7892BCEBCC5A.jpeg)
Ik heb de wagens gedemonteerd en de opgegoten sluiting er af geknipt. Later komt hier een functionerende sluiting van Asoa. Ook de plastic vrachtbriefhouder gaat in het ronde archief. De wagenbaksteunen zijn zeer lomp weergegeven, en ook deze heb ik er af geslepen. Een vervangsetje hiervan is ook reeds besteld, maar nog niet binnen.
Demonteren is easy. Vier schroeven en het onderstel is er af, en met een beetje duwen en trekken is het dak ook los. De deuren lazeren er dan ook vanaf.
Na het afknippen van de opgegoten sluiting en het schuren, moet de beschrifting wijken. Met een glasvezelpen is dit zo gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A24434C2-9158-473B-8790-1B9F72A9C2AF.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A24434C2-9158-473B-8790-1B9F72A9C2AF.jpeg)
De steunen aan de wagenbak worden met een grote slijpschijf op de dremel met weinig toeren langs de staanders weggeslepen. Het restant weer met een scherpe knipper verwijderen. Beetje naschuren en polijsten en klaar is het weer. Na afnemen met alcohol kan het verfbad worden genomen.
Dat....een volgende keer!
Michiel
-
Goed bezig (y) !
-
Dank je Gert! Maar goed bezig??
Nouja, met al mijn geverf heb ik per ongeluk ral 7012 i.p.v. ral 7016 gebruikt...beetje te licht zeg maar...deze is besteld en morgen binnen, kan ik van de week weer fijn verder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4FBB8676-DE10-48B1-84AA-B2C3AEBE266B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4FBB8676-DE10-48B1-84AA-B2C3AEBE266B.jpeg)
De steunen zijn wel weg, zoals je hier kan zien.
Michiel
-
Dat grijs bleekte nogal in de zon. Je hoeft m dus bepaald niet over te spuiten om m geloofwaardig te maken, integendeel ;) . Dus dit is eentje die al aardig aan zijn kilometers en zonuren zit.
-
Wel even naar het NSM voor het juiste type plakletters hè ........ :-X :-X
;D
FYI: bedoel de platte wagen die langs het "oude kopspoortje" staat
Helaas geen foto's van bij de hand, maar gok dat er wel iemand is die deze zo bij de hand heeft
Volgens mij staat in de laatste RM (mei 2018) wel het goede lettertype
-
Dat lettertype heeft hij al hoor ;)
Ik ben benieuwd.
Groeten Edwin.
-
Heren,
De plakkers liggen al klaar, in het juiste lettertype, mede dankzij diverse forumleden (y)
Uitbleken doe ik later wel, na dat de plakkers er op zitten! Eerst wil ik ze werkplaatsfris op de kiek doen!
Michiel
-
Hoi Michiel,
Ook hier ga je weer als een speer. Moet natuurlijk ook wel, want als deze wagon af moet zijn op het moment dat de sik af is, tja, dan blijft er weinig tijd over ::) . Maar denk je wel aan je rusttijden?
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Uitbleken doe ik later wel, na dat de plakkers er op zitten! Eerst wil ik ze werkplaatsfris op de kiek doen!
:( En ik maar hopen op mooi uitkrijtende letters, roestranden langs de staalprofielen, bladderrandjes om de klinknagels, roeststrepen onder boutkoppen en draaipunten, bladderende dakbedekking...
-
Vandaag van crop.nl een zending spuitbussen binnen gekregen, en deze keer met het juiste grijs. En dat is toch wel een verschil hoor!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/71CF3855-19C1-40BE-947C-E4D64301FE2C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/71CF3855-19C1-40BE-947C-E4D64301FE2C.jpeg)
Dit model heeft veel meer lagen verf te verduren gehad dan nodig, maar toch zijn de details en de gravures niet volgelopen. Zijdeglans is de ideale basis voor de transfers die er op gaan komen, en met een airbrush krijg ik nooit zo’n mooie verflaag. Ook de oersik moet er straks aan geloven!
Schaalkoppelingen en remslangen zijn al aangebracht, maar er missen uiteraard nog wat onderdelen die nu uit München onderweg zijn. Maar ik denk dat dit projectje toch wel erg leuk gaat worden. Ook al is het een Duitse wagen, de Nederlandse flair begint al te komen (y)
Grtz, Michiel
-
michiel
wellicht kan je me het uitleggen.
nederlandse flair? bij goederenwagons?
overdrijven is ook een vak
-
Maar het belangrijkste eerst: de lak zit er superstrak op en dat grijsblauw staat een wagen veel beter dan bruin of roodbruin! (y)
-
Hoe lang heeft ns eigenlijk met grijze goederenwagons gereden?
in mijn jeugd,bouwjaar 1954,waren ze ook al rood bruin kan ik me herinneren.
en grijs mooier dan rood-bruin,hmm.
-
net gevonden - 1954 einde grijze tijdperk
hoe lang hebben deze drg wagons eigenlijk dienst gedaan bij ns?
zijn die nog bruin geworden of in 1954 vervangen door nieuwe wagons?
mvrgr
willem
-
En hoe lang heeft het geduurd totdat een grijze wagen bij revisie vanaf 1954 in bruin is overgeschilderd/gespoten? Kan maar zo een jaar of 10 zijn geweest.
mvg,
Ivo
-
Ik denk dat dit afhangt van de periode dat de wagon weer naar de werkplaats moet voor onderhoud.
persoonlijk denk ik dat er niet veel Drg wagons het overschilderen hebben gehaald.
interessant uiteraard om na te speuren hoelang deze wagons dienst hebben gedaan en welke types.
mvrgr
willem
-
Waarom niet? Ze waren bij NS in een aparte nummerserie ondergebracht, dan zal het nummer ook wel op de wagen zijn verschenen. En in een tijd van schaarste aan alles ben je blij en vrij zuinig op alles wat bruikbaar is. Heeft een van de fabrikanten niet eens een Oppeln in NL uitvoering uitgebracht? Dus incl grijze jas en Nederlandse opschriften?
-
In H0 zijn er tientallen vernederlandste Duitse wagentjes uitgebracht. Lekker makkelijk en goedkoop te produceren. Meestal grijs, maar ook wel bruin. Een paar jaar geleden nog een Brawa wagen voor los gestort graan in bruin.
Maar grijs vind ik ook mooier. Ik heb weleens een Lenz G10 in schaal 0 omgekat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/chok2.jpg)
-
Beste Henk,
Dat is zeker mooi! Waar had je de beschrifting vandaan?
-
Tagh0train. Bestaat niet meer bij mijn weten, omdat de eigenaar is overleden.
-
Beste Beneluxers,
De volgende stap is weer gezet. De eerste foto’s lieten de aangegoten bakdragers (?) zien. Die heb ik verwijderd en ter vervanging geëtste exemplaren van Petau bij Asoa besteld.
Deze worden zwart gespoten geleverd. Bij het voorzichtig omzetten met een tangetje zijn lichte beschadigingen haast onvermijdelijk, maar ook niet heel erg. De onderzijde wordt toch geretoucheerd met een weathering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/32AADEE0-112A-4E6C-8CBB-4E80F4536C2C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/32AADEE0-112A-4E6C-8CBB-4E80F4536C2C.jpeg)
Op de foto ligt ook het zakje met het sluitwerk. Dit zit op een messing gietboom. Boor een gaatje van 0,8mm. waar het desbetreffende onderdeel moet komen, snij bewegende delen niet te kort af. Steek door het gat, knijp met een platte tang het uiteinde plat en vijl dan af. Nietbewegende delen met een drupje secondenlijm fixeren. Hiermee is voor mij de supering wel klaar. Je kan nog verder, maar ik ben zo wel tevreden. Oja, vergeet ik bijna de vrachtbriefhouder, maar dat spreekt voor zich.
De wagens zijn nu zo goed als af...een weathering en ze kunnen in dienst. Maar dat een volgende keer!
Michiel
-
Deze worden zwart gespoten geleverd. Bij het voorzichtig omzetten met een tangetje zijn lichte beschadigingen haast onvermijdelijk, maar ook niet heel erg. De onderzijde wordt toch geretoucheerd met een weathering.
Of even met een zwarte Edding (of andere watervaste stift) bij stippen, zie je er niks meer van, vooral als er nog blanke lak overheen gaat.
Stephan.
-
Frits Thies gebruikt zelfs stift voor de biezen op de stoomloks. Ik heb dit bekeken en idd perfect!
Gek spul, die Edding...
-
Beste Beneluxers,
Bijna twee jaar verder en de wagen is klaar...niet echt exemplarisch voor mijn werktempo. Dat ligt -omdat ik rekening houd met met mijn spanningsboog- gemiddeld veel hoger.
Maar goed, tijdens het 01TREFF gaat deze - voor Duitse begrippen exotische- wagen dienst doen op mijn nieuwe baan! Hij is net bestickerd en gaat morgen in de vernis en mocht ik nog wat tijd over hebben, dan krijgt ze een patina.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/45514ADA-CB88-425B-8D9C-54F46E39E0EF.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/45514ADA-CB88-425B-8D9C-54F46E39E0EF.jpeg)
Toch leuk, zo’n Nederlandse wagen. Oogt wat chique-er en heeft toch die typisch Nederlandse flair. Word ik blij van! Achter de wagen trouwens die de gejatte fiets van opa....
Michiel
-
Mag Nederland niet verlaten, maar de fiets wel! ;)
Heel mooi. Jammer dat deze kleur niet meer kan voor tp4a. Wellicht als afgeleefde terreinwagen.
-
Vandaag tussen de bedrijven door de CHOK in de vernis gezet en daarna gepatineeerd.
Het dak heb ik two-tone getamponneerd en daarna diverse washes gegeven.
De zijkanten alleen een post-shade en toen ge-drybrushed. Met een bijna droge kwast ook nog wat roest aangebracht e presto..deze wagen is klaar om ingezet te worden komend weekeinde!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2AD5CE08-F418-4241-8F34-5A2B302B770B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2AD5CE08-F418-4241-8F34-5A2B302B770B.jpeg)
-
Geslaagd dat is die !!
-
Hij Ze was erg fraai Michiel ;-)