BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Andreas_______ op 19 april 2018, 18:42:35
-
Hallo, ik heb net de decoder aangesloten en hij werkt niet, lokadres is goed ingevoerd. Ik heb een lais decoder zou het hier aan liggen? Of een te hete Soldebout?(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180419/6314d4ab205d97289c136dff5a440237.jpg)
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Ik meen een Fleischmann O&K te zien. Reed hij wel goed vóórdat je 'm digitaliseerde?
Ik zou ook opnieuw solderen overigens. Wat ik nu zie lijkt meer op plakwerk. Ik heb ook de indruk loodvrij soldeer te zien: je staat vrij om loodhoudend tin aan de kant te schuiven, maar ik vind loodvrij nog steeds rotspul.
Een te hete soldeerbout lijkt me erg sterk als oorzaak, tenzij je aan de decoder moet solderen.
-
Ja het is een flm o&k, reed vloeiend voor het digitaliseren. Dus ik moet het opnieuw solderen?
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Ik heb de draadjes er opnieuw op gesoldeerd, waarschijnlijk doet die het wel maar ik krijg elke keer kortsluiting als ik hem om de rails zet
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Of moet het middenstukje worden verwijderd???
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180419/c683556c843892d104179a078fabf47d.jpg)
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Ik vermoed dat 1 van de koolborstelhouders nog elektrisch is verbonden met het chassis. Heb je voor de inbouw van de decoder wel gecontroleerd of die verbinding er nog is? Die moet verbroken worden.
De aanduiding NEM 652 in de topictitel klopt ook niet. NEM 652 is een interfacestekker, en die zit hier niet in.
-
Midden stukje bedoel je waarschijnlijk het ontstoor condensatortje dat over de koolborstels zit. Normaal gesproken kan je die laten zitten maar je kan hem in dit geval nu je niet weet wat de reden van de kortsluiting is er tussen uit knippen.
Hoe weet je eigenlijk dat je kortsluiting hebt?
Overigens als ik zo naar je koolborstelhouders kijk zijn die wel geisoleerd van massa. Het vermoeden van Klaas lijkt mij onjuist. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om dat ook even te controleren.
Succes Frits
-
Er is kortsluiting omdat mijn z21 dat aangeeft. En moet ik dan even kijken of er verbinding tussen het frame en de koolborstelhouder is?
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Heb je een nieuw motorschild gekocht?
Zo nee, dan is een koolborstelhouder zeker niet geïsoleerd.
Zo ja, zitten de koolborstels en de veertjes er nu goed in?
-
Bij kortsluiting allereerst de decoder helemaal lossolderen! Daarna stap voor stap met doormeten wat hier de oorzaak van is.
Gr. Martin
-
Motorschild nieuw gekocht, ik ga nu even de koolborstels controleren
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Ben er nu net achter gekomen dat als ik de zwarte draad er aan maak er kortsluiting komt, op een of andere manier maken deze 2 toch contact(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180419/dcd35e3bf85ceec3f11219193e66a9dd.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180419/e4aa06123a6144185b1ba6ecb9d61b20.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180419/32e9cf5652d7da12bba6336e87764526.jpg)
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Waar maak je de zwarte draad dan aan? Die moet ergens met het chassis worden verbonden.
-
Dat heb ik gedaan
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Nu je toch alle draden los hebt liggen, meet dan eens tussen chassis en de koolborstels of er nog een verbinding is.
-
Er is gelukkig geen spanning tussen Motorschild en loc, maar het is genoeg geweest voor vandaag. Morgen middag ga ik weer verder. Ik hoop dat ik het op kan lossen.
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Je moet ook geen spanning meten, je moet ohms meten.
-
Dat motorschild ziet er behoorlijk geïsoleerd uit.
De boel is nu los?
Soldeer dan eerst de oranje en grijze draad bij de koolborstelhoiders. Dan de rode en zwarte direct op je centrale aansluiten. Als het motortje dan draait, zit daar in ieder geval niets fout.
-
Dat motorschild ziet er behoorlijk geïsoleerd uit.
Aan de buitenkant wel. Maar kan er niks aan de binnenkant zitten? Nu de boel toch los ligt is het een kleinigheid om het even te meten. Dan weet je het zeker en dat is beter dan veronderstellingen.
-
Wat ik zie is dat de rode draad gevaarlijk ontbloot bij de massa (zwart) komt, een stuk ongeisoleert en grove soldering.
-
Elke keer als ik nu de rode en de zwarte draad op de spoorstaven leg komt er kortsluiting, de oranje en de grijze zijn ook aangesloten maar daar ligt het niet aan omdat er geen kortsluiting is als alleen de oranje en de grijze draad zijn aangesloten. Kan het ook aan de decoder draden liggen? Dat ze verkeerd zijn aangesloten?
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Hij rijd! Ik heb een beetje gepruts met de draden, daar lag het aan. Alleen nu nog 1 vraagje: ik heb een lais dcc decoder en daar zit een "Stay alive" ding aan. Hier kan ik toch een elco aan maken zodat de trein vloeiend rijd?
Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
-
Hallo Mechiel,
Als er een 'Stay Alive' aanzit zou ik die mooi laten zitten. Daar zit altijd nog wat elektronica bij, waardoor ze beter werken dan een aparte Elco. Bovendien is een decoder met 'Stay Alive' gewoon te programmeren, een decoder met Elco niet. Daar moet bij het programmeren de Elco worden losgehaald.