BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Dave....... op 18 april 2018, 17:50:10
-
Hoi!
Ik heb een vraag..
Wanneer ik met de doorpiepstand op mijn multimeter beide koolborstelhouders verbindt, geeft deze aan dat er een verbinding is ( hij piept )
Dit is dus wanneer de koolborstels erin zitten.
Nu is mijn vraag, is dit goed of juist niet?
De motor draait overigens goed wanneer ik er gewoon gelijkstroom op zet.
-
Ik zou vooral dat laatste belangrijk vinden. Dingen die werken moet je niet willen repareren....
-
Meer omdat ik een decoder heb die spontaan opgeblazen is.
En ik dus alles heb doorgemeten, niks heb kunnen vinden.
K wist het ooit wel, maar ben vergeten of het nou wel of geen kwaad kan.
Vandaar mijn vraag ;D
-
Ja, dat hoort idd zo.
Hij is pas kapot als die niet piept, dan is er wat met de wikkelingen van de motor.
-
Super, Dankje!,
-
Hij is pas kapot als die niet piept, dan is er wat met de wikkelingen van de motor.
Of je koolborstels versleten.................
Je decoder kan door domme pech kapot gegaan zijn. Wat je nog even kan meten is de stroom door de motor als je hem hebt aangesloten op een gewone treintrafo en die op max zetten. Die stroom mag niet hoger zijn dan de max. stroom (1A?) van de decoder.
Succes Frits
-
Maar test toch even het stroomverbruik Dave.
Want: de motor geleidt (meter piept) en dat is mooi maar als hij te goed geleidt trekt hij teveel.
-
Oh, je bent me voor Frits :)
-
Dat zal ik doen,
dank voor de tips!
-
Motortje ook een beetje belasten eigenlijk.
Of testen in de loc met de dummystekker er weer in.
-
Hij is pas kapot als die niet piept, dan is er wat met de wikkelingen van de motor.
Een niet piepende multimeter kan ook gewoon betekenen dat de meter pas bij een lagere weerstand gaat piepen. Volgens mij doet de mijne dat bij 'lager dan 20 Ohm' maar dat verschilt per meter. Het is in ieder geval niet zo best meteen van het slechtste scenario van de motor uit te gaan.
-
Het verschil in meters wat Menno aankaart klopt en als je motor duidelijk meer
stroom trekt dan de spec's dan zijn er mogelijk wikkelingen verbrand (de lak)
zodat die wikkelingen onderling kortgesloten raken. Je meter zal dan nog steeds
piepen en de motor kan in veel gevallen nog gewoon lijken te draaien.
Dit zal echter alleen voorkomen bij overbelasting , meestal als gevolg van teveel
spanning of langdurig te zwaar trekken. Of dit nu ook geldt weet je zelf denk ik
het beste.
-
Ze stond stil ::)
De decoder is terug, maar er is niet aangegeven wat er mis was...
Hopelijk gewoon een fabricage fout.
Wanneer ik terug ben van vakantie weer inbouwen en hopen dat het niet weer gebeurd.
-
Is het toevallig een roco motor die heb ik er allemaal uitgegooit decoders werden zo warm dat je er een eitje op kon bakken :) das wel lekker maar niet voor je decoder ;)
-
Ja, het is de orginele motor van de Roco 103.
Maar de loc reedt dus niet
-
Weet je inmiddels wat de oorzaak is?
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Geen idee ???
De motor van de loc is zover ik na kan gaan goed.
De decoder is door Zimo omgeruild voor een nieuwe, maar er is niet gezegd wat de oorzaak was.
Ik heb hem nog niet getest, want ik ben op vakantie.
Hopelijk dus gewoon een slechte decoder,
-
Laat je weten of hij het weer doet na je vakantie?
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
-
Tuurlijk,
In het ombouwverslag van m’n 103 komen de updates weer vanzelf,