BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: meino op 15 april 2018, 15:18:50

Titel: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 15 april 2018, 15:18:50
Tot nu toe heb ik alleen het RTR materiaal (Roco,Fleishmann) aangepast en verbouwd naar DCC. Nu wordt het tijd om ook mijn verzameling DJH kits over te zetten naar DCC en bruikbaar te maken voor Kranenberg (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3221801724#msg3221801724).
Lang geleden, rond 1981, heb ik bij Merkelbach in de Kalverstraat een DJH kit van de NS6300 aangeschaft voor de lieve som van f495,--, en daarna gebouwd. Die heeft op mijn vorige baan in de 80er jaren menig rondje gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-115901-L1036442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-115901-L1036442.jpg)
De doos

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114148-L1036436.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114148-L1036436.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114251-L1036438.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114251-L1036438.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114310-L1036439.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114310-L1036439.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114343-L1036440.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114343-L1036440.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114430-L1036441.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-114430-L1036441.jpg)

Helaas was het boek van Martin van Oostrom over de 6300 nog niet uitgegeven, anders had ik destijds bij de bouw al het een en ander kunnen aanpassen. Dus dat moet nu maar eens gebeuren. Ik wil proberen verslag te doen van de (restauratie) en ombouw van deze loc. Ik ben niet van plan om er een super correcte versie van te maken, zoals dat in sommige draadjes met bijv de 3900, wel gebeurd. Mijn enige doel is om te proberen de grofste optische fout te corrigeren en de loc weer bruikbaar te maken voor mijn huidige baan.

De volgende zaken wil ik gaan aanpakken.
-  Wielflenzen aan passen naar rp25, zodat de loc op code 70 kan rijden zonder te ratelen.
-  Verbeteren van het onderstel, voor namelijk het beter voorkomen van sluiting.
-  Verhogen van de Kolenkast. De versie van de kit is een vreemde mengvorm. De kast heeft de hoogte van de oorspronkelijke lage uitvoering, maar wel met details van de latere hoge versie (rij met schuine klinknagels, deurtje aan de achterkant)
Motorisch is de loc prima, alhoewel ook de oorspronkelijke motor (een Mashima) niet slecht was en ik ook al een upgrade met een 1:50 wormwiel had, heb ik ooit de loc uitgerust met een Escap RG4 motor, dus daar ga ik niet aan sleutelen.

groet Meino


Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Met een sik op 15 april 2018, 19:52:39
Dag Meino,

Lijkt me interessant, ik ga je volgen  :)
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Ko.V op 15 april 2018, 20:59:17
Hay Menno , de loc ziet er best wel flets uit  , ik denk als je hem over spuit en dan met goede blanke lak doet , ook de leidingen van roodkoper maakt ben je al een heel end op weg.  Bedankt trouwens voor je compliement aan mij .


Groet Ko
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 15 april 2018, 21:33:42
Dag Ko

Op de foto is het fletser dan in het echt. De loc is voor de periode 1950-1960, dat was een tijd dat het er niet al te glimmend en schoon meer uitzag. Toen ik hem bouwde (1981-82) was er weinig te krijgen aan informatie over de preciese kleur. Het enige dat ik toen wist was dat het groen was en het onderstel zwart. De kleur die ik toen gebruikt heb was een olijfkleurige camouflage kleur (Polly S). Het onderstel is ook niet puur zwart, maar een meer naar antraciet gaande kleur. Dat vond ik toen (en ook nu nog) meer recht doen aan de werkelijkheid zoals ik me die voorstel. Ik zelf hou van een meer verweerde uitstraling, en doe dan ook uitgebreid aan het viesmaken (Weathering) van het materiaal. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk. Maar bedankt voor je aandacht.

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 15 april 2018, 21:38:59
Ok, ik ben maar eens begonnen om de lok uit elkaar te halen. Dat ziet er zo uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-200237-L1036443.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-200237-L1036443.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-201347-L1036445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180415-201347-L1036445.jpg)

zoals je ziet is er nogal wat veranderd aan de loc, koppelingen, andere motor, ASB (oei, maar het levert wel een goede trekkracht op).

Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: janw op 16 april 2018, 09:38:20
Strak gebouwd hoor, netjes. Je ziet ze vaak (veel) minder mooi!
En die kleuren; als je afgaat op de kleurenfoto's van stoomlocs die er zijn uit het eind van de stoomtijd, dan vind dit eigenlijk erg goed lijken.
Ben benieuwd hoe het met verbeteren gaat. Je hebt het binnenliggend drijfwerk volgens mij niet bewegend gemaakt, klopt dat?
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 16 april 2018, 10:11:09
Het binnenliggend drijfwerk had ik oorspronkelijk wel gebouwd, maar in de praktijk zag je er niets van en het leverde toch wel extra weerstand op tijdens het rijden, dus heb ik al lang geleden de bewegende delen verwijderd.

groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Jack Black (NS1220) op 16 april 2018, 10:37:29
Stoere loc  (y)
Wat de koperen leidingen betreft; volgens mij werden die in WW2 overgeverfd om vanuit de lucht minder op te vallen. Na de bevrijding heeft men vast niet de moeite genomen om dat weer terug te draaien.
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Besselspoor op 16 april 2018, 10:39:48
Voor een rijvaardige lok is weglaten of in elk geval vereenvoudigen denk ik de enige oplossing. Ik heb mijn complete binnenliggend drijfwerk nog, maar het blijft hoe dan ook vastlopen. Ik zal je draadje eens blijven volgen voor inspiratie over verbetering van de kit (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bd.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bd.png)
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 16 april 2018, 17:10:08
Dag Bessel

Ik hoop dat je wat aan het draadje hebt. De loc was een goede loper, maar dat had ik al heel lang geleden voor elkaar, Wat ik precies gedaan heb (rond 82-83) weet ik niet meer, In ieder geval het binnenliggend drijfwerk verwijderd. Verder minimale boogstralen zijn verboden. Op mijn proefplank met boogjes (oude marklin rails) is 53,5cm de minmum waar hij op past. Daarom heb ik op mijn huidige baan als absoluut minimum 60cm aan gehouden. O ja, ik heb ook de constructie van de koppelingen aangepast. Die zitten nu op stukjes koper met als draaipunt de plaatsen waar de bogies ook aan vast zitten. Dat heb ik gedaan omdat als de koppeling aan de bufferbalk of aan de bogies vastzitten, een lange sleep kolenwagens (>30) de lok uit de rails trekt. Door het aangrijp punt van de koppeling meer naar het midden van de lok te brengen zijn de krachten beter beheersbaar.

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 16 april 2018, 17:22:39
Na de demontage, de koppelstangen los gesoldeerd, om de flens van het eerste drijfwiel te gaan verkleinen. Ik doe dat wiel voor wiel, om ieder behandeld wiel weer op zijn originele plek terug te krijgen. Ik hoop dat daardoor de rij eigenschappen niet veranderen. Bij dit eerste drijfwiel zat het contragewicht verkeerd, dus dat verwijderd. Hierdoor ontdekte ik ook waarom dit op de verkeerde plaats zat, de originele Romford wielen hebben een klein meegegoten contra gewicht op die plaats.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180416-103726-DSC-0968.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180416-103726-DSC-0968.jpg)

Aangezien ik op dit moment nog geen zin heb om alle wielen te vervangen, ga ik eerst eens proberen of ik dit met mijn Dremel en vijltjes weg kan krijgen.

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 17 april 2018, 18:00:29
Het verwijderen van dat meegegoten contra gewicht is gelukt. Het is geen competitie kwaliteit, maar voor mij is het goed genoeg, als je het niet weet denk ik niet dat iemand het zal zien wanneer de lok op de baan staat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180417-173351-DSC-0969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180417-173351-DSC-0969.jpg)

Een kijkje in de keuken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180417-173622-DSC-0970.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20180417-173622-DSC-0970.jpg)

Ik ben geen fijnmechanieker en heb ook geen beschikking over draaibanken etc. Dus ik behelp me met een oude Black & Decker. De Romford wieltjes zijn erg makkelijk omdat ze demontabel zijn. In de boorkop spannen en dan laten draaien en met een klein vijltje de flens reduceren. Dat doe ik in kleine stapjes, een paar seconden draaien en vijlen en dan meten. Net zolang tot de flensmaat genoeg gereduceerd is. De RP25-110 norm stelt dat de flenshoogte 0.63 mm is, ik stop wanneer de flenshoogte 0.7mm is, dat is voldoende om probleemloos door de Shinohara code 70 wissels te gaan. Als de flens de gewenste maat heeft, rond ik de kantjes (die nu scherp zijn) met een vijltje af, ook weer door de boor te laten draaien en dan aan de binnen- en buitenkant de flens af te ronden. Een opmerking, de sleutel vijltjes die ik gebruik hebben aan de smalle kanten een gladde- en een vijlkant. Let er op dat je de gladde kant richting wielband gebruikt, anders loop je het risico van groeven.

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 25 april 2018, 22:11:23
Even een update betreffende de stand van zaken. Ik heb de hoogte van de flenzen gereduceerd, contra gewicht op de juiste plek gezet en een DCC decoder gemonteerd. Maar ik heb toch besloten om dit project voorlopig even in de ijskast te zetten.
De reden is dat de loc nu goed met een sleep kolenwagens over de hoofdbaan rijdt, maar dat hij helaas toch een aantal wissels niet goed doorkomt. Dat wordt veroorzaakt door dat het voorloop wielstel te weinig ruimte heeft bij het zuigerblok. Om dat te kunnen oplossen moet ik het frame opnieuw bouwen en het zuigerblok veranderen en daar heb ik momenteel nog even geen zin in. Daarom heb ik de verbouwing van de kolenkast ook nog even uitgesteld.

Voor de liefhebbers heb ik een paar filmpjes op jouwbuis gezet.
https://youtu.be/0mW2omYzn2Y (https://youtu.be/0mW2omYzn2Y)
https://youtu.be/bCKM6h5ol6E (https://youtu.be/bCKM6h5ol6E)
https://youtu.be/DlzJvs1bVjY (https://youtu.be/DlzJvs1bVjY)
https://youtu.be/bTVFFxwwE6k (https://youtu.be/bTVFFxwwE6k)
https://youtu.be/SwQwAi9uyWo (https://youtu.be/SwQwAi9uyWo)

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Gert Arkema op 25 april 2018, 22:19:54
Meino, ik ben benieuwd hoe je die ombouw van het voordraaistel in gedachten hebt. Ik heb dezelfde loc uit dezelfde blauwe doos en heb ook veel eraan moeten verbouwen om te zorgen dat het in elk geval bogen van 1 meter zou kunnen halen. Ook ik liep tegen de beperkte vrijheid van het voorste draaistel aan en heb dit opgelost door het draaipunt van het voorste draaistel te verplaatsen. Dat kan zonder al te grote ingrepen, laat staan verbouwen van het frame.
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 25 april 2018, 22:55:23
Gert

ik heb de sleuf veel groter gemaakt en een pen vlak achter de achterse as van het voorloop wielstel die tussen de binnenliggende zuiger leibanen zit. Dat beperkt de uitslag van de achterse as. Daarmee rij ik door een boog van 60 cm. Alleen bij sommige wissels (dubbele engelsman en meegebogen) gaat het fout. Overigens wat ook een rol speelt is dat ik de flenzen heb gereduceerd tot 0.7mm i.v.m. code 70 rail materiaal.

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Gert Arkema op 25 april 2018, 23:45:04
Dan heb jij met een gelijksoortige maatregel ik meer resultaat geboekt!
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 26 april 2018, 23:16:05
Gisteren had ik het even gehad met deze loc. Maar na een nachtje slapen, toch nog iets geprobeerd.
Zoals ik vertelde had ik een pen vlak achter de as van het voorloop wielstel gemonteerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP-20180426-17-21-45-Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP-20180426-17-21-45-Pro.jpg)

Bij het aandachtig volgen van de loc door een wisselstraat, kreeg ik de indruk, dat deze pen de beweging van het voorloop wielstel beperkte en dat daardoor de wielen niet altijd goed door de puntstukken gaan. Dus toch de pen maar weer verwijdert en ja toen liep het spul beter door de wissels. Daarna de afstand tussen de wielen nog eens precies afgesteld (op 14,4-14,5mm, behalve de achterse as van het voorloop wielstel, die heb ik op de minimum van 14,2mm gezet).
Ook heb ik de zijdelingse speling van het eerste drijfwiel d.m.v asringen zoveel mogelijk beperkt. Hierdoor kan de loc niet te schuin op de rails komen, waardoor er zoveel mogelijk ruimte voor het voorloop wielstel overblijft. De laatste drijfwiel heeft nu de maximale zijdelingse speling gekregen om toch soepel door een bocht te kunnen gaan.
Hierna liep het spul goed door de wisselstraten en de dubbele engelse wissels.

De pen in het voorloop wielstel had ik voornamelijk geplaatst om de kans op kortsluiting te minimaliseren. Omdat te behouden, heb ik met secondelijm een klein snipperte negatieffilm aan de achterkant van de linker kruiskop (dat ding tussen de leibanen) geplakt. Want de meeste sluitingen vonden plaats als het wiel deze kruiskop raakte.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP-20180426-17-22-18-Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP-20180426-17-22-18-Pro.jpg)

Dus nu ziet het er weer als volgt uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP-20180426-17-24-10-Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP-20180426-17-24-10-Pro.jpg)

De loc rijdt nu goed. Helaas, bij 2 meegebogen wissels heeft hij nog steeds een probleem bij een afslaande stand. Ik heb daarvan de boogstraal nog eens geprobeerd te bepalen, en jammer genoeg is die van de beide probleemwissels over een kort stuk in de wissel kleiner dan 60cm. Hierdoor komt de loc klem te zitten. Als ik het voorloop wielstel verwijder, dan heeft de lok geen probleem en rijdt hij ook soepel door deze twee. Dus de enige oplossing is om de uitslag van het voorloop wielstel te vergroten door de cilinder blokken los te zagen en een millimeter wijder te maken. Maar dat laat ik nog even voor de toekomst, voorlopig probeer ik het in Koploper op te lossen met een route restrictie.

Groet Meino

Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Peter Kleton op 27 april 2018, 16:45:22
Hoi,
Ik heb bij mijn NS 3900 in schaal 0 precies hetzelfde probleem gehad ,dat het voorloopdraaistel (De bogie )in een boog van 120 cm straal aanliep tegen de leibaan.
Omdat het een zelfbouw lok is ,heb ik gesmokkeld door de leibanen wat verder naar buiten te zetten.

 Sukses met aanpassen van je lok.
Groeten ,
Peter
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Silvolde op 27 april 2018, 18:21:45
Hallo Meino,

Jouw project hier bracht weer tijden uit een verleden bij mij terug. Ik heb destijds de 3900 stoomloc van Grandspot / DJH aanzienlijk aangepast en daarbij voor de aandrijving van een 1331 klokanker motor met een NWSL 'double idler' gearbox voorzien. Daarna zou de 6300 volgen...

Mijn toenmalige schoonvader, die rond 1930 deze tenderlocs nog in Zwolle actief gezien heeft en een voorliefde voor stoom had, was de drijvende kracht achter de bouw van dit model. Echter, een werkende schuifbeweging van de binnencilinders met een minimum boogstraal van - ik geloof 2 mtr - was niet werkbaar. Daarnaast wilde ik af van de starre assen en heb de tweede en vierde as met hornblocks uitgerust. Daardoor kon ik de starre koppelstang niet meer gebruiken en heb ik met een tweede drijfstangen etsplaat de nodige koppelstangen kunnen realiseren. De 1e as met de binnencilindersturing heeft geen zijdelingse uitslag. De hornblocks op de 2e en 4e as geven een beperkte uitslag en de 3e as met de Portescap RG4 aandrijving heeft de maximale uitslag. Het mooie van de Portescap aandrijving dat hier geen wormoverbrenging maar kegeltandwielen gebruikt zijn.

Vervolgens heb ik de cilinderblokken met passtukken van epoxy printplaat naar buiten gebracht om probleemloos door een 600 mm. radius te kunnen rijden. De ophanging van het voorste loopstel heb ik destijds nog intact gelaten. Testen gaven aan dat de loc op deze wijze probleemloos door deze boogstraal heen kon. Wel blijkt de ketelbevestiging aangepast te moeten worden om het voorste loopstel de benodigde verticale bewegingsruimte te geven.

Daarna werd bij mijn schoonvader een ongeneeslijk ziekte geconstateerd en is het project onder een diepe laag stof op de plank blijven liggen...

Inmiddels ben ik in mijn 'tweede leven' en met pensioen. De samenbouw van deze loc staat nog steeds op de 'to do' lijst. Op dit moment zijn er echter andere zaken die de prioriteit hebben. Ik probeer de komende dagen enige foto's van mijn resultaten tot nu toe te plaatsen.

Groet,
Rob

Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 28 april 2018, 10:29:20
Dag Rob

ik ben zeker benieuwd naar je foto's. Want het is best interessant om te zien hoe anderen het opgelost hebben.

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Martijn193 op 28 april 2018, 13:55:50
Meino

Ga je nu 3 rail rijden met dat ding? Of heb je die rail toevallig liggen?

En misschien een wat andere meer off topic vraag, wat is zo een  gebouwd ding eventueel waard? Ik wil wel graag een 6300, maar vind de artitec wat gortig. Soms komt een djh voorbij, maar geen idee wat je daar voor zou moeten geven.

Excuus voor deze kleine afwijking.
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Hans Reints op 28 april 2018, 14:54:13
Meino

wat is zo een  gebouwd ding eventueel waard?

Net wat de gek er voor wil geven!
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: meino op 28 april 2018, 16:34:09
Meino

Ga je nu 3 rail rijden met dat ding? Of heb je die rail toevallig liggen?

Dat is nog rail die ik had van lang geleden. Als kind begonnen met Marklin, maar rond 1980-'81 overgestapt op 2 rail, omdat er toen zoveel moois van Roco en Djh beschikbaar kwam. Ook nu nog zit er op verborgen delen Flex rail van Marklin wat ik nog had liggen van lang geleden.

En misschien een wat andere meer off topic vraag, wat is zo een  gebouwd ding eventueel waard? Ik wil wel graag een 6300, maar vind de artitec wat gortig. Soms komt een djh voorbij, maar geen idee wat je daar voor zou moeten geven.

Excuus voor deze kleine afwijking.

Geen flauw idee. het is wat Sobat zegt, wat een gek er voor geeft. Overigens je geeft zelf al een bovengrens aan, maar houdt er wel rekening mee, dat als je met een DJH 6300 wilt gaan rijden, dat dat tot een hoop (ver)bouwwerk leid. Als je het alleen voor de vitrine wilt dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Groet Meino
Titel: Re: Een NS6300 voor Kranenberg
Bericht door: Martijn193 op 28 april 2018, 17:32:50
Toch bedankt! Idee is idd meer statisch, wetende dat ze slecht rijden. En Artitec is bijna niet meer te krijgen in 3 rail