BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Landsee op 13 april 2018, 18:11:42
-
In Europa rijden verschillende typen goederenwagons.
Onder te verdelen in globaal de volgende groepen:
Wagons met een hoge wand (E, Ea..)
Platte wagons (K, L, R, Sg..)
Gesloten wagons (G, H, I, Sh..)
Voor los gestorte lading (F, T)
Vloeistoffen (Z)
Poedervormige stoffen (U)
Ik probeer nu te achterhalen wat de onderlinge verhouding is, hiervoor het ik al het www afgezocht maar nog geen antwoord gevonden.
Wie kan mij hiermee verder helpen?
Alvast dank.
-
Hi Landsee,
Misschien ligt het aan mij; ik snap de vraag niet.
Bedoel je de aantallen van de door jouw opgesomde typen, per land bijvoorbeeld?
Zelf heb ik er geen idee van, maar misschien krijg je door een verduidelijking sneller een antwoord!
Suk6
Ronald
-
Goedenavond Piggelmee,
Dank voor je reactie, ik zal bij deze proberen de vraag duidelijker te stellen.
Het gaat mij niet om de opsomming per land. Wat ik heb kunnen vinden, is dat er van de wagonverhuurders (VTG, AAE, GATX, Wascosa, enz) en de grote vervoerders (DB Schenker, SNCF FRET, SBB Cargo, enz) dan kom ik op ongeveer 500.000 goederenwagons in Europa.
Nu ben ik benieuwd naar hoeveel procent tot de categorie:
(Percentage gegokt)
Wagons met een hoge wand (E, Ea..) 15%
Platte wagons (K, L, R, Sg..) 20%
Gesloten wagons (G, H, I, Sh..) 15%
Voor los gestorte lading (F, T) 20%
Vloeistoffen (Z) 15%
Poedervormige stoffen (U) 10%
Overig 5%
Hopelijk is mijn vraag nu duidelijker.
Groet,
Landsee
-
in 1972 totaal 25000 koelwagens bron COOL TRAIN
18000 P wagons 35%van alle wagons in europa waarvan het merendeel ketelwagons bronRAIL CARGO
tot zover
leuke puzzel trouwens
groetjes
kees
-
Ik denk niet dat zo'n overzicht bestaat. Voor Duitse goederenwagens staat een overzicht op Dybas (http://www.dybas.de/index.html), je zal dan per jaar de wagontypes moeten optellen voor een overzicht (al gaan de gegevens niet verder dan 2008). Een jaaroverzicht van de Nederlandse goederenwagons werd gegeven in de reeks 'de NS in 199x' van Rail Magazine, verdeeld over type en aantal. Een beetje middelen en je hebt een ruw idee van wat er allemaal rondrijdt.
De wagens type Sh.. vallen officieel trouwens onder de platte wagens, niet onder gesloten wagens (type S).
-
Bedankt voor alle reacties tot zover.
Rick, je hebt gelijk.
Waar ik extra op selecteerde bij de wagens in de "S" categorie is dus plat (containerwagens) of gesloten (Coilwagens).
Groet,
Landsee
-
Bedoel je dan anno nu? Want in de loop van de decennia is er natuurlijk veel veranderd. Er rijden nu grote aantallen containerwagens rond, ketelwagens, bulkwagens en daarnaast nog wat oudere soorten.
-
Waar ik extra op selecteerde bij de wagens in de "S" categorie is dus plat (containerwagens) of gesloten (Coilwagens).
Dat gaat niet want niet alle coilwagens zijn gesloten (http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g721_1.html) en niet alle platte wagens zijn voor containers. Dan zou je alle wagens nog preciezer moeten indelen op wat er mee vervoerd kan worden.
-
infrasite .nl
goederenwagen definitie
ipernity :Goederenwagens
groet kees
-
bij ipernity vind je een berg berichten over goederen wagens die verkocht zijn
ws kom je daar verder mee .
succes
kees
-
Ronald,
Misschien helpt je deze site (http://www.goederenwagens.nl/index.php?cat=24) aan een juiste onderverdeling.
Succes,
Allie
-
Dank voor de reactie tot zover.
Heb zelf nog wat huiswerk gedaan.
Onderstaande is datgene wat ik via google (opgave van de bedrijven zelf) heb kunnen vinden:
Maatschappij Aantal
AAE / VTG 80.000
DB Cargo 120.000
Ermewa 60.000
ERR 4.000
GATX 23.200
Lineas 7.000
Mercitalia 19.600
NACCO 13.000
On Rail 4.000
PKP Cargo 62.500
Railrelease 1.000
SBB Cargo 7.500
SNCF Fret* 180.000
Wascosa 10.000
Totaal 591.800
* 1/3 staat hiervan aan de kant.
Zijn dus niet alle bedrijven, dan kom je denk ik over de 610.000 goederenwagons.
Blijft mijn vraag, hoeveel van dit totaal bestaat uit "platte" (container) wagons?
Groet,
Landsee