BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Peter Kleton op 06 april 2018, 14:31:30
-
Hallo ,
Ik ben begonnen aan de bouw van een lok Reihe 023 in schaal 0 ,n.l. de 23.023 zoals die bij de SSN aanwezig is.
Bij de firma Schnellenkampf kan je veel onderdelen voor loks vinden in schaal 0..
Mijn enige probleem is ,dat ik soms niet kan zien ,welk onderdeel bij een 023 voorkomt, en welk op b.v. een Landerbahn lok thuis hoort.
Ik heb bij het Duitse forum van ARGE geinformeerd ,een (1) reaktie in een dag of 5 .
Ook bij het Ned. Spoornulforum een enkel antwoord ,waar ik alleen de naam wat andere Duitse firma's kreeg, maar verder ook niets.
Tenslotte de firma Schnellenkampf zelf ,daar vroeg ik om hulp bij het uitzoeken van hun onderdelen.
Daar kreeg ik vandaag een vriendelijk mailtje dat ze het erg druk hadden....
Dat is dus de voorgeschiedenis.
Nu
vraag ik hier of er mensen zijn , die de 023 van SSN of de VSM kennen om te helpen met onderdelen uit te zoeken bij de firma Schn.
Wie ?
Met vriendelijke groet ,
Peter
-
Hallo
heb je hier misschien wat aan? Eisenbahn Journal BR23 (https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/ej+baureihe+23-_2132.html). Deze uitgave is helaas niet meer in print, maar nog wel als eBook te krijgen. Het oude exemplaar dat ik heb beschrijft in mijn gevoel vrij uitgebreid en gedetailleerd alle uitvoeringen van deze lok.
Met vriendelijke groet
Meino
-
Hoi Meino,
Bedankt voor je antwoord.
Het Sonderheft van de BR 23 , uitgave dec 1982 ,heb ik hier voor mij liggen. :D,
Er zitten mooie foto's tussen ,maar details , die ik nodig heb.
Ik heb een aantal YouTube filmpjes van de SSN over deze lok ,dat scheelt wel. Maar namen van onderdelen staan daar niet bij. :(
Groeten ,
Peter
-
Dag Peter,
Misschien een omslachtige methode: koop of leen een Br 23 van Roco in H0 en kijk wat daar aan onderdelen op zit en vergelijk die met de onderdelen die Schnellenkamp aanbiedt. Dan moet je tov het Roco model (er zijn 2 versies van met verschillende voorwarmers) ook nog alle andere veranderingen meenemen: ander machinistenhuis, andere voetplaat en voorwarmer voor, andere steunen op de tender etc.
Ik ben er nog niet aan toegekomen, maar ik heb een en ander toegelicht in een draadje dat nog niet geleid heeft tot de ombouw:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5479.0
mvg,
Ivo
P.S., de 2 MIBA's die ik in dat topic noemde zijn zeer nuttig om te zien welke verschillen er allemaal zitten binnen een voor Duitsland relatief kleine lokserie 23
-
Bij mezelf merk ik dat ik wel nodig had om eerst zoiets als Dampflokomitive, Technik und Funktion (https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-journal/shop/r,Dampflok+-+Technik+und+Funktion_-n166) te lezen. Vroeger als losse tijdschriften uitgegeven, nu gebundeld in een boek. Want anders lees je "voorverwarmer van dat en dat type" en vraag je je vervolgens af waar het rotding überhaupt op de lok zit. En welk onderdeel wat is.
Dus.... met zo'n boek als achtergrondkennis heb je vervolgens veel meer aan zo'n "BR 23" tijdschrift.
Daarmee heb je nog geen praktisch lijstje antwoorden/onderdelen, maar goed :)
Reinout
-
Nee, maar het kan nooit kwaad om iets te weten van de functie van allerlei onderdelen. Dat scheelt ook in het begrijpen hoe de leidingen moeten lopen, en waar die leidingen voor zijn.
-
Hallo,
@ Ivo :
Ik ken niemand met een H0 baan en een Roco lok kopen vind ik wel wat erg duur. ;)
Jouw draadje gaat helaas over de H0 versie.
@ Reinout :
Ik zal er eens over denken , Er is een boek van ca 30 Euro ,met 330 pagina's, maar er zijn ook kleine boekjes van 10 Euro.
Ik weet redelijk wat van Ned. loks zoals de 3900 en 3737,de boekjes geven dan inzicht in de Duitse lokomotieven.
Groeten ,
Peter
Zoon Hans heeft een Roco BR 23 ,maar die is van een latere groep ,en is duidelijk anders dan de 023.
Het lenen gaat dus niet door.
-
Hierbij het laatste plaatje.
url=https://flic.kr/p/GNZGWg](https://farm1.staticflickr.com/870/26786088627_b2f8c2e284_z.jpg)[/url]DSCF6307 (https://flic.kr/p/GNZGWg) by Peter kl (https://www.flickr.com/photos/130138411@N06/), on Flickr
Op het moment bezig met het plaatsen van de koppel- en drijfstangen
Peter
-
Wellicht heb je hier nog wat aan ???
https://www.stoomstichting.nl/Display.php?Subject=23 023 (https://www.stoomstichting.nl/Display.php?Subject=23 023)
Overigens niet vergeten dat de spaken van je wielen nog rood zouden moeten worden ;)
-
Heel aardig ,dat je aan mij denkt!
Maar daar had ik al gekeken. ;)
Ik heb hier ook liggen het boekje van Eisenbahn Journal over de Reihe 23.
Verder heb ik nog een ander boekje over de DR versie van de Reihe 23 ,waar ik niets aan heb, beiden via Ebay aangeschaft.
Ook heb ik nog een stuk of 6 YouTube filmpjes over de revisie van de 23 023 door de SSN, die heel leerzaam zijn en waarvan ik plaatjes heb uitgeprint.
Als laatste maar wel heel belangrijk is een maat tekening van onderdelen in schaal 0 van de Heer Heffler in Duitsland.
Ik zal de wielen niet vergeten,de juiste kleur heb ik al in huis (Van Phildie )
Groeten ,
Peter
-
Graag gedaan (y)
Ken je deze ook al ?
https://de-stoomfluit.nl/html-start/stoomfluit.htm (https://de-stoomfluit.nl/html-start/stoomfluit.htm)
De site van een medewerker van de ssn die foto verslagen maakt,ook van de revisie,wie weet vind je daar nog iets.
-
Hoi Floris ,
Ja weer wat gevonden. :D
Ik zag dat ze bezig waren met de voorwarmer. Die zit dus bovenop de rookkast. Ik dacht dat het de generator voor de stroom voorziening was !
Weet jij ,of iemand anders, waar die dan zit ?
Groeten ,
Peter
-
Heb je hier wat aan ?
BR23 (http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/tables/lokreihe0.shtml)
groet
Harald
-
Bedankt voor de foto. meer dan eentje zie ik niet. ;)
Je moet rekenen ,dat ik voor de nabouw erg veel details nodig heb, maar ook een beschrijving van de hulp apparaten waar die precies op de lok zitten ,en hoe ze eruit zien.
Peter
-
Misschien is het een idee om op bezoek te gaan bij de SSN zelf.
Iedere zaterdag is de werkplaats voor bezoek geopend van 10.00-17.00 uur
en op woensdag van 10.00-15.00 uur tegen een betaling van 3.00 euro,dan
zullen de medewerkers zeker je vragen kunnen beantwoorden en kun je
de 1/1 versie van alle kanten bekijken en fotograferen.
-
Het is helemaal geen slecht idee. :D
ik heb er all e.e.a. over uitgezocht. Het punt is ,dat ik met de trein makkelijk op Rotterdam N kan komen ,maar de loop route is mij te ingewikkeld.
20 min te voet of zo is prima te doen , maar niet als je verkeerd loopt.
groeten , Peter
-
Kun je er ook niet met het OV dichtbij komen vanaf Station Rotterdam N ?.
Ben niet zo bekend met het OV in Rotterdam,ga zelf altijd met de auto naar de SSN
bij open dagen .
-
Hoi Harry ,
Dat schrijf ik toch al ?
Vanaf Rotterdam Noord is het een loopafstand van ca 20 minuten. Het laatste stuk is langs een groot industrie terrein met allemaal zij weggetjes.
Peter
-
Hier ook nog wat info en plaatjes:
http://www.bundesbahnzeit.de/seite.php?id=601
Bart
-
Bedankt ,Bert !
Weer iets om te bewaren.
Peter
-
Hoi Peter, vanaf het begin van het industrieterrein gewoon de Rolf Hartkoornweg blijven volgen, kom je vanzelf op het depot.
-
Je krijgt eerst nog wat andere wegen zoals ,Veilingweg , Boezembocht .en dan een rechte weg de R.Hartkornweg.
Ik ben er een keer geweest ,met iemand in de auto, maar dat is te lang geleden.
Allemaal op Google Earth te zien.
Peter
-
Ach, zo lastig is het niet met een plattegrond erbij, als je de 23 écht wilt zien, kom je er vanzelf wel ;)
-
Ik heb lange tijd niets laten horen over de bouw van deze lok, die ik in mei van dit jaar begon.
Omdat bleek, dat deze lok niet door sommige meegebogen wissels zou kunnen komen ,waar zijn voorgangers NS 3900 ook last van had ,heb ik de moed ververzameld het kopstation te gaan verbouwen,en een te steile heling in het station (ca 3 % )weg te gaan werken.
Dat is allemaal gebeurd ,inclusief de electrische schakelingen (Ik rij nog analoog ) met een vereenvoedigde NX bediening en werkende lichseinen.
Al ik het voorjaar had ik plannen om bij de echte 023 van de SSN te gaan kijken ,maar er kwam nog niets van. Wel heb ik een stuk of 6 YouTube filmpjes over het reviseren en weer opbouwen van de lok verzameld ,en heel wat "Print Screen "plaatjes afgedrukt.
De lok is nu zover ,dat hij/zij kan rijden met een aantal rijtuigen.
Hij bestaat nu uit het frame met de wielen ,motoraandrijving. Ook de voetplaat is klaar. Verder heb ik de stoomverdeling zover dat kan nagebouwd ,na eerst mij verdiept te hebben in de Heusinger Steuerung /of Walschaerte stoomverdeling.Als je niet weet hoe het werkt ,kan je het ook niet goed imiteren. >
Veel onderdelen zijn erg klein ,ook in schaal 0 ,en sommige moet je laten vervallen.
Bij de firma Manfrd Bauer heb ik eerder al moeilijke onderdelen besteld.
Vandaag is het nog losse machinisten huis afgemaakt. Deze week ga ik met mijn zoon naar Rotterdam ,om nog wat details te bekijken.
Zo staan de zaken op dit moment bij.
Groeten ,
Peter