BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ReneN op 09 maart 2018, 11:31:47
-
De Gelderlander meldt dat de geparkeerde Buffels binnenkort uit Nijmegen zullen verdwijnen en een nieuw leven beginnen in Roemenië. Toch jammer, ze waren karakteristiek, alleen vond ik de Cummins motoren altijd wel veel herrie maken. Ze klonken als een vrachtwagen en dat was niet toevallig want die rijden daar ook mee rond. Gelukkig gaat er een verder als museumstel.
https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e-o/uitgerangeerde-buffels-van-nijmegen-krijgen-tweede-leven-in-roemenie~aba17979/
-
Beter dat ze in Roemenië weer gaan rijden, dan dat ze hier bij de sloop verdwijnen ;)
-
krek, zo ist.
Ben wel benieuwd naar de aanschaf- versus verkoopprijs, dan kan ik er rekening mee houden bij de Belastingaangifte.
-
:laugh: jij bent OB-plichtig, Arjan?
-
Dat is goed nieuws (y)
Beter dan ze te moeten slopen!
Kunnen ze mooi de Wadlopers vergezellen ;D
https://www.treinreiziger.nl/mee-wadloper-roemenie-nog-steeds-actief/
Mvg Jamie
-
Dat de Buffels naar Roemenie zouden gaan was al bij de buitendienststelling bekend.
-
Klopt, zie nu dat dit al in oktober bekend was, dus de kop zou eigenlijk moeten zijn "Buffels verdwijnen binnenkort uit Nijmegen". De Gelderlander verkondigt dus oud nieuws, maar goed, het is wel een aardig artikel.
-
Ik hoop voor de Roemenen dat ze goed gekeken hebben of de trein binnen hun profiel past.
-
Vandaar dus, dat ze er op 24 maart nog stonden ....
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/n/nijmegen3.jpg)
-
Maar niet allemaal meer want ik zag hier pas nog een foto met een heel stel op een boot staan :) Of was dat weer iets anders?
Ik heb deze reactie nooit geplaatst ... deze reactie bestaat niet ... hij heeft ook nooit bestaan ... ;D
-
Dat waren Wadlopers
-
Weet je zeker dat je Martijn heet en niet Mark? ;D
-
Dat kan ik ontkennen noch bevestigen maar als iemand het vraagt, ik heb er geen bonnetjes meer van en de memo heb ik ook niet gezien ;D
-
Vandaar dus, dat ze er op 24 maart nog stonden
En gisteren stonden ze er nog steeds. ;)
-
Het vermoeden had ik al langer: de Roemenen blijken niet de betrouwbaarste zakenpartner en de Buffels zijn nog steeds niet opgehaald. Merkwaardig genoeg is door het vage Ferotrans wel de rekening betaald. NS ziet het ook niet meer zitten en heeft een rechtszaak aangespannen omdat het emplacement op de schop gaat en de treinen per 1 oktober weg moeten. Dat moet dan wel op zeer korte termijn geregeld worden... of dat lukt?
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ns-wil-verkoop-van-in-nijmegen-wegroestende-buffel-treinen-terugdraaien~a05de1a7/
-
Betaald betekend ophalen, hebben ze geen ophaal afspraak gemaakt?
Als ik iets verkoop en de koper heeft tijd nodig dan zeg ik ook na deze tijd ben je het kwijt.
-
Zo werkt dat niet echt. Verkocht? dan ben je echt geen eigenaar meer.
Je kan ze wel gewoon op straat zetten als je de eigenaar genoeg tijd hebt gegeven om ze op te halen. ;) ;D
Carel
-
Dus ff met een DE loc alle stellen de straat op drukken? ;D Heeft ProRail iig zijn/haar zin. Wordt het een probleem vd gemeente Nijmegen. :laugh:
Erik.
-
De andere kant op, het water in. Klaar.
-
Maar waterbuffels kunnen goed zwemmen ;D , hebben we dat weer :angel:
-
Tja, NS lijkt toch niet zo heel slim bezig geweest. Kennelijk is er in het contract geen ontbindingsclausule opgenomen waarin stond dat de treinen voor een bepaalde datum moesten zijn weggehaald. Omdat door de verkoop en betaling geen verdere aanspraken meer kunnen worden gemaakt kan nu alleen nog maar via de rechter de zaak worden teruggedraaid. Het is niet de eerste keer dat NS bij Ferotrans bakzeil haalt.
-
Ookal staat het in het contract, volgens mij als er dan sprake van is moet je alsnog via de rechter het contract laten ontbinden en dat zal nu dus gebeuren.
Overigens is het niet zo dat de stellen 'zomaar niet opgehaald zijn' maar dat er de nodige hobbels waren om toelating te krijgen om de stellen door Duitsland heen te slepen omdat ze buiten het normale profiel vallen. En onlangs is er ook een poging tot transport geweest maar die is toen om technische redenen gestrand.
-
Zou NS bij de verkoop vergeten zijn te vertellen dat DM'90 niet in het gewone profiel past?
-
Dan maar over water. :)
Carel
-
Over het water vervoeren zou eenvoudig moeten kunnen; de hele route (Waal > Rhein > Main > Main-Donau kanaal > Donau) is een waterweg klasse Vb; of te wel een schip van 190 x 11,35 meter; daar kun je toch wel een paar treinstellen op kwijt zou je zeggen.
-
Het is alleen de vraag wat dat allemaal kost, incl voor- en na transport naar het schip en het dus 4x hijsen van de stellen.
-
Simpele vraag hoor: als NS de stellen heeft verkocht en ze zijn netjes betaald, dan is NS toch helemaal geen partij meer in deze zaak?
Of is er meer ussen hemel en aarde dan hier wordt gesuggereerd?
Dirk
-
De sporen zijn door Prorail aan NS toebedeeld, vandaar.
-
Ah ja, dus NS mag daar tot zekere datum treinen stallen. In dat geval is wat Prorail betreft NS de partij die ervoor moet zorgen dat die treinen wieberen en NS moet daarvoor de nieuwe eigenaar aanspreken, die dus niet reageert.
-
Zo zit het ongeveer... de Buffels staan op slechts een paar honderd meter van de Nijmeegse Waalhaven, maar of daar een overslagmogelijkheid is? Op zich moet het vervoer over water geen probleem zijn, dat is met de Wadlopers deels ook gebeurd. Waarschijnlijker is echter dat de hele zaak gewoon niet doorgaat. Idioot is wel dat de stellen nog goed op de Maaslijn ingezet kunnen worden omdat Arriva ook dit seizoen weer te weinig treinen heeft en de elektrificatie door politiek getreuzel 5 jaar is uitgesteld. Of als extra materieel tussen Haarlem en Zandvoort...
-
Dat kunnen ze niet, want ze voldoen niet aan de eisen van een gelijkvloerse instap en ook in het verhaal Zandvoort heb je er weinig aan.
De aanpassingen zijn immers ook bedoeld voor het strandseizoen en was al langer een wens dan dat de F1 in beeld kwam.
Verder zijn er in die hoek van het land helemaal geen voorzieningen om dieseltreinen te onderhouden en is er daar ook geen opgeleid (onderhouds) personeel...
De DH's moesten trouwens wel per schip, anders hadden ze nooit in Argentinië terecht gekomen ;)
-
Maar liggen er nog sporen naar de Waalkade in Nijmegen, of anders bij de ENKA in Arnhem?
Dat zou een keer hijsen en transport over de weg schelen.
-
De ENKA is niet meer aangesloten.
En als ze te verslepen waren, had de poging tot transport onderlaatst wel gewoon gelukt ;)
-
Ah, zover verkeren ze dus al in 'staat van ontbinding'...
-
Dat wil ik niet zeggen, maar ze hebben wel wat last van 'dingetjes' door de stilstand.
-
Dat kunnen ze niet, want ze voldoen niet aan de eisen van een gelijkvloerse instap en ook in het verhaal Zandvoort heb je er weinig aan.
De aanpassingen zijn immers ook bedoeld voor het strandseizoen en was al langer een wens dan dat de F1 in beeld kwam.
Verder zijn er in die hoek van het land helemaal geen voorzieningen om dieseltreinen te onderhouden en is er daar ook geen opgeleid (onderhouds) personeel...
De DH's moesten trouwens wel per schip, anders hadden ze nooit in Argentinië terecht gekomen ;)
Niet geheel, een aantal zijn gewoon achter de loc naar Roemenië gegaan....
-
Uiteraard, maar daar was de keuze tussen de twee transortvormen, naar Argentië niet echt :p
-
En als ze te verslepen waren, had de poging tot transport onderlaatst wel gewoon gelukt ;)
Ik las vandaag in OdR, dat dat vooral kwam door gebrek aan kennis/kunde en afgekeurd materiaal...
-
Dat klinkt wel als de reden dat het toen niet gelukt is ja :p
-
En per vrachtwagen ?
De koper wou materieel goedkoop kopen, tja dan moet je ook na denken dat transport ook geld kost...
Goedkoop is soms duurder dan nieuw.
-
Wie zegt dat het materieel goedkoop verkocht is? Dat is maar een vreemde aanname gezien de stellen lang zo oud nog niet zijn bv.
-
Had ergens gelezen 4 ton per stuk, als je dat vergelijkt met nieuw materieel....
Is het zelfde als 2e hands auto kopen, het lijkt goedkoper maar is het niet.
-
Dat is nog een totale waarde van ongeveer 20 miljoen, en 4 ton per treinstel vind ik nog steeds niet bepaald een koopje hoor :p
-
….en 4 ton per treinstel vind ik nog steeds niet bepaald een koopje hoor :p
Wat dacht je dan te bieden? ;D
Ik vond ergens dat een bestelling van 18 stuks ICNG 200 miljoen gaat kosten, dat is 11 miljoen per treinstel. Nu is de Buffel wel een stuk korter, maar 4 ton lijkt me niet overvraagd.
En als je het nog te veel vindt, dan koop je toch een Jaguar. ;D
-
In de Roemeense KvK is te zien dat de vaste activa van Ferotrans in 2018 ongeveer euro 100.000 bedragen. Bij 40 treinstellen zou dat dus euro 2.500 per treinstel zijn. En dan ga je ervan uit dat de vaste activa van Ferotrans alleen de Buffels zijn, maar er is nog veel meer. BV de ICK rijtuigen. Blijft allemaal erg raar.
-
Daar kan natuurlijk nog goed een financiering aan vast zitten of een paar andere BV'tjes.
-
In Nijmegen staan al maanden 48 dieseltreinen die zijn bestemd voor Roemenië op het spoor. Ze zijn al betaald, maar worden maar niet opgehaald. Omdat ze in de weg staan, wil NS de verkoop via de rechter ongedaan maken.
De Buffels, zoals de treinstellen worden genoemd, staan achter Station Nijmegen. Het Roemeense bedrijf Ferotrans heeft ze gekocht van NS én betaald.
Afgesproken was dat ze in maart van het vorig jaar opgehaald zouden worden voor een tweede leven in Roemenië. Maar dat is tot op heden niet gebeurd. Ferotrans heeft NS laten weten dat er problemen zijn met het transport.......
De rest van het artikel vind je hier: https://nos.nl/artikel/2302984-ns-wil-48-buffels-in-nijmegen-terugkopen.html
-
De NOS is weer ontzettend snel met hun berichtgeving. De Gelderlander meldde dit al rond 9 september.
-
De NOS is weer ontzettend snel met hun berichtgeving.
De NOS bericht er vandaag over omdat morgen het kort geding plaats vindt.
-
Tenzij ze daar ook de bekende belasting trukendoos ontdekt hebben.
Ze zouden zomaar op de balans van een Iers lease bedrijfje kunnen staan
-
De NOS bericht er vandaag over omdat morgen het kort geding plaats vindt.
De rechtszaak is als het goed is afgelopen vrijdag 20 september geweest.
-
Welke richting wil je nu op? Iets tegen de NOS?
-
Kort geding is naar morgen verplaatst. Uitspraak denk ik nog deze week.
Waar wil NS die stellen naartoe brengen? Dijksgracht?
-
Sloper?
Mvg Johan
-
Op de Dijksgracht zetten, rond het TEE stel, sloper inhuren om het spul te verschroten en 'per ongeluk' het TEE stel slopen. Twee vliegen in 1 klap ;D
-
Ja, in Amsterdam kan alles...
-
Smiley gemist ;)?
De sloper zit heel toevallig ook nogeens in Amsterdam ;D
-
Als ie nou maar geen fouten maakt.
Er staat in Utrecht aan de Maliebaan ook nog een Buffel.
En een flinke vracht schroot.
In een evenementenhal.
groeten
Hendrik Jan
-
Kan ie lang zoeken op de Maliebaan anders ;)
-
De rechter heeft gesproken. (https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2425341/Wegroestende-treinen-in-Nijmegen-zijn-weer-van-NS)
-
En ook de NOS zit er bovenop. ;D
https://nos.nl/artikel/2303282-roemeense-buffeltreinen-gaan-terug-naar-ns.html (https://nos.nl/artikel/2303282-roemeense-buffeltreinen-gaan-terug-naar-ns.html)
-
Vandaag reed een dieselloc met 4 buffels door Brummen richting Zutphen. Wie weet waar naar toe?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 10 met Tapatalk
-
@jeemka:
(https://live.staticflickr.com/65535/49055793346_3e634fac21_z.jpg) (https://flic.kr/p/2hJTLhs)
203-4+DM90_Harselaar_121119 (https://flic.kr/p/2hJTLhs) by florisdeleeuw (https://www.flickr.com/photos/florisleeuw/), on Flickr
En zo kon in een al weer laag staand middagzonnetje dit transport worden vastgelegd bij Harselaar, waar we slechts 5 seconden voordat de zon in een flinke wolk zakte, de 203-4 "Cris" zien met de flink ondergekladderde stellen 3440+3428+3434 en 3436 op weg naar de bestemming in de Houtrakpolder.
-
De buffels die ik gisteren zag waren aardig schoon, althans aan de kant die ik zag. Maar waar naar toe?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk
-
Dat staat dus direct boven jouw post...
-
Oftewel de Amsterdamse havens.
Kunnen ze daar verder wegroesten tot er of alsnog een koper zich meldt (denk zeer onwaarschijnlijk) of ze verkocht worden aan een sloper.
-
HKS (y)
-
Is nu overtollig wild. Worden binnenkort afgeschoten door Staats Bosbeheer.... ;D
-
Maandag (11-11) zag ik om 16:57 vier Buffels door Amersfoort getrokken worden richting Amsterdam.
Dirk
-
Waar gaan ze nu eigenlijk heen? Naar de TMA of Ter Haak Terminal? Op de Facebook pagina van Railhobby staat dat ze naar Ter Haak gaan. Ik zag ook een foto waarop geparkeerde Buffels te zien zijn en dat lijkt meer op Ter Haak dan TMA, hoewel TMA logischer klinkt en ik daar meer over heb gelezen.
Groeten Sean
-
Naar de TMA (https://www.google.com/maps/@52.417394,4.7557986,3a,15y,70.36h,89.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sK4eGYis6ctBeAJkC1u1_1g!2e0!7i13312!8i6656), waar het DDM/DDAR en 1700'n ook stonden/staan.
-
Het Parool bericht er ook over (met een foto die er niks mee te maken heeft).https://www.parool.nl/amsterdam/ns-brengt-overtollige-dieseltreinen-naar-havengebied~b8593594/ (https://www.parool.nl/amsterdam/ns-brengt-overtollige-dieseltreinen-naar-havengebied~b8593594/)
-
De stellen gaan naar zowel TMA als Ter Haak, waar NS extra sporen heeft bijgehuurd.
Het artikel van het Parool staat verder vol met fouten, fake news! ;)
-
Vertel, vertel! Of is het geen fake news maar een leesbaar artikel voor de minder geïnteresseerden in spoorvervoer?
-
Dit zeg NS er zelf van:
NS verplaatst Buffels naar Amsterdam
Gepubliceerd op 12-11-2019 om 10:28
De NS is maandag begonnen met het verplaatsen van 48 oude dieseltreinen van een rangeerterrein in Nijmegen naar het Havengebied in Amsterdam. Het gaat om DM 90-treinen of ‘buffels’, zoals ze in Nederland werden genoemd.
De NS verkocht de oude treinen in 2017 aan het spoorbedrijf in Roemenië, maar die kwam het materieel nooit ophalen. Omdat spoorbeheerder ProRail op het spoorwegemplacement in Nijmegen aan het werk is, moesten de roestende treinen weg. De NS kreeg in september het eigendom over de treinen via een kort geding terug, al meldde NS wel in gesprek te willen met het Roemeense Ferotrans dat de voertuigen eerder had gekocht.
Maatwerk
De buffels kunnen volgens een woordvoerster van de NS in Amsterdam weer een poosje blijven staan. Het is nog niet bekend wat er met de roestende treinstellen gaat gebeuren. “Dit zijn zulke bijzondere omstandigheden dat maatwerk per trein nodig is.” De NS sleept in de komende weken telkens een groepje buffel-treinen uit Nijmegen weg.
In eerste instantie zouden de treinen op 1 oktober al weg moeten zijn. Volgens dagblad De Gelderlander bleek het echter onmogelijk om in de korte tijd na het kort geding al een alternatieve locatie voor de dieseltreinen te vinden. De oplossing werd gevonden door de treinen iets dichter op elkaar te plaatsen, waardoor alvast gestart kon worden met de vernieuwing van een deel van het spoor. De rest van het terrein zal worden aangepakt als alle treinen verplaatst zijn.
-
De stellen gaan naar zowel TMA als Ter Haak, waar NS extra sporen heeft bijgehuurd.
Het artikel van het Parool staat verder vol met fouten, fake news! ;)
Aah, dat is dan nieuw :)
-
Het artikel van het Parool staat verder vol met fouten, fake news! ;)
Dat is een stevige stelling.
Die vereist stevig bewijs.
vertel, vertel.
Niet te snel, we schrijven mee!
groeten
Hendrik Jan
-
Het artikel van het Parool staat verder vol met fouten, fake news! ;)
Er staat niks nieuws in het artikel, en al helemaal geen verzonnen feiten. Dus, kom maar met feiten die jouw stelling "fake news!" onderbouwen. :police:
-
Mwaoh, er staan wel wat foutjes in, zo staat er dat het ontplofte stel niet mee verkocht is maar die ontploffing vond plaats nadat de stellen al verkocht waren.
Maar verder weinig nieuws, en dat is er ook niet over te vertellen eigenlijk :p
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C1D116D0-FA4C-458F-B226-A708C49AFCEA.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C1D116D0-FA4C-458F-B226-A708C49AFCEA.jpeg)
Gister stond deze er nog.
En wat anderen, maar het begint aardig leeg te raken.
-
Ai, wat een verdrietig gezicht :'(
Daar heb ik vaak in gezeten, en mijn gezinsleden nog vaker, forenzend naar werk en school.
Is dit het ontplofte geval?
groeten
Hendrik Jan
-
Ja.
-
Vanmiddag (2 december 2019) gezien in de Houtrakpolder / Amerikahaven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0721B047-365A-4BDA-93C8-D617AED55537.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0721B047-365A-4BDA-93C8-D617AED55537.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/214ADD4D-C527-4AF8-816D-FF80A9DDB3BF.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/214ADD4D-C527-4AF8-816D-FF80A9DDB3BF.jpeg)
De behoorlijke rijen met Buffels ;)