BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: brun op 17 februari 2018, 16:46:06
-
Goedemiddag,
Ik lurk hier al een tijdje (excuus, heb me nog nergens voorgesteld, zal ik gauw eens doen). Bij het opruimen van mijn huis vond ik nog wat dozen met dia's uit de jaren tachtig. Ik heb er eens een handjevol door de scanner gegooid. Zie hierna.
(http://www.9000mijl.nl/treinen/utrecht_centraal_18_juni_1986.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/utrecht_centraal_18_juni_1986.jpg)
Utrecht Centraal, 18 juni 1986
(http://www.9000mijl.nl/treinen/open_dag_ns_groningen_10_juli_1987.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/open_dag_ns_groningen_10_juli_1987.jpg)
Groningen, open dag van de NS, 10 juli 1987
(http://www.9000mijl.nl/treinen/open_dag_werkplaats_onnen_10_juli_1987.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/open_dag_werkplaats_onnen_10_juli_1987.jpg)
Werkplaats Onnen, open dag van de NS, 10 juli 1987
(http://www.9000mijl.nl/treinen/onnen_open_dag_10_juli_1987.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/onnen_open_dag_10_juli_1987.jpg)
Werkplaats Onnen, open dag van de NS, 10 juli 1987
(http://www.9000mijl.nl/treinen/hengelo_26_september_1989.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/hengelo_26_september_1989.jpg)
Hengelo, 26 september 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/18_juni_1986_'t_harde_(naast_a28).jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/18_juni_1986_'t_harde_(naast_a28).jpg)
't Harde (naast de A28), 18 juni 1986
(http://www.9000mijl.nl/treinen/beerta_20_april_1986.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/beerta_20_april_1986.jpg)
Beerta, 20 april 1986
Ik was toen een jaar of 15, 16 en niet zo'n goede fotograaf. Had een goedkope Practica spiegelreflex en diarolletjes van de Hema. :-)
Zal ik er nog meer plaatsen? Of is 't allemaal niet zo interessant? Geen punt hoor, dan gaat de boel in de container binnenkort.
-
Zou zeggen scan ze allemaal maar in (y)
-
Nou! En als dat teveel moeite is, mag je ze wel opsturen, dan doe ik 't wel. :)
-
Sluit ik me bij aan, inscannen en plaatsen maar :)
Practica was niets mis mee hoor, simpele maar goede camera voor een beginner, de diafilm van de HEMA kon zich destijds prima meten met de grote merken!
-
mooie foto's
-
Dit is fun. Scannen maar.
Ik houd wel van deze historische beelden.
Wiebe
-
Mods:
Om het een beetje overzichtelijk te houden stel ik voor dat dit onder het draadje 19Toen wordt geplaatst.
(Daar zetten ondergetekende en anderen ook hun ingescande foto's in, voor zover interessant genoeg.)
Het heeft weinig zin als elk forumlid een eigen fotodraadje gaat openen...
-
Mods:
Om het een beetje overzichtelijk te houden stel ik voor dat dit onder het draadje 19Toen wordt geplaatst.
(Daar zetten ondergetekende en anderen ook hun ingescande foto's in, voor zover interessant genoeg.)
Het heeft weinig zin als elk forumlid een eigen fotodraadje gaat openen...
Oh graag, doe maar. Sorry, ik zocht al naar een algemeen draadje en vond het niet. :)
-
Heel leuke beelden zou zonde zijn als die in de container verdwijnen. Altijd leuk als dit soort beelden weer onverwacht opduikt
-
Die laatste is ook heel erg leuk (y) En "slechte fotograaf"? Ik vind de compositie prima in orde hoor.
-
Ok, nog een paar en dan laat ik 't aan de moderatoren om het samen te voegen.
(http://9000mijl.nl/treinen/groningen_7-2-1987.jpg) (http://9000mijl.nl/treinen/groningen_7-2-1987.jpg)
Groningen, 7 februari 1987
(http://9000mijl.nl/treinen/utrecht_23-7-1989.jpg) (http://9000mijl.nl/treinen/utrecht_23-7-1989.jpg)
Utrecht, 23 juli 1989
(http://9000mijl.nl/treinen/hengelo_oldenzaal_27-9-1989.jpg) (http://9000mijl.nl/treinen/hengelo_oldenzaal_27-9-1989.jpg)
Ergens tussen Hengelo en Oldenzaal, 27 september 1989
(http://9000mijl.nl/treinen/onnen_2_13-4-1986.jpg) (http://9000mijl.nl/treinen/onnen_2_13-4-1986.jpg)
Rangeerterrein Onnen op 13 april 1986
(http://9000mijl.nl/treinen/onnen_13-4-1986.jpg) (http://9000mijl.nl/treinen/onnen_13-4-1986.jpg)
Ook Onnen, ook 13 april 1986
(http://9000mijl.nl/treinen/onnen_24-5-1987.jpg) (http://9000mijl.nl/treinen/onnen_24-5-1987.jpg)
En wederom Onnen, 24 mei 1987
Er zit nog veel meer in de dozen, ik ga er de komende tijd eens doorheen.
-
Zal ik er nog meer plaatsen? Of is 't allemaal niet zo interessant? Geen punt hoor, dan gaat de boel in de container binnenkort.
In principe is alles interessant uit de vorige eeuw.
Lekker zwijmelen bij hoe het was.
Dus: blijven plaatsen !
PS
De mods schuiven de draadjes wel een keer in elkaar. Komt vanzelf goed.
-
"..Had een goedkope Practica spiegelreflex en diarolletjes van de Hema.."
Zo een had ik ook, met gewone rolletjes van de HEMA. Ging heel goed.
Veel plaatjes uit het noorden en noordoosten? Dat is "mijn gebied" ook ongeveer. Vaak op dat viaduct bij Onnen gestaan. Ik vind het wel overzichtelijk om het in een apart topic te hebben.
-
Brun wat voor diascanner gebruik je?
Merk / Type.
Mvg jamie
-
Leuke dia's! Altijd mooi :)
-
Zal ik er nog meer plaatsen? Of is 't allemaal niet zo interessant? Geen punt hoor, dan gaat de boel in de container binnenkort.
Scannen en bewaren (y)
-
Heerlijke beelden!
-
(http://9000mijl.nl/treinen/onnen_2_13-4-1986.jpg)
Als je vandaag de dag op dat punt kijkt, is het nauwelijks voor te stellen dat het er ooit zo uitzag...
Ik weet niet of ik er wel zo voor ben om dit draadje te laten opgaan in "19toen". Als het thema binnen het gegeven kader Noord- (en Oost-) Nederland blijft, zou ik het zonde vinden als dat verstrooid in dat andere draadje terechtkwam en liever zien dat het hier, in het eigen draadje, een coherent geheel bleef.
-
Leuke foto’s, Brun!
Ik vind het ook jammer om die noordelijke foto’s op te nemen in een algemeen draadje als 19toen.
Maar ga alsjeblieft door met plaatsen.
Wolter
-
Hoi, Jan & Brun,
Dan misschien de titel veranderen als het alleen een bepaalde omgeving betreft.
Maarrr heerlijke beelden uit de vervlogen tijd, dat zeker (y).
Gr Koen.
-
Leuke beelden, hoor! Die wadloper met armsein... smullen.
Hema diafilm en spiegelreflex? Ik zat in die tijd met een instamatic (https://en.wikipedia.org/wiki/Instamatic) camera te spelen. Wel inderdaad met hema filmrolletjes :)
Reinout
-
Brun wat voor diascanner gebruik je?
Merk / Type.
Mvg jamie
Een oudje, Epson V200. Maar die's best goed als je hem op een hogere DPI zet.
-
Dank voor de positieve reacties! De nadruk ligt inderdaad op het noordoosten en hier en daar wat uit de regio Hengelo.
Ik blijf de komende tijd scannen.
-
Inderdaad een schitterend tijdsbeeld. Dat regionale is beslist een plus. Voor mij is vooral Hengelo, of Twente in het algemeen) interessant. Ga vooral door (y)
(midden in de nacht hoeft trouwens niet wat mij betreft ;))
-
hoi,
geweldige plaatjes kom zelf ook uit het noordoosten van het land, en ben in 1981 begonnen met fotograferen van treinen en bussen uit die tijd.
heb al vele dia's gescand en ook gedacht om ze daarna weg te gooien,maar denk er nog steeds over of dat wel zo'n goed idee is.
maar ga door met plaatjes posten hier ,btw er is ook een draadje 19 toen waar heerlijke plaatje van vorige eeuw te zijn zijn.
oja ben ook op de opendag in 1987 geweest in Onnen, had geen datum maar nu dus wel ,dank hier voor (y)
mvgr Evert en Bas (vader en zoon)
-
mooie foto's en lekker doorgaan met scannen en plaatsen
Dit draadje moet niet worden samen gevoegd met 19 toen maar een apart draadje blijven
Edwin
-
Ok, ik probeer er gewoon elke dag een paar te scannen. Veel dia's zijn fors verschoten in kleur, ook al zaten ze altijd in gesloten dozen. En ze hebben per stuk ook wat andere nabewerkingen nodig, dus 't gaat niet zo snel.
Daar gaan we!
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_9-6-1990.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_9-6-1990.jpg)
Groningen, 9 juni 1990
(http://www.9000mijl.nl/treinen/leer_6-2-1987-2.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/leer_6-2-1987-2.jpg)
Leer (Ostfriesland), 6 maart 1987 (inderdaad, die lange koude winter)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/beerta_9-5-1989.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/beerta_9-5-1989.jpg)
Beerta, 9 mei 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/beerta_9-5-1989-2.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/beerta_9-5-1989-2.jpg)
Zelfde plek, zelfde dag, zelfde TEE
(http://www.9000mijl.nl/treinen/lathen_mei_1989.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/lathen_mei_1989.jpg)
Lathen (Ostfriesland), mei 1989
Weet iemand trouwens waarom de grote versies niet openen als je erop klikt? Met rechtermuisknop en 'afbeelding bekijken' lukt het wel.
Morgen meer...
-
Oh en sorry voor het stof, dat zit in de raampjes en om dat allemaal weg te retoucheren, ben ik te lang bezig...
-
Weet iemand trouwens waarom de grote versies niet openen als je erop klikt? Met rechtermuisknop en 'afbeelding bekijken' lukt het wel.
Morgen meer...
Ik zie de link die je volgens de handleiding moet hebben geplaatst niet, misschien kan je zelf kijken aan de hand van de handleiding wat er aan de hand is: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52398.0
Groeten,
Chirstoph
-
Ah, daarom is 't. Ik heb ze op een externe site gezet zodat ze een grotere resolutie hebben dan 1200 pixels, maar ben die URL-code vergeten. Zal dat nog wijzigen.
Overigens wil ik de titel van dit draadje wel aanpassen in iets dat de lading meer dekt, maar merk dat 't niet meer kan. Kan een mod dat? Dank alvast!
-
TEE in Beerta in 1989? Museumrit?
-
Was een rit voor de NAM naar Assen, als ik mij niet vergis.
-
Weet 't niet meer precies waarvoor die TEE reed, ik heb ergens op dit forum ook andere foto's ervan gezien. Het treinstel was inderdaad gehuurd. 't Stond al dagen vooraf in de krant... Pre-internet-tijdperk hè. ;-)
-
Ah, daarom is 't. Ik heb ze op een externe site gezet zodat ze een grotere resolutie hebben dan 1200 pixels, maar ben die URL-code vergeten. Zal dat nog wijzigen.
....
Hoi Brun,
Prachtige foto's weer (y) Ik zou alleen zeker overwegen om de foto's hier op de server van Beneluxspoor te zetten. We hebben onlangs nogal wat gedoe gehad met Photobucket en daardoor zijn heel veel van de topics hier niet meer te lezen, doordat alle foto's zijn verdwenen >:( Ikzelf zet mijn plaatjes ook hier op de server en als ik dan ook een groot-resolutiefoto wil bijvoegen, dan zet ik de link naar mijn Flickrpagina eronder (y)
Met vr. groet, Martijn.
-
Hallo,
Prachtige plaatjes. Ga zo door.
Ik heb mn orginele dias wel bewaard.
je kunt heel makkelijk alle digitale bestanden kwijtraken en dan heb je niets meer.
Ach een paar van die dozen kunnen altijd wel ergens op zolder toch
groeten jandcargo
-
TEE in Beerta in 1989? Museumrit?
Het was een rit vanuit Assen naar Oldenburg. Op 9 mei 1989 was de heenreis naar de Nordseemesse en op 10 mei was de retourrit.
Wil
-
Even voor de duidelijkheid, dit draadje is zuiver voor de foto's van de topicstarter. Andere oude foto's kunnen gewoon in het 19 toen draadje.
Eelco Storm
Team forummoderatoren bnls
-
Dank voor alle positieve reacties!
Een kort uitstapje naar het oosten, ik woonde van eind 1989 tot begin 1990 in Hengelo (UT Twente).
(http://www.9000mijl.nl/treinen/hengelo_oldenzaal_19-10-1989.jpg)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/hengelo_oldenzaal_19-10-1989.jpg)
Tussen Hengelo en Oldenzaal, 19 oktober 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/borne_5-10-1989-b.jpg)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/borne_5-10-1989-b.jpg)
Bij Borne, net voor Hengelo, 5 oktober 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/borne_5-10-1989-a.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/borne_5-10-1989-a.jpg)
Idem
Aan deze laatste twee dia's zit een aardige anekdote. Het was een slordige maand voor de val van de Berlijnse muur, in die tijd kwam ik voor het eerst op het idee om naar Berlijn te verhuizen. Leek me gewoon een hele gave stad. Intussen woon ik er inderdaad, al jaren zelfs, en telkens als ik met de IC Berlijn langs deze plek kom (net na het viaduct over de A1) herinner ik me weer dat ik daar deze dia's heb geschoten.
Overigens zijn de scans nu klikbaar.
-
En de laatste voor vandaag...
(http://www.9000mijl.nl/treinen/deventer_29-9-1989.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/deventer_29-9-1989.jpg)
Deventer, 29 september 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/deventer_29-9-1989-b.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/deventer_29-9-1989-b.jpg)
Deventer, 29 september 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/deventer_29-9-1989-c.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/deventer_29-9-1989-c.jpg)
Deventer, 29 september 1989
Van de onderstaande twee foto's heb ik geen gegevens, alleen dat ze rond 1987 zijn gemaakt. Weet iemand waar dit is? Putten?
(http://www.9000mijl.nl/treinen/onbekend_1987.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/onbekend_1987.jpg)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/onbekend_1987-2.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/onbekend_1987-2.jpg)
-
Op het stationsnaambord op de onderste ontwaar ik 't Harde bij maximaal inzoomen.
-
Dat is helemaal waar, geen twijfel mogelijk. Regelmatig heb ik daar ook gestaan.
-
Ok, bedankt. Geen idee waarom ik daar om 11 uur 's ochtends uitstapte, trouwens... ???
-
mooie foto's! iets meer info over de duitse rijtuigen in Deventer? Is dat huur of een internationale trein?
hoor graag harold
-
Ok, bedankt. Geen idee waarom ik daar om 11 uur 's ochtends uitstapte, trouwens... ???
Je eigen misschien melden voor de dienstplicht??
-
Melden op de Lkol Tonnetkazerne :)
-
mooie foto's! iets meer info over de duitse rijtuigen in Deventer? Is dat huur of een internationale trein?
hoor graag harold
Gewone internationale trein, weet niet precies welke verbinding, in ieder geval via Bad Bentheim. Dus het zal wel Amsterdam-Hannover geweest zijn?
Die rijtuigen zaten in 1989 ook deels in de binnenlandse dienst, op zondag in elk geval. Ik stapte altijd op zondagavond in Deventer in de allerlaatste trein naar Enschede en dat was een stam DB-rijtuigen met een 1300 ervoor.
-
ja in die stam zat ik ook. welke rijtuigen waren dat ook alweer? En waren er ook niet verdwaalde effen blauwe en groene db rijtuigen in die stam
-
Daar gaan we weer... om de een of andere reden was ik tegen 't eind van mijn spoorfotohobby nog een tijdje verzot op zwartwit.
In 1990 in Rotterdam bijvoorbeeld, ik wilde het luchtspoor nog een keer zien voor het verdween:
(http://www.9000mijl.nl/treinen/rotterdam_1990-a.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/rotterdam_1990-a.jpg)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/rotterdam_1990-b.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/rotterdam_1990-b.jpg)
Maar ook in Groningen, ik woonde toen in 't uiterstje puntje van Coendersborg, op loopafstand van de overweg net na de splitsing van de lijnen naar Nieuweschans en Assen (die overweg is er nu niet meer, zag ik laatst):
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen(coendersborg)1990.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen(coendersborg)1990.jpg)
En van deze weet ik 't jaartal niet. Het was in Hoogezand (edit: het was dus in Zuidbroek in 1994:)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/hoogezand.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/hoogezand.jpg)
-
Ook vanaf de overweg in de Kooiweg in Groningen, 1991 vermoed ik, zo te zien een gezelschapsvervoer:
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen(coendersborg)1991.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen(coendersborg)1991.jpg)
Plus eentje in Scheemda, 4 mei 1990:
(http://www.9000mijl.nl/treinen/scheemda_4-5-1990.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/scheemda_4-5-1990.jpg)
-
Dus maar snel weer terug naar de jaren tachtig.
(http://www.9000mijl.nl/treinen/scheemda 24-12-1986-2.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/scheemda 24-12-1986-2.jpg)
Scheemda 24 december 1986, ik wou dat ik meer foto's had gemaakt toen de klassieke beveiliging nog stond...
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_20-8-1986-2.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_20-8-1986-2.jpg)
Groningen 20 augustus 1986
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen 10-7-1987-2.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen 10-7-1987-2.jpg)
Groningen 10 juli 1987
-
En van deze weet ik 't jaartal niet. Het was in Hoogezand:
(http://www.9000mijl.nl/treinen/hoogezand.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/hoogezand.jpg)
Stoomtractie ?
Was er nog een grens overschrijdend vervoer vanuit Duitsland naar bovenin het land rond de jaren 90 ?
(kan me dat haast niet voorstellen)
-
Nee, was een speciale rit, misschien van/voor de STAR? De locomotief is van de VSM in elk geval. Ik had waarschijnlijk het idee om juist op zo'n zonnige dag met een korrelige, erg gevoelige zwartwitfilm te knippen, zodat je zulke heftige contrasten krijgt (gewoon afgekeken van Anton Corbijn die de bandfoto's voor U2 maakte).
-
Ik zou nog eerder zeggen dat dit nog in de SSN tijd van de machine is...
Als ik helemaal inzoom meen ik Stoom Stichting Nederland op het machinistenhuis te lezen.
-
En deze als afsluiter voor vandaag.
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_30-4-1990.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_30-4-1990.jpg)
De koninklijke trein op 30 april 1990, Beatrix bezocht toen Haren en Loppersum. Helaas is de dia zwaar onderbelicht, zelfs met veel nabewerking krijg ik 'm niet beter dan dit. Maar de combinatie blijft mooi vanwege de twee dieselloks. De tweede 6400 was enerzijds als veiligheidsreserve bedoeld (want ohguttegut het zal eens gebeuren dat de loc defect raakt), maar draaide zolang de voorste loc 't deed gewoon als veredelde generatorwagen, om voeding voor de rijtuigen te leveren.
-
Ik zou nog eerder zeggen dat dit nog in de SSN tijd van de machine is...
Als ik helemaal inzoom meen ik Stoom Stichting Nederland op het machinistenhuis te lezen.
Je hebt gelijk, het was uiterlijk begin jaren '90, toen reed ie nog bij de SSN, lees ik net.
-
"..nog een tijdje verzot op zwartwit.."
Heb ik ook nog even gehad :)
Toen werd het digitaal en kon men naar believen nabewerken.
-
Ik herinner me ook nog iets in die tijd van 2 stoomlocs die over beide sporen naast elkaar door Hoogezand denderden. Had vast iets met de STAR te maken.
-
De tweede 6400 was enerzijds als veiligheidsreserve bedoeld (want ohguttegut het zal eens gebeuren dat de loc defect raakt), maar draaide zolang de voorste loc 't deed gewoon als veredelde generatorwagen, om voeding voor de rijtuigen te leveren.
Er was een werkplaatsbezoek nodig om de locs als energieleverancier te gebruiken, dus als reserveloc zal dan niet lukken. Alleen is de tweede loc op de foto de 6415 (zie hier (https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/34327438416)) en die is niet geschikt om energie te leveren dus toch reserveloc. :P
-
Er was een werkplaatsbezoek nodig om de locs als energieleverancier te gebruiken, dus als reserveloc zal dan niet lukken. Alleen is de tweede loc op de foto de 6415 (zie hier (https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/34327438416)) en die is niet geschikt om energie te leveren dus toch reserveloc. :P
Dank weer. ;-)
Best opmerkelijk dat ze soms van die reserveloc afstappen. Tijdens die vulkaanuitbarsting op IJsland (2010 toch?) ging Beatrix met de trein naar Kopenhagen, op de heenreis hing ze gewoon aan de haak van de nachttrein, op de terugreis kwam er maar één loc voor in Bad Bentheim. Zal wel vanwege de haast zijn geweest.
-
Ik herinner me ook nog iets in die tijd van 2 stoomlocs die over beide sporen naast elkaar door Hoogezand denderden. Had vast iets met de STAR te maken.
Had niets met de STAR te maken, rond 1994 organiseerde de SSN een meerdaagse excursie naar Groningen, waar met meerder SSN locs een aantal lijnen werd gereden, ook was er een foto goederentrein die oa haasje over speelde met de excursietrein en hier en daar een fotostop had. Het baanvak Groningen-Zuidbroek werd inderdaad parallel bereden.
-
Stoomtractie ?
Was er nog een grens overschrijdend vervoer vanuit Duitsland naar bovenin het land rond de jaren 90 ?
(kan me dat haast niet voorstellen)
Antwoord bij deze foto staat min of meer op de site van de VSM bij de betreffende loc 52 3879: https://www.stoomtrein.org/collectie/br52.html (https://www.stoomtrein.org/collectie/br52.html)
De loc is na de oorlog in originele toestand bij de ÖBB is blijven rijden tot 1978 waarna zij in het depot Strashof bij Wenen in de strategische reserve is opgeslagen.
In 1989 is de loc vanuit Oostenrijk naar Nederland gekomen bij de SSN. In dat jaar heeft de loc diverse ritten gereden i.v.m. het 150 jaar bestaan van de spoorwegen in Nederland.
Citaat VSM-website:
In januari 1993 vertrok de 52 3879 (samen met de 23 023) koud gesleept richting Meiningen voor een drijfwerkrevisie. In mei van hetzelfde jaar keerde ze weer terug. De machine heeft sindsdien diverse hoofdlijnritten gereden. Sinds 1996 stond loc 52 3879 buiten dienst.
Op 24 augustus 2003 is de locomotief overgebracht naar de VSM, alwaar zij weer rijvaardig is gemaakt.
De foto zou goed gemaakt kunnen zijn in 1989 waarbij de loc waarschijnlijk een fotorit heeft gereden met een goederen trein. Echter de goederenwagon op de foto is een moderne wagon (type Hbis) uit de jaren 80.
Mogelijk dat leden of donateurs van de SSN hier meer van weten.
Grz,
Gérard Drost
-
Hoi Gérard, die foto komt niet uit 1989 maar uit 1994 (zie mijn bericht voor de uwe), de goederentrein met oa Hbis wagens maakte deel uit van een 3daagse SSN excursie, ik kan het weten want ik was er zelf bij als deelnemer, daarnaast ben ik sinds 1978 (via m'n vader dan) donateur van die club.
-
Hoi Modellbahnwagen,
Jouw antwoord heb ik over het hoofd gezien. Qua jaartallen klopt het met hetgeen op de site van de VSM staat en ook in de quote in mijn bericht.
En als donateur van de SSN heb je inderdaad de kennis waar ik in mijn laatste zin naar vroeg.
Grz,
Gérard Drost
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/523879vdm1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/523879vdm1.jpg)
Veendam, 11 september 1994 - weten we dan het antwoord?
Deze dag vond in Veendam een ontmoeting plaats met de Emma van de STAR, die die dag zijn eerste (publieks)rijdag maakte. Ik heb daar alleen zelf geen foto van (ik was net 12 en nog niet helemaal op mijn fotografische top :P)
-
Ben eruit, het was inderdaad (11) september 1994: https://www.youtube.com/watch?v=FdoaXiEWRnE
Vanaf 10:24 zien je 'm wegrijden uit Zuidbroek. En ik herinner het me ook weer, mijn foto was ook in Zuidbroek. Ik was naar de straat ten zuiden van 't spoor gelopen (Poeltjelaan) omdat het station zwart stond van de mensen en ik het idee had dat je met dat strakke licht verderop veel mooiere foto's kon maken.
-
Er was een werkplaatsbezoek nodig om de locs als energieleverancier te gebruiken, dus als reserveloc zal dan niet lukken. Alleen is de tweede loc op de foto de 6415 (zie hier (https://www.flickr.com/photos/58305311@N06/34327438416)) en die is niet geschikt om energie te leveren dus toch reserveloc. :P
Desondanks heeft de SR10 toch zeker hoogspanning nodig om in gebruik te kunnen zijn en die zal toch ergens vandaan hebben moeten komen ;)
-
En waar op de foto staat de SR10 dan? ;)
-
Euhm ja, het zijn twee gewone ICR'en... :angel:
Maar daar geldt alsnog hetzelfde wel voor, dat scheelt ;D
-
Dan zat Beatrix in het donker en de kou want met die locs krijg je echt geen hoogspanning voor de rijtuigen. :P
-
Nou, dat scheelt, Bea zal niet in de kou gezeten hebben want die SR8 en 9 zijn wel selfsupporting, alleen die ICR'en niet ;)
-
(http://www.9000mijl.nl/treinen/leer_6-2-1987-2.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/leer_6-2-1987-2.jpg)
Leer (Ostfriesland), 6 maart 1987 (inderdaad, die lange koude winter)
Ja weet ik nog. Die begon met een nacht en een dag ijzel op 1 maart. Er reed bijna niks, op de weg niet en op ghet spoor ook nauwelijks. Ik ben met de trein van Groningen naar Meppel gereisd omdat ik in Havelte gelegerd was. Er reed niks elektrisch, dus zelfs van Groningen naar Zwolle reed je in een wadloper. Helaas geen foto's van.
-
Kleine update deze keer, de scans liggen even stil...
(http://www.9000mijl.nl/treinen/winschoten_9-6-1990.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/winschoten_9-6-1990.jpg)
Winschoten 9 juni 1990
(http://www.9000mijl.nl/treinen/zwolle_29-9-1989.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/zwolle_29-9-1989.jpg)
Zwolle 29 september 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_9-6-1990-b.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen_9-6-1990-b.jpg)
Groningen 9 juni 1990 (WK Voetbal-bestickering!)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/hengelo_29-9-1989.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/hengelo_29-9-1989.jpg)
Hengelo 29 september 1989
(http://www.9000mijl.nl/treinen/borne_5-10-1989.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/borne_5-10-1989.jpg)
Borne, 5 oktober 1989
-
We wachten gewoon
geduldig af :) Hele mooie foto's weer!
-
Wat is dat voor locje (of onderhoudsvoertuig?) op de eerste foto?
-
Volgens mij is dat een SSP100, een ballast profileermachine, waarmee de nieuw gestorte ballast in het juiste profiel geschoven werd.
-
Ah ok. Bedankt.
-
Zou goed kunnen... Vind 't vooral interessant dat daar bijna alles verdwenen is. Zowel die loods als die laadsporen.
-
Tijdje geleden dat ik aan scannen toe kwam... Maar ik heb er weer een paar.
Deze drie zijn uit Leer, 6 maart 1987:
(http://www.9000mijl.nl/treinen/leer-6-3-1987c.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/leer-6-3-1987c.jpg)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/leer-6-3-1987b.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/leer-6-3-1987b.jpg)
(http://www.9000mijl.nl/treinen/leer-6-3-1987.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/leer-6-3-1987.jpg)
In Groningen stond deze op 7 februari 1987:
(http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen-7-2-1987.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/groningen-7-2-1987.jpg)
En nog eentje in Winschoten, 23 juni 1986:
(http://www.9000mijl.nl/treinen/winschoten-23-6-1986.jpg) (http://www.9000mijl.nl/treinen/winschoten-23-6-1986.jpg)
Kwaliteit is niet zo denderend deze keer...
-
Och, het geeft een goed beeld van materieel wat toen reed en doet me constateren dat ik vroeger veel te weinig in Leer ben geweest :-\
-
Er reed toen ook een Schöma rangeerlocje bij die schrootverwerker.
Ik wil er ook weer eens heen.