BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: zuylen op 07 februari 2018, 17:02:04
-
Beste mensen,
In Duitsland is een zeer oude loc teruggevonden Zie:https://www.swr.de/versunkene-lok
vr gr Andre
-
Een boek hierover is al verschenen voordat de loc gevonden was.
Uwe Breitmeier / Bernhard Forkmann
Volker Jenderny / Horst Müller
Lok im Rhein
Festeinband DIN A4 hochkant,
60 Seiten, 58 Fotos und Abbildungen
ISBN 978-3-933178-38-1 19,80 €
Die „älteste“ Lok Deutschlands, wo steht sie? Noch liegt sie, begraben vor über 160 Jahren unter mehreren Metern Kies im alten Rheinbett, bei Germersheim und wartet darauf, aus ihrem Dornröschenschlaf erweckt zu werden. Sie nach so langer Zeit überhaupt wiederzufinden, war ein spannungsreiches Abenteuer für passionierte Schatzsucher. Und es brauchte mehr als zwei Jahrzehnte intensiven Quellenstudiums, um eine tragfähige Schatzkarte zu entwickeln. Parallel dazu wurden es 14 geophysikalische Messexkursionen, um schließlich einen gültigen „geomagnetischen Fußabdruck“ der Keßler-Lok 205 einzufangen. Viele Fragen drängten sich auf:
Wie hat sich der Schiffsunfall auf dem Rhein im Jahre 1852 mit der Lok an Bord zugetragen? Wie findet man ein im Untergrund verborgenes eisernes Objekt von 20 Tonnen? Wo genau liegt die Fundstelle? Wem gehört diese Lok heute? Wann und wie wird die Lok gehoben? Wo soll sie zukünftig ausgestellt werden? Eines ist sicher: Die Keßler-Lok 205 ist kein Phantom, sondern ein hochinteressanter Kulturschatz, den es jetzt nach seiner Wiederentdeckung endlich zu bergen
-
Nu wil een museum de loc weer naar boven halen. Maar wordt een moeilijke opgave. De locomotief is in het slip gezonken. Ofwel het ding ligt 5 meter onder de bodem van de rivier.
-
Ik denk dat het technisch wel mogelijk moet zijn. Het moeilijkste is misschien de nodige financiën bijeen te brengen.
-
Als je doorleest zie je dat er al een compleet plan voor de berging is, inclusief restauratie, toewijzen van eigendom en over welke periode. Ik vind het best wel een tof verhaal, bovendien eindelijk een schatspeurtocht die echt ergens toe leidt (na alle vergeefse nazischat speurtochten)
-
Ook als je de trailer bekijkt blijkt de de plannen zeer concreet zijn. Men heeft voor zwaardere opgaven gestaan qua bergingen.
Grt, Ronald.
-
Werkende link: www.swr.de/versunkene-lok (https://www.swr.de/versunkene-lok)
-
Bot gevangen: https://www.swr.de/jaeger-der-versunkenen-lok/lok-suche-gescheitert-interview-forkmann/-/id=21071302/did=22537470/nid=21071302/112htsq/index.html
-
Gelijk de titel van dit draadje dan maar veranderen in : 'Oude loc niet terug gevonden...' ;)
-
"oude rotloc weigert gevonden te worden" ;D
-
Ja, ja. Wie sag ich das jetzt........ Schade.
-
Jammer inderdaad. Ze waren er door metingen van overtuigd dat er een brok metaal in de grond zat, maar er bleek niets te zitten. Ze hebben zelfs tot 9m diepte gegraven i.p.v. de geplande 5m. En nog wat verder ook. Ze zijn enorm teleurgesteld gezien het artikel...
(Als mod: ik heb de titel inderdaad even aangepast.)
Reinout
-
Het beestje zal misschien een paar kilometers stroomafwaarts tientallen jaren hebben liggen roesten in de door allerhande chemicaliën van Duitse komaf vervuilde Rijn en is nu helemaal opgelost.... :'(
Rob
-
Tja, inderdaad sneu voor de beste man. Het had toch een beetje de kroon op zijn leven moeten worden :( Misschien hebben ze die loc 166 jaar geleden wel verpatst en tegen hun bazen gezegd dat hij in de Rijn was gerold ;D
-
Hebben we nog meer van zulk soortgelijke zaken ergens ?
Ja hoor. De Rijn (https://www.youtube.com/watch?v=IHptIIbbXz4) ligt vol met dat soort zaken.
-
Er gaat toch ook zo'n verhaal dat er bij Halfweg nog een 2200 zou liggen?
Gevonden op Wikipedia
(https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NS_2200) de 2279 ontspoorde in 1972 bij Halfweg en verdween in de drassige bodem naast de spoorbaan. Zij werd ter plekke gesloopt, maar een draaistel en een deel van de bodemplaat bleven achter in de modder.
-
In het (prachtige) fotoboek "met de trein door Nederland 1947-1986" staan er een paar foto's van het ongeluk en de afhandeling. Inclusief van de sloop van de lok. Volgens de bijschriften werd alles boven het chassis in stukken "gesnijbranderd" en afgevoerd. Het chassis en een draaistel werden in een ernaast gegraven kuil geduwd. Die onderdelen zouden er dus nog moeten liggen.
Reinout
-
De restanten van de 2279 bij Halfweg zouden inmiddels wel eens op 10 meter diepte kunnen liggen. Want zo diep is de laag blubber ter plaatse.
-
Nou ja Klaas: 8)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23571.msg3221818749#msg3221818749
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.msg3221586004#msg3221586004
-
Ah, die berichten heb ik gemist. Of gewoon vergeten, dat kan ook nog. Alleen zijn de twee berichten waar je naar verwijst het niet eens over het jaar waarin de restanten geborgen zijn.
-
Mag het weer terug on-topic a.u.b.?
Anders verzanden we zo in een heleboel onzin....
Met dank, Gr,
Bert
-
Half on-/half offtopic ;) maar ik kwam toevallig vandaag deze fotootjes tegen:
https://flic.kr/p/7yJe7F
https://flic.kr/p/7yZLp1
https://flic.kr/p/7z1yCS
Die zijn wellicht nog wel interessant om te zien :angel:
-
Dat is de lok die bij halfweg ontspoorde. Het onderste deel van het chassis en één draaistel hebben ze niet meer kunnen bergen en hebben ze in een ernaast gegraven kuil geduwd.
Bij latere werkzaamheden zijn de restanten alsnog opgegraven.
Reinout
-
Ja precies, dat bedoelde ik ook. Omdat we het even offtopic over de 2279 bij Halfweg hadden :)