BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rob Moerkerken op 06 februari 2018, 11:48:55
-
Wat is het verschil tussen de door Artitec aangeboden overweghekken???
De ene set heeft het opschrift: Wacht, tot het rode licht gelooft is er kan nog een trein komen. Dit is tegenwoordig het standaard opschrift.
De andere set heeft het opschrift: LET OP TREIN. Geen idee wanneer die gebruikt worden, bij een overweg zonder lichten???
groet, Rob
-
Ik hoop niet dat je geloof gedoofd wordt door de eerste hekken ;D
Ted
-
Rob,
De eerste staan volgens mij bij een met lichten en (evt) overwegbomen beveiligde overweg en de tweede bij een onbewaakte overweg met alleen een Andreaskruis.
Ben
-
In 1951 (http://in.beeldengeluid.nl/collectie/details/expressie/427799/false/true) zie ik geen van beiden.
-
"Let op trein" is sinds een paar jaar te zien op overwegen met enkelspoor. Daar kan immers niet nóg een trein komen.
Het bord met Wacht .... zie je dus bij dubbelspoor of ook bij enkelspoor tot een paar jaar geleden.
Jeroen
-
Duidelijk!!!
Oh ja, die spellingcontrole is altijd zo ergerlijk ... ;D ;D ;D
-
Kan je ook gewoon uitzetten.
-
De "Let op trein" borden zijn nu een jaar of 4 aanwezig.
Het idee erachter is de uniformiteit en betere zichtbaarheid van overwegen, blauw bord met tekst boven en twee rood/witte gemarkeerde borden eronder. Tevens was er in haven- en industriegebieden geen bijzondere aanduiding, alleen twee rood/wit gemarkeerde planken.
Zelfde idee is dat alle Ahob overwegen bij enkelsporige baanvakken, daar waar werkzaamheden bij overwegen zijn gepland, voorzien worden van "Wacht" borden, ook vanwege de uniformiteit. Dit is nog niet overal het geval.
-
De borden "Let Op Trein" kan je ook bij dubbelspoor tegenkomen en wel bij onbewaakte of bij overpaden van boerderijen.
(https://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2017/08/opheusden_2_overweg-480x360.jpg)
-
Let op trein borden staan ook bij Den Haag Centraal, bij een oversteekplaats voor spoorwegpersoneel pal naast het Schenkviaduct (min of meer in het verlengde van de AKI in het dubbelspoor naar HS). Daar betreft het zelfs vier sporen.