BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eric B op 06 februari 2018, 10:55:34
-
Trein 4831 (Sprinter Amsterdam CS - Hoorn via Haarlem en Alkmaar), bestaande uit SGM 2959 en 2993 is vanmorgen net over de spoorbrug in Alkmaar in botsing gekomen met een bestelbusje.
De eerste berichten waren dat de bestuurder van het busje bekneld zou zitten, in later meldde HND.NL (https://www.noordhollandsdagblad.nl/alkmaar-eo/geen-treinen-tussen-alkmaar-en-heerhugowaard-door-aanrijding-voertuig) dat hij ongedeerd was, terwijl NH NIEUWS (http://www.nhnieuws.nl/nieuws/219330/Bestuurder-gewond-na-ongeval-tussen-busje-en-trein-op-spoorovergang) nog meldde dat hij gewond zou zijn.
Foto's in de gelinkte berichten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_4831.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_4831.jpg)
Uitsnede van treinenradar.nl gemaakt om 10:45uur
-
https://www.noordhollandsdagblad.nl/alkmaar-eo/geen-treinen-tussen-alkmaar-en-heerhugowaard-door-aanrijding-voertuig (https://www.noordhollandsdagblad.nl/alkmaar-eo/geen-treinen-tussen-alkmaar-en-heerhugowaard-door-aanrijding-voertuig)
Gelukkig goed afgelopen.
-
Apart,
Hij zegt dat de bomen niet naar beneden waren....op elke foto zijn ze naar beneden ??? ??? ???
Affijn hij is er goed van af gekomen...belangrijkste denk ik...alleen weer schrik voor een machinist >:(
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_4831_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trein_4831_2.jpg)
Beide SMG stellen staan intussen in de tuin van Amr.
-
NH NIEUWS heeft het bericht ook aangepast. (http://www.nhnieuws.nl/nieuws/219330/Bestuurder-in-busje-geschampt-door-trein-op-spoorovergang)
Maar nog steeds zijn de versies van NHD, NH NIEUWS en ICB'er_Patrick, niet gelijk.
-
De persoon die ik(Hc) en mijn Mcn er gisteren voor de trein kregen heeft het niet overleefd:
https://www.destentor.nl/nunspeet/trein-komt-in-botsing-met-auto-in-nunspeet~a50ea71f/
https://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2018/dodelijk-ongeval-op-spoorwegovergang-nunspeet/
Grt, Ronald.
-
:(
-
Wel een vreemde zaak, dat hij meldt dat de bomen niet dicht waren. Debvd schrijft dat op de foto de bomen naar beneden zijn, maar ze zijn heel. Als hij daar doorgereden zou zijn, dan zouden de bomen toch door de auto kapotgereden zijn.
Twee mogelijkheden. Of hij heeft gelijk, en de bomen zijn pas later naar beneden gegaan (lijkt me niet aannemelijk). Wat ik me ook kan voorstellen is, dat hij de linker baan (voor het tegemoetkomend verkeer) heeft genomen. Daar zit aan de afrijdkant uiteraard geen boom.
Gewoon afwachten, onderzoek zal het uitwijzen. Gelukkig is het alleen maar met materiele schade afgelopen.
-
De persoon die ik(Hc) en mijn Mcn er gisteren voor de trein kregen heeft het niet overleefd:
Sterkte, voor jou, je Mcn en voor de nabestaanden van het slachtoffer.
-
Dank je Erik.
Grt, Ronald.
-
De 2993 rijdt inmiddels weer, de 2959, staat nog steeds, nu met treinnummer 89110, op het opstelterrein in Alkmaar, direct naast de ProRail verkeersleiding.
-
Meest logische verklaring is dat de spoorwegbomen omhoog stonden toen de bestuurder in file de overweg opreed in plaats van te wachten voor de overweg tot er plaats voorbij de overweg was. Toen de bestuurder op de overweg stond gingen de bomen dicht vanwege aankomende trein. Klassiek voorbeeld van onoplettende wegbestuurders, situatie die wij machinisten met enige regelmaat meemaken. Dus stonden de bomen open toen hij de overweg op ging. Maar ja even vergeten de overweg vrij te houden.
-
Het feit dat de treinen ter plaatse met max. 40km/u stoomloos over de brug rollen, zal zeker hebben bijgedragen in de relatief beperkte gevolgen.
-
In tegenstelling tot onze aanrijding waarbij wij 140km/u reden en de auto met een onbekende snelheid reed.
Auto was niet meer als zodanig meer te herkennen als in het merk en type.
Grt, Ronald.
-
Verschrikkelijk, sterkte!
-
De 2959 is gisteravond overgebracht naar Haarlem en staat sindsdien op het meest zuidwestelijke spoor van het stationsemplacement.
Vanmorgen wast het trouwens in Heiloo (https://www.noordhollandsdagblad.nl/alkmaar-eo/trein-maakt-noodstop-na-ongeval-door-laagstaande-zon-heiloo) bijna weer raak, maar hier liep alles gelukkig goed af.
-
Wel een vreemde zaak, dat hij meldt dat de bomen niet dicht waren. Debvd schrijft dat op de foto de bomen naar beneden zijn, maar ze zijn heel. Als hij daar doorgereden zou zijn, dan zouden de bomen toch door de auto kapotgereden zijn.
Mijn ervaring is dat er over het algemeen achteruit gereden wordt als iemand risico loopt op het spoor te staan terwijl de bomen naar beneden gaan, ook al is genoeg ruimte om over te steken. Misschien voelt dat wel veel natuurlijk om te doen en zou ik dat zelf dus ook doen (immers, je gaat van het gevaar weg in plaats van het gevaar nog meer op te zoeken door over te steken) maar een slagboom kapot rijden om erger te voorkomen, lijkt weinig tot niet voor te komen. Naar mijn mening is dat ook behoorlijk onmogelijk. Breken doen ze uiteindelijk wel, maar gezien de schade die een paar maanden terug aan de bovenleiding en 2 spoorbomen ontstond nadat een vuilnisagen de boel kapot trok bij Purmerend Overwhere, moet je daar toch wel behoorlijk wat kracht voor gebruiken...
Twee mogelijkheden. Of hij heeft gelijk, en de bomen zijn pas later naar beneden gegaan (lijkt me niet aannemelijk).
[...]
Hoezo? Er staat file, meneer denkt het te redden met de lengte van zijn voertuig of denkt 'die trein komt toch nog niet' en sluit aan in de file. Bomen dalen en zijn achtereind staat nog net op de overweg.
Kruisingen vrijhouden is een les die vele automobilisten inmiddels flink aan het vergeten zijn en waar ik als fietser en voetganger heel wat van meekrijg.
Wat ik me ook kan voorstellen is, dat hij de linker baan (voor het tegemoetkomend verkeer) heeft genomen. Daar zit aan de afrijdkant uiteraard geen boom.
Als dit is waar ik denk dat het is, is dat zo goed als onmogelijk zonder tientallen meters te spook-rijden, omdat aan beide zijdes van de overweg een rijbaanscheiding aanwezig is.
-
Tja, dat blijft voor ons speculeren en de uitslag van het onderzoek zal vast de media niet halen, dus voor ons verder onbekend blijven.
De 2959 is vanmiddag in Haarlem gedriehoekt via de verbindingsboog en vervolgens via Amsterdam CS naar de werkplaats Zaanstraat overgebracht.
-
Houten overwegbomen rijd je met de auto zo kapot. Aluminium bomen hebben een breekconstructie, waardoor de boom afbreekt als je 'm eraf rijdt maar verder redelijk onbeschadigd blijft.
In Alkmaar is de chauffeur inderdaad in een file terecht gekomen, waarna de bomen sloten.
Groeten,
Peter