BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: frank1979 op 02 februari 2018, 13:48:33
-
Goedendag,
Heeft iemand een idee wie de bouwer van dit model kan zijn?
Groet,
Frank.
(http://i66.tinypic.com/2ightw2.jpg)
(http://i65.tinypic.com/wrj035.jpg)
-
Schaal? Combispoor indien h0?
-
Schaal is HO, materiaal messing.
-
Messing, dan zou je aan Philotrain gaan denken, maar dat lijkt het me niet.
Zie ook hier (http://www.seinarm.nl/Stroomlijn/dieselelektrisch/diesel%E2%80%99531.aspx) in de alinea Schaalmodellen
-
Dit is een echte "Roozen" uit Houten.
Werden altijd verhandeld via de beurs Flint in Amersfoort. De bouwer is de heer Roosen. Is een messingstel met kunststof neuzen. Zowel DE1, DE2 in rood met of zonder reclamebanen en in geel. Nummer naar wens van de klant, ook wel of niet koppelbaar. aandrijving door spud.
Heb er zelf 2 in de kast liggen, vandaar :-)
-
En Dhr. T.H. Roozen? Deze man bracht ook DE 1 en DE II in messing uit.
Verschillende kleurstellingen en varianten.
Jeroen
-
@Thowra: was een verhaspeling, bedoelde inderdaad Roosen :-)
-
Dhr. Roozen was toch Combispoor?
-
ooit in een ver verleden ja. Maar hij is zijn eigen weg ingegaan. Waren voor die tijd prachtige treinstellen en door de spud geen motor te zien! koste ook wel de nodige florijnen....
-
Tijdens de Houtense beurs van 2 weken terug lagen in een rommeldoos bij Kuijpers Hobbyhuis ook een aantal half fabricaten van een DE-2 in H0. Gemaakt van resinhars. Rode belijning leek opgedrukt middels stempeltechniek. Prijs was iets van 10 eur/bak.
-
Helder Floris, weer wat geleerd :)
-
Tijdens de Houtense beurs van 2 weken terug lagen in een rommeldoos bij Kuijpers Hobbyhuis ook een aantal half fabricaten van een DE-2 in H0. Gemaakt van resinhars. Rode belijning leek opgedrukt middels stempeltechniek. Prijs was iets van 10 eur/bak.
Die lagen op Eurospoor ook. Heb ze even in mijn handen gehad maar toch laten liggen.
-
Dat waren kappen van oude DKM stellen.
-
Waren/zijn mooie stellen. Heb een gele van dhr Roosen
-
Dankjewel allen!
Wie was eigenlijk zelfbouwer Jongen uit Kerkrade dan?
Floris heb jij een foto van jouw varianten?
-
Dat waren kappen van oude DKM stellen.
Dan zullen ze wel niet van resinhars zijn geweest. Welk konijn gaat nu een DKM afgieten?
-
(http://i65.tinypic.com/wrj035.jpg)
En zo ziet de Combispoor DE I er aan de onderkant uit ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4070097a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P4070097a.jpg)
-
Dat verschil is duidelijk :)
-
Goedendag,
Heeft iemand een idee wie de bouwer van dit model kan zijn?
Groet,
Frank.
(http://i66.tinypic.com/2ightw2.jpg)
(http://i65.tinypic.com/wrj035.jpg)
Kan aan mij liggen, maar is de kap nu breder dan de schortplaat eronder? Hij lijkt een overbite te hebben.
En was de Combispoor niet te kort?
-
Zo hee, de merknamen staan er wel zeer subtiel onder. :o
-
Ik heb enkele jaren gelden in Houten een incomplete en ongebouwde DE-1 kit gekocht voor 10 euro.
Daar kun je je natuurlijk geen buil aan vallen. Verder zat er niets bij. Geen verpakking, handleiding, niets.
Ik heb altijd gedacht dat de origine van deze Combispoor zou zijn. Maar kennelijk niet dus.
Kent iemand dit bouwpakket?
Onderstel en kap zijn uitgevoerd in grijs resin.
Het aangedreven draaistel is een Tenshodo WB-31, het andere grijs resin.
Er moet aan het model wel een en ander gebeuren om er wat van te maken.
Snorren heb ik al liggen. Draaistelzijkanten, Allan-vleugels etc. zijn wel te verkrijgen en een interieur fabriek ik zelf in elkaar.
Als ik nog eens tijd heb, wordt dit een leuke uitdaging...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/11_132.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_122.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/12_122.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_87.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/13_87.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/14_66.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/15_61.jpg)
-
Ik heb het zelfde model. Dacht eerst ook dat het een vroege combispoor was uit de jaren 70 van de vorige eeuw, maar nu weet ik het niet zeker meer. Het modelletje is zeker niet op schaal en haalt net de 1 op 100. Materiaal is zeer kwetsbaar en bij mijn exemplaar is het onderstel al gebroken. Qua detaillering is het absoluut geen Combispoor of een latere Roozen.
-
Trawos?
-
Kwetsbaar lijkt het zeer zeker.
Wel iets om rekening mee te houden als ik er aan ga beginnen.
Eerste actie zal wel zijn om eea. aan (metalen) versteviging te lijmen tegen dak en zijwanden.
Idem voor het onderstel, al overweeg ik ook om dat zelf opnieuw te maken.
Waren die Tenshodo spuds begin jaren '70 al verkrijgbaar in NL?
-
De vorm zit er goed in. Jammer van de lengte, maar dat is net als de standbeelden van J.P. Coen: dat moeten we in de context van de tijd zien :)
-
Het model heeft twee dakleidingen. De exemplaren met twee dakleidingen reden in Zuid Limburg. Trawos kwam ook uit Zuid Limburg.
Beetje mager verband, maar het zou zo maar kunnen....
-
Ja, dat is Trawos. Geen twijfel mogelijk.
Ik heb in de jaren '80 zo'n zelfde setje gekocht bij Kuijper's Hobbyhuis in Utrecht en kreeg er twee Roco-lokdraaistellen en een motor bij, plus inzetramen uit een D-treinrijtuig. Uiteindelijk was het onderstaande het resultaat. Met zo'n dikke motor en twee aangedreven draaistellen (gordijnspiraal!) reed het ding fantastisch. De grijze giethars waarin de kap was uitgevoerd, was keihard, niet bepaald vrij van luchtbellen, en bros.
(https://farm5.staticflickr.com/4656/40083676891_1faed78b7f_o.jpg) (https://flic.kr/p/2454jDr)NS Diesel-1 in 1:87 (https://flic.kr/p/2454jDr) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
De transfers waren, als ik me niet vergis, van Wolters. Ik had kennelijk niet goed gevernist...
(https://farm5.staticflickr.com/4614/25211544877_26428ee8e9_o.jpg) (https://flic.kr/p/EpRKWe)NS Diesel-1 in 1:87 (https://flic.kr/p/EpRKWe) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
Wegens een verandering van schaal (naar nul) deed ik mijn h0-spullen weg. De aandrijving heb ik ergens anders voor gebruikt, en de giethars-kap deed ik over aan iemand hier op het forum, geloof ik. Zo ging het op de post:
(https://farm5.staticflickr.com/4711/25211544827_b78f6f4325_o.jpg) (https://flic.kr/p/EpRKVn)NS Diesel-1 in 1:87 (https://flic.kr/p/EpRKVn) by Rob Kievit (https://www.flickr.com/photos/robkievit/), on Flickr
De postbode duwde het pakketje door de brievenbus van de ontvanger, en die kreeg dus een DE-I in scherven. Hopelijk brachten ze hem geluk...
-
Het model van MarcNL herken ik niet als Trawos model. Wij maakten bijv. nooit de horizontale spijltjes in de ramen direct in de kap, die zaten bij ons in de ruitjes. Wel werd helemaal in het begin een tijdje een dergelijke breekbare resin gebruikt. In de loop van de jaren zijn vele versies van de DE1 en DE2 geleverd. Hoewel bij mijn weten Kuijpers uit Utrecht nooit bij Trawos heeft besteld, lijkt het model van RobK wel op een Trawos model, ook de vorm van de bodemplaat en scheenplaten klopt daarmee. Wij gebruikten bijna altijd Roco aandrijvingen en daarvoor is de bodemplaat ook voorbereid. Overigens kwamen er in die tachtiger jaren (Trawos was er van 1982 tot eind 2006) wel meer kleinseriefabrikanten op de markt, denk bijvoorbeeld aan de eerste modellen van Kleinspoor, nu welbekend!
groet Marc (ex Trawos)
-
Ik heb de mijne in 1987 gekocht. Ik heb hem blauw geverfd met dezelfde verf die in Roosendaal op de DE 41 is gesmeerd. Vandaar dat ik dat nog zo goed weet :)