BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: haoos op 10 januari 2018, 19:25:47
-
Hallo,
Ik heb recent een driewegwissel een een Engelse wissel aan mijn baan toegevoegd.
Beide handbediend.
Nu lopen mijn treinen steeds vast op die wissels en gaat de Rocomuis op "stop".
Lijkt wel kortsluiting.
Iemand ervaring met dt soort wissels? En.....moeten die stekkertjes onder de wissels nu wel of niet in de handbediening blijven ingestoken?
Nb. Ik rij met Roco Geoline .
Hoop dat ik duidelijk ben.
Hans
-
Hoi,
Dat klinkt als een gevalletje niet goed puntstuk polariseren. Zie ook dit artikel eens: Puntstuk wissel polariseren (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren). Merk wissel e.d. maakt niet uit. Het principe blijft hetzelfde.
Groet Ronald.
-
Inderdaad had ik ook wel aan iets dergelijks gedacht maar ik vind nog geen oplossing.
En wat doe ik met die stekkertjes onder de wissels?
Er in laten zitten of eruit halen.
Hans
-
Maak eens een foto van de stekkers. Volgens mij zijn de stekkers de aansluitingen van het puntstuk.
Groet Ronald.
-
Stekkertjes zijn voor de polarisatie van het puntstuk en moeten worden aangesloten op de volgende wijze, zie afbeelding.
sorry verkeerd plaatje, dit is een driewegwissel maar de aansluitingen zijn vergelijkbaar.
Gr Piet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/driewegwissele_geo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/driewegwissele_geo.jpg)
-
Heren.
Bedankt voor de toelichting.
Ik heb zowel de drieweg wissel als de Engelse wissel zo aangesloten.
Zolang de richting op de wissel goed staat ingesteld rijdt de trein prima.
Wel allebei de knopjes goed zetten dus.
Ik neem aan dat dit ook geldt bij elektrische aandrijvingen?
Dank,
Hans
-
Je bedoelt dus dat de kortsluiting alleen optrad als het wissel verkeerd stond? Als je dat er nou meteen even bij had gezegd....
Het is logisch dat er kortsluiting is bij een verkeerd staand wissel. Het puntstuk wordt gepolariseerd conform de wisselstand, en is dus fout voor de andere aftakking.
-
Door het "open rijden" van de wissel, staat er dus verkeerde polariteit op het puntstuk.
Dit vind je lok dus niet leuk en kan op den duur zelfs je decoder kosten, omdat je dan de boel kortsluit.
-
hoi,
Ik heb zowel de drieweg wissel als de Engelse wissel zo aangesloten. Zolang de richting op de wissel goed staat ingesteld rijdt de trein prima. Wel allebei de knopjes goed zetten dus.
Ik neem aan dat dit ook geldt bij elektrische aandrijvingen?
Dat geeft een ander licht op de zaak ;) Inderdaad als de wisselstand niet goed is dan gaat het fout. Zeker bij gepolariseerde wissels. Staat trouwens ook in het artikel Puntstuk van het wissel polariseren - Niet openrijden (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren#NIET_openrijden) ;) Maar het geldt dus bij alle wissels waarbij het puntstuk gepolariseerd wordt. Het hangt niet af van de soort aandrijving maar van het wissel. De aandrijving moet dan altijd het puntstuk kunnen polariseren anders werkt het niet goed.
Groet Ronald.
-
Duidelijk, met dank.