BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: KNed op 06 januari 2018, 23:39:22
-
Ik heb en vraag over wie nu eigenaar is van een spoorwagon.
Op de Mehano dubbele container wagons type Sggmrs hanteert (hanteerde) Mehano bijvoorbeeld DLC of ACTS als eigenaar. Zo stond het in de catalogus en staat het op de doos.
Maar als ik op de opschriften van de wagons kijk dan lijkt daar AAE de eigenaar te zijn maar verhuurt aan DLC of ACTS.
Officieel lijkt AAE dus de eigenaar. Maar mijn vraag is of deze wagons in de praktijk als DLC of ACTS wagons gezien worden?
Koen
-
De spoorwegonderneming is verantwoordelijk voor een veilige inzet van zijn/haar goederenwagens. In jouw vraag is dat dan DLC of ACTS.
Daarmee is DLC of ACTS nog niet de eigenaar van de wagen. De spoorwegonderneming kan materieel van een eigenaar huren/leasen.
Zie
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R0445&from=NL
(die leest niet erg lekker ;))
Ik ken de verpakking van Mehano niet; staat daar op wie de eigenaar of wie de exploitant van de wagen is?
Groet, Juroen.
-
De wagen zal dan eigendom van AEE zijn, en gehuurd zijn door ACTS of DLC, die ze inzet en tevens de voertuighouder is waardoor laatst genoemde oa administratief verantwoordelijk is voor het onderhoud van de wagens.
-
Bedankt voor de antwoorden. Het is me een stuk duidelijker geworden.
Ik zal vanavond nog wat foto's neerzetten met hoe Mehano dit op de doos en wagons gezet heeft.
@Juroen: Dat is een document die je inderdaad niet even lekker op de bank gaat lezen :) Maar wel interessant.
Over dat onderhoud: wordt dat ook betaald door de huurder? Of zit dat in de huur/lease prijs?
Koen
-
Dat is afhankelijk van het contract met de lease-toko.
Maar de vermelding van de voertuighouder geeft dat wel een beetje aan al, als daar de lease-toko afgekort staat is die verantwoordelijk voor het onderhoud, en is het de huurder die afgekort staat, is die het ;)
-
Hierbij 2 fotos.
Op de verpakking staat dus DLC en ACTS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MehanoContainer1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MehanoContainer1.jpg)
En op de wagon staat links de "Einsteller" en rechts "Vermieted an".
In dit geval dus AAE de eigenaar en DLC de gebruiker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MehanoContainer2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MehanoContainer2.jpg)
-
Maakt mij dan weer benieuwd wat er op het model achter het UIC nummer staat ;)
-
Dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MehanoContainer3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/MehanoContainer3.jpg)
Klopt dat?
Koen
-
Aah, uit de tijd van voordat men de voertuighouder achter het UIC is gaan noemen :)
-
Wat bedoel je precies met "voertuighouder" (ik zit niet zo in het spoorjargon)? Is dat de eigenaar of de huurder?
Er staat wel AEE achter/bij het UIC nummer. Zou DLC er in dit geval ook bij moeten staan?
Koen
-
De voertuig houder, tegenwoordig beter omschreven als ECM (Entity in Charge of Maintenance) is de organisatie belast met de verantwoording voor het onderhoud van het voertuig
Dat hoeft niet persé de eigenaar of huurder te zijn, maar één van die partijen kan dat wel zijn maar het kan ook uitbesteed worden aan een andere partij.
Zij zijn belast met het opzetten van een onderhoudsplan, het laten uitvoeren van het onderhoud van het voertuig en de administratie daarvan.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/UicNumberBR474_P12502074.jpg)
Tegenwoordig staat het vermeld achter het UIC nummer, de onderstreepte D hier betekend dat het voertuig ingeschreven is in het Duitse voertuigregister en het DB erachter betekend dat de DB in dit geval ook zelf de ECM is.
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/VTG_Falns_%281%29.jpg/1024px-VTG_Falns_%281%29.jpg)
Hier is de wagen eigendom van VTG, ingeschreven in Nederland en is VTG Duitsland de ECM, de HGK sticker zal verraden dat de wagen verhuurd is aan HGK.
-
Weer helemaal duidelijk, ik leer weer bij :)
Sinds wanneer staat dit zo op materieel vermeld?
Koen
-
:)
Dat is nou net een goede vraag, waar ik eigenlijk geen antwoord op weet :)
-
Op deze website (https://uic.org/freight-projects) lees ik:
From 1 June 2013, all the wagons circulating on the European rail network and in the Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail (OTIF) area must be assigned to a certified ECM.
Dus mogelijk vanaf die tijd ook op de wagens vermeld?
Koen
-
Waarschijnlijk wel.
Maar het zal niet van de ene op de nadere dag uitgevoerd zijn.
Vaak worden bij revisies / onderhoud opschriften pas aangepast.
-
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/VTG_Falns_%281%29.jpg/1024px-VTG_Falns_%281%29.jpg)
Hier is de wagen eigendom van VTG, ingeschreven in Nederland en is VTG Duitsland de ECM, de HGK sticker zal verraden dat de wagen verhuurd is aan HGK.
En vlak boven het rechtse wiel zie je dat het een 3 rail versie is, die je op wisselstroombanen kan inzetten ! ;D
-
Er zullen vast geen geïsoleerde assen onder zitten dus klopt! :)
Koen
-
Op deze website is de wagenhouder te vinden als het wagennummer ingetoetst word.
ww.gcubureau.org/wagons (http://ww.gcubureau.org/wagons)
-
1 'w' erbij om het adres kloppend te maken :-*
www.gcubureau.org/wagons
-
Er lopen een paar dingen in deze discussie door elkaar. En dat is niet raar, want door de liberalisering van het spoorvervoer is het systeem behoorlijk opgeknipt:
Eigenaar = degene van wie de wagens zijn. Dat is soms te zien omdat hij het op het materieel schildert of een ander eigendomskenmerk in of op het voertuig zet. Dit is geen rol die uit de spoorwegwetgeving volgt. De eigenaar is meestal een financiële instelling (bank, investeringsfonds, investeringsvehicel van een spoorwegmaatschappij).
Houder = degene die het voertuig heeft ingeschreven in het voertuigregister. Dat is meestal een leasemaatschappij (die ook niet per se de eigenaar hoeft te zijn) of een vervoerder (met name bij lange leasecontracten). Het hoeft niet de eigenaar te zijn. De naam van de houder staat bij het wagennummer. (een interessante variant zie je hier: linkje naar een opschrift van een trein waarvan de houder zeker niet meer de eigenaar of de vervoerder is (http://www.ferrovie.info/images/news4/fyra4.jpg))
ECM = verantwoordelijk voor het onderhoud. Dit valt in verschillende subrollen uiteen. Voor zover mij bekend staat dit niet verplicht op de wagen, wel in het voertuigregister. (ik sta open voor een onderbouwde correctie, indien van toepassing)
Vervoerder = is degene die veiligheidsverantwoordelijk is voor het rijden. Hoeft geen eigenaar te zijn, hoeft zelfs geen personeel te leveren, hoeft niet kenbaar te zijn op de wagen of lok. Moet uiteraard wel nagaan of het materieel veilig inzetbaar is en daarom contact hebben met de houder en ecm.