BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: ReneN op 26 december 2017, 01:42:33
-
YouTube blijft goed voor verrassingen: bij toeval kwam ik deze weinig bekeken Duitse promotiefilm over het reizen per spoor door Nederland tegen. Vijftig jaar is net iets te optimistisch, ik houd het op 1970 gezien de "vergeling". De film is geheel in kleur en voor wie nog op zoek is naar de samenstelling van de autoslaaptrein uit die tijd (op ongever 05.00 min.): https://www.youtube.com/watch?v=7-3TsPdGBdM
-
48 seconden in en al gelijk.... ???
-
Gezien de rode DE 5 in Enkhuizen en de jaren 70 uniform van de conducteur,zou het tussen 1970 en 1975 opgenomen kunnen zijn.
-
Grappige vondst :D
-
En de Rotterdamse metro heeft als eindbestemming Slinge. Dat beperkt het tijdvak ook tussen 1970 en 1974.
Leuke vondst overigens. (y)
-
In de laatste minuut komen treinkaartjes in beeld, maar ik kan de datums niet lezen.
-
Dit maak ik van de data:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/jaartallen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/jaartallen.png)
7 jan 1972 en 15 okt 71
-
Heerenveen IJsstadion is geopend op 6 juni 1975*, dus de beelden daarvan moeten wel van na die datum zijn.
*Bronnen: Stationsweb en Wikipedia.
-
Heerenveen IJsstadion is geopend op 6 juni 1975*, dus de beelden daarvan moeten wel van na die datum zijn.
*Bronnen: Stationsweb en Wikipedia.
Volgens http://thialf.nl/thialf/geschiedenis 14 oktober 1967
-
Je link werkt niet en de pagina die je bedoelt doelt op het IJsstadion, niet de halte.
-
Je link werkt niet en de pagina die je bedoelt doelt op het IJsstadion, niet de halte.
Link is hersteld, en ja het verschil tussen "halte" en het stadion zelf is mij onbekend, ken Heerenveen alleen van de A7, rijdend van Groningen naar de randstad
-
Mooie film. Ik heb weer veel geleerd over Nederlandse cultuur en gebruiken....
-
Gezien de rode DE 5 in Enkhuizen en de jaren 70 uniform van de conducteur,zou het tussen 1970 en 1975 opgenomen kunnen zijn.
Die conducteur zou wel eens de mijnheer kunnen zijn die jaren lang ook voor de afdeling voorlichting onderweg was om promotiefilms te vertonen. Dat deed deze mijnheer in zijn laatste periode in een grote gele mercedesbus waar een uit verband getrokken NS logo om heen was aangebracht.
-
Wel relevant: ik zag vrij veel reclame op de blauwe banen, helaas kan je er meestal niets van maken als je het beeld stilzet....
-
Zag datum op linker treinkaartje 7 januari 1972 maar toch verschillende steden giethoorn amsterdam valkenburg(limburg)barneveld riddertoernooi den bosch met zijn autotrein naar milaan of Narbonne en gouda kaasmarkt en nog meer plaatsen .
Wel leuk filmje.
De tienertoerkaart kwam in 1969 voor slechts 20 gulden bron google
Ik kreeg het idee dat de opnames 2 jaren geduurd hebben eerst zie herfst dan winter dan lente en laatst zomer.
groet dennie
-
Ik kijk vaak naar de auto's... het nieuwste model dat ik zo zag was een Fiat 128, die kwam in 1969 uit. En de traverse in Utrecht CS naar de Jaarbeurs was volgens Wiki in 1970 klaar. Het is idd goed mogelijk dat de afzonderlijke opnamen verspreid over verschillende jaren zijn gemaakt, of dat NS wat filmpjes van verschillende VVV's heeft geleend.
-
Bij tijdstip 5:35 wordt een treinkaartje aan de conducteur overhandigd met daarop de datum 26 jan. 1972.
In beeld is ook de Euromast te zien met een hoogte van 185m. Oorspronkelijk was de Euromast bij de bouw in 1960 voor de Floriade 107m. In 1970 is de verhoging geplaatst (bron: wikipedia).
Van 2 voertuigen is het kenteken te lezen: de Ford Taunus bij het oprijden op de autotrein 11-21-DN, kenteken af gegeven in 1967 en de vrachtauto op de kaasmarkt waar al die bolletjes kaas uit rollen: BB-78-23, kenteken afgegeven tussen 1966 en 1968.
(bron: https://web.archive.org/web/20090124033409/http://hektra.nl/info/kenteken.html (https://web.archive.org/web/20090124033409/http://hektra.nl/info/kenteken.html))
Nu voegt dit laatste niet zo veel toe aan de datum bepaling.
Aan het eind van de film komt een 1300 met een sneltrein voorbij met daarin Plan D en E rijtuigen. Een van de Plan D rijtuigen is een restauratierijtuig, derde rijtuig achter de loc. In de sneltreindiensten van 1970 en 1971 zaten nog restauratierijtuigen in de treinen (bron: seinarm.nl)
Gezien de datums op de kaartjes (geldig t/m) zal de film vermoedelijk in 1971 gemaakt zijn.
Grz,
Gérard Drost
-
Je bent er goed ingedoken... ;)
-
Dank je.
Tja, Tweede Kerstdag, hangdag, Top2000 op TV en tijd genoeg om een ander uit te zoeken.
Best leuk om in de film naar kenmerken te zoeken waaraan je een datum kunt hangen.
Heb nog gekeken naar de datums van de Zeeland brug en Haringvliet brug maar deze zijn van midden jaren 60 en niet relevant meer voor de datumbepaling van de film.
Grz,
Gérard Drost
-
Ik ga voor een "samenraapsel" van beelden uit diverse jaren.
Zoals ik al eerder zei, de halte Heerenveen IJsstadion is pas zomer 1975 geopend, dus de daar gemaakte beelden zijn op zijn vroegst van het schaatsseizoen 1975-1976.
-
Toch blijf ik bij 1971.
Op 2:40 min. bij halte Heerenveen Ijsstadion hangt op de achtergrond, zichtbaar tussen de lopende mensen, een poster van Holyday on Ice met als Ster Sjoukje Dijkstra. Zij heeft bij de Holyday on Ice shows van 1964 tot 1972 opgetreden. (bron: wikipedia)
Wat op Wikipedia als datum voor het station van 1975 tot 1977 wordt genoemd zal deze station dagelijks tijdens de dienstregeling aangedaan zijn geworden. Voor en na deze datums alleen bij evenementen met extra treinen.
De foto's bij Wikipedia zijn van recente datum terwijl op de film een duidelijk laag perron zichtbaar is. Bij stationsweb zijn ook foto's uit 1970 aanwezig die dit lage perron tonen.
Grz,
Gérard Drost
-
Goede theorie, Gerard en ik ga daar in mee ook.
Die 1970 foto's had ik ook gezien, maar mijn ervaring is dat die dateringen op stationsweb niet altijd even accuraat zijn, dus die heb ik niet meegenomen in mijn beredenering.
Verder ging ik er dus vanuit dat 1 juni 1975 echt de eerste openstelling van de halte was en dat het "alleen bij evenementen" gedeelte pas na de sluiting in 1977 speelde.
1971 wordt dan wel heel plausibel (y)
-
opnamen Heerenveen IJsstadion zijn rond 1971; een jaar later ging de nog zichtbare v.m. spoorwoning tegen de vlakte. Opmerkelijk trouwens een Plan U als (extra?) Schaatsexpres uit Leeuwarden op spoor 2 daar.
Halte was al sinds opening Thialf (1967) in gebruik op de plek van 't vroegere station Oudeschoot. Van 1975-1977 werd de halte niet alleen bij evenementen aangedaan, maar ook door de reguliere stoptreinen.
Vandaag zijn er trouwens ook wedstrijden daar, maar de halte wordt al enige jaren niet meer gebruikt omdat er geen uitcheckpaaltjes zijn geplaatst ::) :-[
-
Bij de spoorvervangende bussen tijdens werkzaamheden hebben ze mobiele uitcheckpaaltjes, die kunnen ze bij een evenementenhalte toch ook inzetten lijkt mij.
-
Als je even een beetje creatief zoekt met bijvoorbeeld Google, dan kom je wel wat discussies over dat onderwerp tegen. Met name op het NS forum.
Hoofdreden is zoals meestal kosten/baten. Er komen niet genoeg mensen met de trein naar de evenementen in ijsstadion Thialf.
Dat zou natuurlijk zomaar kunnen komen doordat het gebruik van het OV ̶o̶n̶t̶m̶o̶e̶d̶i̶g̶t̶ niet gestimuleerd wordt, maar dat is puur speculeren ;D
-
Er was hier een filmpje over ontraxs geplaatst, dat heb ik even naar het goede draadje gedirigeerd (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77824.msg3221861049#msg3221861049).
Reinout-als-moderator