BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: 3dbuildr op 03 december 2017, 19:03:27
-
Het idee voor de bouw van een omC Nederlandse railbus in N is me tijdens Eurospoor 2017 aangedragen door Rob Bisschop. Ook ben ik geïnspireerd geraakt door de foto's van de mooie replica van een omC die recent bij de SGB in Goes is gebouwd.
Natuurlijk wil ik een rijdende versie van een omC maken en dan komt gelijk de vraag: welk onderstel? Omdat ik de laatste tijd vanwege mijn model van de SIK in N veel bezig ben geweest met het zelf maken van een (betaalbaar) rijdend onderstel ga ik voor deze omC een chassis in messing in 3D laten printen. Altijd de juiste asafstand ;)
Omdat het maar een twee-asser is wil ik natuurlijk beide assen aangedreven hebben, de mogelijkheid van digitaal hebben en als er ook nog een vliegwiel in kan, graag!
Fred
-
Ik hou mij op voorhand al weer warm aanbevolen, één van mijn favorietjes.
Succes er mee, ik hou de ontwikkelingen graag in de gaten. :police: (y)
Groet,
Henk
-
De ontwikkelingen gaan snel ;)
Zo ziet de aandrijving er in 3D uit (de asafstand is 37,5mm, exact op schaal):
(https://farm5.staticflickr.com/4562/27037163799_a8d3930b53_c.jpg) (https://flic.kr/p/HcbwQx)
Chassis_800x600 (https://flic.kr/p/HcbwQx) on Flickr
En zo met de kap van de omC eroverheen:
(https://farm5.staticflickr.com/4555/24940701118_824ca06184_c.jpg) (https://flic.kr/p/DZVBwf)
Chassisenkap_800x600 (https://flic.kr/p/DZVBwf) on Flickr
Fred
-
Het idee voor de bouw van een omC Nederlandse railbus in N is me tijdens Eurospoor 2017 aangedragen door Rob Bisschop. Ook ben ik geïnspireerd geraakt door de foto's van de mooie replica van een omC die recent bij de SGB in Goes is gebouwd.
Natuurlijk wil ik een rijdende versie van een omC maken en dan komt gelijk de vraag: welk onderstel?
Ook al heb je gekozen voor een eigen aandrijving, was mijn eerste gedachte: waarom niet hetzelfde idee als de SGB en die van een bestaande railbus gebruiken. Die zijn er toch ook wel in N? ;)
-
Hey Niels,
Het voordeel van een eigen onderstel is dat dat altijd te maken is en ik dus niet afhankelijk ben van de beschikbaarheid van nieuwe/tweedehands donoren op eBay of Marktplaats. Soms gaat dat gemakkelijk, maar helaas niet altijd.
Het concept wat ik nu toepas is voor meer asafstanden geschikt, dus in de toekomst kan ik dit ontwerp voor meer modellen gebruiken, voor pakweg alles tussen een SIK en de omC in (een oerSIK zou ik nog eens wat beter moeten bekijken of dat mss ook kan ;))
Daarnaast is de VT98 in model al 16mm te lang en als ik kijk naar het inwendige van Minitrix dan is dat niet makkelijk aan te passen. Dus daarom de uitdaging van zelf ontwerpen! (y)
Fred
-
Begrijpelijk, maar ik vond de vergelijking met de replica in 1:1 te leuk om niet te noemen ;)
-
De 3D print van het messing chassis is klaar en ziet er nu zo uit:
(https://farm5.staticflickr.com/4585/26970978829_40529e6920_z.jpg) (https://flic.kr/p/H6kjmn)
IMG_5128_small (https://flic.kr/p/H6kjmn) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
De 3D print is goed gelukt en zeker goed bruikbaar voor de aandrijving! Het kapje heb ik in HDA laten printen en ziet er zo uit (met supports):
(https://farm5.staticflickr.com/4544/26970978989_f858f0e2f5_z.jpg) (https://flic.kr/p/H6kjp8)
IMG_5127_small (https://flic.kr/p/H6kjp8) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Nadat ik de supports van het kapje verwijderd heb even proefpassen en de passing van het chassis met het kapje is prima. Ik kan door...
Fred
-
Wat een schatje!
Ik zie dat je de wielen er later op moet drukken. Niet ideaal, kans op wiebelende wielen is groot. Zijn betere oplossingen voor. Kom weer eens bij mij langs als ik op Rail 2018 sta (is de planning), laat ik je het zien, ik ben nl ook weer wat verder.
-
@Sven: zeker benieuwd hoe jij het doet!
De aandrijving is klaar: motor, vliegwiel, fosforbronzen stroomafnemers, wormwielen, tandwielen... alles is gemonteerd:
(https://farm5.staticflickr.com/4586/23895956267_fde61128b9_z.jpg) (https://flic.kr/p/CpB2gZ)
IMG_5161 (https://flic.kr/p/CpB2gZ) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
En dat de aandrijving netjes loopt kun je hier zien. Het vliegwiel zorgt voor een lekker gelijkmatige loop. Op mijn testrondje met de kleinste radius rails knort hij zonder wringen en zonder problemen door de bochten. De voedingsspanning is hier overigens een analoge PWM spanning.
https://www.youtube.com/v/Lsgz7XzSLvQ
Ik heb ook gekeken of hij langzaam kan rijden en dat bevalt eigenlijk ook prima:
https://www.youtube.com/v/0-GcsehJZpI
De bedoeling is overigens om hem digitaal te maken en daarvoor is het in 1e instantie zaak dat hij mechanisch soepel loopt, en dat doet-ie!!
Fred
-
Ziet er professioneel uit. Ik zou het bij de as alleen zo doen. Het plaatje zou geëtst kunnen worden of makkelijker en zwaarder, ook gegoten in messing. Met een M1.2 tapper maak je schroefdraad in het frame voor M1.2 schroefjes. Heb net 500 schroefjes besteld, dus als je er straks wat nodig hebt om te proberen, laat maar even weten.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2017/fred/frame.jpg)
-
Hallo Fred,
Wat heb je dat waanzinnig knap gemaakt!!! Modeltreinbouw op zijn max. (y)
Jij schrijft:
De 3D print van het messing chassis is klaar en ziet er nu zo uit
Hoe heb je dat gemaakt? Ik heb nog nooit van 3D printers gehoord die messing printen. Kan me wel voorstellen dat het gegoten is. Maar dan nog vraag ik mij af hoe je dat als hobbyist hebt gedaan/laten doen.
Hoor graag van je.
Groet Frits
-
Je ontwerp wordt door Shapeways in was geprint, daar komt een mal omheen en daar gieten ze dan messing in.
-
Dank Sven.
Worden alle handelingen door Shapeways gedaan en krijg je uiteindelijk het messing model thuisgestuurd? Ik zie mijzelf geen messing gieten ???
Gr. Frits
-
Je ontwerp wordt door Shapeways in was geprint, daar komt een mal omheen en daar gieten ze dan messing in.
Niet verder vertellen, maar .......... zo kan je zelfs 1:1 Gresham and Craven injecteurs gieten ;D ;D
-
Heeft shapeways zo'n grote printer staan?
-
Ik denk niet dat Paul het over Shapeways heeft. ;)
-
Nope, Shapeways niet, maar ..... ze zijn d'r wel. Injecteurs NS 6513 zijn op die manier gemaakt.
- 3D CAD tekeningen
- Contramal in was
- Gieten volgens "verloren wasmethode"
Bij dat soort afmetingen wordt "krimp" wel een dingetje. En het innovatieve van dit geheel was dat er nu een rekenmodel is waarmee die krimp verdisconteerd kan worden. D.w.z. je tekent de maten die je zult hebben en het model rekent dan uit hoe de wasmal moet uitkomen qua maten om te zorgen dat je na krimp de maten overhoudt die je wilt hebben.
In hoeverre dit bij modelbouw een rol speelt ...... maar er staat me bij de krimp van brons in de orde van 5 % zit en dat is toch wel iets om rekening mee te houden. Maar het kan zijn dat Shapeways dat dus ook al doet ....
-
Nee, Shapeways doet dit niet. Ik vergroot mijn model 1.5%, dus x 1.015, dan zit je wel ongeveer goed. Ik heb pas een test gedaan met strookjes van 10 mm en daar kwam ik bij uit op 0.9%. Alleen Shapeways poets ook Raw Brass glimmend, dus dan is moeilijk om precies de maat uit te vinden. Maar bij 1.5% ben ik tot nu toe altijd wel mooi uitgekomen, ook voor precisiewerk als een aandrijving. Je moet het toch altijd een keer testen om zeker te weten.
-
Je moet het toch altijd een keer testen om zeker te weten.
Jerry Pournelle / Chaos manor: I make all those silly mistakes, so you don't have to make them.
-
Of zoals Andrew Stanton zei (http://www.livesinprogress.net/2014/06/pixars-andrew-stanton-thinks-we-should.html), "be wrong as fast as you can".
Fred krijgt een schok als hij z'n (zwaar vervuilde) draadje weer opent...
-
Ach ...... heeft, indien hij wil, de Zamboni ook een uitje ;D
-
Hoi, kan dit ook in Ho?
Met vriendelijke groet, NS2408
-
;D Thx! altijd leuk om met iets bezig te zijn waar ook andere hobbyisten in geïnteresseerd zijn!
Voor alle duidelijkheid: je krijgt dus de messing onderdelen thuis, het 3D geprinte wassen model om het messing mee te gieten heb ikzelf nooit gezien. Als je meer wilt weten over hoe Shapeways messing onderdelen print/giet kun je terecht op deze pagina op hun website:
https://www.shapeways.com/materials/brass (https://www.shapeways.com/materials/brass)
De maximale afmetingen die ze kunnen printen in raw brass (ongepolijste messing) zijn: 89 × 89 × 100 mm, dus zowel voor h0 als voor 1:1 zul je daar bij Shapeways rekening mee moeten houden...
Qua toleranties en krimp is het idd zaak de juiste afmetingen te vinden, zeker waar tand- en wormwielen op elkaar ingrijpen is dit wel een puntje om mee te experimenteren om te zorgen dat eea mechanisch goed op elkaar ingrijpt. Zo heb ik bijvoorbeeld ook de diameter van de gaten waar de assen in draaien net iets te klein getekend zodat ik ze zelf op de juiste maat kan uitboren.
Fred
-
Bij dat soort afmetingen wordt "krimp" wel een dingetje. En het innovatieve van dit geheel was dat er nu een rekenmodel is waarmee die krimp verdisconteerd kan worden. D.w.z. je tekent de maten die je zult hebben en het model rekent dan uit hoe de wasmal moet uitkomen qua maten om te zorgen dat je na krimp de maten overhoudt die je wilt hebben.
Maar dat is toch niets nieuws Paul?
Bij de gietprocessen van weleer was dat niet anders... Of het nu om cilinderblokken, injecteurs, fluiten of klokken gaat, als je het in metaal gaat gieten zal je moedermodel een bepaald percentage groter moeten zijn dan je eindproduct.
Vroegah bepaalde men dat op papier en/of met de rekenliniaal, dan moet het met de huidige computertechnieken toch appeltje-eitje zijn zou je zeggen...
-
Zo heb ik bijvoorbeeld ook de diameter van de gaten waar de assen in draaien net iets te klein getekend zodat ik ze zelf op de juiste maat kan uitboren.
Ik maak het asgat 1.51mm en dan het geheel 1.5% vergroten, dan hoef ik niks uit te boren. Leg de 1.5 as er zo in. Na wat draaien, loopt het soepel. Heb een teststrip laten gieten bij SW met alle asgaten van 1.50 tot 1.59 mm om te zien wat de krimp is.
Fred, nog iets om rekening mee te houden, weet niet of je dat al gedaan hebt: de as moet aan een kant zo goed als geen beweging hebben horizontaal en verticaal, maar de andere as moet wel wat speling hebben. Ik heb dus één asgat 1.51 mm gemaakt, de andere 1.57 verticaal en 1.51 horizontaal. Hebben ze allebei speling gaat het geheel wiebelen, hebben ze allebei geen speling kun je problemen met de stoomafname krijgen. Uit ervaring wijs geworden. ::)
-
dan moet het met de huidige computertechnieken toch appeltje-eitje zijn zou je zeggen...
Zie het bericht hierboven ;D
"The devil is in the details"
Het was voor de 6513-mannen in ieder geval genoeg om een innovatiesubsidie in de wacht te slepen voor het procedé omdat het kennelijk nog niet voldoende was uitgewerkt voor praktijk toepassing. En volgens mij zat dat in het overslaan van een paar (productie)tussenstappen. Er kan nu, bij mijn weten, direct van CAD tekening naar geprint (verloren)wasmodel gegaan worden. Eerder zaten daar nog 1-2 stappen tussen. En het printen van een wasmal kost tegenwoordig "next to nothing". Daarmee is het zelfs voor (klein)serie productie goedkoper om het op die manier te doen. Een tweede voordeel wat deze methodiek heeft is dat je niet meer op het zelflossend zijn van de (contra)mallen hoeft te letten, iets wat bij een "harde kern" wel moet en wat het mallen maken tot een ingewikkeld proces maakt.
-
Klinkt interessant en veelbelovend Paul...
Even resumerend, komt het er dus op neer dat je je onderdeel in de gewenste maat tekent in CAD, vervolgens worden de afmetingen gecorrigeerd op basis van de te verwachten krimp, uitgaande van materiaaleigenschappen en volumes, waarna een wasmodel geprint wordt.
Het daarna inkasten en gieten zal weinig verschillen van andere methoden.
-
Yup (y)
En gelukkig zit de SHM website zo in elkaar dat ik je geen link kan sturen naar het verhaal daarover van de 6513 mannen >:( (Als ik het op de site al zou kunnen terugvinden)
-
Je kan niet alles hebben hè ;D
-
Een object van was printen bij SW is niet goedkoop. Je kunt dan al bijna net zo goed een messing model laten gieten. Lijkt me dat ze niet willen aanmoedigen dat je elders gaat laten gieten.
-
Ik heb sowieso het gevoel dat 3D printprijzen kunstmatig hoog gehouden worden Sven...
-
Jullie kunnen je mss het HDA kapje herinneren dat je ook in het filmpje zag voorbijkomen). Wat goed is gelukt aan dat kapje:
- het dak en de kopse kanten zien er prima uit!
- de oplossing met de bevestiging met de magneten tussen kap en chassis heeft absoluut toekomstperspectief
Er zijn een paar dingetjes die beter kunnen in de volgende versie van het kapje voor de omC:
- sommige wanddiktes en details kunnen beter wat dikker
- de oplossing voor de lichtgeleiders en de seinen kan eenvoudiger (en beter) qua bouwen en constructie
- een constructief betere oplossing voor de bedrading binnenin de kap
- de handrelingen kunnen beter worden meegeprint ipv los aangezet
- en nog wat ander grut
Ik heb de aanpassingen al in het 3D model gedaan en het model opnieuw, maar nu in FXD, laten printen:
(https://farm5.staticflickr.com/4527/38224314684_11fb23d789_z.jpg) (https://flic.kr/p/21eKB3m)
IMG_5204_800x600 (https://flic.kr/p/21eKB3m) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Ik heb nu ook een FXD framepje meegeprint wat een plaats krijgt bovenop de aandrijving: de printplaat krijgt hier een plaatsje en ook de bedraadde SMD LEDs voor de seinen kunnen zo eenvoudig op de juiste plek voor de lichtgeleiders gelijmd worden. Het framepje wordt binnenin de omC meegeprint.
(https://farm5.staticflickr.com/4683/24075262217_6f8fb85791_z.jpg) (https://flic.kr/p/CFs1FT)
IMG_5207_800x600 (https://flic.kr/p/CFs1FT) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Hier is het framepje losgesneden uit de kap van de omC:
(https://farm5.staticflickr.com/4633/38965387121_5b38b2c376_z.jpg) (https://flic.kr/p/22neN4k)
IMG_5210_small (https://flic.kr/p/22neN4k) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Daarna 15 minuten in de wasbenzine ontvetten en in de primer zetten.
Zo nu kan ik de aandrijving compleet maken!
Fred
-
4 minuten in de "De Parel" (merk) terpentine is genoeg. Misschien is 4 minuten ook voor wasbenzine genoeg. Gaat erom dat er een chemische reactie vormt, heb ik het idee. Lang in zo'n bad is niet goed, want dan trekt het krom. Bij 10 minuten in een bad zie ik al kromtrekken van dunne wanden.
-
Sven,
tegenwoordig gebruik ik wasbenzine (en geen terpentine) om de kap als hij van Shapeways komt nog eens extra te ontvetten. Ik heb ook gemerkt dat ik de kap niet te lang hierin moet laten liggen omdat dan de kwaliteit vd print lijkt te worden aangetast. Bv een hele nacht is te lang :( Dus ik beperk het nu tot max 15 minuten met prima resultaat.
Fred
-
Is het misschien beter om bv een glasontvetter te gebruiken? Dat lijkt me minder agressief voor het materiaal. Het wel een erg leuk treintje geworden zo.
-
Zijn er voordelen bij het gebruik van wasbenzine ipv terpentine? Is het resultaat anders?
-
Sven, zoals ik het in de hobby heb geleerd is het verschil tussen terpentine en wasbenzine het volgende:
Terpentine is een verdunner voor verven. Omdat terpentine van zichzelf enigszins vettig is, is het niet geschikt om een oppervlak te ontvetten voor je iets gaat lijmen of schilderen.
Wasbenzine is een volkomen vetvrij oplosmiddel. Met wasbenzine kun je heel goed een oppervlak ontvetten om het te lijmen of te schilderen.
Fred
-
Er is voortgang op het gebied van de aandrijving van de omC (y):
Ik heb een printplaatje van 10 sporen breed op maat gesneden en geslepen voor binnenin het framepje. aan weerszijden steken twee stukjes als springplanken uit tot over de wormwielen. Hier worden straks de stroomafnemers (rood en zwart) van de wielen op aan gesloten. Eigenlijk heb ik hier maar 2 sporen nodig maar ik heb er 4 laten staan voor de mechanische stevigheid. Ook heb ik de plaatsen op de printplaat waar de aansluitingen aankomen al voorvertind.
(https://farm5.staticflickr.com/4549/24100749147_2100e616df_z.jpg) (https://flic.kr/p/CHGD4H)
IMG_5232_small (https://flic.kr/p/CHGD4H) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Zo ziet het aansluitschema eruit, als decoder gebruik ik een Kuehn N025, de weerstanden zijn SMD weerstanden van 1000 ohm en voor de LEDS gebruik ik bedraadde gele en rode 0402 SMD LEDs. De groene sporen gebruik ik niet. Rechtsboven en rechtsbeneden zie je nog 2 extra kleine "inhammen" die ik straks nodig heb om de motordraden langs te leiden.
(https://farm5.staticflickr.com/4647/27205597319_f4897001be_z.jpg) (https://flic.kr/p/Hs4NfK)
DCC aansluitingen (https://flic.kr/p/Hs4NfK) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Eerst soldeer ik alle SMD LEDs en de weerstanden op het frame. Ik heb ~2cm lakdraad aan de SMD LED laten staan, de rest heb ik afgeknipt nadat ik de + duidelijk had gemarkeerd. Klaar met solderen, dan even testen of ze het allemaal goed doen. En dan bevestig ik de SMD LEDs met een druppeltje blanke lak op het frame. In het frame zitten inhammen om de LEDs op de juiste plek te bevestigen, kan niet foutgaan! De overtollige lengte van de lakdraadjes steek ik straks weg binnenin de kap.
(https://farm5.staticflickr.com/4534/38079232225_1f764a7ca5_z.jpg) (https://flic.kr/p/211W25D)
IMG_5233_small (https://flic.kr/p/211W25D) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
De print wordt op het frame gelijmd, het frame wordt op de juiste plek op het chassis gelijmd en de DCC decoder wordt met dubbelzijdige tape op de print bevestigd en de aansluitingen vastgesoldeerd. Zo ziet de aandrijving er nu helemaal klaar uit incl. decoder en seinen:
(https://farm5.staticflickr.com/4582/38950972542_2a624f96b7_z.jpg) (https://flic.kr/p/22kXV77)
IMG_5241_small (https://flic.kr/p/22kXV77) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Ik ga zeker nog een filmpje maken en plaatsen, nu ga ik verder met de FXD kap.
Fred
-
Ziet er professioneel uit, Fred!
Misschien nog wel een stukje tap op het frame onder de stroomafnemers? Van wat ik op de foto's kan zien lijkt het bijna het frame te raken, dus kans op kortsluiting op langere termijn.
-
Een stukje tape tussen de stroomafnemer en het chassis kan idd geen kwaad, ga ik doen!
Fred
-
Ondertussen is het kapje volledig gespoten: creme en donkergroen. Hij heeft van mij het nummer C909 gekregen, hetzelfde nummer als de omC uit Goes. De C909 decals zijn zelfgeprint behalve de derde klasseborden die van Kleinspoor afkomstig zijn. De buffers zijn zoals gewend metalen buffers.
(https://farm5.staticflickr.com/4731/38447949324_893925518b_z.jpg) (https://flic.kr/p/21zvMQ1)
IMG_5258_small (https://flic.kr/p/21zvMQ1) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Nadat de kap mat afgelakt is kunnen de ramen van overheadsheet met wat blanke lak ingezet worden.
Ook de lichtgeleiders worden ingezet: 0,5mm (boven) en 0,8mm (beneden). Ze kunnen eenvoudig doorgestoken worden omdat de gaten in de buitenkant van de kap en de gaten in de kopschotten op 1 lijn liggen. Als ze van buiten naar binnen zijn doorgestoken worden ze met secondenlijm aan de binnenzijde vastgezet. Daarna wordt het uitstekende deel wat teveel is voorzichtig aan de kopschotten afgesneden. Je ziet op de foto ook het kleine ronde magneetje zitten waarmee de kap op het chassis wordt vastgeklikt.
(https://farm5.staticflickr.com/4643/27377984419_8b46f72291_z.jpg) (https://flic.kr/p/HHijW8)
IMG_5268_small (https://flic.kr/p/HHijW8) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Fred
-
(y) een en al vernuft, ik zit er met grote ogen van verbazing naar te kijken (y).
-
hm, erg fraai ontwerpwerk, die verlichting. Nu de vraag: werkt t zoals gepland? :angel: Het wordt in elk geval een heel leuk karretje!
-
Knap karretje! (y) Ik neem aan dat de kleuren door de flits wat bleekjes zijn? Maar de magneetjes, geniaal! :D
Gr. Erik.
-
Thx voor de feedback en yes! alles doet het...
Hier is een filmpje waarin je ziet hoe het kapje met de magneetjes op het chassis klikt en natuurlijk een rijdende omC! Tegen het dak van ome Cees heb ik een plakje bladlood geplakt voor wat extra gewicht op de rails.
https://www.youtube.com/v/kBBtWzyd71I
Zo, nu nog de warmtewisselaars laten etsen (y)
Fred
-
Opnieuw Profi! Heb je de assen wel geolied waar ze de het messing raken? Ik hoor een lichte "skriek", maar dat kan ook uitvergroot zijn door de microfoon.
-
Ze is mooi (y)
Dat systeem met de magneetjes snel patenteren voor anderen het "jatten" :police: ;D
-
@all, thanks!!
@Sven: Het geluid hoor ik zo niet maar op de opname wel, een druppeltje olie is sowieso een goed idee, doe ik.
De etsen voor de warmtewisselaar op het dak zijn besteld! (y)
Fred
-
de etsen zijn binnen en zien er prima uit, ik kan door!! (y)
(https://farm5.staticflickr.com/4659/39086059524_0241d96c47_z.jpg) (https://flic.kr/p/22xUgL1)
IMG_5423 (https://flic.kr/p/22xUgL1) (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Fred
-
Zoveel ongebruikte etsruimte! :'( Een schep hier, kleine ringetjes daar... Of je had het hele boeltje hoger kunnen aanschuiven en er nog een setje op kunnen krijgen.
-
@Sven: mee eens, de layout kan idd strakker zodat er meer onderdelen op 1 ets kunnen. Is voor mezelf nog zoeken wat werkbare afstanden tussen onderdelen zijn. Het is ook goed om voor mezelf een bibliotheek van kleine onderdelen op te zetten zodat ik die nog op de ets erbij kan frotten. Wat je niet ziet op de eerdere foto is dat ik er idd nog een aantal SIK nummerplaten bij heb laten etsen... ;)
(https://farm5.staticflickr.com/4769/25966192658_3231a39326_n.jpg) (https://flic.kr/p/FyxwqS)
IMG_5425 (https://flic.kr/p/FyxwqS) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Voor wat betreft de omC: ik heb de ets van de warmtewisselaar zilvergrijs gespoten voordat ik hem op de kap monteer:
(https://farm5.staticflickr.com/4608/24969087057_8c2948057b_z.jpg) (https://flic.kr/p/E3r6EZ)
IMG_5427 (https://flic.kr/p/E3r6EZ) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Het messing chassis heb ik matzwart gespoten (dat laatste had ik beter veel eerder kunnen doen voordat ik het hele chassis samenbouwde :P)
(https://farm5.staticflickr.com/4703/24969085667_2a039d0728_z.jpg) (https://flic.kr/p/E3r6g2)
IMG_5428 (https://flic.kr/p/E3r6g2) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Fred
-
Daarom duurt het bij mij altijd zo'n tijd voordat ik weer ga etsen: ik probeer elk gaatje op te vullen.
Dat tabje aan de nummerplaat is breed en dik. Die krijg je er moeilijk mooi af. Volgende keer 0,5 mm breed en halfets. Dan ligt het tabje dieper en houd je de rand mooi.
-
Ik heb de etsonderdelen op het dak van de omC bevestigd. De warmtewisselaar staat in een lichte V-vorm op het dak en volgt daarnaast de ronding van het dak in de breedte. Als het 1 onderdeel was zou dat wringen in het midden, daarom heb ik het in 2 aparte onderdelen gemaakt. De ene ge-etste buis die in het midden van de warmtewisselaar loopt (die met de 2 spiralen) staat in een ^-vorm. Het midden rust op een messing draadje van 0,3mm dat dóór de 2 andere etsdelen (daar is ook een gaatje voorge-etst) in het voorgeprinte gat in het dak van de omC wordt gelijmd. De 2 uiteinden worden aan de voor- en achterzijde vastgelijmd op de warmtewisselaar.
(https://farm5.staticflickr.com/4703/26020601288_4fb4308e47_z.jpg) (https://flic.kr/p/FDmodG)
IMG_5448 (https://flic.kr/p/FDmodG) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
Omdat de omC nu klaar is, is hier nog een staatsie-foto van ome Cees op de spoordijk:
(https://farm5.staticflickr.com/4649/26020601418_3f98f40109_z.jpg) (https://flic.kr/p/FDmofW)
IMG_5445 (https://flic.kr/p/FDmofW) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/) on Flickr
De etsdelen zijn goed geslaagd en geven de finishing touch aan het model, een uniek N-spoor modelletje zo!
Fred
-
Om het model helemaal af te maken mis ik nog drie dingen,
De toeter, de grote olielamp midden voor en de hekjes voor de deuren. Die laatste kan je zeker nog op een etsplaatje kwijt.
-
Sobat,
op de foto's die ik voor me heb (Martin van Oostrom "NS motorrijtuigen omBC en omC") zie ik geen toeter? Ik zie hem daarnaast mét of zónder dikke olielamp (ik heb hem dus zonder gemaakt). De NS olielampen heb ik overigens wel in 3D print schaal N beschikbaar mocht iemand hem mét olielamp willen uitvoeren. De hekjes voor de deuren zijn zo filigraan dat ik ervoor gekozen heb om die niet in schaal N uit te voeren.
Fred
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2322_2_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2322_2_2.jpg)
Helaas heb ik momenteel alleen dit plaatje tot mijn beschikking. Ik weet dus niet of de " toeter" er ook voor de vergroening op zat. Volgens mijn geheugen (plaatjes), en de SGB heeft hij er altijd opgezeten.
ps. ik zie nu dat dit een machine uit de vervolg serie is
-
Boek er ook even op nageslagen en géén foto gevonden van een omC met de originele warmtewisselaar en toeter, wel van na de renovatie.
-
OK, die toeter is wel iets voor mij om rekening mee te houden als ik een model ga maken van de vervolgseries (y)
Fred
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/omC_914915__NS_2119_Vlissingen_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/omC_914915__NS_2119_Vlissingen_2.jpg)
Toch nog een kunnen vinden.
Hier zie je twee omC in de loods van Vlissingen staan. Let ook even op de sluitborden in de deur opening!
-
De laatst getoonde foto is overigens wel van een andere serie en daarmee afwijkend van het model (O.a. raampartijen in kop, dakkoelers en de genoemde hoorn). De hoorn zit bij het type dat hier in model is gebouwd niet zo prominent in zicht.
Groeten,
Martin
-
OK, die toeter is wel iets voor mij om rekening mee te houden als ik een model ga maken van de vervolgseries (y)
Fred
Klopt, maar dan nog zijn er verschillen, vergelijk pag. 74 (geen toeter) met pag. 130 li. en re. boven (verticale toeter) en onder (horizontale toeter), of pag. 131 boven (hor. toeter)
Ook een exemplaar van de eerste serie na de renovatie heeft een toeter, vergelijk pag. 61 onder met pag. 182 onder
-
Qua toeter: daar ga ik zeker uitkomen ;)
Rob Bisschop en ikzelf hebben samen overlegd hoe we de geïnteresseerden in een omC'tje ten dienste kunnen zijn. Daarom hebben we besloten in samenwerking opties aan te bieden in lijn met hoe we de SIK in N eerder hebben aangeboden.
Optie #1 omC gemotoriseerd ongebouwd, als CDIY (completely-do-it-yourself) kit inclusief alle onderdelen:
FXD 3D print kap, metalen buffers, messing etsplaat, messing 3D print chassis, wielen, tandwielen, wormwielen, motor, vliegwiel, fosforbronzen stroomafnemers, printplaat, magneetjes, gele en rode bedraadde LEDs, lichtgeleiders, waterdecals
Optie #2 omC gemotoriseerd gebouwd, als gereed model door Rob Bisschop op basis van de #1 kit
Optie #3 dummy (ongemotoriseerde) omC ongebouwd, als CDIY (completely-do-it-yourself) kit inclusief alle onderdelen:
FXD 3D print kap, metalen buffers, messing etsplaat, WSF 3D print chassis, wielen, magneetjes, lichtgeleiders, waterdecals
Optie #4 dummy (ongemotoriseerde) omC gebouwd, als gereed model door Rob Bisschop op basis van de #3 kit
Mocht je belangstelling hebben voor 1 van deze uitvoeringen stuur me dan een mailtje of PB op/vóór 1 mei (y)
Fred
-
De inschrijving voor een kit of een gereed model van de omC laten Rob en ik nog een maandje openstaan tot ná het evenement station N-spoor, zie http://www.stationnspoor.nl/ (http://www.stationnspoor.nl/), op 26-27 mei.
Misschien tot ziens in Hilversum!
Fred
-
Zo, de inschrijving is nu gesloten en de onderdelen worden over heel de wereld besteld om de kitjes te kunnen samenstellen (y)
ik houd jullie op de hoogte!
Fred
-
De onderdelen komen langzaam allemaal binnen, het schiet op (y) Binnenkort kan ik de kitjes samenstellen.
Fred
-
(y) Het is eindelijk zover, de omC kitjes zijn nu klaar en kunnen uitgeleverd worden!!
Diegenen die ome Cees zelf willen bouwen krijgen van mij nog een mailtje of een PB of ze hem de 13e oktober aanstaande persoonlijk willen komen ophalen in Houten of dat ze hem opgestuurd willen krijgen.
Alle andere kitjes gaan naar Rob Bisschop die ze voor de geïnteresseerden zal gaan afbouwen.
Mvrgr
Fred
-
Gefeliciteerd! Heb je een foto hoe zo'n kit er uit ziet?
-
Yep, kan ik zeker laten zien :)
(https://farm5.staticflickr.com/4797/25824421357_94fecbc93f_z.jpg) (https://flic.kr/p/Fm1UL6)
IMG_5508_800x600 (https://flic.kr/p/Fm1UL6) (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4782/39800252705_2231c745d0_z.jpg) (https://flic.kr/p/23D1Gvx)
IMG_5511_800x600 (https://flic.kr/p/23D1Gvx) (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4802/40695487431_208064f4b3_z.jpg) (https://flic.kr/p/25181B2)
IMG_5510_800x600 (https://flic.kr/p/25181B2) (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/), on Flickr
en natuurlijk zit er een uitgebreide bouwhandleiding bij...
Fred
-
Ziet er goed uit. Wel nog even het zwarte vilten zakje uit dat Shapeways zakje halen lijkt me, ziet er toch sjieker uit?
-
In dat zwarte zakje zit het 3D geprinte messing chassis van ome Cees, is wel netjes zo... ;)
Fred
-
Dat weet ik en omdat dat zakje zo mooi is, is een klant meteen meer onder de indruk zonder dat slordige plastic zakje van de fabriek. Maar goed, jouw keuze.
-
Ik ben toch maar eens begonnen aan de "radiateur"-uitvoering van de omC 901-908, leuk om uit te zoeken hoe zo'n dak er nu eigenlijk uitzag. Ook heb ik nu een grote olielamp, zoals je die op veel foto's ziet, op de neus van de omC gezet. Ik heb koelwaterleidingen op het dak gelegd, twee treeplankjes aan de zijkanten van het dak, regenbgootjes boven de deuren, nog wat meer details.
(https://farm8.staticflickr.com/7860/46649070914_4d1b0377a1_o.jpg) (https://flic.kr/p/2e5dFy7)
OMC_radiator_003_640x480 (https://flic.kr/p/2e5dFy7) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/), on Flickr
P.s. dit gaat ook een goede basis voor een bovenleidingsmontagewagen zijn! ;D
Fred
-
Het schiet op met de omC in N!
Eerst het 3D model helemaal in het groen;
(https://live.staticflickr.com/7804/47427530342_6c945cde97_o.jpg) (https://flic.kr/p/2fg1uqo)
OMC_radiator_005_640x480 (https://flic.kr/p/2fg1uqo) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/), on Flickr
de onbehandelde FXD 3D print van Shapeways in de primer:
(https://live.staticflickr.com/7909/47579665031_834b130ff1_o.jpg) (https://flic.kr/p/2fusdLg)
omc_radiator_FXD_small (https://flic.kr/p/2fusdLg) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/), on Flickr
En na de luchtkwastbehandeling ziet hij er zo uit:
(https://live.staticflickr.com/65535/46817010395_5e2e5c6538_o.jpg) (https://flic.kr/p/2ek4q7p)
IMG_5958_800x600 (https://flic.kr/p/2ek4q7p) by (https://www.flickr.com/photos/3dbuildr/), on Flickr
Belooft een fraai model te worden!!
Fred
-
Ziet er fraai uit Fred (y)
-
Hier is een filmpje van de "affe" omC, erg tevreden met het eindresultaat! (y)
https://www.youtube.com/watch?v=3m7D2maAHWY (https://www.youtube.com/watch?v=3m7D2maAHWY)
Fred
-
Super mooi gemaakt!
Gr. Frits