BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Rolf S op 24 november 2017, 14:19:43
-
Goededag, ben aan het overstappen van N naar H0. Ik weet dat Tillig Elite (wordt zichtbare baan) en Rocoline (niet zichtbare deel) compatibel zijn omdat het allebei code 83 is, maar betekent dat dus ook dat de railverbinders hetzelfde zijn en dat het ene in de railverbinders van het andere past? Tillig zegt op de website dat ze extra slanke rails hebben (breedte van rail op loopvlak neem ik dan aan), dus is de overgang op het loopvlak vlekkeloos aansluitend? Dank, Rolf
-
Het profiel van Tillig is inderdaad net iets fijner. Dat betekent dat railverbinders van Tillig net te krap zijn voor Rocoline, maar een Rocolineverbinder klemt goed genoeg op Tillig. Overgang verder geen punt, want dat gaat om de 16,5 mm spoorwijdte en nergens anders om. Geen idee of de combinatie profiel plus bielzenmat even hoog is, maar indien niet, is dat zo opgelost.
Overigens is Rocoline geen code 83 maar 2,1 mm. Scheelt toch 8/1000 mm. ;D
-
Dank je wel Henk, ik ga eens wat meters kopen en spelen. Groeten, Rolf
-
Hoi Rolf,
Hier reeds datgene gedaan wat bij jou nu in de planning staat:
Schaduwstation bestaande uit Rocoline (met bedding) en in het zichtbare gedeelte Tillig-Elite.
De overgang tussen beiden verloopt hier prima zonder problemen.
-
Je kan bij de overgangen de rails ook recht tegenover elkaar leggen zonder railverbinders. Als je zorgt dat je voldoende voedingspunten hebt zijn die railverbinders helemaal niet nodig. Ik gebruik ze nooit meer.
-
Dank je allemaal voor de snelle reacties! ;)