BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Eelco Storm op 10 november 2017, 16:24:36
-
Via de Facebookpagina van de Vrienden van het Spoorwegmuseum:
Hij stond in de boomgaard van een fruitteler bij Andelst, een stokoude goederenwagen uit de 70-er jaren van de 19e eeuw. Aan het einde van WOII vernietigden de Duitsers veel spoorwegmaterieel. Bij het Gelderse dorpje Andelst bleef zo een zwaar beschadigde goederentrein achter op het spoor. De boeren gebruikten de beschadigde goederenwagens als stal, schuur of opslag. De goederenwagen deed dienst als voederplaats voor het vee, later als opslag van materieel.
Omdat de opslagruimte niet meer nodig is benaderde de fruitteler het Spoorwegmuseum of deze interesse had. Hij wist van de geschiedenis van het object, maar wist niet dat het één van de oudste, zo niet de oudste nog bestaande originele goederenwagen van de Staatsspoorwegen is. Het museum wilde de in slechte staat verkerende wagen wel hebben. Dinsdagochtend 7 november werd de wagen weggehaald uit Andelst en naar het Spoorwegmuseum gebracht.
Daar zal hij een tijdje te zien zijn naast de Blokpost, volgend jaar zal hij naar Blerick verkassen zodat gekeken kan worden hoe de restauratie kan worden aangepakt. De verwerving en transport van de goederenwagen is mogelijk dankzij een bijdrage van de Vrienden van het Spoorwegmuseum.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/23316674_502896810072484_5205530845760628869_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/23316674_502896810072484_5205530845760628869_n.jpg)
-
Het is een goede week voor de nederlandse railmusea! (y)
-
zag dit ding net al staan buiten bij t museum. Vroeg me al af wat t precies was. ;D
-
Mooi hoor, oud is deze wagen zeker, als het nummer inmiddels verdwenen is zal het nog niet meevallen de preciese ouderdom te bepalen. De wagen heeft al wel stalen profielen aan de buitenzijde, bij de vroege goederenwagens was dat hout. In de loop van de tijd zijn deze houten constructiedelen langzamerhand vervangen door stalen profielen. Of dit het ombouwresultaat is of dat deze wagen direct met stalen profielen in dienst is gesteld moet onderzoek uitwijzen.
-
... zal het nog niet meevallen de preciese ouderdom te bepalen..... moet onderzoek uitwijzen.
Gewoon doorzagen en de jaarringen tellen.
-
Duh, in de fik steken en de C14 methode toepassen ;D .
-
Met dit soort tips van modelspoorders durft het spoorwegmuseum vast ontraxs niet meer binnen de vier muren toe te laten :)
Reinout
-
Is het nou een CHD of heb ik het mis?
Rob
-
CHD is HSM...
Lijkt me eerder zo'n hok: https://flic.kr/p/VShvdo
-
Mooi dat de fruitteler het Museum benaderd heeft en dat we weer een wagon van de schroot hebben kunnen redden. (y)
Leen.
-
Met dit soort tips van modelspoorders durft het spoorwegmuseum vast ontraxs niet meer binnen de vier muren toe te laten :)
Ach, zolang je tijdens On traXS gewoon als bezoeker met een jachtgeweer rond kan lopen zonder dat je er op wordt aangesproken zou ik me over de betrokkenheid van de diverse NSM medewerkers maar niet te veel illusies maken ............
-
Of een bijl. .. ;D
Ze kunnen hem altijd nog inmetselen... of als schuurtje gebruiken. Geheel conform voorbeeld.
Maar serieus. Bijzonder dat dit soort vondsten nog gedaan wordt. En alle ouwe meuk die bewaard blijft is meegenomen. (y)
-
Op een paar kratjes neerzetten naast het Spoorwegmuseum-seinhuis en niets meer aan doen. Langzaam laten wegrotten, een prachtig gezicht. Leuk om een time-lapse fotoserie van te maken. Wel goed schoonhouden, af en toe alg en mos verwijderen, zodat het proces wat langzamer gaat. Zoals hij nu is heeft hij veel meer zeggingskracht, een veel duidelijker verhaal dan wanneer hij weer onder de hoogglans lak verstopt is en "zo goed als nieuw" gerestaureerd is.
Alles opmeten en een nieuwe bouwen is sowieso goedkoper (lijkt me, correct me if I'm wrong).
-
Volgens mij een goederenwagen van de serie NS CHD 15021 - 15039.
De HSM serie CHD bestaat uit zo'n 3000 goederenwagens van dit type, de SS had van dit type nog geen 100 exemplaren.
Gerard
-
Lijkt me eerder deze, CHA 606.
https://flic.kr/p/VcZ1Zf
Roosters, nadrukkelijke hoekversterkingen en een maatje bescheidener dan een chd
Maar ga gerust in t matetieelboek op zoek naar een betere kandidaat, daar is het voor!
-
Eerst meten, dan blijven er nog maar een paar mogelijkheden over. Bakmaat en radstand op basis van de gaten in de stelbalk.
-
De wagen die er staat is een SS CHA uit de serie NS 726-774 en Maykel heeft indertijd achterhaald dat het nummer NS 75x moest zijn geweest.
De wagen komt uit een serie die door 3 fabrikanten is gebouwd in 1871 en 1872:
SS 10370-'389, '410-'469, gebouwd door Beijnes in 1871 (NS CHA 686-725)
SS 10470-'519, gebouwd bij Evrard in Brussel (NS CHA 726-774)
SS 10520-'574, '615-'669, gebouwd bij Actien Gesellschaft te Berlin (NS CHA 775-882)
De laatste wagens van dit type zijn in 1938 buiten dienst gesteld (NS CHA 744, 761)
De SGB heeft ook een wagen uit deze serie, maar deze is in een zodanige slechte staat, dat we twijfelen of deze nog wel gerestaureerd wordt.
Groeten Arjen
-
Dank voor de duidelijkheid (y)
Ik heb wel een vraagje over de wagen van de SGB.
http://www.nmld.nl/nl/object/1685
Ligt het aan mij of kloppen de nummers/fabrikant niet met de informatie hierboven?? :-X
Overigens ben ik erg blij dat er weer een juweeltje van een wagen bewaard is gebleven! Ik ben erg benieuwd of er in Nederland nog meer van dit soort wagenbakken te vinden zijn. Ik hou mijn ogen in elk geval open :laugh:
-
Gaan we even navragen.
Groeten Arjen
-
Inmiddels heeft de regionale en landelijke pers er ook aandacht voor, hoorde het zelfs zojuist op het NPO radionieuws:
https://www.gelderlander.nl/betuwe/stokoude-wagon-op-land-fruitteler-jan-uit-andelst-blijkt-uniek-exemplaar~a4208c21/
Toch wel respectabel, een bijna 150 jaar oud geval... te hopen valt dat nog eens een korte goederentrein uit die tijd kan worden samengesteld met bijpassende stoomloc. Sporadisch is er wat bewaard en enkele Duitse of Belgische wagens in zo'n stammetje kunnen best.
-
Gewoon een leuk en goed bericht. Naar ik hoop blijft het niet bij het opknappen van de wagenbak, maar komen er ook weer draagveren, asbanzen en (spaak)wielen onder. Een jongere doorontwikkeling van deze wagen staat bij de MBS. Helaas ook slechts als wagenbak.
Over bewaarde open wagens hoeven het nauwelijks te hebben. Die zijn door hun constructie grotendeels verrot.
Wolter
-
deze zou het dan moeten zijn..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_10370.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_10370.jpg)
-
Was net in het nieuwsbericht op Radio 10, grappig dat de media er notie van maakt (y)
Mvg,
Robert
-
Over bewaarde open wagens hoeven het nauwelijks te hebben. Die zijn door hun constructie grotendeels verrot.
Met name in Frankrijk is het nog steeds mogelijk op verlaten trajecten naar schatting 100-125 (!) jaar oude wagons aan te treffen. Die zouden mogelijk ook in een HSM of SS goederentrein uit 1900 of nog eerder passen. Helaas zijn de fabrieksplaatjes niet goed te zien, ze zitten er nog op...
https://www.youtube.com/watch?v=1_SARwlHRWQ
Heel interessant: een Frans forum van ontdekt oud materieel dat wordt bedreigd, te koop staat of reeds richting sloper is gegaan.
http://www.tvnp.fr/PFF/?page_id=4984
-
Inmiddels zelfs op pagina 410 van Teletekst te vinden. In de categorie opmerkelijke berichten, dat dan weer wel. En niet gelijk gaan roepen over de terminologie. ;D
-
Voor ik de deur achter me dichttrek, even dit topic opgebaggerd. Weet iemand wat de status is rond deze bak?
-
Staat opgeslagen in Blerick op dit moment.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Br-64da56e024f52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Br-64da56e024f52.jpg)
vorig jaar te Blerick wagenwerkplaats
-
Gevalletje ‘status quo ante’ dus…. maar wel droog en beschermd tegen weersinvloeden totdat….