BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Nederlaantje op 09 november 2017, 11:20:13
-
Beste lezers,
Ik zit met de volgende vraag:
Op mijn modelbaan wil ik straks met 2 verschillende stammen gaan rijden, getrokken door 3 verschillende loks (afwisselend). Het gaat om de volgende loks: een NS 1100, 1200 en een 1600. Periode is in de jaren '80. Ik kan max met 5 rijtuigen rijden, 4 zou ook kunnen maar beide stammen dienen even lang te zijn (ivm eventueel automatisch rangeren van de loks in schaduwstation is dat het handigst). Nu weet ik niet zo goed wat er in die tijd rond reedt, zeker ook omdat ik 2 verschillende stammen wil maken bijv een InterCity stam en een internationale stam?
Ik zat voor de IC stam te denken aan geel/blauwe plan W met eventueel erdoorheen ICR rijtuigen. Volgens mij hing dit wel vaker achter zowel een 1100, 1200 en 1600 in die tijd. Maar wat is de samenstelling dan precies? Voor de andere stam ben ik benieuwd naar jullie suggesties. Afwijkende kleur vind ik niet erg, alleen maar NS geel is ook niet leuk!
Gr Remco
-
Enschede-Amsterdam : 1e klas plan E , RD plan E en 3 plan W's
Den Haag- Venlo-Keulen : 2 x 1e/2e klas plan K en 2 x 2e klas plan N eventueel een stalen D
gr
-
Maastricht/Heerlen-Zandvoort: ICR A+B+B+BKD en vaak een plan W in ICR kleuren
-
Die rijtuigen ICR zag je begin 80 jaren toch wel vaak.
Wat foto's die ik weleens eerder heb geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19811213-007_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19811213-007_.jpg)
13-12-1981 station Boxtel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19820600-038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19820600-038.jpg)
juni 1982 Rotterdam Zuid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19840311-001_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19840311-001_.jpg)
11-03-1984 Rotterdam.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Den Haag- Venlo-Keulen : 2 x 1e/2e klas plan N en 2 x 2e klas plan N eventueel een stalen D
1e/2e klas waren Plan K rijtuigen.
Je kunt ook denken aan de NMBS M2 rijtuigen, die vanaf september 1989 door NS werden ingezet tussen Roosendaal en Zwolle.
In de jaren '80 werden ook SNCF Corail-rijtuigen gehuurd, maar ik weet niet of die ook in stammen van max vijf rijtuigen reden.
Jeroen
-
Corails reden Heerlen of Maastricht naar Den Haag . Waren 2 1e klas en 2 2e klas met een WR ( Wagon Lits ) in het midden . 1 slag per dag . Heen 's ochtend vroeg naar Den Haag en terug , einde middag naar Heerlen of Maastricht . De zogenaamde ambtenarentrein .
gr
-
Enschede-Amsterdam : 1e klas plan E , RD plan E en 3 plan W's
Den Haag- Venlo-Keulen : 2 x 1e/2e klas plan K en 2 x 2e klas plan N eventueel een stalen D
gr
Beste,
Waren de plan W's alle 3 een 2e klasser of zat er ook anders tussen? En plan K en plan N of D welke leveranciers leveren die? Ik dacht plan D weleens te zien van roco maar leveren ze die nog? Plan W en E valt via artitec te regelen. Jammer is wel dat plan E kleiner is als W dus krijg je ongelijke lengtes aan stammen..
Ook de andere reageerders hartelijk dank voor de info. Ik laat het 1 en ander bezinken en meer info is altijd welkom (fotos trouwens ook).
Gr Remco
-
Kijk eens op de site: seinarm.nl. In het tabblad Staal staan Plan D, E, K, N en W. In de betreffende beschrijvingen kun je dan klikken op: treinsamenstellingen.
-
Nog een: de internationale verbinding tussen Amsterdam en Köln (elke 2 uur in die tijd).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19821031-011_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19821031-011_.jpg)
Tussen Ede-Wageningen en Wolfheze in oktober 1982.
De treinen waren destijds wel korter dan nu.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
-
Beste,
Waren de plan W's alle 3 een 2e klasser of zat er ook anders tussen? En plan K en plan N of D welke leveranciers leveren die? Ik dacht plan D weleens te zien van roco maar leveren ze die nog?
In de jaren '80 bestond de 3e klasse al lang niet meer. Plan W's waren er alleen in 2e klasse en in die jaren waren alle NS locs en rijtuigen voorzien van een NS vignet (als je daarop let, kun je i.i.g. nooit een 3e klasse kopen).
Plan D inderdaad van Roco, Plan K van Elotrains, maar schaars, Plan N van Heris, maar ook schaars.
Bedenk dat niet alleen Plan E een kortere baklengte heeft, maar ook Plan D en Plan K!
Jeroen
-
allen weer hartelijk dank voor alle reacties. op seinarm wordt ik inderdaad al wijzer. Ook jeroen hartelijk dank voor je 'tip & trics' waar ik op moet letten!
ik zit nog even in mijn digibestanden te kijken, ik heb van iedere lok (of toekomstige lok) een tijdlijn gemaakt.
de 1118 (vanwege de blauwe kleur) is tot '85 inzetbaar.
de 1204 in de geel/grijs uitvoering is vanaf '83 inzetbaar.
de 1611 (wil ik gaan gebruiken vanwege stadswapen venlo) is ook vanaf '83 inzetbaar en vanaf '85 met konijnenhok.
dat betekent dat ik 2 dingen kan doen, of ik moet 2 stammen maken in de periode 83-84-85. dan kan ik alle 3 de loks er willekeurig voor zetten (danwel automatisch via koploper als dit me lukt). Echter de plan W's van artitec met de geel/blauwe band, hebben 400 nr's en kom ik via de site van armsein uit dat deze pas in 87 geschilderd zijn (niet buurlanders.)
Ik kan ook 1 stam met wel blauw geel doen in de jaren 88, met gecombineerd ICR (dus bijvoorbeeld 3 plan W's en 2 ICR). Dat aantal ICR scheelt ook in de portomenee. Deze stam zou ik dan tussen 2 loks (1200/1600) kunnen wisselen (danwel automatisch via koploper) en 1 vaste stam voor de 1118. Dan moet ik terug tot '85. Ik weet niet of de 1100 in die tijd ook al Internationale treinen trok? Of er moet een stammetje blauwe plan E en W met reclamebanen achter.
wat zou jullie advies hierin zijn?
mvg remco
-
Enschede-Amsterdam : 1e klas plan E , RD plan E en 3 plan W's
Mijn favoriete IC uit een lang vervlogen tijdperk!
Dan ook maar plaatjes erbij, tijdens hoogwater bij Deventer in augustus 1981.
Vanaf 1982 kan je ook voorbeelden vinden in het draadje 25 jaar geleden.
(https://farm5.staticflickr.com/4563/38287401231_5d084940c5_z.jpg) (https://flic.kr/p/21kjWtr)1981-08-00-1-Deventer (https://flic.kr/p/21kjWtr) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4573/38232556546_f7111a4721_z.jpg) (https://flic.kr/p/21ftR4q)1981-08-00-2-Deventer (https://flic.kr/p/21ftR4q) by Jan Bennink (https://www.flickr.com/photos/153095541@N04/), on Flickr
Met groet, Jan
-
... Plan W's ...
... Plan K van Elotrains, maar schaars, Plan N van Heris, maar ook schaars...
Die staan (tenminste anderhalve week geleden) in Rotterdam Centrum nog wel in de winkel. Plan K en plan N in blauw met logo, plan W's van Artitec in geel-blauw en blauw met reclamebanden 8)
-
Ja, als ze het bij Meijer & Blessing niet meer hebben, is het echt op. :)
-
Dan moet ik terug tot '85. Ik weet niet of de 1100 in die tijd ook al Internationale treinen trok? Of er moet een stammetje blauwe plan E en W met reclamebanen achter.
In die tijd reden nog best veel internationale treinen; de gewone buurlandtreinen waren ook het domein van de 1100 maar de hoogwaardige treinen werden weleens door een 1100 gereden, meestal dan wel ongepland. Voor de jaren '80 moet je het al redelijk bont maken wil het niet ooit eens gereden hebben... ;)
Ik kijk even in mijn 'verzamelde werken', niet altijd met jaartal trouwens:
- 1100 + Silberling AB + twee donkere Bm-achtigen + blauwbeige Bm-achtige
- 1118 (!) met een TEE (denk dat die toen zo heette), drie roodbeige rijtuigen, 1983
- 1100 + RD plan E + 3x Bm + donkere Bm-achtige (Nordsee Express)
Een echte 1100-trein van die lengte in die tijd had plan E bij zich :) maar een Duits buurlandstammetje past ook prima, net als ICR al dan niet met plan W erbij. Dus je kan bijna alles...
- 1200 + 3x Corail + ICR BDK + Bm-achtige (1983)
- 1200 + 2x blauwbeige Avmz/Bpmz + 3x roodbeige rijtuig (IC/TEE Rembrandt, 1985)
- 1300 + 4x roodbeige (TEE Rheingold)
- 1300 + 4x ICR + plan W
- 1300 + plan E's
En dat alles is natuurlijk ook met 1600 mogelijk...
-
En er staat nu net een complete trein te koop op MP (zoeken op heris)
-
Nog een: de internationale verbinding tussen Amsterdam en Köln (elke 2 uur in die tijd).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/19821031-011_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/19821031-011_.jpg)
Tussen Ede-Wageningen en Wolfheze in oktober 1982.
De treinen waren destijds wel korter dan nu.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
Welk merk heeft deze rijtuigen in zn arsotiment en want zijn de artikelnummers (vind al die type duiste rijtuigen zoveel op elkaar lijken dat ik nooit weet welke ik moet hebben ;) )
Gr marc
-
Ook een mogelijkheid, 2 Franse Corail rijtuigen, 1 eerste klasse (gele band) en een 2de klasse (groene band) en een toen nieuw BDK-rijtuig;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D0225-00001984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D0225-00001984.jpg)
Venlo 1984, foto: Gérard Drost
Grz,
Gérard Drost
-
Welk merk heeft deze rijtuigen in zn arsotiment en want zijn de artikelnummers (vind al die type duiste rijtuigen zoveel op elkaar lijken dat ik nooit weet welke ik moet hebben ;) )
Een standaard Amsterdam - Keulen stammetje bestond rond 1984 uit een ABm en 2 Bm. Van Roco kun je nog wel vinden met de nummers 64676, 64677, 64678.
Een deel van de treinen op die route werd versterkt met een extra ABm, dat zou dan nummer 44748 worden.
dirkjan
-
Dankjewel ;D
heb er gelijk 2 gekocht van de 3 ;D
gr marc
-
Rondje h0 bedankt voor de tip, ik ga eens op zoek erna en zal er eens over nadenken.
Mvg Remco
-
Ik heb besloten om nu 1 stammetje te maken, 3x blauwe plan W met 2x plan E.. nu mijn vraag, reed dit altijd zo of kwam het ook wel eens voor dat het: Plan E - 3x plan W - Plan E reed? Ik heb nu 3 blauwe plan W's weten te bemachtigen met raclame (banen) van artitec. Echter bij sommige hangen de koppelingen al naar beneden en begreep dat dit na verloop van tijd erger wordt? Ook ivm het koppelen dan moeten ze wel op de juiste hoogte hangen.
Gr Remco
-
Voor deze en andere samenstellingen: http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx
Grt, Ronald.
-
Hoi ronald,
Hier heb ik al eerder op gekeken, maar staat volgens mij niet alles op. Zoals de samenstelling van de 3x plan W + 2x plan E zie ik hier niet opstaan. Maar er zijn wel fotos van dus heeft het zo gereden.. vandaar mijn vraag, misschien dat iemand het weet of heeft vastgelegd.
Mvg Remco
-
Leuk initiatief! In de jaren 80 ging ik vaak met de trein van Deventer naar Apeldoorn. Ik zat dan in Duitse rijtuigen. 1100 ervoor maar weet niet meer welke db rijtuigen dat waren. En of dat gehuurd was door NS. Volgens mij wel. Wie heeft de juiste types en kleur
-
Treinsamenstellingen Plan W:
http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanW.aspx
Plan W werd o.a. gebruikt als versterkingsrijtuig.
Grt, Ronald.
-
@Remco: ik heb ook wel eens gezocht naar meer samenstellingen met plan W maar er zijn behalve Seinarm niet heel veel andere sites. Nu werd plan W inderdaad wel als versterking gebruikt bij tekorten dus het zal vast wel eens voorgekomen zijn :) Misschien op Google afbeeldingen zoeken op Plan W ?
-
Dit is het enige wat ik kon vinden qua samenstellingen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_W_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan_W_3.jpg)
De basissamenstelling is dus wat jij kan maken met 3x Plan W.
Grt, Ronald.