BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Biesje op 08 november 2017, 19:03:05
-
Dag allen,
Gisteren wilde ik mijn Artitec Plan U even laten rijden. Het ding had de vorige dag nog een stukje gereden dus alles stond gewon klaar. Ik selecteer de plan U in de multimaus, draai aan de knop (geluid staat uit) en de trein begint te rijden... voor een halve seconde... Dan niks meer. Ook niet de andere kant op rijden, maar de verlichting wisselt wel. Geluid doet het wel als ik het aanzet. Draadjes van de motor lijken goed contact te maken. Andere decoder geprobeerd (LoPi 4 zonder geluid) en nog steeds niet rijden, en nu natuurlijk geen geluid meer :P. De LokSound doet het in een andere lok wel gewoon (LS models reeks 11.8, vroem :P ). Nog even een andere motor aangesloten aan de Plan U printplaat maar deze draait ook niet. De motor (uit een Märklin 6400) doet het op een transformator aangesloten wel normaal.
Zit er een rare schakeling op de printplaat die ik kan overbruggen? Of is er wat anders aan de hand? Ik snap er weinig van ??? Ik heb alleen een stukje test rails waar ik af en toe op heen en weer rij. Ding heeft bij elkaar nog geen tien meter gereden sinds ik hem heb.
Wie heeft er een idee?
Mvg,
Robert.
-
Artitec? oftewel garantie....
-
Als het een klein probleem is waarbij ik alleen maar even met een soldeerbout hoef te zwaaien dan geef ik daar de voorkeur aan in plaats van mijn mooie trein toe te vertrouwen aan ome post. Soms zit er zo'n irritant omschakel relais in een treinstel wat moeilijk doet of zo...
Mvg,
Robert.
-
Al eens geprobeerd of ie analoog wel loopt?
Bij mij heeft dat wel eens geholpen bij een loc (niet bij plan U overigens). Daarna reed de loc ook digitaal weer.
Groet, Bas
-
Ja dat had ik al geprobeerd, maar helaas. Ding blijft gewoon staan. Ik ga morgen wat dingen doormeten op de print. Ik heb vernomen dat er geen speciale schakelingen op de print zitten anders dan de versterkers voor de logische uitgangen om binnenverlichting en rangeerseinen te kunnen tonen. het lijkt er gewoon op dat er ergens een onderbreking zit in de bedrading van de motor vanaf de decoder aansluiting tot de motor. Moet ik toch ergens kunnen meten. Maar heb helaas andere dingen te doen nu :(
Dank voor het meedenken. (y)
Mvg,
Robert.
-
Wellicht een draadje klem of iets dergelijks, wellicht net op een haar na nog verbonden
met de motor, gevolg van te warm solderen bij de assemblage wellicht.
Denk in ieder geval na voor dat je gekke dingen gaat doen, zeker icm garantie.
Gr,
Robbert Jan.
-
Gewoon openhalen end raden vastsolderen.
Deze zitten namelijk met 'een klemmetje' vast. Dit is natuurlijk vragen om 'geen contact'.
Garantie? Voor een paar draden op de juiste manier vast solderen vervalt je garantie niet.
-
Probleem is opgelost (y)
De draadjes in de klemmetjes had ik al gecontroleerd. Het bleek een ontstoorspoel (stomme naam voor iets wat een storing maakt :p ) te zijn die niet meer wilde ontstoorspoelen. Draadje er over heen gesoldeerd en karren maar.
Voordat ik gekke dingen ging doen dus maar even hier gevraagd. Er blijkt dus geen omschakel relais of ander ingewikkelde schakeling in te zitten zoals bij Plan V of Koploper wel was..
Volgens mij zitten die spoelen voor Jodocus in alle treinen :-X .
Iedereen bedankt voor het meedenken (y)
Mvg,
Robert.
-
Maar hoe kwam je er nou achter dat het aan die ontstoorspoel lag?
Steyn
-
Ik had zelf een vermoeden en iemand anders deelde dit vermoeden met mij via een PM. Vermoeden getest met een multimeter vannacht toen ik even tijd had en toen even met soldeerbout lopen zwaaien om er een draadje overheen te solderen.
Het vermoeden was gebaseerd op logica: decoder deed het prima in een ander model, een andere motor aan de Artitec printplaat hangen werkte ook niet. Een andere decoder hielp niks. Er zit behalve de versterkertjes voor de logische functie aansluitingen niks ingewikkelds op de printplaat, dus moest het iets simpels zijn: er moest ergens een breuk zitten tussen decoder connector en motor. Om het helemaal waterdicht te krijgen had ik ook nog de motor van de plan U even aan prik kunnen hangen om deze te testen maar ik kon geen 9 volt batterij vinden en ik was simpelweg te lui om een analoge transformator los te kopelen en aan de motor te knopen :-[
Garantie is leuk maar zelf fiksen is nog leuker. Onderdeel van de hobby. Ik hou er gewoon niet van om mijn treinen weg te sturen (het is MIJN trein, alleen ik mag er mee spelen :P ), behalve als ik er zelf helemaal niet uit kom zoals met mijn Rocky Rail 6500 destijds.
Enfin, het werkt weer, yay! 8)
Mvg,
Robert
-
Dus geen vervangend spoeltje er in? Mijn oom zei: wat er niet in zit, gaat ook niet kapot.
-
Die spoeltjes zitten er alleen in voor sociale mensen die geen storing willen veroorzaken op andermans radio, tv etc.
Voor de loc zelf maakt het niet uit.
-
...of misschien voor het voldoen aan een EN norm..?
-
Ja, ook zonder die spoeltjes veroorzaakt een modern digitaal model niet of nauwelijks stoorsignalen. Vraag is ook wat er zou moeten worden gestoord. Klassieke radio- of tv-ontvangst bestaat nauwelijks meer.
-
Klassieke radio-ontvangst is er nog volop in Nederland hoor.
Nog lang niet iedereen heeft een DAB+ ding.
Ook in het buitenland is er nog volop analoge tv en radio .
Mvg Rieks
-
Die spoeltjes zitten er alleen in voor sociale mensen die geen storing willen veroorzaken op andermans radio, tv etc.
Voor de loc zelf maakt het niet uit.
och, zolang op radio en TV de storing meestal beter is dan het programma bewijs je mensen er eerder een dienst mee.
Kijk, goed he, ik kan ook zuur doen!
-
Zou je je berichten wat meer PH neutraal willen opstellen? Anders ga je onherroepelijk in de zuurkast.
-
Ja, ook zonder die spoeltjes veroorzaakt een modern digitaal model niet of nauwelijks stoorsignalen. Vraag is ook wat er zou moeten worden gestoord. Klassieke radio- of tv-ontvangst bestaat nauwelijks meer.
De storing die treintjes veroorzaken vinden hun bron in de koolborstels, die in feite schakelaars zijn, dus:
- Als jouw digitale loc geen koolborstels meer heeft ::), zijn de storingen weg
- Digital draadloze signalen worden net zo goed/veel gestoord als analoge. Ze zijn er alleen soms beter tegen bestand.
-
Oude analoge locs hadden een motor die flinke stoorsignalen kon opwekken en de rails is een effectieve antenne om die signalen te verspreiden. Moderne motoren met koolborstels gedragen zich al een stuk beschaafder en de decoder is een uitstekende buffer tussen motor en rails.
Klassieke tv-ontvangst en mw radio hadden het meest last van de stoorsignalen. Die bestaan niet meer in Nederland. FM is al een stuk minder gevoelig en de digitale signalen die overal rondwaren trekken zich weinig aan van stoorsignalen voor zover er die nog zijn.
Dus nee, het al of niet verwijderen vam spoeltjes heeft niets te maken met al of niet sociaal. Je buren merken er niets van.
-
(..) Klassieke tv-ontvangst en mw radio hadden het meest last van de stoorsignalen. Die bestaan niet meer in Nederland.
Dat je graag tot de socialen gerekend wordt begrijp ik, maar dan hoef je nog geen onzin uit te slaan. We hebben nog heel veel middengolfzenders (http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html) En nog veel meer AM-zenders.
Ik zou niet weten waarom je het spoeltje eruit zou halen. Ik denk dat je het echt wel snapt.
-
Ik zou niet weten waarom je het spoeltje eruit zou halen.
omdat met overbrugd spoeltje de trein het weer doet...
Ik denk dat je het echt wel snapt.
-
Ik snap het in ieder geval prima. Je veroorzaakt gewoon geen overlast als je de spoeltjes eruit haalt om de redenen die ik hierboven heb genoemd. Stoorsignalen worden nauwelijks nog door een digitale treinbaan geproduceerd, dus ook een overgebleven am-luisteraar heeft er geen last van. Wat valt er verder te begrijpen.
Als de spoeltjes niet in de weg zitten, mogen ze van mij blijven. Maar er kunnen prima redenen zijn om de spoeltjes wel te verwijderen. Bij het digitaliseren van een doorsnee Rocoloc doe ik dat altijd, omdat dan in één keer de motor is geïsoleerd. Karst heeft de spoelen uit de Roco plan v verwijderd, omdat hij het model dan beter vindt rijden. En Robert heeft een kapot spoeltje door een draad vervangen. Zou ik ook doen. Een draad heb ik wel, een smoorspoel met de juiste waarde niet.
-
Sterk argument. Dan maar wat storing op Radio Bloemendaal
-
Welke storing?
-
Radio Bloemendaal (http://www.radiobloemendaal.nl/)
Aart Mak is toch de broer van Geert Mak?
-
Uitzendingen op zondag en dinsdag. Daar kan een beetje sociale modelspoorder toch wel rekening mee houden in zijn dienstregeling? ;D
-
Het eerste gebod in de wereld der elektronica "Gij zult niet storen"
Nu zal het bij een modeltrein motor wel meevallen, maar de laatste jaren worden er steeds vaker producten uit de afgekeurd/uit de handel genomen of "beloond" met een al dan niet tijdelijk gebruiksverbod door het Agentschap Telecom (de toezichthouder in deze materie) op grond van te hoge storingsniveaus.
Die smoorspoelen zitten er niet voor niets, maar om te voldoen aan regelgeving, feitelijk voldoet het product dus na verwijderen niet meer aan de productspecificaties/-eisen.
Wat AM betreft... de hele luchtvaart, zowel civiel als militair communiceert nog met AM (en dat gaat ook niet snel veranderen) en aangezien de luchtvaartcommunicatie, terecht, een hele hoge beschermingsgraad heeft, ben je heel snel "de Sjaak" als je op een luchtvaartfrequentie storing veroorzaakt.
Nogmaals, met één enkele modeltrein zal het allemaal wel loslopen, maar die smoorspoelen zitten er niet voor niets!
Zouden ze niet nodig zijn, zaten ze er niet in. Ze kosten namelijk geld.
-
Die Chinezen hadden er een boel over en voor €0.01 kwamen ze ze mooi aan Artitec kwijt ;D. Eruit dus met dat rotte ding......of overbruggen, werkt ook prima. Doet die dienst als nep ontstoring. Zijn ze in Brussel ook weer tevreden (y).
-
Wat AM betreft... de hele luchtvaart, zowel civiel als militair communiceert nog met AM (en dat gaat ook niet snel veranderen) en aangezien de luchtvaartcommunicatie, terecht, een hele hoge beschermingsgraad heeft, ben je heel snel "de Sjaak" als je op een luchtvaartfrequentie storing veroorzaakt.
Ik ben wel benieuwd naar je bron hiervan, want de civiele luchtvaart communiceert al jaren op VHF frequenties. Van ongeveer 108MHz-137Mhz. Niet in de buurt van de middengolf...
Militair zelfs op UHF.
Gr, Bert
-
Ik weet niks van luchtvaartcommunicatie. Maar ik weet wel dat AM ook op 100 MHz kan. AM is niet voorbehouden aan de middengolf.
-
Dan is dat het misverstand.
Middengolf en AM worden door elkaar gehaald..
Gr, Bert
-
Dat is gewoon parate kennis Bert en zoals Klaas al aangeeft modulatiesoort AM, FM, SSB, etc. zijn niet frequentie gebonden, FM kan ook op de midden- of korte golf, alleen is het daar vanwege de bandbreedte niet echt handig/efficiënt.
Dat band III (88-108 MHz) de FM band is gaan heten is puur omdat men daar destijds voor FM heeft gekozen, i.v.m. met de kwaliteit en de mogelijkheid voor stereo.
Maar neem maar van me aan de de luchtvaart echt met AM werkt, op VHF en UHF, trans-Atlantisch wordt sporadisch ook nog SSB/EZB (Single Side Bans/EnkelZijBand) gebruikt.
Eric. (Ook bekend als PE7EB en al een flink aantal jaren in het bezit van een amateur zendlicentie.)
-
Dit is wel weer een echt Beneluxspoordraadje. Het probleem van de TS was al bij #7 opgelost, maar intussen zijn we al 30 reacties lang over ontstoorspoeltjes en radiofrequenties aan het bakkeleien 8)
-
Tja Reinier, als iemand gaat lopen raaskallen dat die smoorspoelen er voor niets in zitten, dan gaan we wat dieper op de materie in ;D
Inmiddels is het zo dat door al die kleine stoorzendertjes en dan heb ik het niet alleen over modeltreinen, telefoonladers zijn ook notoire boeven, zelfs de radioastronomen niet meer ongestoord 24/7 kunnen observeren!
De tendens is langzaam weer naar het eerder door mij gememoreerde Gij zult niet storen aan het verschuiven, maar de lobby van de fabrikanten van storenden producten is helaas nog erg groot.
-
.
Maar neem maar van me aan de de luchtvaart echt met AM werkt, op VHF en UHF, trans-Atlantisch wordt sporadisch ook nog SSB/EZB (Single Side Bans/EnkelZijBand) gebruikt.
Eric. (Ook bekend als PE7EB en al een flink aantal jaren in het bezit van een amateur zendlicentie.)
Volledig met je eens Eric. Ik las te snel je bericht en dacht dat je op de middengolf doelde ipv AM...
Overigens wordt de HF transatlantisch nog redelijk veel gebruikt, aangezien niet ieder toestel over CPDLC beschikt. En als er één frequentie storingsgevoelig is... Als iemand in China de wasmachine aanzet, kun je dat op HF horen...
Gr, Bert
(Soms nog steeds HF-operator...)
-
Grappig, ik was gewoon het forum aan het browsen en kom dit draadje tegen. Eerste wat ik zie is het laatste bericht, dus ik denk: waar gaat het over? En ik moest ff terug naar de beginpagina... Verrek, het was een draadje van mij ;D
Er was mij ooit uitgelegd dat de decoder de functie van de condensatoren en spoeltjes overneemt en dat die reut er alleen in zit om aan bepaalde regelgeving te doen als het stel analoog rijdt. Bij sommige fabrikanten zitten de componenten op de dummy stekker geloof ik.
Enniewee, Radio Bloemendaal zal ik niet storen, maar als onverhoopt de uitbreidingen van het vliegveld van Lelystad niet door mochten gaan dan weten jullie waar het aan ligt :P
Er zijn vast een aantal die het leuk vinden om exact te meten of een trein storing veroorzaakt door het te meten. Dan moeten voor de juiste resultaten dezelfde trein analoog gemeten worden met en zonder smoorspoelen en condensatoren, en natuurlijk idem digitaal. Voor de volledigheid ook met alleen smoorspoelen en alleen condensatoren :police:
Mvg,
Robert
-
Geen zorgen Robert. De condensator zit er toch nog? Dat was voor een Lima ook genoeg om aan de normen te voldoen en dat was een geheel ander type motor. ;D
-
Inmiddels is het zo dat door al die kleine stoorzendertjes en dan heb ik het niet alleen over modeltreinen, telefoonladers zijn ook notoire boeven, zelfs de radioastronomen niet meer ongestoord 24/7 kunnen observeren!
En wat dachten jullie van al die mobiele telefoonzend- en ontvanginstallaties? Die zijn de reden dat ik mijn modelbaan opnieuw aan het automatiseren ben. In 1985 reden mijn treinen super met stand-alone-microprocessor-systemen, maar nu geven de seinen drie kleuren tegelijk en werkt het niet meer.
-
Misschien heb je de afscherming aan jouw kant niet helemaal in orde?
Gr, Bert
-
Als m´n lieve buurman nou weer eens zo nodig om 11 uur s´avonds z´n TV of radio knalhard aan moet zetten, zoals hier te lande de gewoonte is, dat weet ik wat ik doe. Ik heb nog een paar stokoude FLM loks waar ik de smoorspoel uit kan slopen.
Nergens krijg je betere tips dan op BNLS ! ;D
Joost in Colombia
-
Misschien heb je de afscherming aan jouw kant niet helemaal in orde?
Zeg maar gerust: helemaal niet.