BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Daan! op 31 oktober 2017, 20:00:42
-
Goedenavond,
ACME heeft een aantal viswagons uitgebracht. Wie weet welke geschikt zijn als vistrein naar IJmuiden periode 1990-1994?
Klik (http://www.bahnonline.ch/wp/43023/acme-neuheiten-2012.htm) voor een overzicht van de wagens.
Groet,
Daan
-
In het archief vind ik zo snel alleen foto's van de wagon midden onder (logo licht- donkerblauw en diagonale streep op de deur).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_lege_viswagons_te_Santpoort-Noord_terwijl_lok_2207_omloopt.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/De_lege_viswagons_te_Santpoort-Noord_terwijl_lok_2207_omloopt.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img121_1.jpg)
Uit jouw eigen archief, in ieder geval ben jij de plaatser. Is dit niet de wagens linksonder?
-
Die lijkt er wel heel erg op ja, ik heb kennelijk niet alle foto's hier bij mij. :-[
Het plaatje in je link geeft trouwens LSM als maker van de sets aan?
-
Ik zie geen LSM staan hoor. ???
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img121_1.jpg)
Engels profiel.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LSM.ACME.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LSM.ACME.jpg)
:P
@Arnold: Inderdaad nu je het zegt, hier is dat ook goed te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img123_2_1.jpg)
-
Kick
Bij het zoeken naar foto's van vistreinen naar/van/in IJmuiden, is het mij opgevallen dat er (gevoelsmatig) vaak een loc uit de serie 2201-2225 in IJmuiden kwam. Railwiki leerde mij dat die serie ATB had ingebouwd en ik weet dat die serie een hoog A-sein had. Toch lijkt dat niet het doorslaggevende element, want ik zie ook wel eens 2200'en met hogere nummers. Is er iemand die hier duidelijkheid over kan geven?
-
Denk dat het er vanaf hangt wat beschikbaar was.
Ik heb ze ook in de zeventiger jaren zonder A sein gezien.
Maar ook 23/2400'n:
-
Het waren inderdaad ik principe allemaal 2200’en met ATB in de Amsterdamse havens en van daaruit de bedieningen op de lijnen rond en boven het Noordzeekanaal. Simpelweg omdat ATB nodig was (is) voor het rijden door de beide tunnels onder het Noordzeekanaal.
Het hoge A-sein daarentegen was dacht ik juist voor de grensstreken van/naar Duitsland, omdat dit bij de DB vereist was.
-
Dank. Maar ATB was dus niet verplicht daar? Omdat er namelijk ook wel eens >2225 werden ingezet?
Edit: < aangepast naar >
-
Je bedoelt >2225, maar op de lijn naar IJmuiden lag geen ATB.
-
Dat is ook zo. Maar werd een niet ATB 2200 dan vanaf Santpoort of Haarlem vervangen door een loc die wel ATB had of werd er een loc bijgeplaatst?
-
Om in IJmuiden te komen hoef je toch niet door een tunnel?
-
Nee. Want?
-
Dan heb je geen ATB nodig. Het staat toch vrij duidelijk hier en op Railwiki.
Vanuit Amsterdam kon een loc zonder ATB best naar IJmuiden rijden maar niet naar de Hoogovens of verder noordelijk.
-
(y)
-
Hallo,
Omdat ik als modelbouwer de vistrein in model leuk vind heb ik deze opschriften laten maken. De orginele foto staat op facebook bij de groep goederenwagens en goederenvervoer.
groeten jandcargo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221123-WA0004-637ff556a634e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221123-WA0004-637ff556a634e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221123-WA0003-637ff562b0ce7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221123-WA0003-637ff562b0ce7.jpg)
-
(y)
Mooi bedacht
Leuk om te weten dat ik dus deze (Roco) wagon ook gewoon op mijn baantje kan inzetten. De typische IJmuiden opschriften bedenk ik er dan maar bij.
Arjan
-
Leuk en mooi gemaakt zo. De kleine fout met 'Ijmuiden' in plaats van 'IJmuiden' is inderdaad historisch geheel correct (y) , dat deden ze consequent op deze manier.
(http://www.railromantiek.nl/roelof-n6850-int-groot.jpg)
-
"Ijmuiden" mag dan historisch correct zijn, als de wagons zo hebben rondgereden... het blijft fout.
Zou ik zelf zo'n model hebben, dan zou ik me eraan blijven storen - dan wel proberen er een volledige IJ van te maken 8)
Groet, Victor
-
hallo,
De opschriften zijn zoals ze in het echt waren.
Daar om een zo goed mogelijke kopie van de werkelijkheid en geen wenselijke opschriften.
Ik weet ook niet waarom het zo is aangebracht.
Het zal wel een Franse werkplaats geweest zijn waar ze geen Nederlands kennen.
groeten jandcargo
-
Het thuisstation van deze wagens was Basel SNCF, aan de Franse kant van de stad dus. Verzachtende omstandigheid: de vaste lettercombinatie IJ, met twee hoofdletters aan het begin van een woord, is eigenlijk best gek en komt alleen in het Nederlands voor.
-
Hallo,
Leuk detail om te horen en mysterie opgelost ;D ;D ;D
groeten jandcargo
-
Gewoon de werkelijkheid weergeven, geen fantasie model van gaan maken ;) ;D
Ik weet niet of het nog steeds zo is maar in het beeldscherm van Easy Order schermen bij McDonalds heb ik zeker weten ook Ijs zien staan, dus de fout wordt nog steeds gemaakt.
Het Nederlandse telefoonalfabet heeft niet voor niets een letter meer dan het gewone alfabet.