BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: stoomtreinen gek op 14 oktober 2017, 22:36:40
-
Beste mede modelbouwers
Hierbij heb ik even een vraag
Jullie weten vast wel dat ik met het station Tzummarum bezig ben
Nu ben ik eens wezen zoeken op internet naar de soort treinen die er in die tijd reden
Het gaat om deze treinen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7101_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7101_3.jpg)
Er zijn verschillende types van maar in model kan ik hier van vinden
Zijn er mensen die weten welk type ik hier voor kan gebruiken in model ?
Het is N Spoor 1.160 , zijn die er niet welke kan ik er dan wel voor gebruiken ?
-
nederlandse stoomlocs in 1:160? dan ben je gauw klaar, dat is er eigenlijk niet. In 1:87 is het al lastig...
Maar goed, het ligt eraan hoe precies je kijkt. Gaat het om een locje met vergelijkbare sfeer dan kun je in engeland wel terecht, dit dapol-ding bijvoorbeeld:
http://www.hattons.co.uk/16394/Dapol_ND016_Class_14xx_0_4_2_1462_in_BR_lined_green/StockDetail.aspx
En mocht je t later nog eens op je heupen krijgen dan is t denk ik een aardige basis om een 7100-lookalike uit te verbouwen...
er staat me ook bij dat er ooit een snellooper (NS 1100) is gebruikt voor de buurtgoederentreinen op de nfls-lijnen, ik denk dat je met een arnold br 36 al een eind bent qua onderstel, kap van de loc zelf bouwen en een nieuwe kleinere tender maken, misschien met een kleinere motor, maar dat zul je zelf moeten proberen. Tis een klus voor gevorderden, zullen we maar zeggen....
-
Kijk eens op shapeways voor een kap. Wellicht is die daar te vinden. En ander Mitchell hier op het forum vragen.
Een onderstel heb je dan echter nog niet. Dat zul je moeten zoeken en ws ook nog moeten aanpassen als je een puristen bent. En nee, dat laatste is niet vervelend bedoelt. :)
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
-
dank jullie wel voor jullie antwoord
Dat het lastig zou gaan worden daar was ik al bang voor
Zelfbouw , ja daar kan je een boel mee doen , als is het een hele klus , maar goed voor alles is soms een eerste keer
Als ik een soort gelijk model kan vinden dan zou ik in eerste instantie al blij zijn ,
nederlandse stoomlocs in 1:160? dan ben je gauw klaar, dat is er eigenlijk niet. In 1:87 is het al lastig...
Maar goed, het ligt eraan hoe precies je kijkt. Gaat het om een locje met vergelijkbare sfeer dan kun je in engeland wel terecht, dit dapol-ding bijvoorbeeld:
http://www.hattons.co.uk/16394/Dapol_ND016_Class_14xx_0_4_2_1462_in_BR_lined_green/StockDetail.aspx
En mocht je t later nog eens op je heupen krijgen dan is t denk ik een aardige basis om een 7100-lookalike uit te verbouwen...
er staat me ook bij dat er ooit een snellooper (NS 1100) is gebruikt voor de buurtgoederentreinen op de nfls-lijnen, ik denk dat je met een arnold br 36 al een eind bent qua onderstel, kap van de loc zelf bouwen en een nieuwe kleinere tender maken, misschien met een kleinere motor, maar dat zul je zelf moeten proberen. Tis een klus voor gevorderden, zullen we maar zeggen....
Ik geloof dat dit een diesel was die u bedoelt , en mijn tijd is het stoom dus komt er toen geen diesel in voor , ja ik wil het moeilijk houden zullen we maar zeggen haha
Nu heb ik een mooi plaatje die ik jullie even wil schenken wand die wil ik jullie niet ontnemen die heb ik ooit al eens gevonden op het net
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS7110.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS7110.jpg)
Dit is de NS7110 het zelfde model als die er rond reden , dus ik heb al redelijk huiswerk wezen doen
-
Rienk kijk nog eens goed, de link van Floris gaat toch echt naar een stoomlok :police:
-
dat had ik gezien ik had het over de NS 1100 dat is een diesel , en ik blijf alleen met stoom rijden ;)
Die link was ik al even naar wezen kijken , die loc lijkt er idd erg veel op alleen staat er op de doos 1.148 , dat lijkt mij kleiner dan 1.160 , of is dat verschil in hoogte niet tezien ?
-
Je hebt gelijk, de britse n gauge is 10% kleiner dan de n schaal in de rest van Europa :-\
Tja misschien toch naar h0 of groter omschakelen ;D
-
Hallo Rienk,
De NS1100 is echt een stomer hoor en geen diesel, later zijn er wel elocs gemaakt met de zelfde nummmerreeks.
Mvg Theo
-
De NS 1100 was er als stoomlocomotief (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1100_(stoomlocomotief)) en elektrische loc (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1100_(elektrische_locomotief)). In elk geval niet als diesel.
Nog een algemene tip voor je topic titel. Kies een naam waar de vraag die je stelt al in zit. Nu is hij zo algemeen ("Vraag aan mede modelbouwers") dat veel hem over zullen slaan omdat ze niet weten waar het over gaat. "Welke Nederlandse lokaalspoor stoomlocs in N zijn er" bijvoorbeeld.
Verschil tussen 1:148 en 1:160 is niet zo heel groot. Zeker als alleen de loc afwijkt valt dat niet op. Rijtuigen zou ik daarom ook in één schaal houden.
-
hier een stoomloc 1100.
https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/8443347337/in/dateposted/
https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/5696377218/in/album-72157624603464776/
1:148 is trouwens groter dan 1:160. Maar omdat engelse locs wat lager en smaller zijn dan locs van het vaste land (vandaar ook t schaalverschil, ze moesten er nog een motortje in kwijt) valt dat niet perse heel erg op. Maar goed, of je je aan zelf (ver)bouwen wilt wagen moet je zelf maar bepalen, als je enigszins kloppende modellen wilt hebben ontkom je dr alleen niet aan.
-
In H0 is ie er in ieder geval al. Dit ding staat in het Nationaal Modelspoormuseum in Snits.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171015/84b2d083fa9a02ba441f4236ed380d59.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
AAAAAAAAH niet dat ding weer. Ken dr echt niet naar kijken. Heb met paint de verhoudingen maar een beetje gefixt...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7100_iets_beter.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7100_iets_beter.png)
-
Ja, mooi he
Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
-
De koppelstang was weer teveel moeite?
-
;D.
Gr. Erik.
-
jup, de nummerplaat en t voorover hangen van de hele loc ook. :angel:
en dan moeten er eigenlijk nog biezen op etc etc etc
-
Ik vind hem best gaaf...
-
Ja maar jij vond die N spoor Sik ook gaaf dit weekend...
-
die vind ik ook gaaf.
-
Minitrix of Arnold Rapido T3 als NS 7600 of 7700 met een of twee ogen dichtknijpen.
-
Heel lang gelden heeft er eens een artikel in railhobby gestaan van een NS serie 6000 in N, gebouwd op een Fleischman br78 onderstel. Met de huidige techniek zou een 3D geprinte kap te maken moeten zijn.
Groeten,
Gerard
-
Ehhh, Mitchell... leest u mee? ;)
-
Nou ja, het is natuurlijk iets ingewikkelder. De serie 6000 heeft de cilinders binnen het frame liggen. Als je een br78 chassis neemt, moet dat wel verbouwd worden. Cilinders en een groot deel van het drijfwerk moeten er af. Maar het moet te doen zijn.
Groeten,
Gerard
-
Minitrix of Arnold Rapido T3 als NS 7600 of 7700 met een of twee ogen dichtknijpen.
Zo moet dat ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5552_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_5552_2.jpg)
-
Dank jullie wel voor jullie bijdrage aan dit draadje
Overstappen :-\ nee begin ik niet aan , ben net overgestapt naar schaal 1.160 vanwege de ruimte die ik heb voor het bouwen
Dat de 1100 ook een stomer was dat wist ik nog niet , dank je wel voor de info daar over Marc tramt
Dat zelfbouw zat ik aan te denken maar heb daar nog niet zo veel ervaring mee dus denk dat hem dat even niet gaat worden
Dus dat betekent of ik wijk uit naar de engelse locs of ik moet een soort iets gelijks model eerst moeten zien tevinden
Dan is nu de vraag alleen nog welke kan je het beste zoeken die van Minitrix of Arnold of Fleischman of rocco
En naar welk nummer loc moet ik dan zoeken ??
-
Je kunt de periode 1945-1947 wel uitbeelden met Fleischmann lok 7161, de P8 is enige tijd ingezet wegens materieeltekort na de oorlog. De loc is leverbaar met NS nummer. Voor het goederenverkeer geldt hetzelfde met Fleischmann 7095.
-
Voor de naoorlogse periode zou je een Graham Farish austerity 2-8-0 (https://www.google.nl/search?q=graham+farish+austerity&rlz=1C9BKJA_enNL682NL682&hl=nl&prmd=nisv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiExbjspfrWAhUB7hoKHRAGB6oQ_AUIEygC&biw=1024&bih=653#imgrc=bK-D7iPSryxivM:) kunnen gebruiken als serie 4300. Het schaalverschil van 1:148 (Brits n) tegen 1:160 lijkt me in die schaal niet zo’n probleem. Graham Farish heeft een model gehad van een j94, die na de oorlog als serie 8800 dienst heeft gedaan. Dit model wordt niet meer gemaakt, je moet zoeken naar een tweedehandsje. DJmodels zou het model ook in N willen uitbrengen, maar ik weet niet hoe het daar mee staat.
Groeten,
Gerard
-
ik zal eens goed om me heen kijken op internet , ben net al wezen kijken , en er zijn idd wel modellen die er op lijken
Misschien toch eens gaan denken of ik een tweedehandsje kan aanpassen
-
Hier nog eentje van Graham Faris ns 8811 google er maar eens op .
Is een zadeltanklokje wat er leuk uitziet , heb hem zelf ook .
mvg Sjaak
Ps link van stoomlocs N http://www.ns1op160.nl/ns-in-n-spoor/zoek-stoomloc.php
-
McGowan had vele, vele jaren geleden een witmetalen kit waar een NS 5000 (5001-5103) van gemaakt kon worden. Onderstel zelf aanschaffen (een Feischmann Piccolo DB 50'er).
-
Voor N-schaal lijkt het mij dat je een goede kans hebt met zoeken naar Graham Farish J94. Graham Farish is de merknaam waar N-schaal producten worden uitgebracht en de NS 8800 werd in Engeland als J94 aangeduid. Waarschijnlijk niet meer nieuw te koop, tweedehands op veiling sites regelmatig aangeboden, maar je zult hem toch opnieuw in de verf moeten zetten. Veel succes!
-
die dingen reden op rangeerterreinen en havens, niet de nfls...
-
De 8826 reed hier op het Bels Lijntje als toeristische boemel tussen Tilburg West en Baarle Nassau(Schaluinen) in de periode 1974 tot 1982.
-
Ik denk dat ik met deze loc al een heel eind op weg ben
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_3.jpg)
OF deze
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/s-l1600_1_3.jpg)
de twee achterste wielen kloppen alleen niet , die zouden dan aangepast moeten worden aan elke kan een kleine wiel zo als voor en achter
Voor de rest komt deze redelijk in de buurt A de vorm van de loc
-
lijkt me een aardige basis ja... machinistenhuis is vrij gehouden dus de motor moet mooi compact op de drijfwielen liggen, dat stuk frame naar achter zetten om de wielen wat te herverdelen zou nog kunnen lukken ook.
-
Daar dacht ik ook aan
Ik ben dan nog geen held met het verbouwen , daar moet ik even goed voor gaan zitten dan , maar alles valt te leren zeggen ze wel een
Gelukkig heb ik de tekening van de loc die het moet worden in mijn bezit dat is al weer een voordeel
Maar goed eerst eens kijken of ik er 2 a 3 op de kop kan tikken en dan eens goed er naar gaan kijken
-
Het is dan weliswaar geen tenderloc maar wel een locje waar je volgens mij best leuk een NS-stomertje van kan maken die ook wel op de kleinere lijnen kwam:
http://www.bachmann.co.uk/image_box.php?image=images1/farish/372-775.jpg&cat_no=372-775&info=0&width=800&height=306 (http://www.bachmann.co.uk/image_box.php?image=images1/farish/372-775.jpg&cat_no=372-775&info=0&width=800&height=306)
Met een nieuwe cabine en andere kleuren ben je al best een eind op weg voor een leuk lijkende NS3200/3300